اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – آپدیت 2024

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس - آپدیت 2024

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – آپدیت 2024

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس، پارت سوم – آپدیت 2024

در یک مجموعه ارزشمند کوشش شده حدود 30 نکته کلیدی و کاملا با اهمیت در مهارت ریدینگ آیلتس دسته بندی شده و همراه با پادکست صوتی آموزشی به عزیزان علاقمند تقدیم شود. این آموزش توسط مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 آیلتس و 15 هزار ساعت تجربه تدریس تنظیم شده که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. این مجموعه بسیار کامل هست و به همین دلیل در 3 بخش ارایه شده و این صفحه تنها پارت سوم این مجموعه هست. پارت اول نکات ریدینگ آیلتس و پارت دوم نکات ریدینگ آیلتس این مجموعه در صفحه های دیگر در دسترس شما عزیزان می باشند.

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس محدودیت تعداد کلمات در پاسخنامه

نکته چهاردهم: یکی از مواردی که همیشه تعداد زیادی از شرکت کنندگان در یک آزمون آیلتس دست کم یکی دو سوال را از دست میدهند کم توجهی یا فراموش کردن محدودیت اعمال شده توسط طراح سوال برای تعداد کلمات در نظر گرفته شده بعنوان پاسخ در پاسخنامه در 2 مهارت ریدینگ و لیسنینگ هست. به خصوص در سوال هایی که نوشته شده No more than one word and/or a number باید دقت داشته باشید بدون شک پاسخی که پیدا میکنید اگر اسم هست همراه با یک صفت یا یک اسم دیگر کاملا درست به نظر میرسد اما اگر این اسم یا صفت را هم همراه با اسم اصلی وارد پاسخنامه کنید قطعا کل نمره را از دست خواهید داد. 

برای مثال اگر پاسخی که پیدا کردید Large house هست و محدودیت اعمال شده تنها یک کلمه هست، گرچه Large house نسبت به house ترکیب مشخص تر و معنادارتری به نظر میرسد اما نوشتن آن در پاسخنامه غلط هست و کل نمره مربوط به سوال از بین خواهد رفت. در اینجا تنها باید واژه House وارد پاسخنامه شود. همینطور اگر جوابی که پیدا کرده ایم شامل دو اسم، مثلا Car accessories هست و تنها اجازه نوشتن یک واژه در پاسخنامه را داریم باید دقت کنیم واژه اصلی با توجه به سوال مطرح شده در اینجا آیا Car هست یا accessories و در نهایت تصمیم گیری کنیم کدام واژه باید در پاسخنامه نوشته شود. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس مشکل ترجمه کردن به فارسی در ریدینگ آیلتس

نکته پانزدهم: یکی از مشکلاتی که کمتر به آن پرداخته شده و زبان آموزان زیادی از آن ضربه میخورند مساله ترجمه کردن فارسی برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ هست. در سطح های پایین تر بسیاری از مدرسان از ترجمه کلمات برای جا انداختن معنی لغات استفاده میکنند و به خصوص در فضای مجازی این روش محبوبیت بسیار زیادی دارد و عملا بدلیل بازده بالای جذب فالوور این روش غلط، مدرسان جرات استفاده از روش دشوارتر اما درست توضیح کامل معنی واژه مربوطه به انگلیسی را ندارند

مشکل ترجمه فارسی کلمات در روز امتحان

مشکل زمانی به وجود می آید که معنی دقیق یک واژه در ریدینگ های آیلتس مد نظر هست و هزاران واژه ای که به فارسی قبلا آموخته شده در بسیاری موارد غلط و در بهترین حالت تنها نزدیک به معنی واقعی کلمات انگلیسی هست و عملا توهم دانستن آن واژه را به زبان آموز میدهد. در ریدینگ های آیلتس به خصوص در متن های مفهومی پارت سوم برای پاسخ دادن سوالاتی که برای نمره 7 و بالاتر مورد نظر هست، معنی دقیق تمامی کلیدواژه ها با توجه به متن و Context مورد نظر هست و کوچکترین کژفهمی باعث میشود گرچه تصویر مبهمی از معنی متن وجود دارد اما پاسخدهی درست به سوال مربوطه عملا غیر ممکن باشد. 

