سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion یا پر کردن خلاصه یکی از 10 نوع ممکن سوال لیسنینگ امتحان آیلتس هستند. این سوالات گرچه از انواع رایج به شمار نمیروند، اگر بدنبال نمره خوبی در آزمون آیلتس هستید بهتر است با این نوع سوال آشنایی کامل داشته باشید. ضمنا سوالات تکمیل خلاصه یکی از انواع سوالات پر کردنی هستند و وجه اشتراک بسیاری با این سوالات دارند. در این صفحه درباره نکات، استراتژی پاسخگویی، نمونه سوال و منابع تمرینی آن ها صحبت خواهیم کرد.

همچنین برای دانلود بهترین منابع آیلتس در مهارت لیسنینگ میتوانید جدیدترین فهرست را همراه با لینک دانلود منابع دنبال بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

این سوالات بیشتر در پارت 4 یا پایانی لیسنینگ آیلتس که معمولا یک تک گویی یا سخنرانی دانشگاهی هست میبینیم. در سوالات Summary Completion از شما خواسته میشود با توجه به اطلاعات فایل صوتی خلاصه ای را تکمیل نمایید. در این خلاصه، طراح سوال لغاتی را حذف کرده و ما میبایست مستقیما آن ها را از فایل صوتی در داخل جاهای خالی بنویسیم.

این سوالات بسیار شبیه به سوالات تکمیل یادداشت یا Note Completion لیسنینگ آیلتس هستند. در بخش بعدی میتوانید 2 نوع ممکن این سوالات را مشاهده بفرمایید. در نوع اول پاسخ ها مستقیما از فایل صوتی نوشته میشوند و در نوع دوم پاسخ ها از باکس انتخاب میشوند.

.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

در اینجا 2 نوع ممکن سوالات تکمیل خلاصه در لیسنینگ آیلتس را میبینیم. همانطور که در بالا اشاره شد در نوع اول کلمات missing را باید مستقیما از خود فایل صوتی انتخاب کنیم. اما در نوع دوم با توجه به محتوای فایل صوتی باید یکی از کلمات موجود در فهرست خود سوال را بعنوان پاسخ انتخاب کنیم. در نوع دوم کلماتی داخل باکس الزاما تکرار کلمات فایل صوتی نیستند و به احتمال زیاد هم معنی و حتی در مواردی متضاد این کلمات هستند. تنها معنی و مفهوم سوال و محتوای فایل صوتی تعیین کننده پاسخ صحیح خواهد بود.

سوالات Summary Completion نوع اول

سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion

.

سوالات Summary Completion نوع دوم

.

نکته های سوالات Summary Completion

شباهت زیاد سوالات لیسنینگ آیلتس تکمیل خلاصه با دیگر انواع سوالات پرکردنی لیسنینگ آیلتس مثل سوالات تکمیل یادداشت یا Note Completion یا تکمیل جمله یا Sentence Completion باعث میشود ویژگی های طراحی این سوال ها و نکته ها و استراتژی های پاسخدهی به آن ها هم بسیار شبیه به هم باشد. در اینجا به مهم ترین نکات مربوط به سوالات پرکردن خلاصه لیسنینگ آیلتس نگاه میکنیم:

نکته اول: توجه به دستوالعمل سوال

یکی از مهم ترین نکات در تمامی سوالات پر کردنی یا Completion منجمله سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion دقت به تعداد مجاز کلمات هست. کوچکترین اشتباه و اضافه نوشتن در پاسخنامه کل امتیاز گزینه مربوطه را از بین میبرد. در بعضی موارد تنها یک لغت برای پاسخ مجاز هست اما عبارتی که در فایل شنیداری وجود دارد یک ترکیب از 2 اسم یا 1 صفت و یک اسم هست. این 2 کلمه همراه با هم در جای خالی منطقی و کامل به نظر میرسند اما با توجه به تعداد مجاز یک کلمه، پاسخ دو کلمه ما نادرست خواهد بود.

