رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس

رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس

رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس

رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس

اسپیکینگ آیلتس تنها 11 تا 14 دقیقه ادامه خواهد داشت اما برای آماده بودن برای این چند دقیقه باید ماه ها تلاش کرد. اطلاعات غلط و پیش فرض های نادرست در این زمینه به خصوص در فضای مجازی بسیار رایج هست. در نتیجه متاسفانه داوطلبان آیلتس نمره قابل توجهی را از دست داده و در سطح دانش واقعی خودشان نمره نمیگیرند. در اینجا درباره 15 مورد از رایج ترین اشتباهات در اسپیکینگ آیلتس صحبت میکنیم.

همچنین در آموزش های جداگانه اشتباه های همیشگی در رایتینگ آیلتس تسک 2 و در آموزشی دیگر متداول ترین خطاهای لیسنینگ آیلتس هم در دسترس شما عزیزان می باشد.

.

نمره 9 اسپیکینگ آیلتس پارت سوم – ویدئوی رسمی idp

.

1. پاسخ های حفظ شده در آزمون

بدون شک از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس حفظ کردن نمونه جواب های منابع موجود و ارایه آن ها در روز آزمون است. بعضی شرکت کنندگان با تغییر خیلی کم و برخی دیگر بدون تغییر پاسخ ها را در جلسه آزمون تکرار میکنند. اگزمینر های آیلتس برای چنین پاسخ هایی آموزش دیده و برای آن ها آماده هستند. بنابراین بلافاصله آن ها را شناسایی و نمره شما را کم خواهند کرد. متاسفانه این روش توسط برخی مدرسان و آموزشگاه ها هم ترویج میشود و کلا کلاس اسپیکینگ در برنامه آموزش آیلتس ایشان وجود ندارد. بهترین راه برای پیشرفت  در اسپیکینگ بدون شک:

و بسیاری از دیگر روش ها هست. هر کدام از این روش ها میتواند کم یا زیاد سودمند باشد اما دقت کنید هرگز پاسخ ها را حفظ نکنید چون به استناد بسیاری از منابع منجمله سایت رسمی IDP استرالیا این روش یکی از رایج ترین اشتباه هاست و نمره شما را بدون شک کم خواهد کرد.

.

2. سکوت یا جواب Yes/No دادن

عملکرد شما در روز آزمون بدون شک از کلاس های درس یا تمرین هایی که با دوستان خود دارید ضعیفتر هست. استرس، تاپیک های جدید و تمرین نشده و اتفاقات پیشبینی نشده همه بر ارایه پاسخ های بدتر، کوتاه تر و یا حتی Blank out شدن یا سکوت کامل در برابر اگمینر تاثیرگذار هستند.

یکی دیگر از واکنش ها در حالت عصبی ارایه پاسخ های بسیار کوتاه چند کلمه ای یا حتی بله یا خیر هست. این پاسخ ها نمره اسپیکینگ شما را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد و جزء رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس هستند. باید دقت داشته باشید که سوالاتی که اگزمینر در روز آزمون مطرح میکند فقط برای سنجش توانایی شما به ارایه یک پاسخ مناسب هست و واقعا اطلاعاتی که ارایه میکنید مورد نظر ایشان نیست.

با تمرین کافی همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم میتوانید پاسخ های طولانی و مناسب تری داشته باشید. نمونه های نمره 9 اسپیکینگ به صورت صوتی و متنی در همین سایت برای دانلود رایگان در دسترس شما عزیزان می باشند. بررسی این نمونه ها یک پاسخ کامل و خوب را از هر نظر منجمله طول پاسخ به شما نشان خواهد داد.

.

3. با اعتماد به نفس پایین و/یا خیلی آرام صحبت کردن

زمانی که تمرین کافی نداریم، آزمون برای ما ترسناک و پر از استرس میشود. یکی از نتایج قرار گرفتن در این حالت کاهش شدید اعتماد به نفس و با صدای خیلی پایین و آرام صحبت کردن است. این مساله به نوبه خود تاثیر منفی بر آزمون اسپیکینگ ما و نمره خواهد داشت و از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس هست.

