سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

سوالات لیسنینگ Short Answer Questions یکی از 10 نوع سوال ممکن در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس هست. به صورت جداگانه درباره تک تک این نوع سوالات صحبت شده است. در اینجا هم بعد از معرفی نکته های مهم در این زمینه به بررسی یک نمونه استاندارد میپردازیم و نحوه تست زدن لیسنینگ آیلتس با این تست ها را بررسی خواهیم کرد.

همچنین برای دانلود بهترین منابع لیسنینگ آیلتس از صفحه ای که اختصاصا برای معرفی منابع تنظیم کرده ایم بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

سوالات پاسخ کوتاه یا Short Answer Questions لیسنینگ آیلتس از انواع رایج پرسش های لیسنینگ به شمار میروند و از درجه سختی متوسطی برخوردار هستند. این سوالات را در هر بخشی از لیسنینگ آیلتس به ویژه در بخش دوم ممکن هست ببینید. نکات کلی در خصوص تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس  مثل اهمیت پارافریز ها، اهمیت حدس زدن و اهمیت کلیدواژه ها در رسیدن به پاسخ درست مشترک هستند که درباره تمامی آن ها صحبت خواهیم کرد.

خوشبختانه بدلیل قابلیت پیشبینی تله ها و Distractor ها و الگوی کاملا یکسان این تست ها در آیلتس میتوانید با تمرین کافی این سوالات را نقطه قوت خود در  لیسنینگ تبدیل کنید و روی نمره آن برای یک نتیجه بهتر حساب کنید. در ادامه یکی از این تست ها را با هم میبینیم. بعد از مروری بر مطالب این صفحه با بررسی دقیق کلیدواژه ها و توجه به دستورالعمل سوال، فایل را اجرا کنید و پاسخ ها را بنویسید.

.

نمونه سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

در اینجا نمونه ای از سوالات پاسخ کوتاه لیسنینگ آیلتس را میبینیم. طبق prompt یا دستورالعمل اجازه داریم تا 3 کلمه و/یا یک عدد را بعنوان پاسخ صحیح در نظر بگیریم. در اینجا عنوانی وجود ندارد اما کلیدواژه های هر سوال راهنمای خوبی برای پیشبینی محتوای فایل صوتی و پاسخ احتمالی هستند.

.

نکات سوالات لیسنینگ Short Answer Questions

مهم ترین نکته های سوالات پاسخ کوتاه بسیار شبیه دیگر سوالات لیسنینگ آیلتس هستند که در اینجا آن ها را مرور میکنیم:

.

نکته اول: توجه به دستور العمل سوال

توجه دقیق به دستوالعمل سوال و مشخص کردن تعداد مجاز لغات برای پاسخ اولین نکته مهم در این نوع سوالات هست که پیش از هر کار دیگر باید انجام شود. تعداد مشخص شده را علامت بزنید تا بعدا فراموش نکنید. در کل 3 حالت ممکن است وجود داشته باشد: (1) پاسخ بیش از یک کلمه و یک عدد نباشد، (2) پاسخ بیش از دو کلمه و یک عدد نباشد، و نهایتا (3) پاسخ بیش از سه کلمه و یک عدد نباشد. بیش از تعداد مجاز نوشتن در هر یک از این حالت ها برابر با از دست رفتن کل نمره سوال مربوطه خواهد بود.

.

نکته دوم: برجسته کردن کلیدواژه های سوال

مورد بعدی توجه به کلیدواژه ها در خود سوال و علامت گذاری آن هاست. این کلیدواژه ها به ما کمک میکنند به صورت موثر ترین جنس و حدود معنایی پاسخ احتمالی را مشخص کنیم. آیا بدنبال اسم یک ساختمان هستیم یا اسم یک فرایند شیمیایی یا یک عدد. باید کاملا آماده باشیم و بدانیم دقیقا بدنبال چه کلمه ای هستیم. شنیدن فایل صوتی بدون اطلاع از اینکه بدنبال چه چیزی هستیم شانس ما را برای پیدا کردن پاسخ درست به شدت کاهش میدهد.

