انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس – فهرست کامل 10 نوع سوال

در آزمون لیسنینگ آیلتس جنرال و آکادمیک در مجموع 10 نوع سوال به چشم میخورد. هر یک از این سوالات با هدف خاصی طراحی شده و سنجش یک یا چند مهارت در شونده را دنبال میکند. در این صفحه فهرستی کامل از انواع سوالات لیسنینگ آیلتس همراه با یک توضیح کلی، یک نمونه استاندارد و نکات مربوطه در دسترسمی باشند.

برای تمرین تست زنی با این نمونه ها حتما از فهرست بهترین منابع آیلتس در مهارت لیسنینگ بازدید بفرمایید. همچنین پیش از این فهرستی از 14 نوع سوال ممکن در بخش ریدینگ ایلتس را به طور کامل صحبت کرده ایم و پیشنهاد میکنیم از این فهرست هم بازدید داشته باشید.

.

فهرست 10 نوع ممکن سوال در لیسنینگ آیلتس

1. Matching Information

2. Multiple Choice

3. Note Completion

4. Form Completion

5. Table Completion

6. Sentence Completion

7. Summary Completion

8. Diagram Completion & Flowchart Completion

9. Map & Plan Labeling

10. Short Answer Questions

.

نگاهی به فرمت بخش لیسنینگ آیلتس

مدت زمان آزمون لیسنینگ: 30 دقیقه

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس برای ماژول آکادمیک و جنرال یکسان هست. در این بخش شرکت کننده در آزمون می بایست با توجه به فایل صوتی آزمون و سوالات پیش رو به 40 سوال پاسخ دهد. نمره 6 برابر با 25 پاسخ درست و نمره 7 برابر با 30 پاسخ صحیح هست. (جدول نمره دهی آیلتس)

در آزمون لیسنینگ آیلتس 4 بخش وجود دارد که در هر بخش 10 سوال دیده میشود اما محتوای هر بخش متفاوت هست و رفته رفته دشوار تر میشود.

پارت اول: گفتگویی بین دو نفر در خصوص یک مناسبت اجتماعی شنیده میشود.

پارت دوم: یک تگ گویی در خصوص یک موضوع روزمره مثل توضیحاتی در خصوص استفاده از امکانات و خدمات محلی شنیده میشود.

پارت سوم: گفتگویی بین دو تا 4 نفر در خصوص یک موضوع آموزشی مثل گفتگوی بین استاد و شاگردان در خصوص یک پروژه آموزشی شنیده میشود.

پارت چهام: یک تک گویی در خصوص یک موضوع آکادمیک مثل یک سخنرانی دانشگاهی شنیده میشود.

.

1. سوالات Matching در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: در سوالات نوع جور کردنی یا Matching از شما خواسته میشود مواردی را با توجه به سوال و اطلاعات فایل صوتی با یکدیگر جور کنید. این سوالات در پارت اول و دوم لیسنینگ آیلتس متداول تر هستند. در مثالی که در زیر آورده شده از شرکت کننده در آزمون خواسته شده نام روزها را با فعالیت هایی که قرار هست داشته باشند هماهنگ کند. دقت بفرمایید در سوالات مچینگ تعداد گزینه ها بیش از تعداد سوالات بوده و تعدادی از گزینه ها اصلا استفاده نخواهد شد.

در انواع دیگر ممکن است تعداد سوالات و گزینه ها کاملا برابر باشد یا اجازه داشته باشیم یک مورد را برای بیش از یک سوال به کار ببریم. بایدها و نبایدها همیشه توسط خود سوال مشخص میشود. در اینجا فایل صوتی مربوط به این لیسنینگ در زیر سوال آورده شده و با شنیدن آن میتوانید به سوالات پاسخ دهید.

مهارت مورد نظر: در سوال مچینگ مهارت شرکت کننده در شناسایی جزئیات و حذف اطلاعات نادرست مورد نظر هست. همچنین شرکت کننده در آزمون میباید توانایی دنبال کردن خط منطقی گفته ها بین دو نفر را در سراسر گفتگو داشته باشد و تمرکز خود را از دست ندهد.

