آموزش نحوه نوشتن انگیزه نامه (SOP Statement of Purpose)

چگونگی نوشتن sop

چگونگی نوشتن SOP

چگونگی نوشتن SOP

در این صفحه مطالب آموزشی کوتاهی در زمینه چگونگی نوشتن یک SOP خوب برای شما عزیزان اماده شده که امیدواریم سودمند واقع شود. حتما سوالات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید تا اطلاعات دقیق تری خدمت شما ارایه شود. 

برای دانلود هزاران منبع به روز آیلتس و زبان انگلیسی در کانال های دانلودی ما در تلگرام به نشانی (https://t.me/ielts2official) و (https://t.me/ielts2download) همراه باشید.  

.

چگونگی نوشتن sop پرسش بسیاری از زبان آموزان است. در واقع بسیاری از زبان آموزانی که آموزش دوره های آمادگی آیلتس و تافل ایشان را انجام داده ام با نوشتن انگیزه نامه یا بیانیه هدف Statement of Purpose = SOP مشکل داشته و کوشش میکردند نوشتن آن را به من یا دیگران واگذار کنند.با توجه به دوره 2 ساله ای که در دانشگاهی در سوئد گذرانده ام و آشنایی هرچند اندکی که با طرز فکر گروه های عملی و دانشگاهی کشورهای غربی دارم، این روش را برابر از دست دادن یک موقعیت بسیار خوب برای نشان دادن قابلیت های دانشجویان ایرانی میدانم.

پیشنهاد میکنم تمامی دانشجویان کوشش کنند حتما خودشان این انگیزه نامه را نوشته و هرگز آن را از جایی رونویسی نکرده و نوشتن آن را به کسی واگذار نکنند چرا که این انگیزه نامه در واقع فرصتی زرین برای شماست تا مستقیما با مسئولین گزینش دانشگاه مورد نظر خود گفتگو کنید و اینجاست که ایشان برای شما ارزش قائل شده و فرصتی را در دسترستان قرار داده اند تا ناگفته ها را بازگو کنید.

اهمیت این موضوع و ناکافی بوده منابع و نوشته های سودمند در این زمینه در بخش فارسی اینترنت سبب شد برخی از نوشته های مناسب در این زمینه را با بهره گیری از دانش مترجمی جناب آقای مرتضی دلیر به فارسی برگردانده و در ielts2.com منتشر کنیم.

با آرزوی پیروزی برای تمامی دانش پژوهان جهان

….

Writing the Statement of Purpose آموزش نحوه نوشتن انگیزه نامه

انگیزه نامه باید طوری نوشته شود که بتواند خوانندگان آن یعنی– کمیته ی گزینش- را متقاعد سازد. انگیزه نامه ی شما باید بیانگر این مطلب باشد که شما به دنبال اهداف و دستاوردهای بزرگی هستید که به نوعی تعهدات شما برای موفقیت در تحصیلات تکمیلی را نیز نشان می دهد. در واقع، انگیزه نامه یک انشاء متشکل از چهار قسمت زیر می باشد.

چگونگی نوشتن sop – قسمت 1: ضمن معرفی خودتان، به علایق و انگیزه های خود اشاره کنید

به افرادی که انگیزه نامه ی شما را می خوانند بگویید که به چه چیزهایی علاقمند هستید و چه چیزهایی باعث تمایل شما به ادامه ی تحصیلات تکمیلی شده است. سعی کنید به صورت کوتاه و مستقیم به موضوع اصلی اشاره کنید و وقت زیادی بر روی زندگی نامه ی خود صرف نکنید.

چگونگی نوشتن sop – قسمت 2: خلاصه دوره کارشناسی و تجارب شغلی خود را بنویسید

a)  به تحقیقاتی که انجام دادید اشاره کنید، شخصی را که در انجام تحقیق به شما کمک کرده نام ببرید، موضوع پروژه و مسئولیت شما در آن چه بوده است، در نهایت نتیجه چه بوده است. سعی کنید به سبک فنی و منظم بنویسید. زیرا انگیزه نامه ها را معمولا اساتید می خوانند پس سعی کنید رسمی بنویسید.

b)  مقالات مهم ، پایان نامه و همچنین هر گونه سوابق علمی خود را بنویسید

c)   تجارب شغلی، به ویژه هر گونه مسئولیتی در زمینه ی، آزمون سازی، طراحی، تحقیق یا دوره های کارآموزی( که شباهتی به منطقه ای که شما دوست دارید مقطع تحصلات تکمیلی را در آنجا بگذرانید) داشته اید را اشاره کنید.

چگونگی نوشتن sop

چگونگی نوشتن sop – قسمت 3: به رابطه ی بین فعالیت های اخیر و فعالیت های کنونی خود بپردازید

در صورتی که شما بعد از دوره کارشناسی مشغول به کار بوده اید، ضمن اشاره به حرفه ی مربوطه، نوع شرکت اعم از انتفاعی و یا غیر انتفاعی، تیم طراحی ، مسئولیت های خود و آنچه که یاد گرفتید اشاره کنید. همچنین شما می توانید نشان دهید که این تجربیات چگونه به شما کمک کرده تا بر روی ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی تمرکز کنید.

