خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک

در اینجا مهم ترین اشتباهات رایج و پرتکرار داوطلبان آیلتس در 7 نوع سوال تسک اول رایتینگ آکادمیک را با هم مرور خواهیم کرد. همانطور که میدانیم تسک 1 مجموعا 1/3 کل نمره رایتینگ ما در آیلتس تشکیل میدهد و از 9 نمره رایتینگ در آزمون آیلتس 3 نمره به این تسک اختصاص دارد. برای دانلود منابع آموزشی رایتینگ آیلتس تسک اول لطفا از فهرست بهترین منابع آیلتس pdf بازدید بفرمایید تا با اصول کلی این سوالات آشنایی لازم را پیدا کنید.

.

1.  توصیف اطلاعات با تکنیک یا زبان غلط

توصیف اطلاعات نمودارها و دیگر عناصر دیداری یا Visual ها مفهوم متفاوتی ممکن است داشته باشد. استفاده نادرست از لغات و گرامر یا ناآشنایی با زبان مورد نظر، تکنیک های خلاصه کردن یا زبان مقایسه از خطاهای رایج این بخش هستند. تمامی این موارد باعث میشوند در ارایه یک گزارش حرفه ای و مناسب موفق نباشیم و بخشی از نمره را از دست بدهیم.

ناآشنایی با روند و زبان توصیف اطلاعات و گزارش نویسی با زبان انگلیسی جنرال و بدون تکنیک از مهم ترین خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک است که معمولا در بین داوطلبانی که زمان کمی تا امتحان دارند دیده میشود. همانطور که اشاره شد با دانلود بهترین کتاب ها و خودآموزهای ویدیویی تسک 1 رایتینگ آیلتس در www.ielts2.com میتوانید به خوبی در این زمینه پیشرفت کنید.

.

2. پاراگراف بندی غلط

اگزمینر انتظار دارد گزارش شما در این تسک با فرمت استاندارد 4 پاراگرافی نوشته شده باشد. عدم رعایت این فرمت و پاراگراف بندی و دسته بندی غلط اطلاعات از دیگر خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک به شمار میرود و بدون شک نمره ما را کاهش خواهد داد.

فرمت صحیح 4 پاراگرافی چنین حالتی دارد:

  • پاراگراف اول – مقدمه
  • پاراگراف دوم – جمع بندی یا overview اطلاعات اصلی
  • پاراگراف سوم – دسته بندی اطلاعات اصلی گروه اول
  • پاراگراف چهارم – دسته بندی اطلاعات اصلی گروه دوم

در آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ Task 1 آیلتس آکادمیک تمامی جزئیات لازم برای ارایه یک گزارش کامل و نحوه پاراگراف بندی صحیح تشریح شده است. از نوشتن پاراگراف های خیلی بزرگ یا تک جمله ای باید همیشه خودداری کنیم.

.

3. جا انداختن یکی از گروه(Category) ها

چا انداحتن یک یا چند گروه در گزارش به خصوص در تسک های شلوغ و پر از گروه های مختلف رایج هست و باز هم از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک محسوب میشود. تصور کنید مثلا اگر 8 گروه در سوال وجود دارد و ما یکی از این گروه ها را اصلا در گزارش ننویسیم. با توجه به جدول رسمی نمره دهی رایتینگ آیلتس بدلیل جا انداختن یکی از key feature ها، نمره ما در معیار Task Achievement نمره 5 از 9 خواهد بود که بدون شک بر نمره نهایی ما تاثیرگذار هست.

برای پیشگیری از این خطا چندین راهکار وجود دارد:

  • همیشه تعداد گروه ها را با دقت بشمریم.
  • در گزارش نقشه ها باید دور تمامی تغییرات اصلی را خط بکشیم.
  • در گزارش process diagram ها باید تک تک مراحل را چک کنیم.
  • اگر نمودارها در زمان آینده ادامه دارد و پیشبینی انجام شده حتما در گزارش درج شود.

.