Write NO MORE THAN TWO WORDS for each answer.

دستوالعمل بالا نشان میدهد مجاز هستیم 2 کلمه بعنوان پاسخ درست در پاسخنامه بنویسیم. این عدد در سوالات مختلف ممکن است 1 یا 3 کلمه باشد. بنابراین پیش از هر چیز تعداد کلمات مجاز در دستورالعمل را نشانه گذاری میکنیم تا در ادامه کار آن را فراموش نکنیم.

.

نکته دوم: توجه به عنوان و کلیدواژه های داخل سوال

دومین مورد توجه دقیق به عنوان سوال و کلیدواژه های مهم در داخل متن سوال هست. این عوامل کمک بزرگی به درک صحیح محتوای سوال و گام بعدی که حدس زدن پاسخ ها هست خواهد کرد. اطلاعات عمومی ما در این بخش هم بسیار مهم هست. اگر به اندازه کافی تست زنی کرده باشیم میتوانیم محتوای سوال را به دانش قبلی خود پیوند داده و بلافاصله یک ذهنیت از کل محتوای تست ایجاد کنیم. اما اگر هیچ پیش زمینه ای در موضوع سوال نداشته باشیم کار ما دشوار خواهد بود. در هر حال عنوان و کلیدواژه های سوال را باید علامت گذاری کنیم و به معنای آن ها دقت کنیم. این کلمات راهنمای خوبی برای ما برای رسیدن به پاسخ جاهای خالی در مرحله بعدی خواهند بود.

.

نکته سوم: حدس زدن پاسخ و معادل کلیدواژه های سوال

جاهای خالی در سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion میبایست از نظر دستوری و معنای به درستی تکمیل شوند. این اصل به این معنا هست که اگر کلمه ای که برای پاسخ پیدا کرده ایم از این دو نظر نادرست است نشانه خوبی هست که احتمالا یک تله و پاسخ اشتباه را انتخاب کرده ایم. با توجه به کلیدواژه های سوال و توجه به معنای آن ها میتوانیم پاسخ ها را به خوبی حدس بزنیم.

در اینجا هم تمرین با نمونه سوالات پرکردنی لیسنینگ آیلتس و تحلیل آن ها بعد از پاسخگویی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد ما دارد. دست کم باید بتوانیم حدس بزنیم آیا جای خالی باید با یک اسم پر شود یا یک فعل یا یک صفت و اینکه اگر حدس ما یک اسم هست معنای این اسم چه چیزی میتواند باشد؟ آیا در مورد اسم یک گونه پرنده میتواند جای خالی را پر کند یا  در بخش بعدی در این زمینه بیشتر صحبت میکنیم.

.

نکته چهارم: توجه به ترتیب پاسخ ها در فایل صوتی

اطلاعات مربوط به تمامی سوالات در لیسنینگ آیلتس منجمله سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion به ترتیب شنیده میشوند. این نکته بسیار حائز اهمیت هست چرا که به محض پایان یافتن گفتگو درباره کلیدواژه ها و موضوع یک سوال و آغاز صحبت درباره سوال بعدی میتوانیم اطمینان داشته باشیم که هرگز درباره سوال قبل صحبتی نخواهد شد و هرگز نیازی به تغییر پاسخ نیست. ضمنا اگر سوالی را هنوز پاسخ نداده ایم باید بهترین مورد را برای آن انتخاب کنیم چون با گذر زمان و بررسی سوالات بعدی احتمالا اطلاعات باقیمانده در ذهن ما قابل اعتماد نخواهد بود. 

.