چگونگی نوشتن sop – قسمت 4: علایق دانشگاهی خود را تشریح کنید

در این قسمت شما علاقه ی خود برای ادامه تحصیل در مورد رشته مورد نظرتان را نشان می دهید. به همین منظور تلاش کنید که هر چه بیشتر به جزئیات و دامنه ی تحقیق و پژوهش در رشته مورد نظر بپردازید تا بتوانید نظرات کمیته پذیرش را جلب کنید.

a)  حوزه ی علاقه ی خود را مشخص کنید. ایده آل این است که شما بتوانید سوالی را طرح کنید، مسئله ای را بیان کنید یا موضوعی را مطرح کنید که می خواهید به آن بپردازید، و سوالات مربوط به پژوهش های اخیر خود را بیان کنید. این امر می تواند یک پاراگراف کامل باشد.

b)در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد ادارات و مراکزی که به آنها علاقمند هستید بگردید. ببینید که آیا اساتیدی هستند که علایق پژوهشی شما به موازات علایق آنها باشد؟ در صورتی که چنین است آنها را نام ببرید. طرح های خاص را بررسی کنید، بسیاری، شاید از شما بخواهند نام یک استاد یا اساتیدی که احتمالا شما با آنها کار خواهید کرد را نام ببرید.

c)   انگیزه نامه ی خود را به شیوه ی مثبت تمام کنید تا نشان دهنده ی هیجان و آمادگی شما برای چالش های پیش روی باشد.

چگونگی نوشتن sop – توصیه های ضروری برای نوشتن SOP

  1. آنچه که کمیته ی پذیرش در انگیزه نامه شما به دنبال آن هستند: انگیزه، صلاحیت و پتانسل شما به عنوان یک دانشجوی ارشد است.
  2. سعی کنید از جنبه های مثبت به هر چیزی بنگرید و جملات معلوم به کار ببرید نه جملات مجهول
  3. هر چیزی را با مثال نشان دهید: مستقیما نگویید یک فرد ثابت قدمی هستید آن را نشان دهید.
  4. اگر اتفاقات مهمی نظیر(فقر و قحطی،بیماری و یا کار بیش از حد) که باعث افت نمرات شما شده به آنها اشاره کنید. سعی کنید به شکل مثبت به این اتفاقات بنگرید تا علارغم این موانع پشتکار خود را نشان دهید. شما می توانید در اظهارات شخصی خود نیز این مسائل را بیشتر تشریح کنید.
  5. اطمینان حاصل کنید که همه چیز منسجم و متمرکز باشد.
  6. سعی کنید مطالب خود را به طور خلاصه عنوان کنید مبادا اینکه طرح و یا برنامه ی خاصی باشد که بخواهید توضیح دهید. به طور تقریبی 500 تا 1000 واژه ای که به خوبی انتخاب شده باشد بهتر از به کارگیری کلمات زیاد با شفافیت و سازماندهی کمتر است.

منبع: http://grad.berkeley.edu/admissions/apply/statement-purpose

چگونگی نوشتن sop –  بیشتر بخوانید:

راهنمای نوشتن Personal statement و Statement of Purpose

ویدیوی آموزشی درباره نحوه نوشتن Personal Statement

دانلود اپلیکیشن های اندرویدی آیلتس، تافل و زبان انگلیسی

دانلود ویدیوی سخنرانی های TED برای تقویت لیسنینگ آیلتس

آموزش ویدیویی و متنی گرامر زبان انگلیسی

دانلود گلچینی از مستند ها برای تقویت زبان انگلیسی

مراكز مجاز برگزاری آزمون آیلتس ایران مورد تایید سازمان سنجش

بایگانی کامل مجموعه 6 Minute English سال 2013 تا 2017

دانلود 400 برنامه British Council Podcasts بهمراه Text

تاثیر گذارترین سخنرانی های تاریخ جهان (دربرگیرنده 118 سخنرانی)

دانلود سخنرانی انگلیسی با زیرنویس انگلیسی

200 نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس با جواب (part 1)

بایگانی نمونه سوالات رایتینگ آیلتس سری کتاب های Cambridge IELTS

فیلم پارت 3 مصاحبه(اسپیکینگ) آیلتس نمره 8، 7 و 6

 

سخنرانی و مستند های چهره های مشهور جهان به زبان انگلیسی

سخنرانی و مستند های چهره های مشهور جهان

 

دانلود کاملترین دوره خودآموز زبان انگلیسی و آیلتس (500 ویدئو)

دانلود کاملترین منابع آموزشی IELTS

http://mrsielts.com

تعیین نمره اسپیکینگ شما توسط استاد با نمره 8.5 در کانال تلگرام @ielts2com