اعتراض به نمره آیلتس

اعتراض به نمره آیلتس

اعتراض به نمره آیلتس (EOR)

“نمره من باید خیلی بیشتر از این باشه. من تو خونه کتاب های کمبریج رو 7 و 7.5 میزدم اما تو امتحان 6 شدم. رایتینگ هم آزمون ماک موسسه ….. 2 بار شرکت کردم و هر دو بار بهم 7 دادن. اما تو آزمون اصلی شدم 6 حالا به نظر شما اعتراض بزنم؟” به عنوان یک مدرس آیلتس این جمله ها رو بارها و بارها در سال های گذشته شنیدیم و در واقعیت ممکن است حتی حق با زبان آموزان عزیز باشد و سطح و دانش زبان ایشان بالاتر از نمره ای که در آزمون اصلی به دست آورده اند.

اما آیا اعتراض به نتیجه گزینه مناسبی برای همه افرادی که از نمره هایشان ناراضی هستند هست؟ اصولا شانس و احتمال تغییر نمره آیلتس بعد از اعتراض چقدر هست در آخر اینکه فرایند، هزینه و چگونگی اعتراض به نتیجه و نمره آیلتس چگونه است؟ اینها پرسش هایی هستند که قصد داریم خیلی کوتاه پاسخگو باشیم.

تمامی منابع سایت به همراه هزاران کتاب دیگر در بزرگترین کانال های دانلود زبان انگلیسی و آیلتس در تلگرام با نشانی (https://t.me/ielts2official) و (https://t.me/ielts2download) در دسترس شما عزیزان می باشد. 

.

 

اعتراض به نمره آیلتس – ویدئوی سنتر رسمی آیلتس

دانلود ویدئو

.

تا چه زمانی حق اعتراض به نمره آیلتس وجود دارد؟

خوشبختانه از زمان برگزاری آزمون تا 90 روز زمان دارید به نتیجه دریافتی اعتراض کنید. این اعتراض معمولا به صورت آنلاین و از طرق وبسایت سنتر آیلتس که در آن آزمون برگزار کرده اید انجام میشود. طبق مکاتبه ای که از طریق ای میل خواهید داشت راهنمایی های لازم انجام شده و در فرایند انجام کار قرار خواهید گرفت. 

.

فرایند و هزینه اعتراض به نمره آیلتس

توضیحاتی درج شده در وبسایت موسسه معتبر ایرسافام، یکی از مجریان اصلی آزمون آیلتس در ایران در این خصوص به این صورت هست:

هزینه اعتراض به نمرات، 35،000،000 ریال ، 176 دلار استرالیا می باشد.

جهت ثبت اعتراض به نمرات ، چنانچه کارنامه خود را دریافت نموده اید ، لازم است اصل کارنامه را به دفتر مرکزی ایرسافام واقع در قیطریه عودت دهید.

بررسی اعتراض ها توسط IDP بوده و بین 2 تا 21 روز از وصول اعتراض به طول می انجامد. طول مدت بررسی اعتراض به عوامل مختلفی از جمله تعداد موارد اعتراض بستگی دارد . در صورت عدم اعلان نمره تا 28 روز پس از زمان اعتراض با سنتر تماس حاصل نمایید.

درصورت وارد بودن اعتراض و احراز بروز خطا در نمره دهی که منجر به افزایش نمره متقاضی شود، کل وجه هزینه اعتراض به متقاضی مسترد خواهد شد.
توجه نمایید که درفاصله زمانی درخواست اعتراض تا دریافت نتیجه ، امکان صدور و ارسال کارنامه قبلی وجود ندارد.”

منبع(دسترسی خردادماه 1401): https://irsafam.com/page/88/راهنمای-نتایج

.

اگر به 2 مهارت اعتراض دارم باید 2 برابر پرداخت کنم؟

خیر. با پرداخت همان مبلغی که در بالا اشاره شد(نصف مبلغ خود آزمون آیلتس) میتوانید به نمره 1، 2، 3 یا هر چهار مهارت(ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ) اعتراض نمایید. فرم رسمی اعتراض به نمره برای بررسی دقیق تر در پایین همین صفحه در دسترس هست. 

.

شانس و احتمال تغییر نمره آیلتس بعد از اعتراض

بیشترین شانس ما برای تغییر نمره در مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس هست چرا که در این بخش ها بیش از هر جای دیگر، نظر تصحیح کننده دخیل هست و نمره ها حالت نسبی دارند. تجربه هم نشان داده تعداد بسیار زیادی از کسانی که اعتراض خود به نمره را پیگیری کرده و نمره ایشان افزایش داشته در همین بخش ها موفق به اثبات نظر خود بوده اند. 

اما شانس تغییر نمره در مهارت های ریدینگ و لیسنینگ آیلتس بسیار کم یا نزدیک به صفر هست چرا که پاسخ ها اغلب تستی یا به صورت یک یا دو یا 3 کلمه ای هستند و بنابراین بعید به نظر میرسد کسی که مسئول خواندن و تطبیق دادن این چند کلمه باشد با پاسخ های اصلی باشد در کار خود اشتباه کرده باشد اما اگر 100% اطمینان دارید سوال را درست فهمیده اید و پاسخ ها بدون شک درست بوده اند حق اعتراض را خواهید داشت. 

