سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

در مجموع 10 سوال در لیسنینگ آیلتس جنرال و آکادمیک وجود دارد که هر یک از جهاتی با دیگر انواع متفاوت هستند و مهارت های متفاوتی را در شرکت کننده در آزمون آیلتس سنجش میکنند. در این مطلب قصد داریم به طور مشخص درباره سوالات Note Completion یا پر کردن یادداشت در بخش لیسنینگ آیلتس صحبت کنیم و ضمن اشاره به کلیات این سوالات، نکته ها و تکنیک های این سوالات را با هم بررسی کنیم.

همچنین برای تست زنی با معتبرترین منابع لیسنینگ آیلتس از فهرست دانلود منابع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در همین سایت بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات تکمیل یادداشت یا Note Completion از انواع بسیار رایج و پر تکرار آزمون آیلتس با درجه سختی متوسط هستند و بدون شک در روز امتحان با این نوع سوالات برخورد خواهید داشت. شکل ظاهری این سوالات تنوع زیادی دارد اما همیشه فرمی از مدل تکمیل جای خالی یا Note Completion هست. صرفنظر از شکل ظاهری این سوالات، اگر با فرمت و استراتژی کلی آن ها آشنایی داشته باشید به راحتی میتوانید نمره خوبی از این نوع سوالات بگیرید و این سوالات به یک نقطه قوت تبدیل خواهد شد.

در سوالات note completion معمولا بدنبال کلیدواژه های مشخصی هستیم که در ادامه فهرستی از آن ها را میبینیم:

  • Keywords
  • Abbreviations
  • Phrases
  • Heading
  • Names
  • Numbers
  • Places
  • Price
  • Year
  • Time
  • Addresses
  • Levels
  • Numbered/ bulleted points
  • Phone numbers
  • Stages and more

 

یادداشت هایی که باید در سوال تکمیل شوند معمولا یک جمله کامل از نظر دستوری را تشکیل نمیدهند اما یادداشت و جای خالی باید به گونه ای تکمیل شوند که یک ترکیب منطقی و معنادار را بسازند. در ادامه به یک نمونه از این نوع سوالات نگاه میکنیم و به نکات مهم آن ها میپردازیم.

.

نمونه سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

در اینجا یک نمونه از سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس را با هم میبینیم. جاهای خالی طبق دستورالعمل سوال نباید بیش از 3 کلمه و یک عدد باشد. با توجه به عنوان به نظر میرسد اطلاعاتی در خصوص شهر سیدنی استرالیا در این تست ارایه خواهد شد. در بخش پاسخگویی گام به گام درباره این تست بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

نکات سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس

در اینجا به مهم ترین نکات در خصوص این سوالات میپردازیم. دقت داشته باشه حتی افرادی که از نظر دانش عمومی زبان انگلیسی در سطح بسیار بالایی هستند، بدون توجه به نکته ها و فرمت سوال ممکن است در قسمت هایی غافلگیر شوند و نمره از دست دهند. بنابراین توجه به فرمت کلی این سوالات و نکات آن در پاسخگویی صحیح سوالات بسیار با اهمیت هست.

نکته اول – توجه به دستورالعمل و محدودیت کلمات در پاسخنامه

شاید رایج ترین اشتباه در این نوع سوال ها عدم توجه به تعداد قابل قبول کلمات در جای خالی باشد. دستوالعمل را با دقت مطالعه کنید تا ببینید چند کلمه و/یا عدد برای جاهای خالی در نظر گرفته شده است. معمولا دستور العمل به این صورت دیده میشود:

  • Write NO MORE THAN ONE WORD and/or a NUMBER for each answer
  • Write NO MORE THAN TWO WORDS and/or a NUMBER for each answer
  • Write NO MORE THAN THREE WORDS and/or a NUMBER for each answer

