خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال

خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال

خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال

خطاهای رایج در نامه نویسی آیلتس جنرال

تسک اول رایتینگ ایلتس جنرال 1/3 کل نمره رایتینگ را تشکیل میدهد. در این تسک باید در 20 دقیقه یک نامه کوتاه 150 کلمه ای بای تاپیک تعیین شده بنویسیم. نوشتن نامه شاید ساده ترین تسک در تمامی تسک های رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک باشد اما در همین سوالات هم اشتباهات زیادی رخ میدهد. این خطاهای رایج در نامه آیلتس جنرال یا بدلیل اطلاعات و پیش فرض های غلط رخ میدهند یا ناشی از استرس بیش از اندازه در روز آزمون هستند. در اینجا قصد داریم به طور کامل در این خصوص صحبت کنیم.

همچنین آموزش های مشابهی در خصوص خطاهای رایج دیگر مهارت ها در همین سایت در دسترس شما عزیزان می باشد:

.

انواع نامه در آیلتس جنرال

در تسک اول رایتینگ آیلتس جنرال در مجموعه 3 نوع نامه وجود دارد که در آموزشی جداگانه در مورد هر یک توضیح کامل ارایه کرده ایم:

.

1. استفاده از عبارت های آغازین و پایانی غلط در نامه

استفاده از openings و closings غلط یکی از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال هست. برای هر نوع نامه و هر لحن باید از عبارت های آغازین و پایانی مناسب همان لحن استفاده شود. برای مثال عبارت پایانی Best Regards مناسب نامه های رسمی که با Dear Sir or Madam آغاز میشوند نیست. چون عبارت پایانی یاد شده حالت نیمه رسمی دارد. منابع آموزشی نامه نویسی آیلتس به طور کامل در این خصوص صحبت میکنند و جدول هایی مفید ارایه میکنند که یک نمونه از آن ها را در اینجا میبینیم:

.

2. پاسخ ناقص به Bullet های سوال

از دیگر خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال عدم پاسخ دهی به یکی از مواردی هست که سوال آن را درخواست کرده است. در هر سوال نامه آیلتس 3 بولت یا گلوله وجود دارد. هر یک از این بولت ها مشخصا از ما میخواهد درباره یک مطلب خاص توضیحاتی ارایه کنیم. این مثال را ببینیم:

در اینجا همانطور که گفتیم 3 بولت وجود دارد. جواب ندادن یا ناقص جواب دادن به هر یک از این موارد مستقیما بر نمره Task Achievement ما تاثیر منفی میگذارد. اگر با جدول رسمی نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنایی ندارید حتما این جدول را با دقت بررسی کنید. بخشی از این جدول که مربوط به نمره های 7 تا 9 هست را همچنین در پایین همین صفحه آورده ایم.

.

3. نوشتن اطلاعات بی ربط یا نادرست

این مورد هم که معمولا بدلیل درست نخواندن سوال پیش می آید از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال هست. باید به تک تک کلیدواژه ها در هر Bullet دقت کنیم و دور آن را خط بکشیم. ضمنا در توضیحات باید دقت کنیم وارد مسائل بی ربط و حاشیه ای نشویم. هر پاراگراف باید تمرکز مشخص و دقیقی بر سوال مطرح شده داشته باشد. باید با تمرین کافی مهارت خارج نشدن از موضوع حین نوشتن را به دست بیاوریم. دانلود مجموعه بیش از 1000 نمونه نامه استاندارد آیلتس جنرال از معتبر ترین منابع میتواند به ما در این زمینه کمک کند.

.

4. کمتر از 150 کلمه نوشتن

کوتاه تر از حد مجاز 150 کلمه نوشتن هم یکی دیگر از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال محسوب میشود. دستورالعمل سوال مشخصا حداقل 150 کلمه را مشخص کرده است و کمتر از این میزان نوشتن که در جدول نمره دهی آیلتس هم به آن اشاره شده مستقیما نمره ما را کاهش میدهد. مقدار پیشنهادی برای یک نامه آیلتس 180 تا 200 کلمه هست چون کمتر نوشتن از این مقدار و رساندن منظور کار بسیار دشواری برای بسیاری از شرکت کنندگان خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید 150 کلمه چقدر هست، تعداد کلمات یک خط را بشمرید و ضرب در تعداد خط ها کنید. از مزیت های فرمت کامپیوتری آیلتس(IOC) وجود شمارنده کلمات در زیر محل نوشتن رایتینگ ما می باشد. مجموع کلمات نوشته شده در هر لحظه به صورت یک عدد مشخص هست و کنترل بیشتری به ما میدهد.

