سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

در مجموع  10 نوع سوال در لیسنینگ آیلتس وجود دارد که تک تک در سایت www.ielts2.com درباره آن ها صحبت کرده ایم. در این صفحه به صورت اختصاصی درباره سوالات تکمیل دیاگرام لیسنینگ آیلتس که به آن Diagram Labeling یا Diagram Completion گفته میشود صحبت میکنیم. این آموزش شامل اصول کلی این تست ها، نکته ها، یک نمونه استاندارد و استراتژی پاسخگویی گام به گام این تست ها می باشد.

برای تمرین تست زنی لیسنینگ آیلتس میتوانید کتاب های سطح بندی شده پیش نیاز آیلتس در سطح نمره 4 تا 5 و سطح آیلتس نمره 5 تا بالای 7 را دانلود بفرمایید. تمامی این موارد در مجموعه دانلود بهترین منابع آیلتس در همین سایت به صورت رایگان در دسترس  می باشد.

.

آشنایی با سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

دو نوع سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion در لیسنینگ آیلتس متداول هستند و شانس روبرو شدن شما با این نمونه سوالات بالاست. در این سوالات ممکن است با یک فرایند، یک جسم دو بعدی، یک سازه یا دستگاه روبرو باشیم. معمولا سوال از ما میخواهد یا label های خالی را پر کنیم و یا توضیحاتی را در بخش های مختلف این دیاگرام به صورت ناقص نوشته شده تکمیل کنیم. هر دوی این نمونه سوال ها در بخش بعدی مشخص هست.

تنوع در سوالات لیسنینگ labeling a Diagram بسیار بالاست. در آزمون های دوره های قبل مواردی مثل کندوی زنبور عسل، قوطی نوشابه، کپسول آتش نشانی، چرخ و فلک، زیپ شلوار، سیستم گرمایش خورشیدی، توربین های آبی زیر دریا و لایه هایی از خاک وجود داشته است. نکته مهم در این خصوص اینکه دستورالعمل هر یک از سوالات ممکن است با سوال دیگر متفاوت باشد پس باید به خوبی دستورالعمل سوال را بخوانید و به شماره ها و ترتیب آن ها توجه کنید.

اما تا زمانی که از نکات این سوالات آگاه باشید و استراتژی پاسخگویی آن ها را به درستی به کار ببرید بدون شک میتوانید نمره خوبی از این نوع سوالات بگیرید. بعضی شرکت کنندگان بر این باور هستند که برخلاف ظاهر نسبتا دشوار تست های تکمیل دیاگرام، با توجه به وجود بعضی عوامل پیدا کردن پاسخ صحیح و انجام تست ها برای ایشان در عمل بسیار ساده بوده است. این عوامل وجود دیگر Label و اطلاعات و اصل ترتیب داشتن پاسخ ها و شماره سوال هاست. امیدواریم با توجه به آموزش های این صفحه و تمرین کافی برای شما هم همین تجربه تکرار شود.

.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

در اینجا دو نمونه از سوالات تکمیل دیاگرام لیسنینگ را میبیینم. مورد اول از نوع تکمیل یادداشت و نوع دوم تعیین Label هاست. نکات هر دوی این سوالات در بخش بعدی به طور کامل توضیح داده میشود.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

.

سوال تکمیل دیاگرام لیسنینگ آیلتس – نوع مشخص کردن Label

سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

.

نکات سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion

در این قسمت در خصوص مهم ترین نکات در خصوص سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion صحبت خواهیم کرد. بسیاری از این نکته ها برای تمامی سوالات دیگر پرکردنی یا Completion لیسنینگ و حتی دیگر انواع سوالات لیسنینگ کاربرد دارند بنابراین سعی کنید چندین بار هر مورد را با دقت بررسی کنید.

.

اولین نکته – توجه به محدودیت دستور العمل

در تمامی سوالات پر کردنی یا Completion دستوالعمل همیشه محدودیتی در تعداد کلمات برای پاسخنامه برای ما ایجاد میکند. پیشبینی میشود حتی قوی ترین شرکت کنندگان در آزمون آیلتس دست کم 1 تا 2 پاسخ را در یک آزمون رسمی بدلیل اضافه نوشتن پاسخ از دست بدهند. بنابراین پیش از هر چیز به این دستور دقت کنید. ظاهر آن جمله ای شبیه به جمله های زیر هست و معمولا در 3 حالت در آزمون ظاهر میشود:

Write no more than one word and/or a number for each answer

Write no more than two words and/or a number for each answer

Write no more than three words and/or a number for each answer

بیشتر نوشتن از این حد به هر شکل برابر با از بین رفتن کامل نمره سوال مد نظر خواهد بود. برای مثال تصور کنید محدودیت مشخص شده فقط 1 کلمه هست و شما 2 کلمه برای پاسخ نوشته اید. در این حالت اگر حتی یکی از این 2 کلمه پاسخ صحیح مد نظر باشد باز هم هیچ نمره ای برای این سوال دریافت نخواهید کرد. بنابراین در سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion پیشنهاد میکنیم اولین کار شما علامت گذاشتن زیر عدد تعیین شده باشد تا در طول تست فراموش نکنید که چند کلمه مجاز هستید بنویسید. 

