سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

در مجموعه 10 نوع سوال در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس وجود دارد که تقریبا نیمی از آن ها از انواع پر کردنی یا Completion هستند. در این صفحه درباره سوالات تکمیل جمله لیسنینگ آیلتس یا Sentence Completion، نکته ها، و استراتژی پاسخگویی این سوالات صحبت میکنیم. همچنین یک نمونه برای تمرین در همین صفحه خواهیم داشت.

همچنین پیشنهاد میکنیم برای دانلود و تمرین بیشتر با جدیدترین تست ها و منابع استاندارد لیسنینگ آیلتس از صفحه مربوطه در همین سایت بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

این سوالات نسبت به دیگر انواع سوالات لیسنینگ آیلتس فراوانی کمتری دارد اما ممکن است در هر بخشی از لیسنینگ آیلتس با آن روبرو شوید. همانطور که اسم این نوع سوال نشان میدهد کلماتی از جمله حذف شده و باید تکمیل شوند. اکثرا این کلمات در پایان جمله هستند اما ممکن است در وسط یا اوایل جمله ها وجود داشته باشند.

اصول کلی و نکات مربوط به سوالات پر کردن جمله در لیسنینگ آیلتس کاملا شبیه به دیگر انواع سوالات پر کردنی مثل تکمیل جدول لیسنینگ آیلتس، تکمیل فرم یا تکمیل یادداشت یا note هست. گرچه در تمامی این سوالات چالش هایی وجود دارد، با تمرین و دقت به نکات و استراتژی هایی که در همین صفحه صحبت خواهیم کرد شانس خوبی برای پاسخگویی صحیح این سوالات و افزایش نمره لیسنینگ شما وجود دارد.

.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

سوالات تکمیل جمله همیشه به یک شکل در لیسنینگ های آیلتس ظاهر نمیشوند. به خصوص بسته به اینکه  این سوالات را در چه قسمتی از لیسنینگ داشته باشید و درجه سختی مورد نظر طراحی سوال انواع متفاوتی دارند. در مجموع 2 نوع سوال تکمیل جمله لیسنینگ آیلتس انتخاب مستقیم کلمه مد نظر از متن شنیداری و انتخاب پاسخ از فهرست ارایه شده شده در سوال را داریم که در ادامه هر دوی این انواع را میبینیم:

سوالات تکمیل جمله نوع اول: انتخاب از متن شنیداری

در اینجا همانطور که در نمونه مشخص هست جمله هایی جدا وجود دارند و از هر جمله کلماتی حذف شده است. این کلمات باید مستقیما از متن شنیداری نوشته شوند و جمله تکمیل گردد. این فرم رایج ترین نوع سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion هست.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

سوالات تکمیل جمله نوع دوم: انتخاب از فهرست

در این نوع که معمولا دشوارتر هم هست در فایل شنیداری درباره تک تک جمله ها و به ترتیب شماره آن ها صحبت میشود اما جاهای خالی باید از فهرستی که در باکس داخل خود سوال ارایه شده انتخاب شود. در این نوع سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion کلمه یا کلمات شنیده شده تقریبا همیشه با کلماتی که در باکس دیده میشود متفاوت هست اما از نظر معنایی جمله را به درستی پر میکنند. بنابراین باید به معنی کلمات و جمله ها نه الزاما خود کلمه دقت کنید. مثلا ممکن است پاسخ سوال اول در این مجموعه، کلمه knowledge باشد اما کلمه ای که در فایل صوتی میشنویم کلمه information باشد.

سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion

.

نکات سوالات لیسنینگ Sentence Completion

نکته های مهمی در سوالات تکمیل جمله لیسنینگ آیلتس وجود دارد که بی توجهی به آن ها باعث ایجاد اشتباه و کاهش نمره شما میشود. شما میبایست با تمامی باید ها و نباید های این نوع تست آشنایی کامل داشته باشید تا نمره نهایی شما بازتاب سطح واقعی زبان انگلیسی شما باشد.