.

5. بیش از 20 دقیقه زمان صرف کردن

همانطور که اشاره کردیم در این تسک تنها 20 دقیقه زمان در اختیار داریم و نامه تنها 1/3 کل نمره رایتینگ ما را تشکیل میدهد. در آزمون برای تسک 1 و 2 مجموعا 60 دقیقه (20 + 40 دقیقه) زمان داریم. حتی این امکان وجود دارد که بخشی از زمان تسک 2 را به تسک اول بدهیم. اما این روش به خصوص برای داوطلبانی که در نوشتن کند هستند کاملا اشتباه هست و از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال به شمار میرود.

همانطور که اشاره کردیم ارزش تسک دوم رایتینگ ایلتس جنرال 2 برابر تسک اول هست. حتی اگر در 20 دقیقه اول آزمون نامه را تمام نکردیم باید بلافاصله تسک 2 را آغاز کنیم. اگر زمانی از تسک دوم اضافه آمد به تسک اول برمیگردیم و کار را تمام میکنیم. مهم ترین نکته در این زمینه مدیریت زمان و کوشش برای کوتاه نوشتن است. همانطور که اشاره کردیم معتبرترین منابع آموزش آیلتس بازه 180 تا 200 کلمه را برای یک نامه خوب پیشنهاد میکنند. با تمرین کافی باید توانایی نوشتن کامل در همین میزان را برای تمامی موارد تعیین شده در سوال داشته باشیم.

.

6. سریع و بدخط نوشتن نامه

بد خط نوشتن نمره رایتینگ ما را کم میکند! اگر در فرمت آیلتس کاغذی شرکت میکنید، دستخط شما یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در نمره رایتینگ خواهد بود. بجر بد خط بودن کلی بعضی از داوطلبان، عواملی مثل استرس آزمون، دشوار بودن سوال رایتینگ، و خستگی روز امتحان بخاطر دیگر بخش های آزمون باعث میشود خط ما بدتر از حالت عادی باشد. بی توجهی به این مساله از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال هست.

دست کم 2 ماه پیش از آزمون آیلتس باید به طور هدفمند هم بر روی سرعت نوشتن و هم بر روی دستخط کار کنید تا عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشید. این تمرین را به روز های آخر موکول نکنید چون مهارتی هست که به دست آوردن آن نیازمند زمان و تمرین کافی می باشد.

.

7. استفاده از زبان غیر رسمی در نامه

استفاده از زبان  غیر رسمی به طور کلی در آیلتس اشتباه هست. اما کاهش نمره در بخش های رسمی تر مثل رایتینگ تسک 2 و 1 آکادمیک و نامه رسمی و نیمه رسمی آیلتس جنرال محسوس تر خواهد بود و از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال به شمار میرود. زبان غیر رسمی و نامناسب را میتوانیم به 5 گروه تقسیم کنیم:

  • ایدیوم idiom ها (مثل: Better late than never, Eat like a horse)
  • ضرب المثل proverb ها (مثل: It’s better to be safe than sorry, Too many cooks spoil the broth)
  • اسلنگ slang ها (مثل: The dude is so cool/wicket/creepy)
  • کلیشه cliché ها (مثل: To cut a long story short, All that glitters isn’t gold)
  • مخفف Internet abbreviation های رایج در چت های آنلاین (مثل: LOL, CU, AKA, G2G)

در فضای مجازی برخی از مدرسان متاسفانه به انتشار این نوع زبان اقدام میکنند. دلیل آن جذابیت و رایج بودن آن ها در فیلم و سریال هاست. و این تصور به وجود می آید که انگلیسی واقعی و رایج پر از این ساختارهاست.

درصورتیکه در آزمون های آکادمیک و محیط های رسمی و نیمه رسمی مثل محیط کار یا دانشگاه هرگز نباید از این ساختارها استفاده کنیم. نامه های دوستانه آیلتس تنها موردی هست که میتوان در حد 1 یا 2 مورد از ایدیوم ها استفاده کرد.

