سوالات لیسنینگ Form Completion

سوالات لیسنینگ Form Completion

سوالات لیسنینگ Form Completion

سوالات لیسنینگ Form Completion

در این پست درباره سوالات تکمیل فرم یا Form Completion از انواع رایج سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس صحبت میکنیم. این سوالات یکی از 10 نوع ممکن سوالات لیسنینگ در امتحان آیلتس هست. تمامی این موارد را به صورت جداگانه مورد به مورد در همین سایت بررسی کرده ایم.

برای دانلود رایگان بهترین منابع لیسنینگ آیلتس لطفا از صفحه مربوطه در سایت www.ielts2.com بازدید بفرمایید. در این صفحه منابع لیسنینگ آیلتس به صورت سطح بندی شده از مقدماتی تا پیشرفته به همراه لینک دانلود در دسترس هستند.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ Form Completion

سوالات پر کردن فرم یکی از انواع بسیار ساده و متداول لیسنینگ آیلتس می باشند که معمولا در پارت اول لیسنینگ با آن ها سر و کار داریم. با تمرین کافی میتوانید این بخش را به یک نقطه قوت تبدیل کرده و عاملی برای افزایش نمره خود تبدیل کنید. 

این سوالات معمولا مربوط به یک گفتگوی تلفنی با یک موضوع اجتماعی یا Social Context هستند. شرکت کننده در ازمون می بایست با توجه به اطلاعات رد و بدل شده جاهای خالی فرم پیش رو را تکمیل نماید. فرم ها در این بخش انواع گوناگونی دارند اما رایج ترین آن ها Application Form و An Order Form یا Quotation Form هست. اپلیکیشن فرم ها مربوط به پذیرش در دانشگاه و … هستند و گفتگو برای مثال یک متقاضی شرکت در دانشگاه و یک مسئول ثبت نام هست. موارد دیگر گفتگو بین مشتری و مسئول فروش می باشد و با ثبت درخواست و order form یا quotation form یا پیش فاکتور سر و کار خواهیم داشت.

.

نمونه سوال لیسنینگ Form Completion

در اینجا یک نمونه از این نوع سوالات را با هم میبینیم. این فرم مربوط به گفتگویی تلفنی بین یک خریدار و مسئول فروش پرینتر می باشد.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

نکته های سوالات لیسنینگ Form Completion

در این بخش به مهم ترین نکاتی که در سوالات لیسنینگ تکمیل فرم وجود دارند می پردازیم. بدون شک بسیاری از این موارد با دیگر انواع سوالات لیسنینگ مشترک هست اما باید به چگونگی استفاده از این نکات در این فرمت و محتوای فایل شنیداری در این بخش توجه داشته باشیم.

نکته اول: توجه به دستور العمل سوال

یکی از رایج ترین خطاها در تمامی سوالات پر کردن جای خالی یا نوع Gap-fill ها بی توجهی به تعداد کلماتی هست که اجازه داریم در پاسخنامه بنویسیم. این محدودیت معمولا 1، 2 یا 3 کلمه و/یا 1 عدد هست و به این صورت نوشته میشود:

Write NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

با توجه به این محدودیت باید تصمیم گیری کنیم دقیقا چه کلماتی از شنیده ها باید حذف و چه کلماتی باید حفظ شود. برای مثال اگر فقط اجازه داریم یک کلمه را در پاسخنامه بنویسیم و چیزی که برای جای خالی شنیده ایم عبارت large university هست و فقط یک کلمه اجازه داریم بنویسیم تنها کلمه university پاسخ درست خواهد هست.

.