در بسیاری از موارد تنها اجازه داریم یک کلمه و عدد بنویسید و اگر چیزی که در فایل صوتی به گوش ما خورده مثلا کلمه All Students هست نباید کلمه All در پاسخ نوشته شود. اضافه کردن هر کلمه ای حتی اگر از نظر معنایی منطقی به نظر برسد باعث میشود کل پاسخ نادرست در نظر گرفته شود. متاسفانه بی توجهی به این مورد نمره بسیاری از شرکت کنندگان را کم میکند گرچه رعایت آن الزاما به دانش زبان انگلیسی هم ارتباط زیادی ندارد. توصیه ما این است پیش از هر چیز دور عددی که سوال مشخص کرده را خط بکشید تا به شما یادآوری شود چند کلمه برای پاسخ مجاز هست. مثلا در نمونه بالا میتوانیم 3 کلمه و یک عدد را در پاسخنامه بنویسیم. اگر 4 کلمه نوشته شود پاسخ نادرست خواهد بود.

.

نکته دوم – مهارت حدس زدن معنایی و گرامری

مهارت حدس زدن هوشمندانه در انواع سوالات پرکردن جای خالی به خصوص note completion بسیار تعیین کننده است. در این سوالات گرچه کل جمله از نظر دستوری ممکن است ساختار درست و کاملی نداشته باشد، ترکیب جای خالی و باقی عبارت حتما ترکیب درستی را تشکیل میدهند. شما باید هم از نظر دستوری و هم از نظر معنایی بتوانید پیشنهاد های خوبی برای جای خالی مربوطه داشته باشید.

مثلا در سوال شماره 1 در نمونه بالا در مورد یک lookout یا چشم انداز قرار هست صحبت شود و برای سوال 1 نوشته شده access from بنابراین به نظر میرسد دسترسی به یک چشم انداز باید از مکانی مرتفع باشد مثلا نام یک تپه یا کوه یا فقط در مورد دسترسی صحبت میکنیم مثلا جاده….. دسترسی را فراهم میکند. باید منتظر شنیدن چنین چیزهایی باشیم. از نظر دستوری هم با توجه به اینکه حرف تعریف the را پیش از سوال اول داریم بدون شک یا با یک اسم سر وکار داریم یا با یک صفت و اسم یعنی یک ترکیب اسمی پس دنبال فعل یا قید یا صفت به تنهایی نیستیم.

.

نکته سوم – آماده شدن برای پارافریز و Synonym ها

تقریبا هیچوقت کلماتی که در سوال پیش روی ما هست در فایل صوتی شنیده نمیشود و اگر هم شنیده شود در 99% موارد تله هستند و طراح آن ها را برای گمراه کردن ما در فایل صوتی گنجانجانده است. بنابراین همراه با بررسی سوال پیش و همزمان با شنیدن فایل صوتی باید آماده شنیدن بازگویی یا پارافریز ها و هم معنی ها باشیم. این هم معنی ها با توجه به درجه سختی سوال گاهی بسیار ساده و مشخص و بعضی اوفات بسیار دشوار و نامشخص و شامل یک عبارت چند کلمه ای بجای یک هم معنی تک کلمه ای هست. در هر حالت باید آماده باشیم کلماتی که پیش رو داریم را با دیگر کلمات بشنویم و با دنبال کردن متطقی فایل صوتی ضمن حدسی که قبلا درباره پاسخ داشتیم بدنبال پاسخ باشیم.

.

نکته چهارم – توجه به ترتیب پاسخ ها در سوالات پر کردن یادداشت

در سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس مثل باقی سوالات این مهارت پاسخ ها همیشه به ترتیب هستند. پیشنهاد میشود همیشه 2 سوال را همزمان زیر نظر داشته باشید تا اگر احیانا یک سوال را از دست دادیم با توجه به کلیدواژه های سوال بعدی بتوانیم بلافاصله از این موضوع مطلع شده و روی سوال بعدی تمرکز کنیم. جا ماندن از سوال برای همه شرکت کننده ها حتی قوی ترین ها در سطح نمره 8 و 9 ممکن است اتفاق بیفتد. مهم مدیریت کردن آن و در نهایت بازگشت به سوال های جا افتاده و تکمیل آن هاست.