نمونه ساختارهای رسمی و دوستانه در نامه آیلتس

 

نمونه ساختارهای مناسب برای نامه های دوستانه که حالتی کاملا غیر رسمی دارند:

  • Do you recall the time when we used to…
  • Here is a great idea!
  • I’m really sorry that…
  • Let’s make it a big event…
  • Looking forward to seeing you soon…
  • If I were you, I would…
  • Why don’t we…

و ساختارهایی که مناسب نامه های رسمی و نیمه رسمی هستند:

  • I hope you remember the time…
  • May I suggest that…
  • I sincerely request your apology for…
  • I hope we will make it a memorable event…
  • I would like to meet you at your convenience…
  • I would like to suggest that…
  • We can…

.

8. استفاده نابجا از ساختارهای معلوم و مجهول در نامه

گرامر میتواند بر لحن شما تاثیر داشته باشد. اگر هدف شما نمره بالای 7 در رایتینگ آیلتس جنرال هست باید به نکته ها ظریف تر هم توجه داشته باشید. یکی از این موارد استفاده بجا و مناسب از ساختارهای مهلوم و مجهول هست. بی توجهی به این مورد هم از یکی از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال برای نمره های بالاست.

به طور کلی در زبان انگلیسی ساختار معلوم برای لحن دوستانه و غیر رسمی و ساختار مجهول برای لحن رسمی و جدی استفاده میشود. برای مثال استفاده از ساختار مجهول در تسک 1 آیلتس آکادمیک برای توصیف نمودارها کاملا ضروری هست. در نامه های رسمی و نیمه رسمی آیلتس هم ناچار هستیم با استفاده از ساختار مجهول از لحن جدی و رسمی تر استفاده کنیم. درحالیکه ساختار مجهول اصلا برای نامه های دوستانه آیلتس مناسب نیست و باید حتما از جمله های معلوم استفاده شود.

برای مثال در یک نامه رسمی این دو جمله را مقایسه کنیم:

  • Less formal – Active voice: Do you have sports facilities on the campus? I need to take some physical exercise for my back problem.
  • More formal – Passive voice: I am strongly advised to have physical exercise to keep a medical issue at check, so I would like to know if students are offers such facilities campus.

.

9. خطاهای گرامری و اسپلینگ

اگر دنبال نمره 6 و بالاتر در رایتینگ ایلتس هستید باید گرامر و خطاهای املایی را جدی بگیرید. همانطور که از یک آزمون رایتینگ انتظار میرود، خطاهای دستوری یکی از معیارهای تعیین نمره رایتینگ هستند. به طور مشخص تر دو عامل (1) درست بودن جمله ها از نظر گرامری و (2) تنوع ساختارهای دستوری یکی از 4 معیار اصلی نمره رایتینگ هستند. در جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس که در ادامه همین صفحه آوردیم هم این مورد مشخص هست.

این دو عامل روی هم 25% کل نمره رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک را تشکیل میدهند. اما خطاهای املایی یا Spelling هم مستقیما بر روی نمره گرامر ما در رایتینگ تاثیرگذار هستند و بی توجهی به آن ها یکی دیگر از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال هست.خوشبختانه جزوه های خوبی در زمینه رایج ترین خطاهای املایی در آیلتس pdf وجود دارد که بسیار موثر هستند. اما خطاهای املایی تا حدودی منحصر به فرد می باشند. پس در کنار این کتابچه ها باید خودمان یک فهرست از کلماتی که همیشه اشتباه مینویسیم تنظیم کنیم. تا روز ازمون باید روی این فهرست به صورت منظم تمرین کنیم.

.

10. نوشتن نامه بدون پاراگراف بندی و/یا فاصله مناسب

رعایت نکردن پاراگراف بندی یکی دیگر از خطاهای بسیار رایج نامه آیلتس جنرال و به خصوص تازه کارهای آیلتس هست. چه در تسک 1 چه در تسک 2 رایتینگ باید با دقت پاراگراف ها را از هم جدا کنیم. هر پاراگراف باید فقط درباره یک مورد مشخص صحبت کند. در نامه آیلتس 3 مورد یا Bullet برای نوشتن مشخص میشود که میتوان هر پاراگراف را به یکی از این موارد اختصاص داد.