کوشش کنید به اندازه کافی در یوتیوب ویدیوهای نمونه اسپیکینگ ببینید تا با روال کار از آغاز تا پایان آشنایی پیدا کنید. همچنین شرکت در یک آزمون ماک یا آزمون آزمایشی آیلتس میتواند به شما در آشنا شدن با فضای آزمون کمک کند. اما چون نمره های این آزمون ها اصلا قابل اعتماد نیستند مراقب تاثیر منفی کارنامه های این آزمون ها بر روحیه خودتان باشید.

برای انجام یک تعیین سطح دقیق میتوانید در کانال اسپیکینگ آیلتس ما به نشانی (https://t.me/ielts2SpeakingWriting) همراه باشید. این تعیین سطح ها هم چنین به صورت هفتگی در گروه تلگرامی آیلتس ما انجام میشود. نشانی این گروه را هم در پایان همین مطلب درج کرده ایم. داشتن یک براورد درست در کنار تمرین کافی میتواند در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر زیادی داشته باشد.

.

4. خارج از موضوع (Off-Topic) یا کلا اشتباه پاسخ دادن

بعضی از ما به طور کلی توجه زیادی به سوال مطرح شده نمیکنیم و خیلی عجله داریم با تنها بعضی از کلیدواژه هایی که به گوش ما میخورد پاسخ سوال را بدهیم. این روش تاثیر بدی بر نمره اسپیکینگ ما خواهد داشت و یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات در اسپیکینگ آیلتس هست.

رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ

برخلاف رایتینگ آیلتس در جدول نمره دهی اسپیکینگ آیلتس معیاری برای Task Achievement یا مرتبط بودن پاسخ وجود ندارد. اما بی ربط بودن یا کلا اشتباه بودن پاسخ ما در بخش Coherence که 25% نمره را تشکیل میدهد بر نمره نهایی ما تاثیرگذار هست. نکته مهم اینکه در بخش اول معمولا 2 تا 3 جمله برای پاسخ کافی هست. در بخش سوم هم معمولا نیازی نیست بیش از 4 تا 6 جمله صحبت کنیم. پاسخ ها را در عوض باید مشخص و کاملا مربوط به سوال بیان کنیم.

.

5. تکرار یک لغت و/یا عبارت

تکرار کردن یک لغت یا عبارت و عدم استفاده از معادل ها یا دیگر کلمات هم یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است که دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد. استرس جلسه آزمون یا جدید بودن محیط و اگزمینر، عدم موفقیت در پاسخ به یکی از سوال ها یا مواردی مثل این معمولا ذهن مارا قفل میکند. در نتیجه با اینکه کلمات خوبی را بلد هستیم ممکن است اصلا نتوانیم از آن ها استفاده کنیم. در این حال معمولا شرکت کننده در مصاحبه آیلتس یک کلمه یا عبارت را بارها و بارها در یک جواب تکرار میکند. حتی ممکن است خود شخص از این موضوع با خبر نباشد اما متاسفانه این تکرار نمره اسپیکینگ ما را در بخش لغت کاهش خواهد داد.

برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد ما تمرین زیاد روی رایج ترین تاپیک های اسپیکینگ ایلتس از یک سو و دانلود و تمرین با جزوه های موضوعی رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس هست. تمرین و تکرار باعث میشود در روز آزمون حتی در مواجهه با سوالات سخت یا استرس زیاد این لغات به صورت ناخودآگاه به ذهن شما برسد و مشکل زیادی در به یادآوردن کلمات کاربردی و خوب نداشته باشید.

.