.

نکته پنجم – تمرین و توجه به لغات دردسر ساز

در سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس در مجموع 6 گروه از انواع لغات و ترکیب ها هستند که شرکت کنندگان را به اشتباه می اندازند و تشخیص آن ها از دیگر موارد معمولا دشوار تر هست. تمرین با نمونه تست ها و توجه به فرمت درست نوشتن آن ها میتواند تا حد زیادی از خطاهای روز آزمون پیشگیری کند. این موراد عبارتند از:

  • Time
  • Numbers
  • Prices
  • Dates
  • Letters
  • Addresses

.

نکته ششم – توجه به کلمات انحرافی

کلمات انحرافی یا Distractor ها یکی از مهم ترین ویژگی تست های آیلتس هم در بخش لیسنینگ و هم در بخش ریدینگ هستند. در سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس باید به کلماتی مثل But یا However یا تمامی عبارت هایی که نشان میدهد گوینده در حال نقض گفته های قبلی و آغاز ارایه اطلاعات جدید هست توجه زیادی داشت. همچنین همانطور که قبلا گفته شد، شنیدن کلماتی که به ظاهر کاملا منطقی هستند و بعضا تکرار مستقیم کلماتی پیش رو در سوال هستند هم یک نوع دیگر از کلمات انحرافی به شمار میروند.

در پاسخگویی عجله نکنید و کوشش کنید تا پایانی گفتگو در خصوص موضوع مورد نظر با دقت به گفته ها توجه داشته باشید و بعد از تغییر گفتگو به موضوع بعدی پاسخ را انتخاب کنید.

.

نکته هفتم – خالی نگذاشتن پاسخ

در هیچ جایی در آزمون آیلتس نمره منفی برای پاسخ غلط وجود ندارد. بنابراین هیچ ضرری نمیکنید اگر بهترین حدس خود را برای سوالاتی که موفق به نوشتن آن ها نشده اید در پاسخنامه بنویسید. اگر تمرین کافی با سوالات پر کردن جای خالی به خصوص سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس داشته باشید شانس خوبی برای درست بودن حدس هایی که زده اید وجود خواهد داشت.

.

استراتژی پاسخگویی گام به گام این سوالات

در اینجا در مورد نحوه پاسخگویی سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس که در بالا مطرح شد به صورت گام به گام صحبت میکنیم:

.

گام اول – علامت گذاری کلیدواژه ها

در گام اول باید از چند ثانیه ای که در بخش لیسنینگ برای نگاه کردن به سوالات وجود دارد نهایت استفاده را کرد و به عنوان کل این سری سوالات، زیرعنوان ها یا Subheading ها و کلیدواژه های هر سوال به خصوص قبل و بعد از جاهای خالی پرداخت. در اینجا عبارت information about Sydney نشان میدهد گفتگو یا تگ گویی در خصوص شهر سیدنی هست.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

در ادامه به کلیدواژه های هر خط و به خصوص قبل و بعد از جاهای خالی نگاه میکنیم. زیرعنوان ها نشان میدهد تمرکز فایل صوتی بر محل هایی به نام Pylon Lookout، Opera House، The Rocks و فستیوال Dragon خواهد بود. بهتر هست موارد مهم تر از بین این کلمات را علاقت گذاری کنیم.

.

گام دوم – حدس زدن جاهای خالی

در بخش قبل، در “مهارت حدس زدن معنایی و گرامری” در همین صفحه در خصوص نحوه حدس زدن جای خالی شماره 1 و 2 صحبت کردیم. بنابراین این موارد را در اینجا تکرار نمیکنیم. اما نگاهی به شماره های 3 و 4 داریم. این سوالات درباره مکانی به نام Opera House مطرح شده و در شماره 3 کلمه Tour به کار رفته بنابراین درباره تورهایی برای این مکان اطلاعاتی دریافت خواهیم کرد. کلمه مهم بعدی کلمه Last هست که در اینجا فعل و به معنای continue هست.