نکته ها: در پاسخ دادن به این نوع سوال ها شناسایی هم معنی ها و پارافریز ها در انتخاب گزینه صحیح بسیار حائز اهمیت هست. همچنین میبایست با توجه به distractor ها یا عوامل گمراه کننده مراقب مواردی که بسیار شبیه پاسخ صحیح هستند اما در نهایت باید حذف شوند بود.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

2. سوالات Multiple choice در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: از دیگر انواع سوالات لیسنینگ آیلتس سوالات چند گزینه ای هست که خود به دو نوع تقسیم میشوند: ممکن است تنها یک گزینه صحیح وجود داشته باشد یا بیش از یک گزینه صحیح از بین چندین گزینه وجود داشته باشد. در مواردی که تنها یک گزینه صحیح وجود دارد معمولا این گزینه از بین 3 مورد انتخاب میشود اما اگر بیش از یک پاسخ صحیح باید انتخاب شود تعداد گزینه ها بیشتر و احتمالا به صورت یک فهرست ارایه میشود.

مهارت مورد نظر: در سوالات چند گزینه ای معمولا بیش از یک مهارت مورد نظر هست. شرکت کننده می بایست تمرکز و درک بالایی از جزئیات داشته باشد و در برخی دیگر از موارد ممکن است یک درک کلی از موضوع مد نظر باشد.

نکته ها: اولین چیزی که میشنوید را انتخاب نکنید! معمولا کلمات نزدیک به گزینه های مختلف سوال که در فایل صوتی شنیده میشوند پاسخ های غلط هستند. در این سوالات برای تایید پاسخ درست دقت زیادی لازم هست. به این صورت که معمولا یک پارافریز نسبتا دشوار که از نظر ظاهری ربطی به گزینه صحیح هم ندارد(مثلا Consult reference material هم معنی با going to library) پاسخ نهایی می باشد.

در ادامه دو نوع سوالات چند گزینه ای را مشاهد میفرمایید. در یکی از این انواع تنها 3 گزینه وجود دارد که یکی از آن ها صحیح هست و در نوع دیگر 6 گزینه وجود دارد که 3 مورد آن ها صحیح هست و ….

.

نوع اول سوالات Multiple Choice در لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

نوع دوم سوالات Multiple Choice لیسنینگ آیلتس

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

3. سوالات Note completion در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: سوال تکمیل یادداشت یک نوع سوال پر کردن جای خالی هست که در آن می بایست با توجه به بخشی از فایل صوتی یا همه فایل به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. در نوع پر کردن یادداشت یا note completion تمرکز بر ایده های اصلی یا بعضی از جزئیات هست و چیدمات این یادداشت به گونه ای هست که روال منطقی گفتگو و ارتباط اجزای آن را مشخص میکند. شکل ظاهری این نوع سوال میتواند کاملا متفاوت باشد اما اصول کلی آن کاملا یکسان هست.

پاسخ های انواع سوالات پر کردنی یا Completion را یا باید مستقیما از فایل صوتی انتخاب کنید یا از فهرستی که خود سوال ارایه کرده است. در حالت دوم گزینه هایی که در این فهرست میبینیم پارافریز هایی از لغات داخل لیسنینگ هستند نه تکرار دقیق آن ها.

مهارت مورد نظر: مثل تمامی سوالات لیسنینگ ایلتس تمرکز بر کل فایل صوتی و دقت و درک جزئیات از مهم ترین مهارت های مد نظر طراح سوال هستند.

