اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس

اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس

اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس

اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس

در مجموع 10 نوع سوال در بخش لیسنینگ آیلتس وجود دارد که قبلا درباره تک تک آن ها صحبت کردیم. آیلتس آکادمیک و جنرال سوالاتی کاملا یکسان دارند و هیچ تفاوتی در این بخش بین این دو ماژول وجود ندارد. به همین دلیل خطاهای لیسنینگ هم در بین داوطلبان آیلتس جنرال و اکادمیک یکسان هست. در این صفحه درباره 10 مورد از مهم ترین اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس صحبت خواهیم کرد.

آموزش های جداگانه ای برای خطاهای رایج رایتینگ آکادمیک تسک 1 و همچنین اشتباهات همیشگی در ریدینگ آیلتس تنظیم کرده ایم که میتواند برای شما عزیزان سودمند باشد.

.

فهرست 10 سوال متداول در لیسنینگ آیلتس

1. Matching Information

2. Multiple Choice

3. Note Completion

4. Form Completion

5. Table Completion

6. Sentence Completion

7. Summary Completion

8. Diagram Completion & Flowchart Completion

9. Map & Plan Labeling

10. Short Answer Questions

.

1. بی توجی به کلیدواژه و Signpost ها در فایل صوتی

بی هدف گوش کردن به فایل صوتی یکی از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس هست. کلیدواژه هایی که در سوال پیش روی ما قرار دارند بدون شک در این فایل صوتی به صورت پارافریز یا با تغییر تکرار میشوند و کلید خیلی خوبی برای درک کلیت موضوع و در ادامه پیدا کردن پاسخ هستند.

از سوی دیگر بعضی کلیدواژه ها به خوبی محتوایی که قرار هست در ادامه بشنویم را مشخص میکنند که به Signpost معروف هستند. این کلمات مثل تابلوهای کنار جاده هستند که مسیر و مقصد را مشخص میکنند. برای مثال اگر در فایل صوتی میشنویم، میتوانیم اطلاعات مشخصی را در ادامه فایل شنیداری انتظار داشته باشیم.

On the one hand on the other hand

Another point to consider is…

However

در اینجا جدولی از کلمات و عبارت های راهنما در لیسنینگ را میبینیم. جدول کامل را میتوانید در این صفحه بازدید بفرمایید.

 

.

2. به کار نگرفتن مهارت حدس زدن پاسخ

حدس زدن پاسخ درست با توجه به کلیدواژه های موجود در سوال یکی از مهم ترین مهارت های لیسنینگ آیلتس و از ویژگی افراد موفق در آزمون است. تمامی سوالات که به نوعی پر کردن جای خالی هست مثل Note Completion، Diagram Completion، Summary Completion و دیگر انواع را میتوان با توجه به کلماتی که بعد و قبل از جای خالی میبینیم حدس زد. تمرین با تست های لیسنینگ آیلتس، آشنایی بیشتر با کالوکیشن ها یا مجموعه کلماتی که معمولا در زبان انگلیسی با هم استفاده میشوند و همچنین افعال دو یا 3 بخشی همگی مهارت ما را در این زمینه افزایش میدهد.

حدس زدن جواب ها بدون تکنیک و بی توجه یا پیش از فهمیدن کامل فایل صوتی کاملا اشتباه هست. اما بی توجه بودن به مهارت “حدس هوشمندانه” و کم اهمیت دانستن آن هم یکی از بزرگترین اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس هست.

.

3. از دست دادن تمرکز در آزمون

مدت زمان کل آزمون لیسنینگ آیلتس چیزی حدود 30 دقیقه است و در فرمت کاغذی 10 دقیقه اضافی هم برای وارد کردن پاسخ ها به پاسخنامه خواهیم داشت. مجموعه زمانی که باید با دقت فایل صوتی را دنبال کنید طولانی هست. همچنین بخش زیادی از توضیحات کاملا غیر ضروری و اضافی هستند و تا رسیدن به محل پاسخ باید توضیحات را بشنویم و صبر کنیم. بنابراین طبیعی هست در این 30 دقیقه در بخش هایی تمرکز خود بر روی شنیده های فایل صوتی را از دست بدهیم. اگر یک سوال از دست رفت عصبی نشوید و با حفظ آرامش روی سوال بعدی تمرکز کنید. در آخر این سوال را با حدس و شانس جواب خواهید داد.

اما افزایش تمرکز هنگام شنیدن یک مهارت هست که با تمرین به دست می آید و بی توجهی به آن یکی دیگر از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس هست. برای این مهارت تمرین های زیادی میتوان انجام داد که تمرین Transcribe کردن یکی از آن هاست. از دیگر تمرین های عالی برای تقویت تمرکز لیسنینگ تمرین شنیدن پادکست های انگلیسی با متن و کنفرانس دادن شنیده ها و محتواست.

.