.

دومین نکته – تمرکز بر روی عنوان و Label ها

دومین نکته بسیار با اهمیت که باید پیش از هر کاری در فرایند پاسخدهی به سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion به آن بپردازیم علامت گذاری Title و بخش های فرعی تر یا Label های آن هست. این مساله خیلی سریع ما را با محتوای چیزی که قرار هست بشنویم آشنا میکند. در نتیجه شانس ما برای ارایه یک پاسخ منطقی و درست به سوالات پیش رو افزایش خواهد یافت. 

دور عنوان و زیرعنوان را خط بکشید و سعی کنید ارتباط منطقی بین ان ها را درک کنید. مثلا در نمونه سوال بالا مورد اول عنوان سوال Motivation Model هست پس بحث کلی ما motivation هست. و هر چیزی که درباره این موضوع از قبل میدانیم میتواند در هماهنگ شدن ذهن ما با محتوایی که قرار هست بشنویم کمک کند.

اما در ادامه دو لیبل Needs of Expectations و Achievements of Goals هم کمک میکند تصویر بهتری از دو موردی که باید با توجه به فایل صوتی تکمیل کنیم به دست بیاوریم.

.

سومین نکته – تحلیل کلیدواژه ها

گام بعدی تحلیل و آنالیز دقیق کلیدواژه های داخل سوال هست. بدون شک در هنگام پخش فایل صوتی معادل هایی از همین کلمات را خواهیم شنید. اما افراد موفق در لیسنینگ آیلتس افرادی هستند که حتی پیش از پخش این فایل بتوانند مواردی از هم معنی ها را در نظر بگیرند تا در هنگام روبرو شدن با این موارد غافلگیر نشوند.

دایره لغات بالا بدون شک تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بهتر در لیسنینگ آیلتس دارد. از همین رو جزوه 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس و جزوه 1700 لغت ضروری لیسنینگ آیلتس را برای دانلود و تمرین به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

.

چهارمین نکته – پیشبینی پاسخ ها

بعد از آنالیز و بررسی دقیق کلیدواژه ها نوبت به مهم ترین مرحله یعنی پیشبینی پاسخ ها در سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion میرسد. این توانایی در واقع جدا کننده دریافت کنندگان نمره 6 و پایین تر و دریافت کنندگان نمره 6 و بالاتر هست. اگر توانایی خوبی در این زمینه ندارید کوشش کنید با تست زنی و تحلیل پاسخ ها از الگویی که به دست می آورید برای تست های بعدی استفاده کنید. گاهی این مهارت حدس زدن پاسخ خیلی آهسته پیش میرود و حتی متوجه آن نمیشوید. اما در نهایت اگر دنبال نمره بالا هستید باید بتوانید تشخیص بدهید هم از نظر دستوری هم از نظر معنایی، عبارت یا تک واژه مد نظر در جای خالی دقیقا چه چیزی هست.

.

پنجمین نکته – تمرکز بر هم معنی و پارافریز ها

به خصوص برای موفقیت در بخش قبلی نیاز به دایره لغات بالا داریم که قبل از این در نکته سوم درباره آن صحبت کردیم. با نگاه کردن به کلیدواژه ها به هم معنی یا پارافریز هایی که برای تک تک آن ها وجود دارد فکر کنید. میدانیم هرگز این واژگان را مستقیما در فایل صوتی نمیشنویم. بنابراین باید به معادل هایی که قرار هست بشنویم فکر کنیم. این مهارت و توانایی، شانس شما را در پیشبینی پاسخ ها افزایش میدهد و در نهایت درصد پاسخ های شما به شکل چشمگیری افزایش می یابد. کوتاه اینکه دایره لغت بالا مستقیما نمره لیسنینگ شما را افزایش میدهد. چیزی که شاید کمی دور از انتظار باشد و بیشتر باید برای ریدینگ صدق کند. این نکته در تمامی 10 مدل سوال لیسنینگ منجمله سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion صادق هست.

.

ششمین نکته – توجه به ترتیب پاسخ ها

پاسخ در تمامی انواع سوالات لیسنینگ آیلتس به ترتیب شنیده شدن ظاهر میشوند و سوالات Diagram Labeling هم به همین ترتیب هستند. این یک امتیاز بزرگ هست و شانس ما برای تمرکز بر روی یک مورد خاص در هنگام شنیدن فایل را بالا میبرد. پیشنهاد میشود همزمان کلیدواژه های 2 سوال را در نظر داشته باشیم تا اگر احیانا توضیحات فایل صوتی از یک سوال عبور کرد و وارد سوال بعدی شد بلافاصله این موضوع را تشخیص دهیم.

.

