سوالات لیسنینگ Table Completion

سوالات لیسنینگ Table Completion

سوالات لیسنینگ Table Completion

سوالات لیسنینگ Table Completion

سوالات تکمیل جدول یا Table Completion یکی از 10 نوع سوال لیسنینگ در آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک هستند. این سوالات با فراوانی بالا در تمامی 4 بخش اصلی لیسنینگ آیلتس مطرح میشوند. فرمت جدول به این معنی هست که طراح سوال اطلاعات فایل صوتی را به صورت هدفمند و مشخص دسته بندی کرده است. بنابراین هم دنبال کردن اطلاعات و هم حدس زدن آن ها برای شرکت کننده در آزمون ساده تر خواهد بود.

برای تمرین تست زنی لیسنینگ در سطح متوسط تا پیشرفته از مجموعه دانلود بهترین منابع لیسنینگ آیلتس در همین سایت بازدید بفرمایید. در ادامه به نکات سوالات پر کردن جدول، نمونه استاندارد این سوالات، روش پاسخگویی گام به گام و دیگر اطلاعات تکمیلی خواهیم پرداخت.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ Table Completion

سوالات لیسنینگ تکمیل جدول یکی از انواع رایج سوالات لیسنینگ آیلتس محسوب میشود. این سوالات در واقع نوعی حلاصه نویسی از فایل صوتی بر پایه شنیده هاست. در این سوال جدولی وجود دارد که اطلاعات را به گونه ای مشخص دسته بندی کرده است. بر همین اساس اطلاعات هر ستون و هر ردیف از جهت معنایی و گروه بندی به یکدیگر مرتبط می باشد. همچنین کلماتی از جدول حذف شده است و شرکت کننده در آزمون باید با توجه به اطلاعات فایل صوتی این جاهای خالی را تکمیل کند.

.

نکات سوالات لیسنینگ Table Completion

در سوالات Table Completion نکته های مهمی وجود دارند که با توجه به آن ها میتوان شانس بالاتری برای پاسخگویی صحیح به گزینه ها داشت. سوالات پر کردن جدول یکی از انواع سوالات پرکردنی لیسنینگ آیلتس هستند. تمامی این انواع نکته های مشابهی دارند که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

.

نکته اول: تحلیل عنوان ها و ردیف جدول

آنالیز عنوان ها مهم ترین تکنیک در پاسخگویی درست به تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس به خصوص در جدول هاست. در Table های لیسنینگ همیشه عنوان هایی در ستون ها و سرردیف ها وجود دارد که تعیین کننده کل محتوای ستون و ردیف مربوطه هست. با نگاهی به این موارد میتوانیم به خوبی محتوا و در درجه بعدی جاهای خالی را حدس بزنیم و زمان پخش فایل صوتی برای پاسخ احتمالی آماده باشیم.

برای مثال در نمونه سوالی که در بخش بعدی آورده شده در عنوان کلمه City Aquarium و در اولین مورد در ستون اول کلمه Type of ticket را داریم. عنوان کلی جدول به خوبی مشخص میکند در این تست درباره آکواریم شهر که احتمالا یک مجموعه از آبزیان را در خود جای داده گفتگویی را خواهیم شنید و ستون اول درباره انواعی از بلیت ها میباشد. ضمنا دو بلیت مشخص شده که عبارتند از Adult و Group، و مورد دوم به صورت جای خالی هست که به خوبی میتوان آن را تعبیر کرد و حدس زد.

.

نکته دوم: آشنایی با ترتیب پاسخ ها در جدول

برعکس مهارت ریدینگ آیلتس، در لیسنینگ آیلتس اطلاعات تمامی سوالات به ترتیب شنیده میشود. در سوالات Table Completion سوالات به صورت مشخص با عدد مشخص هست. در این سوالات هر ردیف از چپ به راست معمولا 1 یا 2 جای خالی با شماره وجود دارد. بنابراین دنبال کردن توضیحات و آماده بودن برای پاسخدهی کار دشواری نیست. نکته مهم اینکه اطلاعات هر سوال هرگز جابجا پخش نخواهد شد و اینکه بعد از پایان یافتن توضیح هر بخش هرگز توضیح دیگری در خصوص آن سوال وجود نخواهد داشت.

.