نکته اول: توجه به دستور العمل سوال

با توجه به اینکه در سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion می بایست جاهای خالی را تکمیل کنیم، توجه به تعداد مجاز کلمات برای این کار بسیار اهمیت دارد. سوال به چهار حالت ممکنی که در ادامه دیده میشود تنظیم شده است:

  • Write NO MORE THAN ONE WORD and/or a NUMBER for each answer
  • Write ONE WORD ONLY for each answer
  • Write NO MORE THAN TWO WORD and/or a NUMBER for each answer
  • Write NO MORE THAN THREE WORDS and/or a NUMBER for each answer

اگر از حد مجاز اعلام شده در سوال کلمات بیشتری در پاسخنامه بنویسید، صرفنظر از درست بودن بعضی از این کلمات، پاسخ شما به طور کلی غلط در نظر گرفته میشود و کل نمره را از دست خواهید داد.

.

نکته دوم: کپی مستقیم پاسخ از متن شنیداری

از دیگر موارد کلیدی در تمامی سوالات تکمیل جاهای خالی در لیسنینگ آیلتس موضوع تغییر ندادن کلماتی هست که از فایل میشنویم. دقت بفرمایید در هیچ حالتی مجاز به تغییر کلمات یا اعداد نیستیم. در مورد اعداد هم نباید هیچ محاسبه و ضرب و تقسیمی انجام شود. اگر حس میکنید کلماتی که شنیده اید نیاز به تغییر دارد بدون شک در تفسیر یا شنیدن کلمات دچار اشتباه شده اید. پس دقت داشته باشید تمامی پاسخ هایی که در پاسخنامه باید نوشته شود باید بدون کم و کاست از خود فایل صوتی جلسه آزمون باشد. حتی اضافه و کم کردن S جمع باعث میشود پاسخ شما بعنوان جواب غلط محاسبه شود.

.

نکته سوم: وجود ترتیب در پاسخ ها

یکی دیگر از نکات مهم در سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion به ترتیب بودن پاسخ ها در فایل صوتی هست. به این معنی که ما همیشه اول اطلاعات مربوط به سوال اول را میشنویم و بعد اطلاعات مربوط به سوال دوم و به همین ترتیب تا سوال آخر. هرگز پاسخ ها پس و پیش نیستند و بعد از نوشتن پاسخ هر سوال باید بلافاصله بر روی سوال بعدی تمرکز کنیم و منتظر شنیدن پاسخ آن سوال باشیم.

.

نکته چهارم: حدس زدن و پیشبینی جواب ها

اگر در لیسینگ آیلتس هدف شما نمره 7 و بالاتر هست از دیگر تکنیک های بسیار مهمی که باید روی آن تمرین داشته باشید حدس زدن پاسخ های ممکن برای جاهای خالی و پیشبینی کردن جواب هاست. به این معنی که باید کوشش کنید حدس بزنید جای خالی مورد نظر هم از نظر گرامری و هم از نظر معنایی با چه کلمه یا ترکیب هایی ممکن است به طور صحیح تکمیل شود. به این تست ها مثل یک جدول کلمات روزنامه نگاه کنید و سعی کنید جاهای خالی را حل کنید. آیا جای خالی باید با اسم یک فرایند شیمیایی یا اسم گروهی از افراد یا اسم یک مجموعه تاریخی پر شود؟ از نظر دستوری آیا بدنبال یک ترکیب اسمی هستیم یا یک فعل یا قید میتواند پاسخ ما را تکمیل کند؟

در بخش پاسخگویی گام به گام در ادامه همین صفحه بیشتر در این باره صحبت میکنیم.

.

نکته پنجم: صحیح بودن جمله از نظر دستوری و معنایی

یک راهنمای خوب برای جاهای خالی در سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion توجه به صحیح بودن جمله نهایی بعد از تکمیل از نظر گرامری هست. تمامی جمله ها در این نوع سوالات بعد از پاسخگویی هم از نظر گرامری و هم از نظر معنایی باید جمله ای صحیح باشند. هرگونه حالت غیر طبیعی و بی معنی یا ترکیب لغات نادرست و کالوکیشن های غلط بدون شک نشانه غلط بودن کلمه یا کلمات انتخاب شده است.