4. نوشتن دیدگاه شخصی

ارایه دلیل یا نظرات شخصی در تسک 1 برخلاف تسک دوم رایتینگ آیلتس که انشاء نویسی هست کاملا غلط و متاسفانه از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک در بین بسیاری از شرکت کنندگان در امتحان آیلتس به شمار میرود. دقت بفرمایید که دستورالعمل تمامی 7 نوع سوال در تسک اول به این صورت هست:

“Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.”

بنابراین سوال به ما دستور میدهد تنها به خلاصه کردن اطلاعات اصلی اقدام کنیم. اضافه کردن هرگونه دیدگاه شخصی یا ارایه دلیل برخلاف دستور سوال هست و نمره Task Achievement ما را که 25% کل نمره نهایی تسک اول هست کاهش خواهد داد.

.

5. خلاصه نکردن اطلاعات اصلی

اگر در گزارش ما خلاصه ای از main features یا اطلاعات اصلی وجود نداشته باشد و تنها به نوشتن درباره تک تک اطلاعاتی که میبینیم بدون دسته بندی اکتفا کنیم، کار ما شبیه به رایتینگ هایی خواهد بود که در گروه نمره 5 قرار میگیرند. این رایتینگ ها بجز عدم دسته بندی اطلاعات، پاراگراف جمع بندی یا Overview هم ندارند. این سبک گزارش نویسی هم متاسفانه بدلیل عدم آموزش یا تمرین کافی اتفاق میفتد و از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک می باشد.

رایتینگ هایی که در گروه نمره 6+ قرار میگیرند از این نظر به صورت مناسب اطلاعات را گزینش و دسته بندی کرده و یک جمع بندی یا ovrerview مناسب ارایه میکنند. پس خلاصه کردن(Summarize) هدفمند یکی از مهارت های خیلی مهم در این تسک هست که باید با تمرین کافی و تحلیل نمونه های پاسخ های استاندارد تسک 1 نوشته شده توسط اگزمینر های آیلتس آن را به خوبی یاد بگیریم.

.

6. نوشتن پاراگراف Overview غلط

پاراگراف Overview یا جمع بندی یکی از مهم ترین پاراگراف ها در تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک است و برای رسیدن به نمره 7 باید تمامی قوانین مربوط به آن رعایت شود. ننوشتن یک overview مشخص یا وارد کردن عدد و جزئیات از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک هستند.

پاراگراف overview باید کوتاه نوشته شود و شامل 2 یا 3 مورد بسیار مهم در خصوص نمودار، جدول، نقشه یا دیگر ویژوال ها باشد. این پاراگراف نباید با عدد توضیح داده شود بلکه باید اطلاعات اصلی را با جمله های کلی در این پاراگراف توضیح دهیم. بهتر است در نوشتن این پاراگراف مهم عجله نکنیم. همیشه با صرف 2 تا 3 دقیقه زمان، ویژوال مورد نظر در سوال را با دقت تحلیل کنیم.

این پاراگراف را بهتر است بعد از مقدمه بنویسیم و با Overall جمله را آغاز کنیم تا شناسایی آن برای اگزمینر ساده تر باشد. باید بررسی دقیقی بر روند های کلی در visual ها داشته باشیم. همچنین با روش نوشتن این پاراگراف برای انواع سوال ها باید تمرین کافی داشته باشیم چون کمی تفاوت در آن ها وجود دارد.

.

7. آغاز رایتینگ نویسی بدون بررسی کافی سوال

این مورد که هفتمین مورد در فهرست خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک ما هست عادت همیشگی بسیاری از داوطلبین آیلتس می باشد که متاسفانه تاثیر منفی زیادی هم بر نمره ایشان دارد. بسیاری از اشتباهاتی که موقع بی دقت نوشتن رایتینگ رخ میدهند کاملا از نظر شما پنهان می مانند. با اینکه شما تمامی نکات مربوط به آن ها را میدانید، نمره آن را از دست خواهید داد پس اصلا عجله نکنید. اما بهترین روش رایتینگ نویسی در تسک 1 را با هم بررسی میکنیم.

اول از همه سوال را با دقت بخوانید و کلیدواژه ها را علامت بزنید. اگر سوال را درست متوجه نشوید بدون شک پاسخ شما غلط خواهد بود.