زبان آموزانی که هزاران واژه را با روش نادرست برابرهای فارسی یاد گرفته اند شانس زیادی برای رسیدن به نمره بالای 6.5 ندارند و عملا باید تک تک واژگان را دوباره به شکل درست و معنی دقیق انگلیسی آن ها فرابگیرند که یک روند بسیار طولانی و توانفرسا خواهد بود. اما اگر شما جزء کسانی هستید که هنوز در میانه یا آغاز راه هستید، پیش از هدر رفتن زمان بیشتر کوشش کنید روش درست یادگیری لغات را دنبال کنید تا از این موضوع کمتر ضربه بخورید. 

.

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – بزرگ یا کوچک نوشتن پاسخ(Capital / Lowercase) در پاسخنامه

نکته شانزدهم: یکی از نگرانی های شرکت کنندگان در آزمون آیلتس در بخش “ریدینگ و لیسنینگ“، درست یا غلط بودن پاسخ درصورت کوچک یا بزرگ نوشتن حروف در پاسخنامه هست. برای مثال اگر پاسخ کلمه “apple” هست آیا فرم Apple یا APPLE هم قابل قبول هستند یا خیر؟ گرچه این مورد در آزمون های آیلتس کامپیوتری مطرح نیست اما برای خواناتر بودن پاسخ، وبسایت مرجع idp در این صفحه پیشنهاد میکند تمامی حروف در پاسخ ها به صورت کپیتال یا با حروف بزرگ نوشته شوند تا خواندن آن ها ساده تر باشد اما باید دقت کنید درصورتیکه حروف کوچک نوشته بشوند هم همچنان قابل قبول هستند و نمره ای از دست نخواهید داد. 

دقت داشته باشید که مورد مطرح شده فقط درباره مهارت های ریدینگ و لیسنینگ هست و برای بخش رایتینگ کلمات باید به فرم معمول خود نوشته شوند و قوانین نقطه گذاری یا punctuation حتما باید رعایت شوند. درصورتیکه که این قوانین رعایت نوشند نمره شما در بخش Grammatical Range and Accuracy کاهش خواهد یافت. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس نمره درست بودن بخشی از پاسخ در سوالات جای خالی

نکته هفدهم: دقت بفرمایید که اگر پاسخ درست برای مثال عبارت Abilities هست اما شما عبارت Visual abilities را بعنوان پاسخ انتخاب کرده اید، پاسخ شما صحیح نخواهد بود و نمره این سوال را از دست خواهید داد حتی اگر در سوال قید شده باشد محدودیت تعداد کلمات در پاسخنامه 2 کلمه هست. برای اینکه در این زمینه اشتباه کمتری داشته باشید و اطمینان داشته باشید پاسخی که مشخص کرده اید صحیح هست با دقت بررسی کنید سوال از شما چه چیزی را درخواست کرده؟

آیا منظور سوال مثال در این مثال “نوع توانایی ها” هست یا کلا به فاکتورهایی اشاره دارد که از میان آن ها میتوان abilities را بعنوان پاسخ درست انتخاب کرد. با دقت به خود سوال میتوان پاسخ دقیق و خالی از کلمات همراه اضافه را بعنوان پاسخ درست برگزید. این امر نیازمند به دست آوردن مهارت کافی با تمرین و بررسی دقیق سوالات دوره های قبل ریدینگ آیلتس هست. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس –  عدم شناسایی کلیدواژه ها در متن

یکی از همه ترین نکته ها شناسایی درست کلیدواژه ها در سوال و در متن است. تقریبا همیشه این دو مترادف ها، شکل های مختلف دستوری یک کلمه یا بازگردانی و پارافریز هایی از یکدیگر هستند و در برخی موارد شناسایی آن ها بسیار دشوار است اما با تمرین میتوانید به این موضوع مسلط شوید. برای این منظور تحلیل جامع ریدینگ های کمبریج آیلتس 18 در www.ielts2.com که توسط مهندس ابوالقاسمی انجام شده را ببینید. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – پیش فرض اشتباه دشوار شدن ریدینگ ها در آیلتس

نکته هجدهم: اینکه اتکای شما بر این باشد که همیشه متن اول از دوم و دوم از سوم سخت تر است کار درستی نیست. در برخی موارد دیده شده که ترتیب رعایت نشده. در کل دقت داشته باشید طراحان سوالات آیلتس کوشش میکنند در حد ممکن کوشش کنند جلوی حفظ کردن فرمت و تست ها را بگیرند و از هر فرصتی برای غافلگیر کردن آزمون دهندگان استفاده میکنند. بنابراین گرچه معمولا متن های ریدینگ در آزمون به ترتیب دشوار میشوند اما ممکن است استثنائاتی هم وجود داشته باشد. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – موضوع وارونه بودن سوال ها و جواب ها در متن!