مثلا در نمونه سوال بخش بعدی، در اولین سوال داریم:

You can buy a book that tells you about the…. in the aquarium.

با توجه به توضیحاتی که ارایه شده، جای خالی باید با یک اسم یا یک ترکیب اسمی تکمیل شود. The نشان میدهد در جای خالی نیاز به اسم هست. این اسم همچنین میتواند همراه با یک صفت باشد.

اما از نظر معنایی هم باید دقت زیادی به جای خالی داشته باشیم. اسمی که انتخاب میکنیم باید با Book و Aquarium هماهنگی داشته باشد. این کتاب اطلاعاتی درباره چیزی در آکواریم ارایه میکند. تکمیل کننده جای خالی ممکن است نام ماهی ها، اطلاعاتی درباره زیستگاه آن ها یا اطلاعات کلی راجع به گونه های آبزی یا حتی پیشینه مجموعه تفریحی که آکواریوم در آن واقع شده باشد. اگر پاسخ ما گونه های آبزی باشد کاملا منطقی هست اما اگر کلمه ای در مورد پرداخت و هزینه بلیت یا تعداد بازدیدکنندگان باشد احتمالا منطقی نیست. در بخش بعدی و پاسخگویی گام به گام در این زمینه بیشتر صحبت میکنیم.

.

نکته ششم: دقت به خطاهای Spelling

از دیگر نکته ها در سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion که در تمامی دیگر انواع سوالات پر کردنی یا Completion هم صدق میکند دقت به نحوه نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه هست. هرگونه خطا در املای کلمات یا Spelling باعث میشود کل نمره شما از دست برود. در این خصوص پیشنهاد میکنیم نگاهی به فهرست 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس pdf و فهرست رایج ترین خطاهای اسپلینگ در آیلتس داشته باشید. 

.

نکته هفتم: اهمیت Paraphrase و Synonym ها

لیسنینگ آیلتس در اصل یک تست تطبیق لغت هست که در آن گرامر و مهارت شنیداری هم سهم دارند. هنگام شنیدن فایل صوتی باید توجه زیادی به معادل ها و هم معنی لغاتی که پیش رو هستند داشته باشید. تطبیق دقیق این کلمات هست که باعث درست یا غلط بودن یک واژه خاص یا رسیدن به یک گزینه صحیح میشود. در بخش بعدی دقیق تر به این موضوع نگاه میکنیم.

.

نکته هشتم: توجه به تله یا Distractor ها

در تمامی سوالات لیسنینگ با نوعی از عوامل انحرافی یا distractor روبرو هستیم. هرگز اطلاعات مربوط به پاسخ به صورت شسته و رفته و بدون حاشیه مطرح نمیشود. در دنیای واقعی هم البته همینطور هست و اطلاعاتی که در هر زمینه به ما میرسد حجم زیادی از اطلاعات غیر ضروری و بی ربط را شامل میشود که باید کنار گذاشته شود. در لیسنینگ آیلتس رایج هست ابتدا اطلاعاتی به ظاهر کاملا درست و مناسب را میشنویم اما در ادامه اطلاعاتی دیگر مطرح میشود که اطلاعات قبل از نقض میکند.

برای مثال گفتگوی بین دو نفر در خصوص خریداری یک نوع بلیت را داریم. ابتدا در ظاهر بر سر یک قیمت یا یک نوع توافقی صورت میگیرد و به نظر میرسد پاسخ را پیدا کرده ایم اما در ادامه یکی از این دو نفر اطلاعاتی جدید ارایه میکند که توافق تازه حاصل شده به هم میخورد مثلا این شخص به یاد می آورد در این تاریخ قرار ملاقات دیگری دارد یا پول لازم برای خریداری بلیت وجود ندارد یا قبلا از این مجموعه بازدید کرده و تمایلی به بازدید دوباره ندارد. این عوامل انحرافی را شاید با کلماتی مثل But یا However بشنویم چون این کلمات بسیار رایج هستند. اما برای شنیدن هر کلمه یا عبارتی که ناقض گفته های قبل هست آماده باشید. 