شناسایی اطلاعات اصلی در نمودار

پیش از هرگونه جمله نویسی، نمودار یا ویژوال مربوطه را تحلیل کنید: به محورها، اندازه ها، نام ستون ها، تاریخ ها، دوره های زمانی، روند ها و دیگر موارد اینچنینی توجه کنید و آن ها را علامت گذاری کنید. این بررسی دقیق به شما این امکان را میدهد که از لغات و گرامر مناسب برای تشریح اطلاعات استفاده کنید.

به شکل هایی ممکن برای دسته بندی اطلاعات فکر کنید. برای مثال بهتر هست برپایه شباهت ها دسته بندی را انجام دهیم یا تفاوت ها؟ کدام ساده تر و کدام ممکن است مفیدتر باشد. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم آموزش های خوبی در این زمینه در دسترس هست. همچنین تحلیل نمونه رایتینگ های استاندارد هم میتواند کمک خوبی به ما باشد.

همیشه باید سعی کنیم 3 تا 5 دقیقه را فقط به تحلیل دقیق سوال اختصاص دهیم و از بی نظم و بی برنامه نوشتن خودداری کنیم. با کمی تمرین مهارت لازم را به دست می آوریم و میتوانیم کار را خیلی خوب انجام دهیم. جزوه های زیادی هم برای لغت و ساختارهای کاربردی تسک اول در دسترس هست که کمک زیادی در این خصوص به ما خواهد کرد.

.

8. گزارش غلط ارقام و اعداد و ….

این مورد هم که معمولا به دلیل (1) بی توجهی به اعداد درون سوال یا (2) بی دقتی به واحد اعداد و (3) اشتباه در زمان گزارش و نوشتن جمله های غلط از نظر معنایی روی میدهد یکی از اشتباهات رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک هست. اگر به هر دلیل موردی که در گزارش ما نوشته میشود واقعا در نمودار، گراف یا نقشه و ….. وجود نداشته باشد تا حدودی نمره Task Achievement را از دست خواهیم داد چون در سوال دستور داده شده اطلاعات را خلاصه کنیم و ما اینکار را درست انجام نداده ایم:

“Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.”

.

9. استفاده نکردن از لغات خاص تسک 1

استفاده نکردن از لغات خاص و حرفه ای ویژه  گزارش نمودار و گراف ها از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک هستند. این رویکرد نادرست به خصوص در میان تازه کارهای آیلتس دیده میشود. به طور کلی از ما انتظار میرود در گزارش های تسک 1 از لغات حرفه ای تر و خاص تری نسبت به دیگر بخش ها استفاده کنیم. هر چقدر ساختارهای دستوری و لغت ما متنوع تر باشند، میتوانیم نمره بالاتری را در تقریبا تمامی 4 معیار اصلی نمره دهی رایتینگ انتظار داشته باشیم.

به همین دلیل تمامی منابع آموزش رایتینگ آیلتس به ارایه جزوه هایی برای این لغات و ساختارهای ثابت اقدام کرده اند که میتوانید در صفحه دانلود pdf جزوه لغات کاربردی تسک 1 آکادمیک چند مورد از آن ها را دریافت بفرمایید. در اینجا یک نمونه جمله ساده و معمولی در گزارش تسک 1 و معادل حرفه تر آن را با هم میبینیم:

A: The number of car sales went up a bit, then went down a bit again and was the same until the end of the period.

B: The number of car sales first increased insignificantly, then there was a slight decline in figures, followed by a period of stability until the end of the period.

.

10. استفاده از ساختارهای دستوری تکراری

آخرین مورد در فهرست خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک ما استفاده از ساختارهای دستوری تکراری است. جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس در تسک 1 در خصوص گرامر اعلام میکند که برای نمره 7 از ساختارهای دستوری متنوع استفاده کنیم “uses a variety of  “complex structures. بنابراین رعایت نکردن این مورد نمره ما را در بخش گرامر از 7 به نمره های پایین تر کاهش میدهد.