پارافریز های احتمالی و تمرکز بر روی هم معنی و متضاد های کلیدواژه های سوال مورد دیگری هست که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم. تعداد بسیار کمی از سوالات آیلتس کلمات کلیدی خود سوال را تکرار میکنند و واقعیت اینست که تکرار کلیدواژه ها معمولا بعنوان تله توسط طراحان سوالات لیسنینگ آیلتس استفاده میشود. بنابراین همیشه باید به دنبال معادل ها و بازگویی این عبارت ها در شنیده های فایل صوتی باشیم.

.

نکته سوم: توجه به ترتیب پاسخ ها

از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم ترتیب پاسخ ها در مهارت لیسنینگ هست. گرچه بعضی سوالات در ریدینگ آیلتس ممکن است پاسخ هایی پراکنده در متن داشته باشند، در لیسنینگ آیلتس در مورد سوالات همیشه در فایل صوتی به ترتیب صحبت میشود. بنابراین اگر در مورد سوال 1 صحبت شد و این صحبت به پایان رسید و ما کلیدواژه هایی را در مورد سوال 2 میشنویم، احتمال بازگشت توضیحات فایل صوتی به سوال اول غیر ممکن است. پس زمانی که توضیحی در مورد یک سوال را میشنویم باید با دقت زیاد به تمامی اطلاعات توجه کنیم چون هرگز دوباره درباره آن ها صحبت نخواهد شد.

در سوالات پاسخ کوتاه یا Short Answer Questions لیسنینگ آیلتس این مورد مشخص تر هست. هر سوال توضیحات خود را دارد و گفتگو به شکلی مشخص وارد بحث سوال بعدی میشود. در تست زدن گام به گام در بخش بعدی در این خصوص بیشتر صحبت میکنیم.

.

نکته چهارم: عدم تکرار فایل صوتی و پاسخ درست

اگر در مسیر آیلتس تازه کاره هستید باید دقت داشته باشید که فایل صوتی را فقط یک بار در آزمون اصلی خواهید شنید. ممکن است تکرار فایل صوتی برای تمرین پیش از آزمون روش مفیدی باشد اما روی آن برای آزمون حسابی باز نکنید. همچنین توضیحات در خصوص یک سوال که دربرگیرنده پاسخ صحیح هم هستند فقط یک بار تکرار میشوند و شما پاسخ صحیح را هرگز دوباره نخواهید شنید.

.

نکته پنجم: توجه به پارافریز ها و هم معنی ها

بسیاری از زبان آموزان و حتی مدرسان آیلتس به اندازه ای که باید به اهمیت پارافریز ها در لیسنینگ آیلتس توجه ندارند. در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس تمامی تست ها بر همین اساس طراحی شده و کوشش شما پیش از هر چیز باید در پیدا کردن معادل هایی برای کلیدواژه های سوالات پیش رو در فایل شنیداری باشد. حتی پیش از آغاز فایل صوتی، کوشش کنید خیلی سریع به این معادل ها فکر کنید و مواردی را برای خودتان در نظر بگیرید. با تمرین کافی و افزایش دایره لغات بدون شک میتوانید عملکرد بسیار بهتری در این زمینه داشته باشید. اگر هیچ ایده ای در خصوص این معادل ها، هم معنی ها و پارافریز ها نداشته باشید، شانس شما برای رسیدن به پاسخ صحیح متاسفانه در پایین ترین سطح خواهد بود.

در همین خصوص پیشنهاد میکنیم 2 جزوه ارزشمند 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس و 1700 لغت مهم لیسنینگ آیلتس را به صورت رایگان دانلود بفرمایید.

.

نکته ششم: به Distractor ها توجه داشته باشید

لیسنینگ آیلتس بدون عوامل گمراه کننده یا تله ها که به آن ها Distractor گفته میشود احتمالا آزمون بسیار ساده تری میبود. اما در لیسنینگ آیلتس همانند دنیای واقعی، اطلاعات زیادی را دریافت میکنیم که بخش قایل توجهی از آن درجه اهمیت کمتری دارد و تنها نقش Context را برای اطلاعات اصلی بازی میکند و برخی با وجود شباهت زیاد به پاسخ اصلی، از نظر معنایی اصلا صحیح نیستند.