بنابراین حدس ما این هست که چند عدد درباره تورها خواهیم شنید اما در نهایت فقط مدت زمان هر تور هست که پاسخ مد نظر ما می باشد. حرف اضافه in در عبارت tickets sold in در سوال 4 نشان میدهد درباره محل فروش بلیط اطلاعاتی را خواهیم شنید. پس باید برای کلماتی مثل ticket kiosk یا ticket booth آماده باشیم اما پاسخ هر چیزی ممکن است باشد.

.

گام سوم – شنیدن و تمرکز بر فایل صوتی

در این بخش شنیدن فایل صوتی آغاز میشود و با توجه به تمامی توضیحاتی که در بخش های قبل ارایه شد باید به دنبال بهترین واژگانی باشیم که جاهای خالی را به توجه به محدودیت تعیین شده در سوال تکمیل میکنند.

برای طولانی نشدن مطلب از توضیح در خصوص دیگر سوالات خودداری میکنیم اما در نوشته ای جداگانه نمونه هایی را به صورت کامل و گام به گام تشریح خواهیم کرد.

.

دانلود بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

تمرین لیسنینگ آیلتس بدون منابع معتبر کار بسیار نادرستی است که اعتماد به نفس بسیاری از زبان آموزان را پایین آورده و ایشان را از نظر روانی فرسوده میکند. به همین دلیل به صورت بسیار کوتاه و خلاصه جهت راهنمایی عزیزان به بهترین کتاب ها برای تقویت لیسنینگ آیلتس و بهترین کتاب های تمرین تست زنی اشاره خواهیم داشت.

در سطح مقدماتی آیلتس در سطح نمره 4 تا 5 بهترین کار آغاز تمرین با کتاب Get Ready for IELTS Listening از مجموعه ارزشمند Get Ready for IELTS هست که برای همه مهارت های آیلتس در دسترس هستند. از دیگر کتاب های آیلتسی برای تمرین و آشنایی با اصول و تست ها کتاب های Complete IELTS  و Mindset to IELTS هست که به ترتیب در 3 و 4 سطح به آموزش حرفه ای و سطح بندی شده آیلتس می پردازند.

اما اگر سطح شما به اندازه کافی بالا هست و در سطح نمره 6 و بالاتر توانایی تست زنی دارید، پیشنهاد ما به شما دانلود سری کتاب های کمبریج آیلتس و همچنین کتاب Official Guide to IELTS هست. آخرین پیشنهاد برای حرفه ای ها کتاب IELTS Plus 3 هست. البته کتاب های بسیار خوب دیگری هم وجود دارند که پیشنهاد میکنیم مجموعه کامل آن ها به همراه لینک دانلود آن ها را در صفحه فهرست بهترین منابع آیلتس آکادمیک و جنرال برای دانلود رایگان مشاهده بفرمایید. 

.

پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

پادکست ها از منابع تمرینی خیلی خوب برای تقویت لیسنینگ عمومی زبان انگلیسی هستند که زبان آموزان آیلتسی به خوبی میتوانند از آن ها بهره ببرند. بسیاری از زبان آموزان با پادکست های BBC 6 Minute English و پادکست های British Council آشنایی دارند. اما پادکست های زیادی هم هستند که اختصاصا برای آیلتس طراحی شده اند و در آن ها نکته ها و موضوعات آیلتس بررسی میشوند. در www.ielts2.com فهرستی برای دانلود از پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس صحبت کرده ایم که میتوانید در صفحه مربوطه بررسی و دانلود بفرمایید. 

.

جمع بندی و گفتار پایانی

در این صفحه به طور کامل درباره سوالات Note Completion لیسنینگ آیلتس صحبت کردیم. در پایان پیشنهاد میکنیم برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) همراه ما باشید.