نکته ها: به تعداد مجاز لغات برای پر کردن جای خالی و پارافریز لغات قبل و بعد آن توجه کنید. همچنین مثل تمامی سوالات جای خالی در آیلتس، واژه گزینش شده باید از نظر دستوری جای خالی را از نظر معنایی و دستوری به صورت صحیح پر کند. هر گونه ناهماهنگی به معنی وجود اشکال در کار هست. ضمنا برای این سوالات توانایی حدس زدن هوشمندانه بسیار ضروری هست و می بایست قبل از رسیدن فایل به نقطه مورد نظر برای لغات ممکن برای جای خالی آماده باشید و چندین مورد احتمالی را در ذهن داشته باشید.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

4. سوالات Form completion در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: سوال پر کردن فرم تفاوتی از نظر کلیات با دیگر انواع ندارد اما معمولا Form ها برای ثبت اطلاعات کلیدی در گفتگو مثل اسم ها، آدرس ها، شماره تلفن و امثال این ها استفاده میشود. این نوع سوال بیش از همه در پارت اول لیسنینگ آیلتس رایج هست و فرمت آن تقریبا همیشه ثابت هست.

مهارت مورد نظر: دقت به محدودیت کلمات و حدس زدن لغت مورد نظر از به لحاظ دستوری و معنایی.

نکته ها: وجود ترتیب در تمامی پاسخ ها که البته در دیگر سوالات لیسنینگ هم وجود دارد.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

5. سوالات Table completion در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: از دیگر انواع سوالات پر کردنی یا Completion ها در لیسنینگ آیلتس نوع پر کردن جدول هست. باز هم از نظر کلیات، نکات و مهارت های مورد نظر تفاوتی با دیگر انواع سوالات Completion وجود ندارد اما باید دقت داشت جدول ها زمانی مطرح هستند که اطلاعات ما متعلق به گروه ها یا category هایی مثل نام مکان ها، زمان یا قیمت و امثال این هست. با توجه به کلمات حاضر در دیگر ستون ها و ردیف ها به خوبی میتوان جای خالی های جدول را حدس زد و آماده شنیدن کلمه بود.

مهارت مورد نظر: مشابه دیگر سوالات پر کردنی لیسنینگ

نکته ها: دقت به گروه ها و نوع دسته بندی اطلاعات، دقت به جنس کلمه مورد نظر، و دنبال کردن سوالات به صورت منطقی طبق شماره

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

6. سوالات Sentence completion در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: در این نوع رایج از سوالات لیسنینگ آیلتس با چندین جمله روبرو هستیم که یا کل موضوعی که در لیسنینگ شنیده میشود یا خلاصه کرده اند یا تنها بخشی از آن را. این نوع سوال ها میتوانند به صورت انتخاب کلمه مستقیما از فایل صوتی یا انتخاب کلمه از یک فهرست در آزمون ظاهر شوند. هر دوی این مدل سوالات در ادامه آورده شده است.

مهارت مورد نظر: در سوال  تکمیل جمله می بایست با توجه به محدودیتی برای کلمات اقدام شده دقیقا از عبارت هایی که شنیده میشود کلماتی را برای پر کردن جاهای خالی انتخاب کنیم. محدودیت کلمات در سوالات تکمیل جمله بسیار مهم هست. برای مثال اگر داریم ‘NO MORE THAN ONE WORD AND/OR A NUMBER’ فقط اجازه نوشتن یک کلمه و نهایتا یک عدد همراه آن را داریم. اگر دو کلمه را بعنوان پاسخ انتخاب کنیم حتی اگر یکی از آن ها پاسخ درست باشد هیچ نمره ای دریافت نخواهیم کرد.

یکی از اهداف سوالات تکمیل جمله یا sentence completion در لیسنینگ آیلتس، شناسایی و تفاوت قائل شدن بین جزئیات و اطلاعات اصلی هست. مورد دیگر درک شنونده از وجود روابط تابعی(Functional Relationship) بین دو چیز مثل رابطه علت و معلولی در جمله هاست.

نکته ها: اجازه نوشتن مخفف ها مثل don’t را در پاسخنامه ندارید و هیچ نمره ای برای این پاسخ ها دریافت نخواهد کرد. ضمنا باید دقت داشته باشید کلماتی که با هایفن به هم متصل هستند یک کلمه شمارش میشوند. برای مثال اگر پاسخ state-of-the-art باشد این کلمه تنها یک کلمه شمارش میشود نه 2 کلمه. بیشتر در مورد صفت های مرکب در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس را میتوانید در صفحه ای جداگانه مطالعه بفرمایید.