نکته پنجم: توجه به دام ها در سوال

سوالات لیسنینگ آیلتس به دشوار بودن و داشتن تله های مختلف معروف هستند. این تله ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها Distrctor ها یا عوامل انحرافی هست. مواردی که به ظاهر بسیار شبیه به پاسخ درست و منطقی هستند اما در عمل بدلیل اضافه شدن اطلاعات بعدی قابل استفاده نیستند. از دیگر تله ها کلماتی هستند که از داخل سوال عینا در فایل شنیداری تکرار میشوند. این کلمات این فکر غلط را به شرکت کنندگان سطح پایین تر میدهند که در واقع پاسخ همان موارد یا همان گزینه ها هستند اما در واقع از نظر معنایی با وجود تکرار کلمات یکسان، پاسخ چیز دیگری هست. در این زمینه ضمن حل تمرین های لیسنیگ حتما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

.

نکته ششم: خالی نگذاشتن پاسخنامه

از مهم ترین موارد در تمامی سوالات لیسنینگ منجمله سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion این امر هست که هیچ امتیاز منفی در لیسنینگ در هیچ نوع سوالی وجود ندارد. بنابراین اینکه شما جواب یک سوال را خالی بگذارید و آن را پاسخ ندهید در هیچ حالتی توجیه ندارد. همیشه پیشنهاد میشود اگر گفتگوی فایل صوتی در خصوص یک سوال به پایان رسیه کوشش کنید بهترین پاسخ ممکن را حدس زده و با توجه به محدودیت تعداد کلمات یا با توجه به دیگر گزینه های موجود آن حدس را بعنوان پاسخ بنویسید. در بدترین حالت پاسخ غلط شما به اندازه خالی گذاشتن پاسخنامه به شما صرر خواهد زد اما شانس درست بودن آن تا حدودی وجود دارد و بسیار پیش می آید که افراد با حدس های هوشمندانه به خوبی از سوالاتی که miss شده اند نمره میگیرند. پس هرگز هیچ پاسخی را پاسخنامه لیسنینگ آیلتس خالی نگذارید.

.

استراتژی پاسخ به سوالات Summary Completion

در اینجا به صورت گام به گام به استراتژی پاسخدهی به سوالات Summary Completion نگاهی داریم.

گام اول: توجه به عنوان و کلیدواژه های سوال

پیش از اینکه فایل صوتی آغاز شود زمان اندکی وجود دارد که میتوانیم از آن برای بررسی سریع عنوان سوال و نگاهی به کلیدواژه های داخل سوال استفاده کنیم. برای مثال در اینجا در عنوان سوال صحبت از varieties of language و social values هست. بنابراین باید به ارتباط این دو توجه داشته باشیم یا زیر آن ها خط بکشیم تا توجه بیشتری به آن ها داشته باشیم. عنوان با تک تک پاسخ های ما به نوعی در ارتباط هست پس هیچ عبارتی به اهمیتی عنوان ما در سوال نیست. در ادامه باید به کلیدواژه های داخل سوال توجه کنیم. برای مثال عبارت pattern of behavior و high degree of کلیدواژه های مهمی هستند که باید دور آن ها خط بکشیم.

گام دوم: حدس زدن جاهای خالی

با توجه به معنای کلیدواژه ها و عنوان باید سعی کنیم جاهای خالی را در حد امکان حدس بزنیم. برای مثال در اینجا سوال اول high degree of نشان میدهد پاسخ ما باید یک اسم یا عبارت اسمی باشد که با این ترکیب هماهنگی دارد. با توجه به گزینه هایی که در باکس داریم و در نظر گرفتن بحث Social groups و عبارت قبلی develop pattern of behavior میتوانیم حدس بزنیم گزینه conformity احتمالا بهترین گزینه باشد. چون صحبت از گروه و نزدیکی اعضا و شباهت رفتار و زبان و موارد دیگر هست.

.