کلماتی که از نظر ظاهری با کلمه مد نظر ما بسیار شبیه هستید اما معنی متفاوتی دارند یکی از این عوامل هستند. برای مثال کلمه Orange هم به معنای یک رنگ هست هم یک میوه. اگر سوال در مورد میوه پرتقال هست ممکن هست همین کلمه به معنی رنگ لباس یا کیک یا … به کار برود و شنونده را کاملا گیج کند. در سوالات Short Answer Questions لیسنینگ آیلتس مثل بسیاری از انواع دیگر این نوع تله ها دست کم در برخی سوالات شایع هستند و عزیزانی که نمره 7 و بالاتر را در نظر دارند باید با تمرین کافی بر روی این نکته و تمرین بر روی معنی دقیق و دست واژگان بتوانند به خوبی از آن ها عبور کنند.

از دیگر دیسترکتر ها توضیحاتی هستند که بعد از آن ها یک کلمه نقض کننده داریم. برای مثال توضیحاتی تسبتا طولانی در مورد یک موضوع داریم که اتفقاقا کاملا هم با سوال هماهنگی دارد و به یک کلمه مشخص بعنوان پاسخ درست اشاره دارد اما بعد از پایان این توضیحات گوینده از کلماتی مثل But یا However استفاده میکند و بعد اطلاعاتی جدید ارایه میکند. در اینجا تمامی توضیحاتی که شنیدیم و پاسخی که احتمالا بعنوان درست در نظر داشتیم غلط خواهد بود و باید از نوشتن آن صرفنظر کنیم.

.

نحوه تست زدن لیسنینگ آیلتس – سوالات Short Answer Questions

در اینجا با توجه به نمونه سوالی که در بالا دیدیم کوشش میکنیم نگاهی به استراتژی تست زنی گام به گام سوالات Short Answer Questions لیسنینگ آیلتس داشته باشیم.

گام اول – آنالیز عنوان و کلیدواژه های سوال

در گام اول نگاهی به عنوان و کلیدواژه های هر سوال داریم تا ببینیم این مجموعه سوال دقیقا در چه زمینه ای صحبت میکند. در اینجا عنوان وجود ندارد اما کلیدواژه های سوال 8 نشان دهنده ارتباط رادیویی بین دو سیاره مریخ و زمین هستند. سوال 9 هم در مورد هدایت یک فضاپیما یا Rover هست و سوال سوم هم در همین موضوع ادامه پیدا کرده. پس توجه ما به بحث اکتشافات فضایی و پروژه هایی که توسط دانشمندان در این زمینه در حال انجام هست جلب میشود. تایپک های مربوط به فضا و ستاره شناسی از تاپیک های رایج ریدینگ و لیسنینگ آیلتس هستند و باید در این زمینه اطلاعات عمومی خوبی داشته باشیم.

.

گام دوم – پیشبینی پاسخ های احتمالی

در گام دوم کوشش میکنیم برای هر سوال یک مورد را حدس بزنیم. در اینجا سوال 8 مشخصا در مورد بازه زمانی صحبت میکند چون کلمه پرسشی how long را در آغاز آن داریم. ضمنا در خصوص فاصله بین Earth و Mars صحبت شده. پس اگر اطلاعات عمومی ما در این زمینه مناسب باشد میدانیم که صحبت از چند دقیقه تا چد ساعت هست. اما در فایل صوتی ممکن است چندین تایم مختلف مطرح شود و با توجه به متن تنها یکی از اعدادی که میشنویم درست باشد. پس باید برای چنین سناریویی آماده باشیم.