البته این مورد بیشتر در بین داوطلبانی رایج هست که در سطح پایین تری از زبان انگلیسی قرار دارند و توانایی استفاده از انواع ساختارها را در گزارش خود ندارند. ولی باید دقت کنیم تکراری و ساده بودن ساختارهای دستوری بر نمره ما تاثیر منفی خواهد داشت. حتی اگر گزارش ما درست و پاراگراف بندی مناسب باشد. بعضی از ساختارها که میتواند در این خصوص موثر باشد عبارتند از:

  1. Non-defining relative clauses
  2. The passive structure
  3. Subordinate clauses with “before” and “after”
  4. The past perfect form
  5. Subordinate connectors

برای آشنایی دقیق تر با ساختارهای پیچیده و سطح بالاتر در رایتینگ پیشنهاد میکنیم جزوه 16 ساختار Complex گرامری برای رایتینگ آیلتس pdf را دانلود و بررسی بفرمایید.

.

11. بیش از اندازه (Overlength) نوشتن

در سوال تسک اول اشاره به حداکثر مجاز تعداد کلمات نشده و فقط زمان 20 دقیقه  ای رایتینگ در این تسک عامل محدود کننده است. بسیاری منابع مرجع آیلتس اعلام میکنند یک رایتینگ حرفه ای و خوب در تسک 1 معمولا نباید بیش از 200 کلمه باشد. متاسفانه بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون خیلی بیش از آنچه واقعا نیاز است توضیحات را ادامه میدهند و به جزئیات غیر ضرروی میپردازند و این مورد هم یکی دیگر از خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک به شمار میرود.

نوشتن بیش از اندازه مستقیما نمره ما را کم نمیکند و حتی یک پاسخ 250 کلمه یا 300 کلمه ای هم میتواند نمره خوبی بگیرد. اما عوامل زیادی هستند که بدون شک در این رایتینگ های بیش از حد طولانی نمره ما را کاهش میدهند: (1) خطاهای دستوری، (2) خطاهای گرامری، (3) خارج شدن از موضوع، (4) ارایه اطلاعات بی اهمیت، و (5) کم آوردن وقت برای نوشتن درباره بعضی اطلاعات مهم.

کوتاه اینکه زیاد نوشتن نمره ای به ما اضافه نمیکند اما اگزمینر برای تک تک خطاهایی که در این بخش اضافه پیش بیاید نمره از ما کم میکند.

.

12. کمتر از اندازه مجاز (Underlength) نوشتن

در سوال به طور مشخص دستور داده شده که باید دست کم 150 کلمه در این تسک گزارش بنویسیم. بنابراین رعایت نکردن این دستور طبق با جدول رسمی نمره دهی رایتینگ آیلتس در بخش Task Achievement از ما نمره کسر میکند. در مورد مقدار این کاهش نمره و اینکه چند کلمه کمتر از 150 کلمه دقیقا چقدر از نمره ما کم میکند اطلاعات مشخصی در دسترس نیست. اما در این موضوع که قطعا نمره از دست خواهیم داد اتفاق نظر وجود دارد.

دلایل کمتر از حد نوشتن ممکن است دشوار بودن سوال، کمتر تمرین داشتن با یک نوع سوال خاص در تسک 1، استرس بیش از حد یا ضعف در لغت باشد. خوشبختانه تمامی این موارد با تمرین کافی و برنامه ریزی خوب برطرف میشود. پیشنهاد میکنیم برای تمرین و رایتینگ نویسی های روزانه رایگان تسک 1 و 2 در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.

.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر

اگر قصد مطالعه بیشتر در خصوص خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک را دارید منابع مفید زیر از معتبرترین وبسایت های آموزش آیلتس را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم:

https://www.ieltsadvantage.com/5-common-task-1-mistakes

https://ielts.englishprotips.com/dont-make-these-5-mistakes-in-task-1

https://grade-online.com/10-typical-mistakes-in-ielts-academic-writing-task-1

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این آموزش در خصوص خطاهای رایج تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک صحبت کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) همراه باشید. همچنین در گروه آیلتس ما تصحیح رایگان رایتینگ آیلتس به صورت روزانه انجام میشود.