اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس – تسک 2

اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس - تسک 2

اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس – تسک 2

اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس در تسک 2

در این صفحه قصد داریم در خصوص مهم ترین عوامل کاهش دهنده نمره رایتینگ شرکت کنندگان در آزمون آیلتس در تسک 2 صحبت کنیم. باید توجه داشته باشیم در مجموع با 7 نوع سوال در Essay های آیلتس سر و کار داریم و تفاوت های این سوال ها و تفاوت در شیوه های تدریس و بعضا اطلاعات غلط فضای مجازی اشتباهات زیادی در عملکرد زبان آموزان به وجود می آورند. در اینجا مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 رایتینگ آیلتس و 15 هزار ساعت تجربه تدریس این آموزش را برای شما تهیه کرده اند.

در این آموزش رویهمرفته 15 مورد از “اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس” بسیار مهم را فهرست کرده ایم و امیدواریم با توجه به این فهرست بتوانید در رایتینگ نویسی های بعدی عملکرد بهتر و نمره بالاتری را تجربه نمایید.

.

1. به زور وارد کردن لغت و گرامر پیشرفته

طرز فکر “هر چه سخت و پیچیده تر بهتر” در رایتینگ آیلتس کاملا اشتباه است! یکی از مهم ترین اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس استفاده از لغات و ساختارهای سطح پیشرفته گرامری به صورت نابجا و با هدف خودنمایی به اگزمینر است. ریشه این اشتباه هم در تدریس نادرست و اطلاعات غلط در فضای مجازی و هم در درک نادرست از جدول و معیارهای نمره دهی نمره رایتینگ آیلتس می باشد. اگر لغات و گرامری که در رایتینگ استفاده میکنید در خدمت و مسیر رساندن منظور نباشد و این کار را به درستی انجام ندهد بدون شک تاثیر کاملا عکس بر روی نمره رایتینگ شما خواهد داشت و باید این نکته را خیلی جدی بگیرید.

این اشتباه به اندازه ای رایج است که حتی برخی وبسایت های برتر آیلتس اقدام به ارایه فهرستی از لغات بیش از اندازه سخت و نامناسب برای آیلتس کرده اند تا در این باره به زبان آموزان هشدار دهند. تا زمانی که از درست بودن لغت و گرامر در متن و مفهوم مد نظر 100% اطمینان ندارید به هیچ وجه آن را به کار نبرید.

.

2. ساختارهای کلیشه و حفظی

فقط از جمله های خودتان در رایتینگ آیلتس استفاده کنید! استفاده از کلیشه ها و ساختارهای حفظی مورد بعدی در فهرست اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس در تسک 2 می باشد. تمامی تازه کار ها و افرادی که آموزش کافی درباره آیلتس ندیده اند این خطا را قطعا در رایتینگ های خود دارند. این خطا به اندازه ای رایج است که سایت رسمی idp مستقیما این مورد را در فهرست خطاهای رایج خود جای داده و از شرکت کنندگان درخواست میکند از کلیشه و ساختارهای حفظی در رایتینگ ها استفاده نکنند.  بعضی از این ساختارها در تسک 2 شکل و ظاهری اینچنینی دارند:

  • Controversial topic/hot topic
  • Two-edged sword/double-edged sword/2 sides/faces of a coin
  • In a nutshell
  • I pen down by saying
  • There are pros and cons
  • This essay will discuss
  • Reasons why I hold this view
  • This is a highly controversial/is a highly debated issue

برخی تصور میکنند با به کار گیری ساختارهایی مثل این موارد اگزمینر فریب میخورد و سطح ما را بالاتر از آن چیزی که هست براورد میکند. در صورتیکه تصحیح کنندگان رایتینگ آیلتس برای شناسایی این موارد آموزش دیده اند. پس با یک بررسی ساده میتوانند سطح شما را با سطح و لحن این ساختار مقایسه کرده و نمره منفی منظور کنند. بنابراین باید 100% از تمامی این ساختار، قالب و تمپلیت ها دور باشید.

.