سوالات تکمیل جمله – نوع اول: انتخاب از متن شنیداری

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

سوالات تکمیل جمله – نوع دوم: انتخاب از فهرست

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

7. سوالات Summary completion در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: سوالات پر کردن خلاصه معمولا در بخش پایانی یا پارت 4 لیسنینگ آیلتس به چشم میخورند. در این بخش یک سخنرانی یا lecture علمی وجود دارد و در این سوال باید مطالب اصلی بخشی از گفته ها خلاصه شود. همانطور که در ادامه مشخص هست کلماتی از این خلاصه حذف شده که یا باید از فایل صوتی مستقیما نوشته شود یا باید از فهرستی که در دسترس قرار گرفته انتخاب شوند.

مهارت مورد نظر: توانایی شناسایی هم معنی ها و پارافریز ها و گم نکردن راستای منطقی توضیحات از مهم ترین موارد در سوالات تکمیل خلاصه هست اما شباهت بسیار زیادی با دیگر انواع سوالات Completion وجود دارد. چالش این بخش بیش از دیگر انواع سوالات لیسنینگ آیلتس هست و برای پاسخ گویی به تمامی سوالات دایره لغات بسیار گسترده ای مورد نظر هست.

نکته ها: توجه به هم معنی ها و پارافریز ها بسیار با اهمیت هست. توجه به ترتیب پاسخ ها، حدس زدن پاسخ در حد امکان و آماده بودن برای آن و دقت به تله ها یا distractor ها همگی شانس شما را برای افزایش پاسخ های درست بیشتر خواهد کرد.

.

8. سوالات flow-chart completion و Diagram در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: در سوالات تکمیل چارت یا دیاگرام مراحل اصلی یک فرایند یا روند به صورت خلاصه اما کاملا واضح مشخص شده و پیکان هایی وجود دارد که جهت حرکت این فرایند را نشان میدهد. جاهای خالی این flow-chart را یا باید مستقیما از خود فایل شنیداری یا از فهرستی که در یک باکس در سوال ارایه شده بنویسیم.

مهارت مورد نظر: شناسایی ایده های اصلی در سوال، تسلط بر پارافریز ها و حدس زدن هوشمندانه پاسخ و توانایی تشخیص و رد کردن تله ها یا عوامل distraction همگی از مهارت های مورد نیاز برای پاسخدهی صحیح به این سوالات هستند.

نکته ها: در مواردی که پاسخ را باید مستقیما از متن شنیداری انتخاب کرد باید به محدودیت کلمات دقت زیادی داشت. شباهت زیادی بین این مورد دیگر سوالات completion وجود دارد و تکنیک ها و نکات آن کاملا مشابه هست.

.

نمونه سوال Flow-chart در لیسنینگ آیلتس

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

.

سوالات تکمیل Diagram در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: این سوالات هم کاملا مشابه با سوالات تکمیل Flow-chart هستند و تفاوت زیادی بجز شکل ظاهری ارایه اطلاعات در آن ها وجود ندارد. باید به شماره سوال ها و محل آغاز و پایان مراحل دقت کرد تا در حین توضیحات مسیر را گم نکرد.

مهارت مورد نظر: شناسایی هم معنی و پارافیز ها مثل انواع دیگر سوالات پر کردنی در اینجا بسیار با اهمیت هست. شناسایی ایده های اصلی، رابطه بین اطلاعات و شناسایی تله هایی که در سوالات تکمیل دیاگرام وجود دارد بسیار با اهمیت هست. این سوالات ممکن است درباره یک سازه فیزیکی یا یک فرایند علمی یا هر چیز دیگری باشند. بنابراین توجه به کلیدواژه ها و قدرت تصویر کردن اطلاعات در ذهن برای رسیدن به پاسخ از اهمیت بالایی برخوردار هست.