6. توضیح بیش از اندازه

این مشکل دقیقا برعکس مورد دوم این فهرست یا “ارایه پاسخ بسیار کوتاه” است. وقتی پاسخی را بیش از اندازه توضیح میدهیم الزاما نمره بالاتری به ما تعلق نمیگیرد اما شانس ما را برای ارایه توضیحات بی ربط و کاهش نمره Coherence یا انسجام بالاترتر خواهد رفت. همچنین احتمال رخ دادن خطاهای دستوری و لغت بیشتر خواهد بود و متاسفانه یکی از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس به شمار میرود.

یکی از مهم ترین نکته ها برای پیشگیری از این مشکل دانستن حد مطلوب برای هر یک از پارت های اسپیکینگ است که در ادامه آن ها را میبینیم:

  • پارت اول: 2 تا 3 جمله
  • پارت دوم: 2 دقیقه کامل
  • پارت سوم: 4 تا 6 جمله

.

7. حروف ربط (Cohesive Device) بیش از اندازه

استفاده از حروف ربط یا Cohesive Device یا Linker ها برای نظم دادن به اطلاعاتی که در پاسخ های اسپیکینگ ارایه میکنیم بسیار سودمند هستند. اما استفاده بیش از اندازه و غیر منطقی از آن ها به هر دلیلی که باشد پاسخ ما را غیر طبیعی کرده و حالت مکانیکی و ربات گونه به آن میدهد. این مورد باز هم یکی از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است و باید خیلی به آن توجه داشته باشیم.

از Linker هایی که میتوانیم به خوبی در پاسخ ها از آن ها استفاده کنیم میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

حروف ربط در اسپیکینگ آیلتس

همانطور که در تصویر بالا مشخص هست عملکرد هر گروه از “کلمات ربط” متفاوت هست. گروهی را برای اضافه کردن توضیحات، گروهی برای مشخص کردن توالی و ترتیب و گروه دیگر را برای نشان داده رابطه علت و معلول استفاده میکنیم. برخی منابع حد مجاز استفاده از این کلمات را 1 تا 2 مورد در هر پاراگراف عنوان کرده اند که به نظر برای اسپیکینگ آیلتس منطقی میرسد.

.

8. با لحن یکنواخت (Monotonous Intonation) صحبت کردن

برخی شرکت کنندگان در مصاحبه آیلتس به دلایل مختلف با لحنی کسل کننده و یکنواخت یا Flat intonation صحبت میکنند که باز هم بسیار متداول و از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است. این سبک صحبت کردن نه فقط از نظر تاثیر منفی روانی بر روی اگزمینر بلکه بدلیل معیارهای موجود در جدول نمره دهی اسپیکینگ آیلتس بر نمره ما تاثیر منفی خواهد داشت.

همچنین اگزمینر ممکن است در فهم گفته های ما دچار مشکل شود چرا که به طور طبیعی ما از موارد زیر برای رساندن منظور و مشخص کردن اهمیت هر بخش از جمله خودآگاه یا ناخودآگاه استفاده میکنیم:

  • قدرت یا حجم صدا
  • سرعت
  • فراز و فرود ها
  • آهنگ کلامی

لحن یکنواخت صحبت در تمامی مصاحبه آیلتس باعث میشود شنونده در درک صحبت های ما دچار مشکل جدی شود. در این خصوص دانلود مجموعه کامل آموزش ویدئویی تلفظ BBC را به شما پیشنهاد میکنیم که به حرفه ای ترین شکل ممکن در این خصوص آموزش هایی ارایه کرده است.

.

9. تکرار طوطی وار سوال

تکرار طوطی وار سوال اگزمینر یا Parroting که به دلایل مختلف ممکن است در اسپیکینگ آیلتس رخ دهد  از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است. مهم ترین دلیل نداشتن پارافریز یا لغت مشابه برای استفاده است. از دلایل دیگر میتوانیم به استرس و سبک کلی صحبت کردن افراد اشاره کنیم چون بعضی افراد در زبان مادری هم سوالاتی که از ایشان پرسیده میشود را عینا تکرار میکنند.