3. استفاده از تحقیقات و آمار برای پشتیبانی از دیدگاه

در رایتینگ های آیلتس برای دفاع از دلایل یا دیدگاهی که ارایه کرده ایم هر هیچ شرایطی به تحقیقات و آمار رسمی حتی اگر درست هستند نباید ارجاع کنیم چون سبک نوشتن رایتینگ آیلتس و مقاله علمی یکی نیست و نمره شما را کاهش خواهد داد. این مورد هم از دیگر اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس شرکت کنندگان است و سایت رسمی idp مستقیما درباره آن تذکر داده است.

ما فقط مجاز هستیم از دلایل و توضیح منطقی برای دفاع از گفته های خودمان استفاده کنیم. در Essay های آیلتس برخلاف paper های علمی، بخش منابع وجود ندارد و اگزمینر امکان چک کردن درستی ادعاهای ما را ندارد. ضمنا در رایتینگ های آیلتس مجاز به استفاده از منبع نیستیم و فقط امکان استفاده از دلایل و توضیحاتی را داریم که حالت Fact و اثبات شده برای همگان را دارند.

.

4. پاسخ ندادن به سوال – اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

در بسیاری از موارد ما با استفاده از کلیدواژه هایی که در سوال رایتینگ میبینیم درباره آن صحبت میکنیم اما در عمل در پاسخ دادن درست به سوال موفق نیستیم. این حالت در سطوح پایین تر به ویژه بیشتر رایج است و در بسیار از منابع در فهرست اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس جای دارد. جدول نمره دهی رایتینگ، 25% کل نمره در رایتینگ آیلتس تسک 2 را به Task Achievement یا ارایه پاسخ کامل به سوال اختصاص میدهد. به این معنا که به اندازه ای که پاسخ ناقص باشد، یک چهارم کل نمره رایتینگ را از دست خواهیم داد.

درک درست سوال و دقت بسیار زیاد به تعداد سوال ها و محتوای آن تاثیر زیادی در ارایه یک پاسخ درست دارد. برای مثال اگر سوال درخواست کرده هر دو دیدگاه باید بررسی شود و نظر شخصی شما ارایه شود باید 3 مورد در پاسخ ما وجود داشته باشد: (1) بررسی دیدگاه اول، (2) بررسی دیدگاه دوم و (3) ارایه نظر شخصی. درصورتیکه هر یک از این بخش ها ناقص انجام شود نمره Task Achievement کاهش خواهد یافت. انواع تمامی سوالات ممکن در رایتینگ آیلتس و آموزش کاهش هر کدام را در صفحه جداگانه بررسی بفرمایید.

.

5. تکرار یا کپی کردن سوال – اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

از دیگر اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس که احتمالا بتوانیم به سادگی آن را برطرف کنیم، کپی کردن مستقیم سوال در جواب است. دقت داشته باشیم که اجازه داریم 2 یا 3 کلیدواژه را از سوال مستقیما در پاسخ داشته باشیم و اجباری به پارافریز کردن تک تک کلمات سوال در پاسخ نیست. اما اینکه بخشی از سوال مثلا 4 یا 5 کلمه یا بیشتر را مستقیما از سوال در رایتینگ کپی کنیم بدون شک با جریمه اگزمینر آیلتس همراه میشود.

برای مثال یکی از سوال های سری کتاب های کمبریج آیلتس به این صورت آغاز میشود: In spite of the advances made in agriculture …… و متاسفانه در پاسخ زبان آموزان میبینیم که بسیار دقیقا همین عبارت را مستقیما در رایتینگ ها تکرار کرده اند. کپی مستقیم یک بخش از جمله یا حتی تکرار چندین و چند باره یک کلیدواژه این معنا را برای مصحح رایتینگ دارد که ما قادر به پارافریز و استفاده از معادل های دیگر برای این عبارت یا کلمه نیستیم و در نتیجه با کاهش نمره ما همراه خواهد بود.

.