.

نکته نهم: خالی نگذاشتن پاسخنامه

 خالی نگذاشتن پاسخنامه آخرین نکته در خصوص سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion است. البته این نکته هم در خصوص تمامی سوالات پرکردنی لیسنینگ صادق هست. در هیچ بخشی از آیلتس نمره منفی وجود ندارد و یک پاسخ غلط با بی جواب گذاشتن پاسخ یکسان خواهد بود. بنابراین میتوانیم بهترین کلمه ای که از نظر منطقی مناسب پاسخ ما هست را با توجه به چیزی که از فایل صوتی توجه شدیم بعنوان پاسخ صحیح در نظر بگیریم و پاسخنامه را تکمیل کنیم.

.

پاسخگویی گام به گام سوالات لیسنینگ Sentence Completion

در اینجا یک نمونه تمرینی از سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion را میبینیم و قصد داریم تکنیک ها و نکاتی که در این صفحه اشاره شد را برای پاسخگویی سوال به کار بگیریم. در سوال زیر همانطور که مشخص هست در هر جمله یک جای خالی وجود دارد. برای شنیدن فایل صوتی میتوانید همین سوال را در بالای همین صفحه اجرا بفرمایید.در اینجا به صورت گام به گام توضیح میدهیم چگونه باید به این سوال پاسخ دهیم.

.

گام اول: بررسی دستور العمل سوال

پیش از هر چیز بعد از روبرو شدن با سوالات به Prompt یا Instruction سوال نگاه میکنیم. در بخش نکات توضیح دادیم کوچکترین خطا در این بخش و زیاد نوشتن در پاسخنامه برابر با نادرست محسوب شدن پاسخ ما خواهد بود. این محدودیت البته میتواند به ما در حدس زدن پاسخ که در گام بعدی درباره آن صحبت میکنیم کمک کند. دور این دستوالعمل را خط بکشید تا بعدا آن را فراموش نکنید. دراینجا اجازه داریم تا 3 کلمه و یک عدد را در پاسخنامه بعنوان پاسخ صحیح بنویسیم. البته پاسخ ممکن است فقط 1 یا 2 کلمه باشد اما تا 3 کلمه مجاز هستیم بنویسیم.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

گام دوم: تحلیل کلیدواژه های سوال و حدس زدن جاهای خالی

در این گام به تحلیل کلیدواژه های سوال میپردازیم. زیر کلمات مهم تر در سوال را خط میکشیم و اگر عنوانی در سوال وجود دارد آن را هایلایت میکنیم. همچنین به یک اسم یا صفت و اسم فکر کنید که میتواند جمله ها را تکمیل کند. مثلا در جمله اول کتاب که اشاره شده اطلاعاتی در خصوص چه چیزی میتواند به شخص بدهد؟ مثلا آبزیان داخل آکواریم یا ماهی های آب شیرین یا شور یا چیزی شبیه به این.

.

گام سوم: در نظر گرفتن معادل هایی برای کلیدواژه های سوال

در این گام باید به هم معنی ها و پارافریز لغاتی که در سوال زیر آن ها خط کشیدیم فکر کنیم. تقریبا غیر ممکن است همین کلمات را عینا در فایل صوتی داشته باشیم بنابراین باید در همینجا به معادل ها فکر کنیم. برای مثال در سوال اول برای buy میتوانیم get یا purchase یا obtain را در نظر بگیریم. برای tell you about عبارت provide necessary information. البته ممکن است اصلا این حدس ها درست نباشند اما بسیار نزدیک به کلماتی که فایل صوتی میشنویم خواهند بود.

.

گام چهارم: شنیدن فایل صوتی و دنبال کردن کلیدواژه ها

در این گام شنیدن فایل صوتی آغاز میشود. در اینجا در ابتدای کار یک مقدار کی گویی وجود دارد تا به اولین پاسخ برسیم. این اطلاعات ممکن است یک تک گویی یا مونولوگ درباره این مجموعه آکواریومی یا گفتگویی تلفنی بین دو نفر در خصوص همین مجموعه باشد.