شاید بد نباشد بدانید تجربه من بعنوان یک مدرس آیلتس در 10 سال گذشته نشان داده 99% افرادی که در آزمون آیلتس شرکت میکنند از نتیجه خود راضی نیستند اما حتی اگر هزینه قابل توجه اشاره شده در بالا توضیح داده شد را پرداخت کنیم چقدر واقعا احتمال دارد نمره ما تغییر کند. با توجه به توضیحات بالا و اگر واقعا مطمئن هستید بیش از 1 نمره از سطح واقعی و کارکرد خود در آزمون کمتر نمره دریافت کرده اید اقدام بفرمایید. چون تا نیم نمره اختلاف نظر شما و اگزمینر در آزمون آیلتس تقریبا منطقی هست و شاید بهتر باشد تمرکز شما روی یک آزمون دیگر با آمادگی بیشتر در آینده باشد. 

.

آیا ممکن است نمره من در نتیجه اعتراض کمتر شود؟

خوشبختانه نمره آیلتس شما در نتیجه اعتراض هرگز کاهش نخواهد یافت. شاید این تصویر از کم شدن نمره در اثر اعتراض زدن ریشه در سیستم آموزشی ایران داشته باشد. چون همانطور که احتمالا مطلع هستید در آزمون آیلتس نمره منفی هم در تست ها وجود ندارد.

این دو مورد از سوالات متداول عزیزان هست. پس با خیال راحت میتوانید اعتراض خود را وارد کنید چون در بدترین حالت همان نمره اول را دریافت خواهد کرد و فقط هزینه مالی متوجه شما خواهد بود. 

.

چه موقع اعتراض به نمره آیلتس؟

 

.

نمونه فرم اعتراض به نمره آیلتس

اگر قصد وارد کردن اعتراض را دارید از شما درخواست میشود چنین فرمی را پر کنید. باید با سنتر آیلتسی که در آن آزمون را برگزار کرده اید با ای میل در تماس باشید تا راهنمایی های لازم انجام شود و این روند را به صورت رسمی طی بفرمایید. 

نمونه فرم اعتراض به نمره آیلتس

نمونه فرم اعتراض به نمره آیلتس

منبع تصویر(دسترسی خرداد 1401):

https://assets.ctfassets.net/unrdeg6se4ke/7biIgRrZ7LujG5Ea0rAz8I/58b37c656886463fa19fa03c11ecacdb/EOR_Request_Form.pdf

.

وقتی اعتراض میزنم نمره ها چطور بررسی میشود؟

طبق توضیحاتی که سایت مرجع IDP، از مالکین و مراجع اصلی آیلتس ارایه کرده، مهارت مورد نظر شما(رایتینگ، اسپیکینگ یا ریدینگ و لیسنینگ) برای بازبینی به یکی از اگزمینر های با تجربه تر(Senior examiner) همان مرکز آیلتس ارسال میشود. ایشان بدون اطلاع از نمره اول، مهارت مورد نظر را بررسی کرده و نظر خود را اعلام میکنند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، اگر نمره تغییری داشته باشد و اعتراض شما پذیرفته شود، کل مبلغ پرداختی شما که تقریبا نصف مبلغ ثبت نام آزمون هست به شما بازگردانده شده و یک کارنامه(TRF) جدید برای شما ارسال میشود.

.

کلام آخر

نارضایتی از نمره آیلتس در بین زبان آموزان بسیار شایع هست و شاید کمتر کسی باشد که در آزمون اول آیلتس به نتیجه مورد نظر رسیده باشد و از نتایج راضی و خوشحال باشد. اما برای وارد کردن اعتراض رسمی به نمره باید هوشیارانه عمل کرد. پیش فرض های نادرست یا اتکای بیش از حد به گفته های مدرس یا نمره های تعیین شده توسط آموزشگاه های برگزار کننده آزمون ماک میتواند یک تصویر 100% نادرست از سطح واقعی ما ایجاد کند و انتظار ما از نمره های کارنامه را به شکل غیر طبیعی بالا ببرد.

مورد دیگر اینکه آزمون آیلتس معمولا در یک حالت عجله ای و خیلی نزدیک به مهلت ارایه کارنامه برگزار میشود. واردکردن اعتراض کارنامه اصلی را از دسترس شما خارج میکند بنابراین ممکن است مهلت ثبت نام در دانشگاه مد نظر را در طول زمان بررسی توسط مرکز آیلتس از دست بدهید. 

اما همچنان تعداد زیادی از شرکت کنندگان هم با یک براورد صحیح از وضعیت خود، وارد کرد اعتراض به جا و پرداخت هزینه موفق شده اند نمره های خود را نیم تا بعضا یک نمره افزایش دهند و هزینه پرداختی را هم بازپس بگیرند. بنابراین در پایان این تصمیم با شماست. 

امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند بوده باشد. هر تجربه یا پرسشی در این زمینه دارید حتما در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. در حد دانش و توانمان همیشه کوشش کرده ایم در این مسیر همراه عزیزان باشیم. 

.

در پایان شاید دیگر نوشته های ما در زمینه آزمون آیلتس برای شما عزیزان سودمند و جالب توجه باشد: 

هزینه آزمون آیلتس در سال 2022 در ایران و کشورهای همسایه دقیقا چقدر هست؟

دانلود رایگان مجموعه ویدئویی آموزش 4 مهارت اصلی آیلتس

لغو آزمون آیلتس با ارایه مدرک پزشکی به چه صورت هست؟

 

موفق باشید ❤️