نکته دوم: تحلیل سریع عنوان و زیرعنوان ها(Headings and Subheadings)

بررسی و آنالیز سریع عنوان مجموعه سوالات و زیر عنوان ها گام بسیار مهم بعدی هست. زمان ما برای انجام این کار بسیار محدود هست و این کار باید با تجربه ای که در تست زنی ها به دست می آورید بسیار سریع و هدفمندانه انجام شود. عنوان، یک چهارچوب ذهنی خوب درباره محتوای سوال و محتوای فایل صوتی به ما میدهد. با درک عنوان تست همه چیز در راستی مناسبی در کنترل ما خواهد بود. زیرعنوان ها هم به ما کمک میکنند درباره جزئیات اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. با توجه به اینکه فرمت سوال ها در پارت اول اسپیکینگ آیلتس کاملا قابل پیشبینی هست میتوانیم با درصد شانس بالایی آن ها را حدس بزنیم.

.

نکته سوم: پیشبینی هوشمندانه پاسخ ها

گام بعدی و یکی از همه ترین عوامل موفقیت در تست های لیسنینگ آیلتس در تمامی انواع سوالات جای خالی یا Gap-fill پیشبینی هوشمندانه پاسخ هاست. سوالات لیسنینگ Form Completion هم شامل این قانون هستند. شاید بتوان ادعا کرد در سوالات Form Completion بهتر از هر نوع سوال دیگری میتوان جنس سوال از نظر گرامری و حتی حدود معنای آن را مشخص کرد. افرادی که نمره های بالایی در لیسنینگ آیلتس دریافت میکنند معمولا در این مهارت بسیار موثر عمل میکنند. بنابراین شما هم باید در این زمینه تمرین کافی داشته باشید. 

میتوانید برای تمرین بیشتر پیش از شنیدن فایل صوتی، زمان بیشتری را به حدس زدن اختصاص دهید و بعنوان تمرین تک تک سوالات را با دقت واکاوی و آنالیز کنید. سپس پاسخ های احتمالی را دقیق در یک برگه یادداشت کنید. ابتدا فایل صوتی را بشنوید و بعد از انجام تست ها و چک کردن پاسخ های درست، تمامی پاسخ ها را با مواردی که حدس زدید چک کنید. حال ببینید (1) تا چه اندازه موفق بوده اید و آیا در این مهارت در مسیر پیشرفت هستید یا خیر و (2) دلیل غلط بودن حدس شما چه چیزی بوده؟ آیا میتوانید از این تجربه برای تست های بعدی استفاده کنید و در این زمینه موفق تر عمل کنید؟ در این زمینه در پست های جداگانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

.

نکته چهارم: آمادگی برای لغات دشوار

در سوالات لیسنینگ Form Completion بدون شک لغاتی وجود دارد که برای شرکت کنندگان بیش از دیگر واژگان چالشی و دشوار هست. دلیل افت نمره برخی شرکت کنندگان در لیسنینگ از این نوع سوال ها همین کلمات هست. خوشبختانه فرمت سوالات در پارت اول و به خصوص سوالات لیسنینگ Form Completion بسیار قابل پیشبینی و ثابت و تکراری هست. در اینجا این لغات چالشی را در 6 دسته فهرست کرده ایم.

  • Time
  • Numbers
  • Prices
  • Dates
  • Letters
  • Addresses

اگر در نوشتن درست فرمت تاریخ، نوشتن اعداد یا زمان در لیسنینگ آیلتس مشکل دارید آموزش کامل مربوطه را در صفحه دیگری که لینک آن مشخص شده دنبال بفرمایید. نکته مهم در این زمینه اینست که شکل خواندن و نوشتن اعداد و تاریخ ها با هم فرق دارند. همچنین فرمت های آمریکایی، بریتیش و بین المللی هم ممکن است تفاوت هایی داشته باشند که در نهایت شما را به اشتباه بیندازند.

.

نکته پنجم: توجه به پارافریز ها و هم معنی ها

آزمون آیلتس به طور کلی بر پارافریز و بازگویی ها استوار هست و سوالات لیسنینگ Form Completion از این کل مستثنی نیست. سنجش گرامر، لغت، درک مطلب، سرعت پردازش اطلاعات، مهارت های اسکیمینگ و اسکنینگ و خیلی از دیگر توانایی ها در این آزمون بر همین اساس سنجیده میشود. در سوالات تکمیل فرم یا Form Completion لیسنینگ آیلتس باید خیلی سریع کلیدواژه های سوال را شناسایی کرده و به پارافریز ها و Synonym های آن ها فکر کنیم. این بخش در واقع قرار هست سنجش مهارت شنیداری یا لیسنینگ باشد. اما نمره نهایی شما بر اساس توانایی شناسایی این لغات تعیین میشود. بنابراین افرادی نمره های بالای لیسنینگ دریافت میکنند که در زمینه لغات و پارافریز ها قوی باشند.