6. خطاهای گرامری و Spelling – اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

خیلی از زبان آموزان از اهمیت درست نوشتن شکل املایی کلمات آگاهی ندارند و این خطاهای املایی را “قابل قبول” میدانند. این یکی دیگر از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس است و بر نمره شما تاثیر منفی مستقیم دارد. هم در لیسنینگ و ریدینگ و هم در رایتینگ کوچکترین خطاهای املایی نمره شما را کاهش میدهند و اصلا قابل قبول نیستند. به همین منظور مدرسان آیلتس جزوه هایی در خصوص رایج ترین خطاهای Spelling در آیلتس تنظیم کرده اند تا شرکت کنندگان در آیلتس هر چه سریعتر با این خطاها آشنا شوند.

در مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس هم 25% نمره مختص درست بودن جمله ها و تنوع ساختارهای گرامری هست. اگر خطاهای دستوری و املایی در رایتینگ های شما زیاد باشند معمولا نمره بالاتر از 5.5 تا 6 دریافت نمیکنید حتی اگر رایتینگ خوبی بنویسید. برای این مشکل کتاب های خوبی در دسترس هست که میتوانید در مجموعه کتاب های خطاهای رایج در زبان انگلیسی و آیلتس دانلود بفرمایید.

.

7. حروف ربط بیش از حد – اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

کلمات ربط یا Cohesive Devices کلماتی هستند که ارتباطی بین اجزای مختلف متن و ایده ها به وجود می آورند. این کلمات برای نشان دادن رابطه علت و معلول، ارتباط زمانی زمان، افزودن مطلب، انجام مقایسه و همانند این ها به کار میروند و برای نمره بالا در رایتینگ تسک 2 آیلتس کاملا ضروری هستند. مثال هایی از حروف ربط یا Cohesive Device را در اینجا میبینیم:

  • However
  • Therefore
  • Meanwhile
  • Consequently
  • For example
  • Moreover
  • As a result
  • Typically

اما یکی از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس در تسک 2 استفاده بیش از اندازه از این کلمات هست که به مکانیکی و غیر طبیعی شدن متن منجر میشود. بعضی منابع حد مجاز این کلمات را 1 یا 2 بار در هر پاراگراف عنوان میکنند.

.

8. دایره لغات محدود – اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس

کسی نیست که از اهمیت لغت در آیلتس با خبر نباشد اما همچنان استفاده ناخواسته از لغات سطح پایین یکی از اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس بسیاری از شرکت کنندگان هست. تکرار لغات بجای استفاده از معادل ها و پارافریز ها و استفاده از لغات سطح پایین مثل get بجای purchase یا bad بجای negative در برخی جمله ها از مثال هایی که هستند که شرکت کنندگان حتی با اینکه معادل بهتر را برای لغات مربوطه میدانند به دلایلی از جمله بی توجهی یا ندانستن این نکته از لغت سطح پایین تر استفاده میکنند. در اینجا فهرستی از این لغات را میبینیم:

  • ❌ Find out ✅ discover
  • ❌ Think about ✅ consider
  • ❌ Stuff ✅ items
  • ❌ And ✅ Additionally
  • ❌ Get ✅ obtain / receive

.

9. ساختار پاراگراف بندی غلط

رایتینگ نویسی با ساختارهای کلی و پاراگراف بندی نادرست هم از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس در تسک 2 هست که ریشه آن یکی اطلاعات و تدریس های نادرست و دیگری بی توجهی شرکت کنندگان در آزمون هست. همانطور که گفتیم 7 نوع سوال در تسک 2 رایتینگ آیلتس وجود دارد که تمامی آن ها را میتوانید با فرمت 4 پاراگرافی بدون کوچکترین مشکل نوشت. محتوای این 4 پاراگراف گرچه در سوال های مختلف کمی با هم فرق دارند اما در کل شکل ظاهری یکسانی دارند. در اینجا فرمت و محتوای سوالات Discussion Essay های آیلتس را میبینیم.