4. آماده نبودن برای تله(Distractor) ها

تله ها یا عوامل انحرافی یکی از ویژگی های اصلی لیسنینگ آیلتس هستند و بدون آن ها تست های لیسنینگ احتمالا بسیار ساده تر میبودند. به طور کلی هنگام شنیدم متوجه میشویم بعضی اطلاعات که در برخورد اول به نظر جواب درست میرسند و منطقی هستند در ادامه فایل صوتی و ارایه اطلاعات بیشتر تبدیل به پاسخ غلط میشوند. برای مثال یک ساعت ملاقات بین دو نفر هماهنگ میشود و ما آن را بعنوان پاسخ درست مینویسم. چند ثانیه بعد یکی از این دو نفر اعلام میکند که در این ساعت نمیتواند حاضر باشد و ساعت دیگری را هماهنگ میکنند. پس ما هم باید از این تله عبور کنیم و پاسخ را به ساعت جدید تغییر دهیم.

نااشنایی با انواع تله های رایج لیسنینگ آیلتس یکی از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس در میان زبان آموزان سطح متوسط و مقدماتی هست. خوشبختانه با کمی تمرین روی تست های استاندارد آیلتس میتوانید در این مهارت به خوبی پیشرفت کنید. بهترین منابع لیسنینگ آیلتس را برای تمرین در همین سایت در دسترس شما عزیزان می باشد.

.

5. بی توجهی به دستوالعمل سوال

یکی دیگر از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس بی توجهی یا فراموش کردن دستورالعمل(instruction) آغاز هر تست لیسنینگ هست. این دستورالعمل برای مثال در سوالات پر کردن جای خالی یا Gap-fill که در لیسنینگ آیلتس بسیار رایج هستند دقیقا مشخص میکند که چند کلمه مجاز هستیم در جای خالی بنویسیم. این instruction ظاهری به این شکل دارد:

Complete the sentence below, using NO MORE THAN THREE WORDS AND/OR A NUMBER for each answer.

این محدودیت ممکن است 1، 2 یا 3 کلمه و/یا یک عدد باشد. خیلی از داوطلبین آیلتس به دلایل مختلف منجمله استرس، توجه بیش از اندازه به سوال و پیدا کردن پاسخ درست و دیگر موارد بعد از مدتی فراموش میکنند چند کلمه مجاز بوده اند بنویسند و از این حد مجاز تخلف میکنند. حتی اگر پاسخ درست ما داخل همین کلمات باشد اما از حد مجاز حتی یک کلمه فراتر برویم، تصحیح کننده متاسفانه هیچ نمره ای برای این سوال به ما نخواهد داد.

.

6. اشتباهات دستوری و خطاهای املایی

بی توجهی به Spelling یا شکل درست املایی کلمات و همچنین خطاهای ریز و درست گرامری از دیگر اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس است که نمره قابل توجهی را از شرکت کنندگان کسر میکند. کوچکترین خطای اسپلینگ یا خطاهای دستوی(مثلا فراموش کردن S سوم شخص) بدون شک با کاهش نمره همراه میشود و عملا هیچ بخشی از آیلتس وجود نداشت که اشتباهات املایی و گرامری در آن تاثیر منفی نداشته باشد.

در اینجا هم تمرین کافی میتوانید بسیار کارساز باشد. دقت کنیم که خطاهای املایی هر کس تقریبا مختص خودش هست اما خوشبختانه pdf فهرست هایی از رایج ترین خطاهای املایی در آیلتس و زبان انگلیسی در دسترس هست که میتواند یک میان بر برای شما باشد. در آخر با تمرکز بر روی تمامی سرفصل های گرامر آیلتس کوشش کنید پیش از آزمون از سطح پایه تا پیشرفت خود را در این مباحث قوی کنید.

.

7. سوال های بدون جواب

نمره منفی در هیچ بخشی از امتحان آیلتس وجود ندارد و ضرر پاسخ غلط و پاسخنامه خالی برای شما یکسان است. بنابراین اینکه بعضی داوطلب ها پاسخنامه را برای بعضی سوال ها خالی تحویل میدهند از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس هست. بهترین کار به خصوص در سوالات نوع جای خالی مثل Note Completion، Summary Completion، Diagram Completion و دیگر انواع که در لیسنینگ بسیار رایج هستند، حدس زدن هوشمندانه پاسخ بجای خالی تحویل دادن پاسخنامه هست. اتفاقا اگر به اندازه کافی با تست های لیسنینگ سری کتاب های کمبریج آیلتس تمرین داشته باشیم به خوبی میتوانیم با حال و هوای تست ها آشنا بشویم و در حدس زدن جواب هایی که حتی از دست رفته و جا انداخته ایم بسیار خوب عمل کنیم.

.

8. وارد کردن مستقیم جواب ها در پاسخنامه

در فرمت آیلتس کاغذی پاسخ ها را هنگام پخش فایل صوتی باید حتما در “پرسشنامه” وارد کنید و وارد کردن پاسخ ها در “پاسخنامه” یکی از بدترین اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس است چون برای نوشتن پاسخ ها مجبور هستید برگه پاسخنامه را مرتبا روی پرسشنامه بگذارید و دوباره بردارید. برای پیشگیری از این کار، در پایان آیلتس کاغذی، 10 دقیقه اضافه زمان خواهیم داشت تا این وارد کردن پاسخ ها را انجام دهیم.