در این خصوص میتوانید جزوه pdf پارافریز های لیسنینگ سری کتاب های کمبریج آیلتس جلد 7 تا 11 را در نشانی مشخص شده به صورت رایگان دانلود بفرمایید. این معادل ها به شما کمک میکند تصویر بهتری از این برابر ها داشته باشید و برای رویارویی با آن ها در آزمون اصلی در موقعیت بهتری قرار بگیرید.

.

نکته ششم: توجه به تله ها

تله ها یا عوامل Distraction را میتواند در چندین دسته جای داد. در سوالات لیسنینگ Form Completion معمولا همه سوالات با فرمی از این عوامل همراه هستد. کمتر سوالی هست که در فایل صوتی اطلاعات ارایه شده در خصوص آن تنها جواب درست باشد. از رایج ترین شکل تله ها در سوالات تکمیل فرم توضیحاتی هست که به صورت طبیعی ارایه شده اما در پایان توضیح گوینده از عبارت هایی مثل But یا However یا امثال اینها استفاده میکند و به دلایلی که توضیح میدهد عنوان میکند اطلاعاتی که ارایه کرده درست نیستند. 

برای مثال اگر 2 نفر در یک سوال تکمیل فرم لیسنینگ آیلتس در مورد زمان انجام کاری در حال صحبت هستند. بعد از اینکه ساعت 2 را با همدیگر هماهنگ کردند، یکی از دو نفر به یاد می آورد که در آن ساعت کار دیگری برای انجام دارد و نمیتواند در قرار حاضر شود و باید تایم دیدار را مثلا به ساعت 5 یا روزی دیگر موکول کنند.

با کمی تمرین میتوانید در این خصوص مهارت قابل توجهی کسب کنید چون نوع تغییر اطلاعات تقریبا همیشه یکسان هست و نباید به آنچه در آغاز کار میشنویم بیش از اندازه اعتماد کنیم و برای تصمیم گیری نهایی باید منتظر پیشروی گفتگو و دریافت اطلاعات بیشتر شویم.

.

استراتژی گام به گام پاسخگویی به سوالات لیسنینگ Form Completion

در اینجا یک نمونه از سوالات لیسنینگ Form Completion را میبینیم و قصد داریم به صورت گام به گام به پاسخگویی تست های آن بپردازیم.

.

گام اول – زیر نظر گرفتن عنوان ها و زیر عنوان ها

در گام اول کوشش میکنیم به عنوان و زیرعنوان ها توجه کنیم. در تست زیر این بخش ها وجود ندارند اما یک نمونه از قبل حل شده که اسم مغازه مورد نظر در آن Computer Solutions نوشته شده پس متوجه میشویم سوال در خصوص خرید و فروش تجهیرات کامپیوتری هست.

.

گام دوم – آنالیز کلیدواژه های سوال و حدس جاهای خالی

در گام دوم به سرعت به شناسایی و تحلیل کلیدواژه های داخل سوال میپردازیم. در اینجا باید کوشش کنیم تا حد ممکن دست طراح را بخوانیم و سعی کنیم با توجه به کلمات دشوار که در بالا در قسمت “نکته چهارم” فهرست شد کوشش کنیم ببینیم کدام کلمه در کدام جای خالی مورد نیاز هست. برای مثال پاسخ سوال شماره 1 باید دو مکانی باشد که پرینتر ها در آنجا مورد استفاده هست. برای مثال پاسخ میتواند Universities و Companies باشد. دقت بفرمایید گزینه های ممکن شاید بسیار بیشتر باشند اما از نظر جنس پاسخ تمامی آن ها بدون شک شباهت های زیادی دارند و به محض مطرح شدن در فایل صوتی برای ما قابل شناسایی هستند چون منتظر شنیدن آن ها خواهیم بود. 

