نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس

نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس

نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس

سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس

سوالات مچینگ یا جور کردن لیسنینگ ایلتس یکی از 10 نوع سوال ممکن لیسنینگ آزمون آیلتس هستند. این پرسش ها به توانایی شما در برقرار کردن ارتباط دو fact به هم مربوط میشوند. سوالات Matching Information در لیسنینگ آیلتس بسیار متداول هستند و احتمال زیادی وجود دارد در روز آزمون شما این نوع سوال را ببینید. در این صفحه ضمن ارایه کلیاتی در خصوص این سوالات، به نکته ها، تکنیک ها و استراتژی پاسخگویی این سوالات نگاهی خواهیم داشت.

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس برای تست زنی و تمرین را میتوانید در فهرست دانلود بهترین منابع آیلتس pdf در سایت ما دریافت بفرمایید.

.

درباره سوالات Matching Information در مهارت لیسنینگ آیلتس

در سوالات مچینگ (Matching) یا جور کردنی از شما خواسته میشود فهرستی از عبارت ها را از متن شنیداری یا فایل صوتی انتخاب کرده و با فهرستی از عبارت ها که در سوال وجود دارد هماهنگ کنید. در این نوع سوال توجه به جزئیات و تشخیص اطلاعاتی خاص و توانایی ایجاد رابطه بین Fact ها یا ایده ها در فایل شنیداری مورد نظر هست. سوالات Matching معمولا در پارت دوم و سوم لیسنینگ آیلتس رایج هستند.

.

نکات سوالات Matching Information

نکته اول: از تایم کوتاه چند ثانیه ای پیش از آغاز فایل صوتی که در آغاز این سوالات وجود دارد نهایت استفاده را ببرید و زیر کلمات کلیدی در سوال خط بکشید و کوشش کنید با توجه به تمامی کلیدواژه ها و عنوان های موجود کلیات داستان را حدس بزنید.

نکته دوم: از مهم ترین نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس توجه به این مورد هست که پاسخ ها در بخش لیسنینگ آیلتس به ترتیب سوالات مطرح شده هستند. بنابراین ضمن تمرکز بر سوالات بر اساس شماره آن ها باید کوشش کنیم بر روی تمامی item های فهرست تمرکز داشته باشیم.

نکته سوم: توجه به پارافریز و هم معنی(Synonym) ها از دیگر نکات مهم در تمامی سوالات لیسنینگ ایلتس به ویژه سوالات مچینگ لیسنینگ آیلتس هست. حتی باید با نگاه اول کوشش کنیم معادل هایی را در ذهن خود برای این عبارت ها در نظر بگیریم یا به عبارتی آن ها را حدس بزنیم.

.

شنیدن و خواندن همزمان و تغییر ناگهانی پاسخ

نکته چهارم: همزمان شنیدن، پردازش و درک اطلاعات فایل صوتی از یک سو و خواندن کلیدواژه های سوال از سوی دیگر و برقراری ارتباط بین آن ها از دیگر نکته های بسیار با اهمیت در سوالات Matching information لیسنینگ آیلتس هست. این تکنیک در همه نوع سوال لیسنینگ آیلتس با اهمیت هست اما شاید برای موفقیت در این نوع سوال بیش از هر چیزی به آن نیاز خواهید داشت. تمرکز صرفا بر روی متن یا صرفا بر روی فایل نمیتواند تضمین کننده موفقیت شما در این نوع تست ها باشد. باید تمرین کنید این تمرکز همزمان بر روی هر دوی این مطالب باشد.

نکته پنجم: آماده تغییر پاسخ های خود باشید! به خصوص در سوالات Matching information لیسنینگ آیلتس کلیدواژه هایی مثل but، however و امثال اینها معمولا به این معنی هستند که تمامی اطلاعاتی که تا آن نقطه شنیدیم دیگر موضوعیت ندارد، غلط هست و باید آن ها را نادیده بگیریم. این تله ها در تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس بسیار رایج هست و فقط همین یک کلمه نشان میدهد تمامی توضیحاتی که کاملا منطقی هم بوده دیگر درست نیست.