سوال 9 احتمالا دشوار تر هست چون حدس زدن آن کار ساده ای نیست. چه عاملی باعث میشود هدایت این کاوشگر فضایی به صورت real time ممکن نباشد؟ در اینجا اگر با مفهوم real time آشنایی نداشته باشیم درک سوال بسیار دشوار خواهد بود. اما پاسخ ها ممکن است مشکلات فنی، فاصله زیاد یا عوامل دیگری که از سطح دانش ما در این حوزه بالاتر هست باشد اما جواب هر چیزی که هست باید مربوط به یک مشکل یا مانع باشد بنابراین هنگام شنیدن توضیحات فایل صوتی در این زمینه به دقت به “یک مشکل” در این خصوص دقت میکنیم.

.

گام سوم – آشنایی با الگوی چیدمان پاسخ ها

اما در گام سوم پاسخگویی به سوالات لیسنینگ Short Answer Questions باید دقت داشته باشیم چیدمان پاسخ ها در فایل صوتی همیشه یکسان نیست. گاهی در توضیحات اول پاسخ را داریم و سپس توضیحات تکمیلی و گاهی برعکس. ابتدا توضیحات در خصوص یک موضوع را میشنویم و سپس در 1، 2 یا 3 کلمه، پاسخ شنیده میشود. بدون شک نوع دوم بسیار چالشی تر هست چون ما معمولا منتظر شنیدن پاسخ و کلیدواژه ها و سپس توضیحات درباره آن هستیم و بعد از شنیدن پاسخ انتظار داریم توضیحات بیشتری ارایه شود اما در مدل دوم همانطور که گفته شد هیچ توضیح اضافه ای ارایه نمیشود و بعد از ارایه پاسخ فایل صوتی وارد توضیحات سوال بعدی میشود و در عمل بسیاری از شرکت کنندگان از سوال مربوطه جا میمانند. بنابراین در تست های بالا به این الگو دقت داشته باشید و ببینید کدام تست ها با کدامیک از دو شیوه ای که توضیح دادیم تنظیم شده است.

در این صفحه با توجه به محدود بودن فضا، توضیحات بیشتری ارایه نمیکنیم اما در سایت www.ielts2.com تمرین های تست زنی لیسنینگ زیادی خواهیم داشت. برای شروع به شما پیشنهاد میکنیم از صفحه نمونه تست های لیسنینگ آیلتس برای تمرین آنلاین بازدید بفرمایید.

.

چگونه برای امتحان لیسنینگ اماده شویم؟

یکی از سوالات متداول زبان آموزان بهترین روش برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس هست. خوشبختانه کتاب های آمادگی لیسنینگ زیادی از سطح های بسیار پایین مثل A1 و A2 تا بالاتری سطوح وجود دارد. اگر قصد شما آزمون آیلتس هست و سطح شما از سطح نمره 4 یا A2 پایین تر نیست بهتر هست با کتاب هایی که برای آیلتس اما در سطح پایین طراحی شده کار را آغاز کنید. پیشنهاد ما دو مجموعه کتاب کامپلیت آیلتس و مایندست آیلتس هست که هر دو از سطح بسیار پایین آغاز میشوند و تا سطح نمره بالای 7 را پشتیبانی می کنند.

از دیگر کتاب ها سری Get Ready for IELTS در مهارت لیسنینگ هست که کلا برای زبان آموزان سطح های پایین تر طراحی شده است. کتاب کتاب Collins English for exams Listening for IELTS هم در ویرایش جدید بعنوان یک منبع خوب و معتبر از انتشارات کالینز برای سطح نمره 5 با هدف نمره 6.5 تا 7 مطرح هست. تمامی 10 نوع سوال لیسنینگ منجمله سوالات لیسنینگ Short Answer Questions در این کتاب ها پوشش داده شده است و از این نظر کاملا قابل اطمینان هستند.

تمامی این منابع را میتوانید در صفحه ای در سایت www.ielts2.com با عنوان دانلود منابع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مشاهده و دانلود بفرمایید. برای سطح پایین تر از نمره 5 آیلتس که سطحی کاملا مقدماتی در مسیر آیلتس هست از صفحه دیگر با نام فایل صوتی برای تقویت listening رایگان بازدید بفرمایید.

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این پست به صورت کامل سوالات لیسنینگ Short Answer Questions را بررسی کردیم. پیشنهاد میکنیم برای دریافت جدیدترین کتاب ها و منابع آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.