1) مقدمه
  • بازنویسی سوال
  • اشاره به یک دلیل برای هر طرف
  • ارایه دیدگاه شخصی
2) پاراگراف اصلی اول
  • جمله اصلی یا Topic Sentence – اشاره به دیدگاهی که با آن موافق نیستیم
  • توضیح دلیل درست بودن این دیدگاه از نظر برخی از افراد
  • ارایه یک مثال
3) پاراگراف اصلی دوم
  • جمله اصلی یا Topic Sentence – اشاره به دیدگاهی که با آن موافق هستیم
  • توضیح دلیل درست بودن این دیدگاه از نظر برخی از افراد
  • ارایه یک مثال

4) نتیجه گیری

.

فرمت صحیح پاراگراف بندی هر نوع سوال رایتینگ آیلتس را به صورت جداگانه توضیح داده ایم و فهرست کامل 7 نوع رایتینگ آیلتس را میتوانید در نشانی مربوطه در www.ielts2.com دنبال بفرمایید. همچنین در آموزش های ویدیویی استاد سایمون، اگزمینر سابق آیلتس نحوه پاسخ تک تک انواع رایتینگ های آیلتس را به صورت مشخص توضیح داده اند که بدون شک در این زمینه مفید خواهد بود.

.

10. استفاده از لغاتی که معنی آن ها را به خوبی نمیدانیم

همه ما تلاش میکنیم در روز آزمون بهترین عملکرد خود را داشته باشیم اما یکی دیگر از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس استفاده از لغاتی است که آن ها را تازه یاد گرفته ایم یا معنی درست و دقیق آن ها را نمیدانیم ولی به کار میبریم. متاسفانه در اکثر موارد این لغات و عبارت ها در جمله مربوطه معنای درستی ندارد و نه تنها باعث افزایش نمره ما نشده بلکه برعکس بدلیل غلط بودن با جریمه همراه خواهند بود و در نهایت حتی نمره ای که میتوانستیم از یک ساختار سطح متوسط به دست بیاوریم را هم از دست خواهیم داد.

نکته بسیار مهم در این خصوص این است که تا زمانی که 100% از کلمه مربوطه و ترکیب درست آن در جمله مد نظر اطمینان نداریم به هیچ وجه نباید آن را به کار ببریم. رسیدن به این سطح نیازمند تمرین زیاد و منابع معتبر لغت آیلتس و احتمالا یک مدرس برای ارایه فیدبک است وگرنه تلاش های ما با نمره خوبی همراه نخواهد شد.

.

11. کمتر از حد مجاز نوشتن(Underlength)

سخت بودن بیش از حد سوال یا خسته و آشفته بودن در جلسه آزمون ممکن است باعث شود نتوانیم به اندازه ای که باید در امتحان بنویسیم. برای تسک 2 رایتینگ آیلتس در تمامی انواع سوال 40 دقیقه زمان داریم تا یک رایتینگ دست کم 250 کلمه ای برای تاپیک رایتینگ بنویسیم. از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس این است که به تعداد کلماتی که نوشته ایم بی توجه باشیم. اگر تازه کار هستیم در فرمت کاغذی میتوانیم تعداد کلمات یک خط را بشمریم و در تعداد خط ها ضرب کنیم. در فرمت ایلتس کامپیوتری (IOC یا CD IELTS) خوشبختانه شمارنده ای در پایین محل نوشتن وجود دارد و تعداد کل کلمات را برای ما مشخص میکند.

افرادی که در سطح پایین تر هستند و احتمالا عبارت هایی را مستقیما از خود سوال کپی میکنند باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند. اینکه اگزمینر ممکن است این کلمات کپی شده را اصلا جزء کلمات رایتینگ شما در نظر نگیرد. پس اگر رایتینگ شما همراه با این کلمات 250 کلمه هست، احتمالا بسته به مقداری که کپی کرده اید اگزمینر رایتینگ شما را 220 یا 230 کلمه در نظر بگیرد. و در نهایت ایشان شما بابت کم تر از حد مجاز نوشتن جریمه خواهد کرد.

.