نکته سوم: توجه به پارافریز ها و هم معنی ها

تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس برپایه هم معنی ها و پارافریز ها بنا شده است. آشنایی با نوع بازگویی کلمات و ارتباط بین کلیدواژه های داخل سوال و کلیدواژه های فایل های صوتی بسیار با اهمیت هست. خوشبختانه جزوه هایی در این زمینه وجود دارد که لغات کلیدی تست های لیسنینگ و ریدینگ جلد های زیادی از سری کمبریج آیلتس را دسته بندی کرده و جلد به جلد در قالب یک فایل pdf در دسترس قرار داده است. برای دانلود جزوه های پارافریز لیسنینگ کمبریج آیلتس لطفا صفحه مربوطه در همین سایت را دنبال بفرمایید.

.

نکته چهارم: توجه به عوامل گمراه کننده در سوال

تله ها در لیسنینگ آیلتس کاملا رایج و متداول هستند و شاید به جرات بتوان گفت 70% تست های آیلتس بدون دام ها و Distractor ها طراحی نمیشوند. واقعیت این است که تست های لیسنینگ آیلتس بدون عوامل گمراه کننده و آدرس های غلطی که در فایل شنیداری به آن ها برمیخوریم به یک تست بسیار ساده تبدیل میشود.

از رایج ترین عوامل گمراه کننده یا Distractor ها عبارتهایی هستند که در حالت عادی کاملا مناسب جای خالی ما در سوالات لیسنینگ Table Completion هستند و شاید بسیاری از شرکت کنندگان آن ها در پرسشنامه بعنوان پاسخ درست یادداشت کنند اما بعد از اینکه توضیحات ارایه شد گوینده از واژگانی مثل However یا but استفاده میکند و اطلاعاتی در نقض این “اطلاعات به ظاهر درست” ارایه میکند. در این مورد باید توجه زیادی به کلیدواژه های اشاره شده داشت چون عملا نقض کننده تمامی توضیحاتی هست که پیش از آن ارایه شده. این فرمت یکی از رایج ترین فرمت عوامل پرت کننده حواس یا عوامل گمراه کننده در لیسنینگ آیلتس به شمار می آید.

.

نکته پنجم: پیشبینی پاسخ ها

از دیگر نکته های بسیار مهم در پاسخگویی صحیح به شمار زیادی از سوالات لیسنینگ آیلتس تکنیک پیشبینی یا Prediction پاسخ ها حتی پیش از پخش فایل های صوتی هست. در سوالات لیسنینگ Table Completion به نظر میرسد با وجود یک مسیر کاملا منطقی و مشخص پیش روی ما و مشخص بودن جنس اطلاعات هر ستون و ردیف، پیشبینی پاسخ ها چه از نظر دستوری و چه از نظر معنای کار خیلی دشواری نباشد. در بخش پاسخگویی گام به گام سوالات تکمیل جدول در همین صفحه در این مورد کامل تر صحبت خواهیم کرد.

.

نکته ششم: حدس زدن و نمره منفی

در تمامی سوالات جای خالی به خصوص سوالات لیسنینگ Table Completion باید دقت داشته باشیم نباید پاسخ را خالی بگذاریم. در پایان این بخش و پایان فایل صوتی ممکن است به هر دلیل موفق به پاسخ دادن به هر یک از سوالات نشویم. در این حالت باید به صورت منطقی سعی کنیم پاسخ را حدس بزنیم. در هیچ بخشی از آزمون آیلتس به خصوص در بخش لیسنیگ هیچ نمره منفی برای پاسخ های نادرست وجود ندارد. بنابراین حدس شما هر چقدر هم نادرست باشد ضرر آن با خالی گذاشتن جواب یکی هست. اگر در حدس زدن تمرین کافی داشته باشید شانس درست بودن پاسخ هایی که حتی بعد از پایان فابل صوتی در پاسخنامه مینویسید قابل توجه هست. بنابراین هیچ پاسخی را خالی نگذارید.

.

نکته هفتم: آشنایی با لغات چالشی

لغات نقش بسیار مهمی در لیسنینگ آیلتس بازی میکنند و لیسنینگ آیلتس را در واقع میتوان یک تست لغت هم در نظر گرفت. خوشبختانه بسیاری از لغات در انواع سوالات لیسنینگ مثل پر کردن فرم ها و سوالات لیسنینگ Table Completion قابل پیشبینی هستند. در اینجا سوالاتی که معمولات در تست های پر کردن جدول با آن ها روبرو هستیم را میبینیم:

  • Time
  • Numbers
  • Prices
  • Dates
  • Letters
  • Addresses

با تست زنی با بهترین منابع لیسنینگ آیلتس و به دست آوردن تجربه، توانایی شما در حدس زدن پاسخ ها بیشتر خواهد شد. همچنین با توجه به تکراری بودن فرمت این سوالات و حتی موضوعات لیسنینگ، رفته رفته تعداد پاسخ های درست شما در این نوع سوالات افزایش میابد.