اما در اسپیکینگ آیلتس این کار نمره شما را کاهش میدهد. یک نمونه از تکرار طوطی وار سوال در پاسخ را در اینجا میبینیم:

Question: What’s your favorite time of the year?

Answer: My favorite time of the year is Christmas.

همانطور که مشخص هست 90% سوال و جواب با هم یکسان هستند. پاسخ درست میتوانید به این صورت باشد:

Answer: I really enjoy different occasional throughout the year but the favorite one is probably the Christmas since……

.

10. بی توجهی به تلفظ صحیح لغت

همانطور که در جدول رسمی منتشر شده توسط IDP استرالیا مشخص هست، تلفظ صحیح که برای نمره 8 شامل توانایی به کار گیری ریتم صحیح، استرس و intonation صحیح در سراسر جمله هست 25% نمره اسپیکینگ را تشکیل میدهد.

رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ

باید دقت داشته باشیم تلفظ صحیح ارتباطی با “لهجه” ندارد و لهجه تا زمانی که بر درک مخاطب از گفته های ما تاثیر منفی نداشته باشد نمره ما را کم نخواهد کرد. اما تلفظ اشتباه و بی توجهی به تاثیر آن باز هم از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است که به خصوص به افرادی که در سطح نمره 5 تا 6 هستند ضربه زیادی میزند.

خوشبختانه امروزه تمامی دیکشنری های قابل اعتماد و مرجع مثل کمبریج (https://dictionary.cambridge.org) یا لانگمن (https://www.ldoceonline.com) نسخه آنلاین رایگان دارند. در نتیجه زبان آموزان میتوانند تلفظ صحیح تک تک کلمات مد نظر را در همین نسخه چک کنند. اپلیکیشن ها و هوش مصنوعی هم خدماتی برای بهینه کردن و خطایابی تلفظ های نادرست ارایه کرده اند.

.

11. “نمیدانم” گفتن به اگزمینر

اینکه ما در پاسخ سوالات اسپیکینگ به اگزمینر بگویید که پاسخ را نمیدانید یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است. این کار تاثیر منفی زیادی بر روی نمره شما دارد و بهتر است بجای این پاسخ، سعی کنیم درباره یکی از کلیدواژه هایی که در سوال متوجه شدیم صحبت کنیم. در این حالت حتی اگر پاسخ بی ربط باشد، طبق جدول بالا همچنان نمره لغت، گرامر و تلفظ را دریافت میکنیم و تنها نمره Coherence را از دست میدهیم.

اما با تمرین کافی بر روی رایج ترین تاپیک های اسپیکینگ آیلتس کمابیش با تمامی سوالاتی که اگزمینر از شما میپرسد آشنا شوید. خبر خوب اینکه ما جدیدترین سوالات اسپیکینگ آیلتس از تمامی سنترهای ایرانی و سنترهای دیگر کشورهارا در کانال اسپیکینگ تلگرام به نشانی (https://t.me/ielts2SpeakingWriting) به صورت روزانه درج میکنیم.

در پایین همین مطلب بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس را مشخص کردیم اما در خصوص جدیدترین و همچنین پیشبینی سوالات اسپیکینگ دوره های آینده دو منبع دیگر باید مشخص کنیم. دانلود جدیدترین سری کتاب های اکچوال اسپیکینگ و پیشبینی سوالات اسپیکینگ در اپلیکیشن آیلتس اسیستنت (IELTS Speaking Assistant) این امکان را به ما میدهد که غالفگیر نشویم و هرگز جواب ما به اگزمینر “نمیدانم” نباشد.

.

12. عدم آشنایی با فرمت آزمون و تاپیک های رایج

آشنایی کامل با فرمت مصاحبه آیلتس یک نکته بسیار ضروری هست و برای آزمون اصلی هرگز نباید بدون آمادگی کامل اقدام کنیم. شرکت در آزمون بدون آشنایی با اینکه دقیقا در آزمون چه اتفاق هایی خواهد افتاد و چه چیزی را باید انتظار داشته باشیم هم از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس هست.