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

گام سوم – شنیدن سوال و آماده بودن برای Distractor ها

در این بخش فایل صوتی را میشنویم و با توجه به آمادگی قبلی که در گام اول و دوم به دست آوردیم اقدام به شناسایی تله های احتمالی و در نهایت انتخاب بهترین پاسخ ممکن میکنیم. در اینجا برای سوال اول 2 مورد باید در ضمن گفتگوی خریدار و فروشنده مطرح شود. اگر فایل صوتی را در بخش بالای همین صفحه در زیر تست اجرا کنید در حدود ثانیه 15 ام درباره home & office صحبت میشود. به نظر میرسد هیچ واژه مرتبط دیگری هم در این خصوص وجود ندارد. اما در ادامه خریدار اشاره میکند که پرینتر را برای course work نیاز دارد که شاید بعضی از شرکت کنندگان آن را به اشتباه بجای پاسخ درست انتخاب کنند. بنابراین میتوانیم این مورد را یک تله یا distractor در نظر بگیریم.

در این صفحه بدلیل کمبود فضا قصد نداریم کل تست را به صورت گام به گام پاسخ دهیم اما بعد از پاسخ دادن به تمامی تست ها گام بعدی چک کردن اسپلینگ و تکمیل تست های جا افتاده و خالی نگذاشتن آن ها در پاسخنامه خواهد بود. در صفحه های جداگانه نمونه های بیشتری از این تست ها را تمرین خواهیم کرد.

.

دانلود رایگان فایل صوتی برای تقویت listening مبتدی

تمرین لیسنینگ برای رسیدن به سطح مناسب در لیسنینگ بدون دسترسی به سوالات و منابع استاندارد آیلتس غیر ممکن است. متاسفانه در حال حاضر مدرسان زیادی از سراسر جهان در فضای مجازی منابع غیر استاندارد را به صورت آنلاین منتشر میکنند. در نتیجه شاهد هستیم زبان آموزان زیادی در تمرین با این منابع به اشتباه می افتند. در اینجا در مورد منابعی برای فایل های صوتی و تست های تقویت لیسنینگ مبتدی و پیشرفته صحبت میکنیم.

برای سطح مبتدی بهترین مجموعه فایل ها و تست های لیسنینگ برای آغاز کار کتاب های Get Ready for IELTS Listening هست. این کتاب ها در کنار کتاب های دیگر مثل کتاب Collins English for exams Listening for IELTS از بهترین ها هستند. اگر سطح شما از نمره 4 آیلتس پایین تر هست بهتر هست با کتاب های لیسنینگ جنرال زبان انگلیسی همراه با فایل صوتی و متن کار کنید. مولفان برجسته زبان انگلیسی این منابع برای تقویت مهارت شنیداری عمومی در سطح پایین تر تنظیم کرده اند. این کتاب ها برای دانلود در همین لینک در سایت www.ielts2.com در دسترس شما می باشند.

در سطح بالاتر و کتاب های لیسنینگ آیلتس میتوانید از مجموعه های آیلتسی طبقه بندی شده مثل Complete IELTS یا Mindset for IELTS استفاده کنید. هر دوی این مجموعه های تقویت لیسنینگ در بهترین منابع آیلتس خودخوان آکادمیک و جنرال برای دانلود در دسترس هستند که همراه با آموزش های مدرس آیلتس میتوانید بررسی و دریافت بفرمایید.

.

جمع بندی و سوال پایانی

در اینجا به طور کامل درباره سوالات لیسنینگ Form Completion صحبت کردیم. همچنین برای دانلود جدیدترین منابع لیسنینگ آیلتس میتوانید در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) ما همراه باشید. برای تست زنی های روزانه لیسنینگ و ریدینگ آیلتس گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما را دنبال بفرمایید.