برای سریعتر رسیدن به هدف خوشبختانه در حال حاضر 2 جزوه ویژه لیسنینگ آیلتس وجود دارد که کوشش کرده اند این مسیر را کوتاه تر کنند. جزوه اول با نام 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس معروف هست و جزوه دوم 1700 لغت ضروری برای لیسنینگ آیلتس. پیشنهاد میکنیم تمرین با این دو جزوه را در برنامه تقویت لیسنینگ خود بگنجانید.

.

نمونه سوالات لیسنینگ Table Completion

در اینجا به یک نمونه از سوالات لیسنینگ Table Completion نگاهی داریم. همانطور که مشخص هست این جدول از 3 ردیف و 4 ستون تشکیل شده که عنوان هر ستون و ردیف کاملا مشخص هست. در مجموعه 6 جای خالی در این جدول وجود دارد که با شماره 1 تا 6 مشخص شده و فایل صوتی هم به ترتیب همین شماره ها از چپ به راست ردیف به ردیف از بالا تا پایین جدول ادامه پیدا میکند. در بخش بعدی در مورد پاسخگویی گام به گام و تکنیک و استراتژی های لازم در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

استراتژی پاسخگویی سوالات لیسنینگ Table Completion

اما در این بخش قصد داریم به صورت گام به گام به استراتژی پاسخگویی به سوالات لیسنینگ Table Completion بپردازیم. لطفا به سوال پر کردن جدول در بخش قبلی نگاه کنید و کل سوال و جاهای خالی را در نظر بگیرید.

گام اول: توجه به دستوالعمل سوال

در موجه به با سوالات لیسنینگ Table Completion مثل هر سوال دیگری باید پیش از هر چیز به دستوالعمل سوال دقت کنیم تا ببینیم چند کلمه و عدد مجاز هستیم در پاسخنامه بنویسیم. نوشتن یک کلمه بیش از حد مجاز برابر با از دست رفتن کل امتیاز آن سوال خواهد بود. دور دستورالعمل را خط میکشیم. در اینجا سوال مشخص کرده پاسخ ما باید no more than two words and/or a number باشد بنابراین جواب میتوانید 1 یا 2 کلمه با یا بدون یک عدد باشد.

.

گام دوم: توجه به عنوان جدول و ردیف و ستون اول

در گام بعدی خیلی سریع به ردیف و ستون اول جدول نگاه میکنیم تا بتوانیم جنس پاسخ ها را حدس بزنیم. در ردیف اول مشخص هست درباره نوع بلیت، قیمت، مزایا و پیش نیازها صحبت شده است. تمامی مواردی که در خصوص خریداری بلیت مناسب معمولا بین مسئول فروش بلیت یا مسئول اطلاع رسانی مجموعه و افراد علاقمند به بازدید معمولا درباره آن ها گفتگو میشود.

در ردیف ها هم انواعی از بلیت ها را داریم. بلیت بزرگسالان، مورد دوم که جای خالی هست و مورد آخر که بلیت های گروهی هست.

.

گام سوم: حدس زدن جاهای خالی

این قسمت بدون شک چالشی تر از دو گام قبلی هست. با توجه به اطلاعاتی که در بخش های قبلی به دست آوردیم باید تحلیل را آغاز کرده  و جاهای خالی را هم از نظر دستوری و هم از نظر معنایی حدس بزنیم. برای مثال شماره 1 بدون شک یک قیمت هست و باید منتظر شنیدن یک، دو یا سه عدد باشیم که در نهایت یکی از آن ها پاسخ صحیح ما هست. مورد دیگر اینکه عدد مد نظر ما باید منطقی باشد. برای مثال قیمت یک بلیط نمیتواند 2 دلار یا 200 دلار باشد اما 10 یا 15 دلار کاملا منطقی هست.

در مورد سوال 2 چه مزیت هایی ممکن است برای چنین بلیتی وجود داشته باشد؟ در اینجا نوآوری و سریع فکر کردن مهارت های بسیار مهمی هستند. مثلا free wifi یا free parking گزینه های بسیار خوبی میتوانند باشند چرا که همراه با یک بلیت بازدید از یک مجموعه بزرگ ممکن است چنین مواردی ارایه شود اما مثلا free lunch اصلا منطقی نیست چون قیمت یک وعده غذایی شاید حتی بالاتر از یک بلیت برای بازدید یک بزرگسال باشد. بنابراین باید کاملا منطقی فکر کنیم. تمرین با تست های استاندارد آیلتس در این خصوص معجزه میکند. هر چقدر تمرین شما بیشتر باشد موارد بهترین به ذهن شما خواهد رسید. بنابراین اگر به دنبال نمره 7 و بالاتر هستید با تمرین کافی سعی کنید در این زمینه حرفه ای شوید.