هفتمین نکته – آشنایی با Distractor ها

از مهم ترین ویژگی های تست های لیسنینگ آیلتس در تمامی انواع وجود تله ها هستند. در سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion هم بدون شک با تله ها یا عوامل انحرافی روبرو میشویم. تله ها یا دام های سوالات تکمیل دیاگرام معمولا عبارت هایی هستند که از نظر ظاهری کاملا طبیعی و منطقی به نظر میرسند. حتی در مواردی حتی اگر پاسخ بهتر و درست نهایی اعلام نمیشود همان موارد را میشد بجای پاسخ درست در نظر گرفت. اما در ادامه فایل صوتی متوجه وجود یک عبارت مناسب تر و دقیق تر میشویم و میبایست پاسخی که تعیین کرده بودیم را تغییر دهیم.

از دیگر تله ها ممکن است عبارتی باشد که درباره موضوع دیگری کاملا درست هست اما در خصوص موضوع یا سیستم مد نظر و پیش روی ما صادق نیست. مثلا در نظر بگیرید 2 نوع توربین تولید انرژی پاک داریم: توربین های بادی و توربین های آبی. فایل صوتی در خصوص توربین های بادی اطلاعاتی ارایه میکند که از نظر کلمات کاملا هماهنگ با دیاگرام پیش روی ما هست. اما موضوع بحث ما توربین های بادی نیست و دیاگرام مربوط به توربین های آبی هست. هر اطلاعاتی درباره توربین های بادی در این سوال یک تله یا Distractor هست.

.

هشتمین نکته – خالی نگذاشتن پاسخنامه

در لیسنینگ آیلتس نمره منفی وجود ندارد. بنابراین هیچ جریمه اضافه ای برای حدس زدن و نوشتن پاسخ های غلط بجای خالی گذاشتن پاسخنامه در انتظار شما نیست. بنابراین پیشنهاد میکنیم هرگز پاسخ هیچ سوالی را خالی نگدارید. در سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion اگر فایل صوتی از سوال مد نظر عبور کرده کوشش کنید در حدی که ممکن هست مطالب را به یاد بیاورید. همچنین اگر یادداشتی نوشته اید آن را سریع مرور کنید و پاسخ را بنویسید. اما اگر زمان زیادی از پاسخ گذشته فقط سعی کنید با توجه به چیزی به هنوز به یاد می آورید بهترین پاسخ را بنویسید و سریع تر باقی پاسخ ها را از نظر املایی چک کنید.

.

نهمین نکته – توجه به Spelling

اشتباهات املایی یا Spelling mistakes در تمامی سوالات تکمیل کردن جای خالی از جمله سوالات تکمیل دیاگرام لیسنینگ آیلتس کل نمره پاسخ مورد نظر را از بین میبرد. بنابراین باید دقت زیادی به تمرین درست نویسی داشته باشیم. برعکس باور عموم، خطاهای املایی یا typo ها مختص زبان آموزان سطح پایین نیست و حتی افرادی که در سطح C1 و C2 هستند ممکن است با این مشکل دست به گریبان باشند. بنابراین در هر سطحی که هستید فهرستی از خطاهای املایی خاص خود داشته باشید و روی آن تمرین زیادی داشته باشید. خوشبختانه چندین جزوه ای دانلودی خطاهای رایج املایی در لیسنینگ آیلتس و زبان انگلیسی به طور کل در www.ielts2.com در دسترس شما عزیزان می باشد.

.

تکنیک پاسخدهی گام به گام سوالات Diagram Completion

در این بخش در خصوص تکنیک های عملی و شیوه پاسخ به سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion به صورت گام به گام صحبت میکنیم.

نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

.

نمونه لیسنینگ ایلتس

دوستان زیادی در خصوص معتبرترین منابع نمونه لیسنینگ آیلتس برای دانلود و تمرین از ما سوال دارند. به همین منظور در صفحه ای جداگانه با عنوان نمونه سوالات لیسنینگ ایلتس با جواب pdf مجموعه ای کامل را برای شما عزیزان دسته بندی کرده ایم. این کتاب های از معتبرترین انتشارات جهان و به صورت سطح بندی شده مقدماتی سطح A2 و B1 تا سطح B2 و C1 هستند و آموزش ها و نکات انواع سوالات لیسنینگ آیلتس را پوشش میدهند.

همچنین دانلود کامل Cambridge IELTS 1-18 (کتاب های کمبریج آیلتس) این امکان را به شما میدهد تا با سری تست های واقعی آزمون های دوره های قبل تمرین داشته باشید. پاسخ های تشریحی و جزوه های تکمیلی لغات این مجموعه هم در صفحه های دیگری از همین سایت در دسترس می باشد.

.

لینک به خارج برای مطالعه بیشتر

در اینجا مجموعه از آموزش های معتبر در خصوص سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion همراه با سمپل های استاندارد را میبینیم که میتواند مکمل خوبی برای این صفحه باشد. همچنین سوالات احتمالی شما را در گروه تلگرام (https://t.me/ielts2Group) پاسخگو هستیم.

https://www.ieltsjacky.com/ielts-listening-practice-tests.html

https://www.kanan.co/ielts/listening/diagram-labelling

https://ieltsliz.com/ielts-listening-diagrams-practice-tips

.

گفتار پایانی و جمع بندی

در این پست آموزشی در خصوص سوالات لیسنینگ آیلتس Diagram Completion به صورت کامل صحبت کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) همراه باشید.