زمانی که حس کردیم به سوال نزدیک شدیم و بحث خرید کتاب مطرح میشود باید بیش از هر زمان دیگر به تک تک گفته ها دقت کنیم. ضمنا آماده کلمه ای که برای جای خالی در “گام دوم” حدس زدیم باشیم. آیا این دو نفر درباره موجودات دریایی یا آبزیان یا چیزی شبیه این صحبت میکنند یا محتوای این کتاب چیزی درباره خود مجموعه هست؟ با دقت به این موارد توجه میکنیم و شنیدن را ادامه میدهیم. به نظر میرسد پاسخ ارایه شده در مورد سوال اول کلمه fish باشد اما یک تله هم در این توضیحات شنیده میشود که در گام بعدی درباره آن صحبت میکنیم.

.

گام پنجم: شناسایی و حذف تله ها

در توضیحاتی که ارایه میشود خانم فروشنده بلیت اعلام میکند این کتاب نقشه کامل مجموعه آکواریوم را در خود دارد (has the full plan of the aquarium) و در ظاهر هم به نظر میرسد پاسخ همین هست. در واقع تمرین های کلاسی نشان میدهند 10% شرکت کنندگان در این تست همین مورد(full plan) را بعنوان پاسخ انتخاب میکنند اما این عبارت از نظر گرامری با بقیه جمله هماهنگ نیست چون full plan in the aquarium ترکیب درستی نیست.

بنابراین ضمن دقت به تک تک شنیده ها و حتی یادداشت آن ها در چک نویس باید به مواردی که واقعا قابلیت تکمیل صحیح پاسخ را دارند توجه کنیم. در ادامه information on all the different fish را داریم که هم از نظر منطقی هم از نظر گرامری با سوال هماهنگی دارد. بنابراین با کنارگذاشتن کلمه plan بعنوان تله، کلمه fish به عنوان پاسخ صحیح را انتخاب میکنیم.

در اینجا بدلیل محدود بودن فضا تنها به توضیح پاسخ اول این مجموعه اکتفا میکنیم. اما در آموزش های گام به گام دیگر حتما از سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion نمونه های بیشتری تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.

.

نمونه لیسنینگ آیلتس با متن

برای تمرین با نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion و 9 مدل دیگر سوالات در مجموعه 2 گروه از منابع لیسنینگ آیلتس وجود دارد. منابعی که تست و تمرین ها را در سطح آیلتس انجام میدهند که بهترین آن ها سری کتاب های کمبریج ایلتس هست. این کتاب ها نزدیک ترین نمونه سوالات را به آزمون های واقعی و استاندارد آیلتس دارند.

اما اگر سطح شما به این اندازه بالا نیست و این تست ها برای شما بیش از اندازه دشوار هستند باید با کتاب های سطح مقدماتی یا متوسط که برای آیلتس شبیه سازی شده اند کار کنید. از این مجموعه ها کتاب های Get Ready for IELTS Listening با کتاب های Complete IELTS و Mindset for IELTS را پیشنهاد میکنیم که به صورت سطح بندی شده مطالب را ارایه کرده اند. تمامی این کتاب ها در مجموعه دانلود بهترین منابع آیلتس به صورت رایگان در دسترس می باشند.

تک تک منابع معرفی شده در این فهرست همراه با متن هستند. پاسخ تشریحی دقیق و متن یا Transcript تمامی فایل های صوتی را میتوانید در پایان کتاب ها همراه با answer key مشاهده بفرمایید. خبر خوب دیگر اینکه بیشتر این کتاب ها همراه با کتاب معلم هستند و تمرین های تکمیلی و توضیحات کامل تر تک تک تست ها هم در دسترس شما خواهند بود.

.

جمع بندی و کلام پایانی

در این صفحه به طور کامل در خصوص سوالات لیسنینگ آیلتس Sentence Completion صحبت کردیم. به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم برای دانلود جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) ما همراه باشید. در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما تست زنی های روزانه ریدینگ و آیلتس انجام میشود که میتوانید شرکت بفرمایید و از توضیحات تشریحی تست ها استفاده بفرمایید.