12. بیش از حد مجاز نوشتن(Overlength)

یکی دیگر از موارد بسیار متداول و از اشتباهات رایج در رایتینگ آیلتس، بیش از اندازه نوشتن هست. گرچه آزمون آیلتس مقدار مجاز حداکثر برای تعداد کلمات اعلام نکرده است، با توجه به زمان 40 دقیقه ای و مقدار زمانی که برای ایده پردازی و غلط گیری پیش از ارسال(Proofreading) نیاز هست، بیشتر مدرسان آیلتس بر این باور هستند که نباید هدف ما بیش از 350 کلمه باشد.

شرکت کنندگانی که عادت به زیاد نوشتن دارند با خطر پرت و خارج از موضوع(Off Topic) نوشتن روبرو هستند. همچنین با توجه به افزایش تعداد جمله ها، احتمالا خطاهای دستوری و ترکیب های نادرست لغات هم افزایش میابد و تاثیر منفی بر نمره رایتینگ ما خواهد داشت. کوتاه میتوان گفت اگزمینر برای زیاد نوشتن نمره اضافه ای به ما نمیدهد اما بابت تک تک خطاها از ما نمره کم خواهد کرد.

.

13. وارد کردن بیجای دیدگاه شخصی

نوشتن دیدگاه شخصی زمانی که اصلا چنین چیزی از سمت سوال درخواست نشده از دیگر اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس تسک 2 هست. فقط در بعضی سوال ها دیدگاه شخصی ما درخواست میشود و اگر چنین درخواستی از سمت سوال وجود ندارد، نمره Task Achievement ما بابت اضافه کردن اطلاعات بی ربط به سوال کاهش میابد. بهترین کار تمرین کافی با 7 نوع سوال ممکن در رایتینگ تسک 2 آیلتس و اطمینان از آشنایی با فرمت تمامی این سوال هست.

.

14. ناهماهنگی در محتوا

ناهماهنگ نوشتن(Inconsistency) یا وجود جمله های ضد و نقیض در پاراگراف ها یکی دیگر از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس است که باز هم بدلیل ناآشنایی با فرمت و محتوای قابل قبول در انواع سوالات رایتینگ ایلتس ایجاد میشود. به طور کلی نباید هیچ جمله ای در یک پاراگراف برضد ایده اصلی نوشته شود. ایده اصلی در Topic Sentence در آغاز پاراگراف نوشته میشود و تمامی محتوا باید در مسیر بسط و توضیح همین مورد باشد. برضد ایده اصلی نوشتن یکی از مواردی است که با کاهش نمره معیار Coherence and Cohesion در نهایت باعث کاهش نمره رایتینگ میشود.

.

15.  لحن نامناسب رایتینگ

آخرین مورد در فهرست اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس ما استفاده از لحن نامناسب است که در نتیجه ناآشنایی با بخش رایتینگ آیلتس یا در نتیجه آموزش ها و اطلاعات غلط رخ میدهد. در رایتینگ تسک 2 آیلتس در تمامی انواع سوال ها لحن ما باید حتما رسمی باشد. بعضی زبان آموزان بیش از دیگران با این مشکل روبرو میشوند. به خصوص افرادی که به صورت خودخوان و با فیلم و موسیقی زبان انگلیسی یاد گرفته اند یا ساختارهای نابجا و غیر رسمی محتوایی مثل مطالب آموزشی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام را حفظ کرده اند. این آموزش ها اصولا برپایه ترجمه فارسی و زبان محاوره (Colloquial Language) و اصطلاحات خیابانی(Slang) است و اصلا برای آزمون های رسمی مثل آیلتس مناسب نیست.

.

مطالعه بیشتر در منابع خارجی

بدلیل اهمیت موضوع، وبسایت های مرجع زیادی درباره اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس تسک 2 صحبت کرده اند. در اینجا فهرستی برای مطالعه بیشتر برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم:

https://ajinorah.com/12-common-ielts-writing-mistakes-and-how-to-avoid-them

https://ielts.idp.com/iran/prepare/article-ielts-writing-task-2-7-mistakes-preventing-a-band-7

https://takeielts.britishcouncil.org/blog/common-mistakes-ielts

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این آموزش در خصوص 15 مورد از اشتباهات رایج رایتینگ آیلتس در تسک دوم صحبت کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.