در اینجا فرمت آزمون آیلتس در پارت اول، دوم و سوم را میبینیم. این جدول زمان هر بخش و محتوای سوالات را هم مشخص کرده است. در یوتیوب هم میتوانید نمونه مصاحبه های کامل اسپیکینگ آیلتس را برای نمره های مختلف جستجو کنید تا آشنایی بیشتری به در آورید.

تاپیک های رایج هم در قسمت قبل همانطور که اشاره کردیم در سری کتاب های اکچوال، اپلیکیشن اسیستنت و کانال اسپیکینگ ما در دسترس می باشد. بعضی وبسایت ها هم دسته بندی های کامل تری از سوالات اسپیکینگ آیلتس ارایه کرده اند. برای مثال در www.ielts2.com، انواع 7 نوع سوال ممکن در پارت سوم اسپیکینگ آیلتس به همراه نمونه سوال هایی برای هر پارت دسته بندی کرده ایم.

.

13. نظر اگزمینر یا نمره را پرسیدن

اینکه ما دیدگاه اگزمینر در خصوص سوالاتی که ایشان مطرح میکند را از خودش بپرسیم، مورد دیگری از رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است که مستقیما بر روی نمره ما تاثیر منفی دارد. گرچه پارت سوم اسپیکینگ آیلتس حالت Discussion دارد، قوانین آزمون به ما اجازه نمیدهد پرسشی را مطرح کنیم و فقط باید پاسخگوی سوالات باشیم. اصرار بر خارج شدن از حالت طبیعی آزمون بدون شک بر اجرای طبیعی روند آزمون و در نهایت نمره ما بازتاب منفی خواهد داشت.

همچنین بسیاری از شرکت کنندگان هنگام پایام مصاحبه و خروج از اتاق مصاحبه، نمره خود را میپرسند. دقت داشته باشید اگزمینر طبق قوانین اجازه ارایه چنین اطلاعاتی را به ما ندارد. اما خبر خوب اینکه در آزمون های کامپیوتری که از سال 1402 تنها گزینه پیش روی داوطلبین آیلتس هست، تنها 3 تا 5 روز برای دیدن این نمره در کارنامه رسمی زمان نیاز خواهد بود. در آزمون کاغذی زمان انتظار برای دریافت نمره ها 2 هفته هست.

.

14. تقلید لهجه بریتیش برای افزایش نمره

در گذشته تعداد بسیار زیادی ازداوطلبین تصور میکردند برای نمره بالا باید حتما لهجه بریتیش داشته باشند. خوشبختانه با اطلاع رسانی مدرسان دلسوز امروزه تعداد کمی از افراد این تصور غلط را دارند. همانطور که در جدول رسمی نمره دهی اسپیکینگ آیلتس در بالا مشخص هست، لهجه جزء 4 معیار اصلی Band Score نیست. شما میتوانید با لهجه هندی، چینی یا عربی نمره 9 را در اسپیکینگ ایلتس به دست بیاورید.

لهجه تنها در صورتی نمره ما را کاهش میدهد که اگزمینر نتواند کلماتی که تلفظ میکنیم را متوجه شود. داشتن یک لهجه ملایم هیچ تاثیری روی نمره ما ندارد و باید فقط روی تلفظ صحیح و آهنگ مناسب در جمله ها تمرکز کنیم. در هر حال تلقید لهجه همچنان و به خصوص در نتیجه انجام این کار از سوی مدرسان زبان کم تجربه در اینستاگرام، جزء رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس است و امیدواریم واقعیت این موضوع بعد از این توضیحات برای شما روشن باشد.

.