نکته ششم: در هیچ بخشی از آیلتس نمره منفی وجود ندارد بنابراین اگر حتی متوجه یکی از سوال ها نشدید و آن را از دست داده اید یکی از گزینه ها را به صورت هوشمندانه و با توجه به دستوالعمل سوال به عنوان پاسخ در پاسخنامه وارد کنید و هیچ گزینه ای را خالی نگذارید.

.

نمونه سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس

در اینجا یک نمونه از سوالات جور کردنی لیسنینگ آیلتس را با هم میبینیم. فهرستی از روزها در سمت چپ و برنامه هایی برای هر روز در سمت راست در باکس مشخص هست. سوالات تنها 5 مورد اما گزینه ها 10 آیتم هستند. طبق توضیح و دستورالعمل سوال برای هر سوال فقط یک گزینه صحیح میتواند وجود داشته باشد. بنابراین 5 مورد اضافه در فهرست پاسخ ها وجود دارند.

فایل صوتی برای هر یک از روزها اطلاعات نسبتا کاملی ارایه میدهد اما در برخی موارد بدلیل وجود برخی کلیدواژه های خاص پاسخ در لحظه آخر تغییر میکند. در بخش بعدی نحوه پاسخگویی گام به گام به این سوالات را توضیح میدهیم.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

استراتژی و پاسخگویی گام به گام سوالات Matching Information

در گام اول که پیش از آغاز شنیده شدن فایل صوتی هست باید بر روی سوالات و کلیدواژه های آن ها تمرکز کنیم. همیشه باید توجه داشته باشیم سوال دقیقا چه چیزی را درخواست کرده. گزینه صحیح از بین تمامی گزینه ها بر چه اساسی باید مشخص شود؟ در اینجا سوال توضیح میدهد که “focus of each day’s activity” چه چیزی هست؟ بنابراین متوجه میشویم اگر یکی از activity ها در یکی از روزهای هفته که سوالات ما هستند و با شماره های 1 تا 5 آن ها را میبنییم، “فعایت اصلی و main focus” نباشند دیگر پاسخ صحیح نخواهند بود.

در گام بعدی و ضمن شنیدن فایل صوتی باید به ترتیب پاسخ ها توجه داشته باشیم. همانطور که در بخش نکات در همین صفحه اشاره شد، تمامی سوالات لیسنینگ در آیلتس منجمله سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس به ترتیب بحث میشوند. پس اطلاعات مربوط به آن ها حتما مورد به مورد از شماره 1 به 2 و 2 به 3 الی آخر هست. اما باید دقت داشته باشید فهرستی که اطلاعات مربوط به گزینه ها در آن قرار دارند هیچ ترتیبی ندارند. از این رو می بایست همزمان تمامی این موارد را در نظر داشت. برای مثال برای سوال اول ممکن است پاسخ مورد اول فهرست داخل باکس یعنی A، یا F یا J باشد. واقعیت این است که چندین مورد بحث میشوند اما دقت داشته باشید در بین این گزینه ها هیچ ترتیبی وجود ندارد.

.

توجه به پارافریز ها و تغییر گزینه پاسخ صحیح

در گام سوم باید به پارافریز ها دقت داشته باشیم. یک قانون کلی وجود در لیسنینگ ایلتس وجود دارد که اگر یکی از گزینه ها را عینا یا خیلی شبیه در فایل شنیداری میشنویم و به گوش ما میخورد، این مورد به احتمال یسیار زیاد گزینه صحیح نیست. طراح سوال پاسخ درست را معمولا بسیار پوشیده مطرح می کند پس در زمان شنیدن اطلاعات خیلی دقت کنید. چون گزینه “به گوش شما خورده” دلیلی به درست بودن آن نیست. یک تحلیل دقیق و عمیق تر معنایی برای تایید نهایی صحیح بودن آن نیاز هست. متاسفانه تعداد زیادی از شرکت کننده ها به خصوص در سطح پایین تر در آزمون در این دام می افتند.

.