در فرمت کامپیوتری پاسخ ها مستقیما در جاهای خالی داخل پرسشنامه روی صفحه کامپیوتر وارد میشود و به صورت خودکار هم ثبت میشود. در پایان آزمون کامپیوتری تنها 2 دقیقه زمان برای چک کردن نهایی وجود دارد. بنابراین اصلا نباید پاسخ ها را جایی بجز صفحه مانیتور کامپیوتر داخل نرم افزار آزمون وارد کرد. در حال حاضر (سال 1403) تنها آیلتس کامپیوتری یا IOC در ایران برگزار میشود پس بهتر هست با سایت های شبیه ساز آیلتس کامپیوتری در اینترنت به اندازه کافی تمرین داشته باشیم تا مهارت لازم را به دست بیاوریم.

.

9. عدم آشنایی با فرمت دقیق آزمون

موارد زیادی درباره بخش لیسنینگ ایلتس وجود دارد که ناآشنایی با آن ها مستقیما بر نمره ما تاثیر میگذارد اما الزاما ارتباطی هم با مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی ندارند! یکی از این موارد فرمت آزمون آیلتس در بخش لیسنینگ و نکته ها آن است. بی توجهی به اهمیت این موضوع هم شاید از مهمترین اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس باشد.

بسیاری به درستی ادعا میکنند اگر یک انگلیسی زبان در آزمون آیلتس شرکت کند، احتمالا نمره کامل 9 را دریافت نخواهد کرد. این عدم توانایی دریافت نمره کاهش دقیقا به دلیل عدم آشنایی یا مهارت کافی در برگزاری آزمون است که همانطور که گفتیم ارتباطی با دانش زبان انگلیسی ما ندارد. برای موفقیت در آزمون آیلتس باید با فرمت آزمون و مهم ترین نکات لیسنینگ امتحان آیلتس به خوبی آشنا باشیم تا بتوانیم دانش خود را به نمره تبدیل کنیم. در اینجا تصویری در خصوص فرمت آزمون در بخش لیسنینگ میبینیم که اطلاعات کلی را فهرست کرده است.

فرمت لیسنینگ آیلتس

آشنایی با محتوای 4 بخش اصلی لیسنینگ آیلتس بیش از آنچه به نظر برسد شانس ما را برای افزایش پاسخ های درست افزایش میدهند. مهمترین عوامل در این زمینه عبارتند از: فرمت و شکل ظاهری تک تک 10 نوع سوال لیسنینگ آیلتس، اصل یک بار پخش شدن فایل صوتی در جلسه، نحوه رفتن از یک بخش به بخش بعدی در طول آزمون. همچنین اینکه چطور در آزمون یادداشت برداری کنیم یا اطلاعات کلیدی در سوال را علامت بزنیم از دیگر موارد هستند. برگه پاسخنامه استاندارد لیسنینگ را هم میتوانید برای تمرین دانلود بفرمایید.

.

10. عدم آشنایی با فرمت عدد و تاریخ

نوشتن تاریخ ها در لیسینگ آیلتس به صورتی که میشنویم از اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس هست چون شکل گفتن و نوشتن تاریخ در زبان انگلیسی اصلا یکسان نیست. ضمنا فرم American و British هم با هم متفاوت هست که به سردرگمی شرکت کنندگان در آزمون اضافه میکند. در اینجا به استناد سایت IDP فرم های درست نوشتن تاریخ زمانی که روز و ماه مشخص شده را با هم میبینیم. همچنین ممکن است در گفتگوهایی که میشنویم سال ها ذکر شود که فرمت کامل همراه با سال هم مشخص هست:

  • 6 Sept
  • 6 September 
  • 6 September 2019 
  • 6th September 2019 
  • the 6th of September 2019 
  • the 6th of September, 2019 

اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس

برای اطلاعات کامل تر و آموزش ویدیویی اگزمینر سابق آیلتس در این خصوص، آموزش کامل فرمت درست تاریخ و عدد در آزمون آیلتس را در www.ielts2.com دنبال بفرمایید.

.

مطالعه بیشتر در وبسایت های مرجع

موضوع اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس تنها محدود به زبان آموزان در ایران نیست و در سراسر جهان داوطلبان خطاهای مشابهی در عملکرد خود دارند که با کمی دقت و تمرین قابل برطرف کردن هستند. در اینجا به 3 سایت از بهترین های حوزه آیلتس که در این خصوص اطلاعاتی ارایه کرده اند اشاره کردیم که شما عزیزان بعنوا منبع تکمیلی نگاهی به آن ها داشته باشید:

https://ielts.idp.com/iran/prepare/article-7-mistakes-ielts-listening-test

https://grade-online.com/ielts/blog/common-mistakes-to-avoid-in-ielts-listening

https://ieltstutorials.online/blog/ielts-listening-common-mistake-to-avoid-for-high-score

.

جمع بندی و سخن پایانی

در اینجا درباره بزرگترین اشتباهات متداول لیسنینگ آیلتس صحبت کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.