نکته ها: توجه به محدودیت کلمات و توجه به جنس کلمه مورد نظر از نظر دستوری و ترکیبی که با واژگان داخل سوال میسازد بسیار با اهمیت هست. دایره وسیع واژگان و تسلط به کالوکیشن ها میتواند کمک بزرگی در سوالات تکمیل دیاگرام لیسنینگ آیلتس باشد.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

.

9. سوالات Map & plan labeling در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: همانطور که از اسم این نوع سوال مشخص هست در سوالات تکمیل نقشه و پلن از ما خواسته میشود جاهای خالی یک نقشه(مثلا نقشه یک شهر کوچک) یا طرح(مثل بخش های مختلف یک ساختمان) را نشانه گذاری یا label کنیم. معمولا پاسخ ها از یک فهرست انتخاب میشوند.

مهارت مورد نظر: این نوع سوال مهارت ما در درک توضیحات و ارتباط دادن آن ها به عوامل دیداری پیش رو را میسنجد. همچنین  در بعضی از انواع این سوال ها توانایی ما در شناسایی و دنبال کردن مسیر توضیحات بر روی نقشه با زبان مربوط به آدرس دهی برای مثال Straight on، Turn left، یا Opposite را میسنجد.

نکته ها: توجه زیادی به عنوان ها و کلمات داخل نقشه یا پلن داشته باشید. یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در پرسش های، توانایی تصویر کردن توضیحات در فایل صوتی است. ضمنا باید تکنیک عبور کردن از اطلاعات اضافی و بی ریط در توضیحات را هم یاد بگیرید.

یادگیری لغات مربوط به توصیف مکان و آدرس دهی در سوالات برچسب زدن نقشه و پلن بسیار مهم هست. خوشبختانه در تمامی کتاب های آموزشی آیلتس در بخش رایتینگ تسک 1 آکادمیک و لیسنینگ این اطلاعات در دسترس هستند. سوالات لیبل کردن نقشه و پلن از این نظر با دیگر انواع سوالات لیسنینگ آیلتس متفاوت هستند.

نمونه سوال Labeling a plan

 

.

نمونه نمونه سوال Labeling a Map در لیسنینگ آیلتس

.

10. سوالات Short Answer Questions در لیسنینگ آیلتس

آشنایی: در سوالات پاسخ کوتاه لیسنینگ آیلتس با توجه به فایل صوتی باید به چند سوال که مشخصا در مورد یک مورد خاص مطرح شده اند پاسخ داده شود. این پاسخ را معمولا به صورت مستقیم بعد از شنیدن در پاسخنامه وارد میکنیم اما گاهی سوال یک فهرست ارایه میکند و کلمه مد نظر را از همین فهرست انتخاب می کنیم.

مهارت مورد نظر: در این مهارت تمرکز شنونده در تشخیص اطلاعات ارایه شده در فایل لیسنینگ که معمولا Fact ها را شامل میشوند مورد سنجش قرار میگیرد. پاسخ ها معمولا نام یک مکان، تعیین و نوشتن زمان یک رویداد یا یک مبلغ هستند.

نکته ها: به محدودیت تعداد کلمات باید دقت زیادی داشت. ضمنا می بایست به جزئیات و Distractor ها هم دقت کرد.

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این پست آموزشی درباره انواع سوالات لیسنینگ آیلتس صحبت کردیم و با ارایه توضیحات کلی درباره نکات، نمونه هایی از هر یک از آن ها را برای تمرین و آشنایی در دسترس قرار دادیم. برای هر نوع از این سوال ها میتوانید در صفحه ای جداگانه توضیحات کامل تری را دریافت بفرمایید. همچنین در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما میتوانید جدیدترین منابع آیلتس را در این زمینه دریافت بفرمایید. در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) امکان شرکت در تست زنی های روزانه لیسنینگ و ریدینگ و دریافت فیدبک به صورت رایگان وجود دارد.