مثال برای تغییر پاسخ صحیح ضمن پیشرفت لیسنینگ

در فایل صوتی و سوال بالا در خصوص برنامه روز 5 شنبه یا Thursday در حدود دقیقه 2 ثانیه 55 درباره انواع museum ها صحبت میشود و مثال هایی هم ارایه میشود و به نظر میرسد که پاسخ صحیح 100% گزینه G یا Range of museums باشد اما بعد از کمی توضیح و به خصوص با عبارت هایی مثل (but you need to…… و instead) مشخص میشود برنامه چیز دیگری هست و بازدید از موزه ها به باور گوینده باید به صورت فردی انجام شود نه گروهی و عملا این گزینه حذف میشود.

در ادامه توضیحات به صورتی کاملا پوشیده و نامشخص و با کلماتی دشوار تر ادامه می یابد. این توضیحات شاید فقط برای افرادی در سطح پیشرفته تر قابل تشخیص باشد و درباره fairground یا cyclone و Roller Coaster در Coney Island هستند. و پاسخ با توجه به معنی به گزینه D یا former amusement که تشخیص معنای آن باز هم برای شرکت کنندگان سطح متوسط دشوار هست تغییر میکند.

.

توجه به و Distractor ها و انتخاب گزینه صحیح

گام چهارم مربوط به توجه به تله ها یا distractor هاست که البته مربوط به کل مسیر تست زنی از آغاز تا پایان هست. در تست بالا در حدود دقیقه 1 ثانیه 10 توضیحاتی وجود دارد که هم به cruise مربوط هست که با گزینه B یا Shipping هماهنگی دارد و هم به بناهای مهم شهر و Orientate yourself، Bring the map to life، و See most impressive sights of the city که با گزینه E یا geography of the city هماهنگ هست. اما باید دقت کنیم در سوال اشاره شده main focus فعالیت هر روز چه چیزی هست. در اینجا آیا گوینده در مورد سفر دریایی یا سفر با کشتی صحبت میکند یا درباره آشنایی با شهر و جغرافیای آن؟ بنابراین یکی از این دو مورد distractor یا تله هست و دیگری گزینه صحیح.

.

ویدیو آموزشی نکات سوالات جور کردنی لیسنینگ آیلتس

دانلود فایل

.

دانلود بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

کتاب های زیادی برای آموزش نکته ها و اصول لیسنینگ آیلتس و همچنین تست زنی و تمرین این مهارت در دسترس هستند. اگر در سطح آیلتس هستید دانلود سری کتاب های کمبریج آیلتسمیتوانند بهترین گزینه باشند. هم اکنون جلد های 1 تا 18 این مجموعه در دسترس هستند. هر کتاب 4 تست کامل لیسنینگ دارد و همراه با پاسخنامه و متن فایل های صوتی می باشد. بجز این مجموعه، دانلود کتاب امادگی ایلتس مثل Complete IELTS و Official Guide to IELTS هم میتوانند گزینه های خیلی خوبی باشند. این کتاب ها نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس را به طور کامل در داخل هر تست توضیح  میدهند. هر دو به همراه دیگر منابع در فهرست دانلود بهترین منابع آیلتس در همین سایت در دسترس شما عزیزان می باشند.

اگر سطح شما پایین تر هست پیشنهاد میکنیم کار را با دانلود کتاب Get Ready for IELTS مهارت لیسنینگ آغاز کنید و بعد به فهرست بهترین منابع آیلتس باز گردید. در این فهرست چند کتاب وجود دارد که کار را از سطح پایین و نمره 4 آیلتس آغاز کرده و در 3 یا 4 جلد به سطح نمره بالای 7 میرسد.

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این پست درباره نکات سوالات Matching Information لیسنینگ آیلتس که یکی از انواع رایج اما دشوار این مهارت هست صحبت کردیم. نکته ها، نمونه ای استاندارد از این سوالات و استراتژی های پاسخگویی آن ها و بهترین منابع تمرینی برای لیسنینگ آیلتس را معرفی کردیم. در ادامه پیشنهاد میکنیم برای دریافت جدیدترین کتاب ها و منابع لیسنینگ آیلتس در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) همراه باشید. همچنین برای تمرین و تست زنی با انواع سوالات لیسنینگ آیلتس گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما را دنبال بفرمایید.