15. بیش از حد تند صحبت کردن برای نمره بهتر

این مورد هم دقیقا در ارتباط با مورد قبل و از یک جنس هستند. محتوای فیک و نامناسبی که متاسفانه در فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام تولید میشود تصویری کاملا غیر واقعی از نمره 7 یا 8 آیلتس به شرکت کنندگان در آزمون میدهد. ایشان تصور میکنند برای نمره مثلا 7 باید مثل گوینده های کانال های خبری بدون کوچکترین مکث و وقفه صحبت کنند. به همین دلیل دیدن نمونه مصاحبه های نمره های 6 و 7 در یوتیوب یا حتی سایت های معتبری مثل سایت idp برای ایشان گاهی بسیار عجیب هست.

سرعت صحبت کردن ما در اسپیکینگ آیلتس باید در سطحی کاملا نرمال و منطقی باشد و کمی مکث برای فکر کردن یا دودل شدن در انتخاب کلمات برای نمره 6 و 7 کاملا منطقی و قابل قبول هست. کلا معیار Fluency and Coherence که به سرعت و انسجام ما در صحبت مربوط میشود تنها 25% کل نمره اسپیکینگ را تشکیل میدهد. بنابراین برای رسیدن به یک نمره خوب در این بخش اصلا نیازی به تند صحبت کردن به صورت غیر طبیعی نیست.

نمونه های ویدویی مصاحبه نمره 9، 8، 7، و 6 را میتوانید در همین سایت در آموزشی جداگانه برای دیدن مستقیم و دانلود در دسترس می باشند.

.

مطالعه بیشتر در سایت های مرجع

در اینجا به طور کامل به رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس اشاره کردیم. گرچه این فهرست را میتوان ادامه داد اما باور ما این است که مهم ترین موارد را به شما عزیزان اطلاع رسانی کرده ایم. این اشتباهات رایج مختص و محدود به زبان آموزان ایرانی نیستند و در سراسر جهان به شکل های مختلف دیده میشوند. در اینجا برای مطالعه بیشتر 3 سایت مرجع آموزشی را که مطالبی در همین زمینه منتشر کرده اند برای شما در نظر گرفتیم که امیدوارم منبع تکمیلی خوبی باشد:

https://ielts.idp.com/iran/prepare/article-7-mistakes-ielts-speaking-test

https://www.admitedge.com/blog/ielts-speaking-8-common-mistakes

https://ielts-academic.com/2011/11/29/ielts-speaking-10-common-mistakes-to

.

دانلود نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس با جواب pdf

همچنین برای دریافت بیش از 1000 سمپل اسپیکینگ همراه با جواب pdf و نمونه های صوتی نمره 8 و 9 میتوانید از مجموعه بزرگ دانلودی رایگان ما در www.ielts2.com بازدید بفرمایید. این کتاب ها شامل کتاب ها و مجموعه هایی هستند که اگزمینر های آیلتس و مدرسان برجسته آن ها منتشر کرده اند.

در تکمیل این منبع همچنین هزاران نمونه سوال اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس که شرکت کنندگان از سنترهای رسمی آیلتس ایران و دیگر کشورها آن ها را بعد از آزمون گزارش کرده اند در دسترس هست. میتوانید این مجموعه را با به روز رسانی ماه به ماه را به صورت مستقیم و رایگان در فایل های pdf دانلود بفرمایید.

بقیه آموزش های ویدیویی و دیگر منابع را میتوانید در فهرست دانلودی بهترین منابع آیلتس در سال 2024 بازدید بفرمایید. این منابع را به تفکیک 4 مهارت ارایه کرده ایم و برای هر بخش آموزش صوتی کامل توسط مهندس ابوالقاسمی مدرس آیلتس با نمره 8 و تجربه 15 هزار ساعت تدریس تنظیم و در دسترس می باشد.

.

جمع بندی و کلام پایانی

در اینجا به طور کامل درباره رایج ترین اشتباهات اسپیکینگ آیلتس صحبت کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) همراه باشید. همچنین برای تعیین سطح رایگان اسپیکینگ و تست زنی های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) منتظر شما عزیزان هستیم.