گام سوم: شنیدن فایل صوتی و کوشش برای شناسایی پارافریز ها

در اینجا تلاش ما شناسایی معادل هایی برای کلمات ذکر شده در گام دوم در فایل صوتی هست. بدون شک این عبارت ها بعد از یک مقدمه کوتاه در توضیحات فایل صوتی با واژگان دیگری مطرح خواهند شد. با شنیدن فایل صوتی (در بالای همین صفحه) متوجه میشویم عبارت members are expected to conform to those norms با خط دوم سوال کاملا هماهنگ هست. به طور مشخص تر are expected با is usual هماهنگی دارد. گرچه عبارت high degree of به نظر میرسد با عبارت خاصی مستقیما هماهنگ نباشد، کلیدواژه conform با conformity هماهنگ هست و بهترین پاسخ برای جای خالی همین گزینه هست.

.

گام چهارم: تمرکز بر کلیدواژه ها در فایل صوتی و تلاش برای پاسخ به بقیه سوالات

در توضیحاتی که برای سوال دوم مطرح شده داریم: This variety comes to reflect the social status of its users پس عامل متغیر منسوب(comes to reflect) به language variety در اینجا status هست و جواب ما که باید در پاسخنامه نوشته شود هم همین کلمه status هست.

با توجه به محدود بودن فضا در اینجا قصد نداریم تمامی سوالات را پاسخ دهیم اما در آموزشی جداگانه حتما نمونه های بیشتری از سوالات لیسنینگ آیلتس Summary Completion در همین سایت تحلیل خواهیم کرد.

.

چگونه برای امتحان لیسنینگ اماده شویم

اطلاعات زیادی در این صفحه درباره پرسش های لیسنینگ Summary Completion ارایه شد. این توضیحات نشان میدهد ارایه یک پاسخ صحیح نیازمند درک دقیق سوال و تسلط کامل بر فرمت و ریزه کاری های این تست ها در آزمون آیلتس هست. اما آماده شدن برای امتحان لیسنینگ آیلتس نیازمند برنامه ریزی صحیح و استفاده از منابع استاندارد و مناسب سطح شماست.

مهم ترین گام برای پیشرفت در لیسنینگ آیلتس تعیین سطح هست. خوشبختانه سایت های معتبر خارجی زیادی وجود دارند که به صورت رایگان در فضای مجازی تعیین سطح لیسنینگ شما را انجام میدهند. چند مورد از این سایت ها را برای شما فهرست کرده ایم:

https://www.examenglish.com/leveltest/listening_level_test.htm

https://www.oxfordonlineenglish.com/english-level-test/listening

https://www.english-efl.com/eforms/test-your-listening-test-1/57

در مرحله بعدی میتوانید کار را با کتاب های تقویت لیسنینگ آیلتس آغاز کنید. این کتاب ها در 2 سطح مقدماتی و پیش نیاز آیلتس و سطح آیلتس دسته بندی شده اند اما هر دو کار را در فرمت آیلتس انجام میدهند. از کتاب های سطح مقدماتی و پیش نیاز آیلتس میتوانیم به کتاب های Complete IELTS جلد مقدماتی،  Mindset for IELTS جلد مقدماتی و Get ready for IELTS Listening انتشارات کالینز نام ببریم. اما در واقع این فهرست بسیار طولانی تر این 3 کتاب هست.

در سطح آیلتس میتوانید از جلد های سطح بالاتر مجموعه مایندست و کامپلیت آیلتس استفاده کنید. همچنین تست و نکته های کتاب های دیگر مثل The Official Cambridge Guide to IELTS یا کتاب Collins English for exams for IELTS هم پیشنهاد میشود. گام پایانی شما تمرین با تست های واقعی آیلتس دوره های قبل هست که آن ها را میتوانید در مجموعه کتابهای کمبریج آیلتس (Cambridge IELTS) جلد 1 تا 18 مشاهده کنید.

لینک دانلود تمامی این منابع در فهرست دانلود بهترین کتاب های خودخوان آیلتس در همین سایت (www.ielts2.com) در دسترس شما عزیزان می باشد.

.

جمع بندی و کلام پایانی

در اینجا در خصوص سوالات Summary Completion صحبت کردیم که امیدواریم برای عزیزان سودمند بوده باشد. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.