همچنین فاصله لازم بین پاراگراف ها به خصوص اگر در فرمت کاغذی آیلتس شرکت میکنیم بسیار با اهمیت هست. بسیار پیش می آید که شرکت کنندگان برای پاراگراف جدید فقط جمله جدید را از سر خط مینویسند. این یک اشتباه رایج هست و پاراگراف های شما باید حتی با نگاه کردن با کمی فاصله، کاملا مجزا نه چسبیده به هم به نظر برسند.

.

11. ناآشنایی با معیارها تاثیرگذار بر نمره رایتینگ

در اینجا جدول رسمی نمره دهی رایتینگ ایلتس تسک 1 آیلتس جنرال و آکادمیک را میبینیم. البته این جدول فقط برای نمره های 7 تا 9 نشان داده شده و جدول کامل نمره دهی نامه آیلتس را باید در نشانی جداگانه دانلود بفرمایید. هر یک از این ستون ها 1/4 یا 25% نمره نهایی درج شده در کارنامه ما را نشان میدهد. بی توجهی و ناآشنا بودن با معنی دقیق هر یک از این اجزا از خطاهای رایج زبان آموزان در نامه نویسی آیلتس جنرال محسوب میشود.

همانطور که مشخص هست این معیارها شامل موارد زیر هستند:

  • پاسخ کامل به سوال یا Task Achievement
  • انسجام و پیوستگی در پاراگراف ها و بین پاراگراف ها یا Coherence and Cohesion
  • قدرت استفاده مناسب از لغات یا Lexical Resource
  • و درست بودن جمله ها از نظر دستوری و تنوع ساختارهای گرامری در نامه یا Grammatical Range and Accuracy

.

12. بیش از حد نوشتن

زیاد نوشتن یکی از موارد کمتر شناخته شده در رایتینگ آیلتس به طور کلی و از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال به طور خاص به شمار میرود. حتی برخی از شنیدن اینکه زیاد نوشتن نمره ایشان را در رایتینگ کاهش دهد تعجب میکنند. در سوال رایتینگ آیلتس هیچ حداکثری برای نوشتن مشخص نشده و به صورت تئوری میتوانیم بی نهایت بنویسیم. اما 4 دلیل اصلی باعث میشود هم اینکه چنین چیزی ممکن نباشد و هم اینکه زیاد نوشتن بر روی نمره رایتینگ ما تاثیر منفی بگذارد. این موارد را با هم ببینیم:

4 عامل کاهش دهنده نمره نامه های طولانی آیلتس

  1. اولین دلیل: زمان ما برای نوشتن نامه آیلتس تنها 20 دقیقه است. مدیریت زمان نادرست باعث میشود نتوانیم در این تایم به هر 3 مورد مطرح شده در سوال پاسخ مناسبی بدهیم.
  2. مورد دیگر معیار “انسجام متن” یا Coherence and Cohesion است که در جدول بالا صحبت کردیم. زیاد نوشتن باعث میشود از نکته های اصلی منحرف شویم و توضیحاتی ارایه کنیم که الزاما به موارد اصلی مربوط نباشند و این امر هم انسجام متن را از بین میبرد.
  3. مورد بعدی Task Achievement هست که با زیاد نوشتن نمره ما را کم میکند. همانطور که گفتیم اطلاعات اضافی باعث میشود از ارایه توضیح درباره سوال باز بمانیم و اطلاعات بی ربط اضافه کنیم. این امر مستقیما نمره “پاسخدهی به سوال” را کم میکند.
  4. خطاهای گرامری و لغت آخرین مورد کاهش دهنده نمره ما در زیادتر از حد نوشتن هست. این نکته بسیار مهم هست و باید دقت داشته باشیم که گرچه با اضافه نوشتن اگزمینر هیچ نمره بیشتری به ما نخواهد داد، ایشان تک تک خطاهای گرامری و لغوی رایتینگ ما را بعنوان یک نکته منفی برای نمره این بخش ها منظور خواهد کرد.

بنابراین باید کوشش کنیم نامه را در حد 180 تا 200 کلمه جمع بندی کنیم. ارایه یک پاسخ موثر در این اندازه به تمرین کافی نیاز دارد اما کاملا شدنی هست. در پایان همین صفحه منابع لازم برای تمرین و نمونه های استاندارد برای الگو گیری معرفی شده اند.

.

13. استفاده از فرم کوتاه (Contraction) در نامه رسمی و نیمه رسمی

استفاده از فرم کوتاه شده یا Contraction ها مثل I’m, he’d, they’re و won’t و همانند این ها در نامه های رسمی و نیمه رسمی هم از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال هست. این ساختارها در نامه های دوستانه قابل قبول هست و حتی در بعضی منابع پیشنهاد میشود اما در 2 نوع دیگر نامناسب بوده، نمره ما را کاهش خواهد داد و در گروه خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال جای میگیرد.

.

14. پایان دادن نامه بدون جمله Call to Action

در تمامی نمونه نامه های استاندارد آیلتس جنرال، آخرین جمله در نامه یک عبارت “اقدام به عمل” یا Call to Action هست. این جمله با سوال مطرح شده کاملا در ارتباط هست و هدف نوشتن نامه را به بهترین شکل به نتیجه میرساند. نمونه جمله های زیر از این موارد هستند.

  • I look forward to getting a reply from you soon. (برای نامه های رسمی و نیمه رسمی)
  • I look forward to receiving the amount before the end of the month. (برای نامه های رسمی و نیمه رسمی)
  • Drop me a few lines next week if you have time. (برای نامه های دوستانه)
  • Meet me at the Rio cafe near your office any time you want. (برای نامه های دوستانه)
  • I look forward to meeting you soon. (برای نامه های دوستانه).

 

باید دقت داشته باشیم اگر سوال رایتینگ مشخص کرده است که باید درخواستی از دریافت کننده نامه داشته باشیم، جمله های “اقدام به عمل” بالا کافی نیست و باید یک پاراگراف جداگانه و کامل برای این مورد بنویسیم. اما در هر حال این جمله ها بخشی جدانشدنی از نامه ما هستند و ننوشتن آن ها از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال به شمار میروند. نامه ما بدون این جمله ها هرگز کامل و منطقی نخواهد بود.

.

دانلود منابع رایتینگ آیلتس جنرال تسک 1

با بررسی دقیق نمونه های استاندارد نمره 8 و 9 میتوانیم از خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال که در بالا صحبت کردیم جلوگیری کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم 1000 نمونه نامه استاندارد آیلتس جنرال میتوانید ما را به بهترین شکل با فرمت و انواع نامه های آیلتس جنرال آشنا کند.

همچنین در فهرست بهترین منابع آیلتس میتوانیم آموزش های خوبی از معتبرتین کتاب های آیلتس موجود در بازار را دریافت کنیم. تمامی منابع استاندارد بخشی را برای آموزش تسک اول رایتینگ ایلتس جنرال اختصاصی داده و نمونه هایی بسیار خوب در این زمینه در دسترس قرار داده اند.

آخرین پیشنهاد ما مجموعه ویدیویی آموزش نوشتن نامه استاد سایمون اگزمینر سابق آیلتس هست. ایشان با دقت و نکته سنجی مثال زدنی آموزش ها را به صورت گام به گام و به زبانی ساده ارایه کرده اند. آموزش های دیگر مدرسان هم در همین صفحه برای دانلود در دسترس شما عزیزان می باشند.

.

مطالعه بیشتر در سایت های مرجع آیلتس

اما بد نیست بدانیم خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال که در بالا صحبت آن را کردیم مختص فارسی زبان ها و داوطلبان ایرانی آیلتس نیستند.  این چند صفحه را از بهترین سایت های آموزشی آیلتس انگلیسی زبان در فضای مجازی گزینش کرده ایم. موضوع خطاهای رایج در نامه نویسی آیلتس جنرال در این وبسایت ها کاور شده است:

https://ielts.idp.com/canada/prepare/article-common-errors-to-avoid-in-ielts-letter-writing

https://www.allearsenglish.com/ielts-energy-1225-avoid-these-ielts-task-1-mistakes

https://www.ielts-gt.com/ielts-preparation/writing-task-1/15-mistakes-to-avoid-while-writing-a-letter-for-ielts

.

در رایتینگ نویسی های روزانه همراه ما باشید!

در این صفحه در خصوص خطاهای رایج نامه آیلتس جنرال صحبت کردیم و منابع آموزشی و مجموعه بزرگی از نمونه نامه های نمره 8 و 9 را به شما عزیزان ارایه کردیم. همچنین میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.