نکته نوزدهم: در بسیاری از سوالات ریدینگ آیلتس، پاسخ دقیقا برعکس جایی که زبان آموز به صورت طبیعی انتظار دارد پاسخ را ببیند، پاسخ قرار گرفته است. برای مثال پاسخ اولین سوالات در صفحه دوم متن یا حتی پاراگراف های پایانی و پاسخ برخی از سوالات پایانی هر متن در پاراگراف های اول جا داده شده اند تا حد امکان درصد قابل پیشبینی بودن محل پاسخ ها را کاهش دهند. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – عدم توجه به دستورالعمل و محدودیت واژگان در پاسخنامه

نکته بیستم: در برخی سوالات ریدینگ و البته لیسنینگ آیلتس تنها مجاز به نوشتن یک کلمه بعنوان پاسخ در پاسخنامه هستید درصورتیکه به سادگی و بدون مشکل ظاهری میتوان 2 یا حتی 3 کلمه را هم بعنوان پاسخ در نظر گرفت. در این موارد طراح سوال قصد دارد دقت شما را دستور العمل و توانایی به خاطر سپردن این دستور العمل و محدودیت را بسنجد و ظاهرا ربطی هم به سطح زبان انگلیسی شما ندارد. اگر دستور العمل مشخص کرده که فقط 1 کلمه مجاز هستید بنویسید و شما 2 کلمه بنویسید که یکی از این دو حتی پاسخ درست هست، هیچ امتیازی برای پاسخ 2 کلمه ای خود دریافت نخواهید کرد. بنابراین در همان اول کار دور دستور العمل خط بکشید به امید اینکه تا پایان کار محدودیت اعمال شده در خاطر شما باقی بماند. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – بی توجهی به املای درست لغات (Spelling)

نکته بیست و یکم: از دیکر نکات کلیدی ریدینگ آیلتس که بسیار هم ساده هست مساله Spelling یا املا درست لغات هست که عدم توجه یا رعایت آن در تمامی مهارت های دیگر بجز اسپیکینگ هم به نمره شما آسیب خواهد زد. هر خطای اسپلینگ در پاسخنامه، نمره مربوطه را به صورت کامل از بین میرود. البته هم املای بریتیش و هم املای امریکن بعنوان پاسخ درست محسوب خواهد شد و البته مجاز هستید تمامی حروف را به صورت بزرگ یا Capital بنویسید.

.

اهمیت گرامر و ساختارهای دستوری در ریدینگ 

نکته بیست و دوم: بسیاری از ساختارهای دستوری معنای خاص خود را به همراه دارند و بی اطلاع بودن از کارکرد آن ها معمولا باعث میشود گزینه یا پاسخ نادرست انتخاب شود. همین امر در مهارت رایتینگ و اسپیکینگ باعث میشود پاسخ پرت و بی ربطی به سوال مطرح شده داده شود. برای مثال اگر در سوال اشاره شده که Some information is too important to be shared freely، بخش Too important معنای منفی دارد و عملا بدون اینکه کلمات منفی کننده متداول در انگلیسی مثل Not یا Don’t استفاده شده باشد، معنی این جمله با توسط به ساختار دستوری به کار رفته منفی هست و منظور عدم share کردن اطلاعات هست. 

.