با توجه به محدودیت فضا در این پست آموزشی از صحبت درباره دیگر گزینه ها خودداری میکنیم اما در صفحه های دیگر حتما نمونه های بیشتری را بررسی خواهیم کرد.

.

گام چهارم: شنیدن فایل صوتی و تکمیل پاسخ ها

گام بعدی شنیدن فایل صوتی و آماده شدن برای شکار هم معنی و پارافریز کلیدواژه هاست. مثلا برای کلمه Advantages که در سوال آن را میبینیم باید آماده شنیدن کلماتی مثل benefits یا حتی عبارتهای طولانی تر مثل things you earn if you purchase this ticket باشیم.

.

دانلود نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

منابع غیر استاندارد آیلتس و معرفی آن ها در فضای مجازی و حتی رتبه های خوب گوگل بعضی از سایت های معرفی کننده این منابع باعث شده متاسفانه زمان زیادی از زبان آموزانی آیلتسی هدر رود. شاهد هستیم بعد از مدت قابل توجه زبان آموزان به این نتیجه میرسند که تست ها با کتاب های استاندارد کمبریج آیلتس هماهنگ ندارد یا پاسخنامه های آنها پر از اشتباه های ریز و درست هست.

برای تمرین تست زنی لیسنینگ آیلتس پیشنهاد میکنیم فقط با معتبرترین منابع آیلتس تمرین بفرمایید. خوشبختانه انتشارات معتبری مثل کمبریج، آکسفورد و کالینز به اندازه کافی برای تمرین و آموزش منابع طراحی کرده اند. تنها چیزی که نیاز هست دسترس به یک فهرست گلچین شده از بهترین منابع آیلتس هست.

بنابراین برای تمرین با هزاران نمونه سوال لیسنینگ آیلتس منجمله Table Completion ها حتما از فهرست بهترین منابع خودخوان آیلتس برای دانلود رایگان بازدید بفرمایید. تمامی کتاب ها از نظر کیفیت و نزدیک بودن به تست های واقعی آیلتس کاملا قابل اعتماد بوده و همراه با پاسخنامه تشریحی عرضه شده اند. درصورت وجود هرگونه سوال درباره این منابع در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) سوال خود را مطرح بفرمایید.

.

چگونه برای امتحان لیسنینگ اماده شویم؟

یکی از سوالات همیشگی در خصوص مهارت لیسنینگ نقطه آغاز و منابع آن هست. برای عملکرد مناسب در آزمون آیلتس در بخش لیسنینگ و حتی دیگر امتحان های لیسنینگ نیاز به دایره لغات خوب، تمرین کافی با فایل های صوتی مهارت شنیداری به خصوص با لهجه های مختلف و یک برنامه ریزی خوب دارید.

پیشنهاد ما دانلود منابع آیلتس در مهارت لیسنینگ است اما نخست باید سطح تان را به درستی تعیین کنید. تست های آنلاین خوبی برای مهارت شنیداری در اینترنت وجود دارد اما همچنین میتوانید با چند تست از منابع مقدماتی و سطح میانی تعیین کنید با کدام منبع میتوانید کار را شروع کنید. در صفحه ای از سایت ده ها نمونه تست مقدماتی تا آیلتس لیسنینگ وجود دارد که سطح کلی شما را در این مهارت مشخص خواهد کرد. سپس میتوانید از فهرست بهترین منابع آیلتس که در بخش قبل در همین صفحه درباره آن صحبت کردیم این منابع را دانلود نمایید.

تمرین برای لیسنینگ محدود به کتاب نیست. پادکست ها، رادیوها، فیلم و سریال و حتی موسیقی های مورد علاقه شما اگر به زبان انگلیسی هست میتواند در این مسیر سهم داشته باشد. اما اگر قصد شما حرکت سریعتر به سمت سطحی بالاتر از زبان انگلیسی هست شاید بهتر باشد یا با یک مدرس زبان کار کنید یا در کلاس های گروهی حضوری یا آنلاین پیش آیلتس یا آیلتس شرکت نمایید.

.

جمع بندی و گفتار پایانی

در اینجا درخصوص سوالات تکمیل جدول لیسنینگ آیلتس صحبت کردیم. پیشنهاد میکنیم برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) ما را دنبال بفرمایید.