خط کشیدن زیر کلیدواژه ها در متن و سوال

نکته بیست و سوم: یکی دیگر از نکات کلیدی اما ساده ریدینگ آیلتس خط کشیدن به منظور دقت بیشتر به کلیدواژه ها به خصوص کلیدواژه هایی با معنای محدود کننده در سوال و در متن هست. در نهایت وظیفه شما شناسایی درست این کلیدواژه و تعیین پاسخ درست هست. برای مثال کلمه Always یا Never یا All در سوالات True False Not Given معمولا تاثیر چشمگیری در تصمیم گیری نهایی ما برای تعیین گزینه صحیح خواهد داشت. در تمامی انواع سوالات باید این واژگان را شناسایی کنیم و زیر یا دور تمامی آن ها خط بکشیم تا از خطاهای سهوی که در جلسه آزمون و تحت فشار بسیار متداول هستند پیشگیری کنیم. 

.

آشنایی کامل با فهرست کامل سوالات ترتیبی و غیر ترتیبی

نکته بیست و چهارم: همانطور که پیشتر هم اشاره شد، آشنایی با تمامی سوالات ریدینگ آیلتس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هست اما اگر زمان شما برای آمادگی برای آیلتس محدود هست، مهم ترین کاری که میتوانید بکنید دسته بندی تمامی سوالاتی است که پاسخ آن ها در متن به ترتیب هست. در اینجا فهرستی از این سوالات را میبینیم: 

✅True, False, Not Given

✅Yes, No, Not Given

✅Note Completion

✅Multiple Choice Multiple Answer

✅Diagram Labeling

✅Sentence Completion

✅Multiple Choice Single Answer

✅Table Completion

✅Multiple Completion Sentence

✅Flowchart Completion

✅Short Answer

✅Map Completion

و سوالاتی که پاسخ های آن ها در متن به ترتیب نیست عبارتند از:

✅Sentence Endings

✅Matching Information (Items/Features)

✅Multiple Choice Passage Heading

✅Matching Headings

✅Summary Completion (with or without word bank)

✅Classification

.

شانسی زدن تست ها در لحظه پایانی

نکته بیست و پنجم: در آیلتس هیچ پاسخی نمره منفی ندارد بنابراین پاسخ غلط و بدون پاسخ گذاشتن سوال به یک اندازه نمره شما را کم میکند برای همین همیشه پیشنهاد میشود در لحظات پایانی که دیگر فرصتی برای بررسی منطقی متن و پاسخگویی درست وجود ندارد، بجای خالی گذاشتن پاسخنامه، نزدیک ترین پاسخ ممکن را بنویسید و هیچ پاسخی را خالی نگذارید. همیشه ممکن است برخی گزینه ها یا کلماتی که انتخاب کرده اید درست از آب در بیاید. اگر هم پاسخ ها درست نباشند هیچ زیان اضافه برای شما وجود نخواهد داشت و فقط امتیاز سوال مربوطه را از دست میدهید. 

.

مدیریت لغات ناآشنا در جلسه آزمون

نکته بیست و ششم: در هر سطحی از زبان انگلیسی که باشید در روز آزمون با لغاتی روبرو خواهید شد که معنای آن ها را یا اصلا نمیدانید یا در مورد آن ها اطمینان ندارید. حتی اگر در سطح نمره 9 ریدینگ آیلتس هم باشید همیشه لغاتی درباره صنعت کشتی سازی روم باستان یا تکنیک های معماری مقبره فرعون ها یا ویژگی های موجودات فرازمینی در ریدینگ های شما ظاهر میشود. از دیگر موارد لغات مربوط به مواد معدنی پوسته زمین که ژاپنی ها در یک پروژه بلند پروازانه تراشیده اند تا فرودگاهی شناور بر روی اقیانوس بسازند وجود دارد که برای شما تازگی دارد. 

یکی از نکات کلیدی در آزمون آیلتس این است که بتوانید معنی لغات را با تمرین قبلی و با توجه به متن و Context یا پیشوند و پسوند های یونانی و رومی آن به درستی حدس بزنید. این امر نیازمند تمرین و تکرار زیادی هست و آموزش های مربوطه را میتوانید در یوتیوب یا سایت های مرجع زبان انگلیسی جستجو کنید اما از اهمیت آن غافل نشونید چون در تمامی 4 مهارت آیلتس و نه فقط مهارت ریدینگ، این مهارت یک مهارت کلیدی است و برای رسیدن به نمره های بالاتر به آن نیاز خواهید داشت. 

.

اشتباهات رایج ریدینگ آیلتس – همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود.