سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features یا Matching Names ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features یا Matching Names که به آن ها جور کردنی ها هم گفته میشود یکی از 14 نوع سوال رایج در ریدینگ امتحان آیلتس آکادمیک و جنرال در سطحی نسبتا دشوار هستند که فراوانی زیادی هم دارند. زبان آموزان آیلتسی باید دقت داشته باشند این سوالات یکی از سوالات تعیین کننده برای رسیدن به نمره بالای 6 در این آزمون هستند. در اینجا به صورت خلاصه درباره مهم ترین نکات و استراتژی پاسخگویی گام به گام این سوالات صحبت کرده و یک نمونه استاندارد را حل میکنیم.

برای تمرین و تست زنی ریدینگ آیلتس پیشنهاد میکنیم حتما از مجموعه گچین شده دانلود بهترین منابع آیلتس خودخوان pdf در بخش ریدینگ بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

در کلی ترین حالت سوالات Matching Names یا Matching Features ریدینگ آیلتس بدنبال سنجش توانایی شما در اسکیم کردن متن، شناسایی پارافریز ها و هم معنی ها در سطح نسبتا دشوار و استفاده از متن یا Context برای حدس زدن معنی و تصمیم گیری نهایی برای گزینش پاسخ درست هستند. در این سوالات دست کم باید یکی از این کارها انجام شود: (1) شناسایی یک دیدگاه، (2) شناسایی یک نظریه و (3) تشخیص و شناسایی نتایج یک پژوهش.

روش کار در این نوع سوالات در واقع عبارتست از جور کردن یا match کردن نام افراد (نام پژوهشگران، نام کارشناسان یا نام دانشمندان) با (1) نتایج یک پژوهش، (2) نظریه ها، (3) سال و زمان، یا (4) مکان

برعکس بسیاری از 14 نوع ممکن سوالات در ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک پاسخ این سوالات در متن هیچ ترتیبی ندارد و عملا برای پیدا کردن پاسخ صحیح هر سوال با کل متن روبرو هستیم.

.

نکات مهم سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

نکته اول: شاید مهم ترین نکته عدم وجود هیچگونه ترتیب در این سوالات هست. نه اسم ها در متن به ترتیب ظاهر میشوند و نه گزینه هایی که باید با آن ها جور کردن انجام شود. بنابراین برای پاسخگویی به هر سوال همانطور که گفتیم با تمامی متن روبرو هستیم.

نکته دوم: اطلاعات ارایه شده در متن معمولا بازگویی یا پارافریز مشخصی از اطلاعات سوال هست و شناسایی آن خیلی دشوار نیست.

نکته سوم: باید دقت داشته باشید بعضی اسم هایی که در سوال وجود دارد ممکن است به صورت خلاصه و کوتاه شده در متن دیده شوند. برای مثال نام Walter White در سوال ممکن است در متن به صورت W. White یا White نوشته شود.

نکته چهارم: با توجه به تنوع اسم ها خط کشیدن و علامت گذاری در این نوع سوال ها بسیار کلیدی هست و میتواند در پیدا کردن محل تکرار اسم ها و پیشگیری از دوباره خوانی متن بسیار موثر باشد.

نکته پنجم: مثل تمامی دیگر سوالات ریدینگ آیلتس و حتی بیش از دیگر انواع در سوالات Matching Features یا Matching Names باید به گذر زمان و مدیریت زمان توجه زیادی داشته باشید. اگر بیش از 30 ثانیه زمان گذشته اما حتی محل کلی پاسخ در متن را هم پیدا نکرده اید بهتر هست پاسخ دادن به آن سوال را به آخر کار موکول کنید. با پاسخ دادن به چند سوال دیگر تعداد گزینه های موجود کاهش یافته و کار ساده تر خواهد شد. ضمنا درک کلی شما از متن هم افزایش یافته و شانس ارایه یک پاسخ منطقی افزایش خواهد یافت.

نکته ششم: سوالات مطرح شده در ریدینگ آیلتس به طور کلی هرگز به ترتیب ساده به دشوار یا حتی برعکس نیستند. اولین سوال معمولا دشوارترین هست و بقیه حالت پراکنده دارند. بنابراین نباید کوشش کرد حتما به اولین سوال که احتمالا دشوارترین هست پاسخ داد تا نوبت بقیه فرا برسد. باید از نظر روانی خودتان را آماده کنید تا اگر سوالی دشوار هست از آن عبور کنید و در پایان کار دوباره به آن باز گردید.

نکته هفتم: در جستجو در متن برای پیدا کردن اطلاعات منتسب به اسم باید دقت داشته باشید ساده ترین اسم ها مواردی هستند که تنها یک یا دو بار یا فقط در یک پاراگراف ذکر شده اند پس کار را با این موارد آغاز کنید.

نکته هشتم: اطلاعات مربوط به یک اسم ممکن است قبل یا بعد از اسم مورد نظر قرار داشته باشد. به ضمیر ها، نقل قول و انواع ارجاع ها در متن توجه زیادی داشته باشید تا مطمئن باشید اسم و اطلاعات واقعا به هم مرتبط هستند و فقط به خاطر نزدیک بودن این دو در متن اشتباها آن ها را به هم ارتباط نداده اید.

نکته نهم: در این سوالات بهتر هست کار را با خواندن اسم های ذکر شده در سوال آغاز کنید نه با خواندن جمله های داخل سوال. همچنین در متن بدنبال اطلاعات نزدیک به اسم ها باشید و از خواندن محل هایی که اسمی در آن ها وجود ندارد در ابتدا خودداری کنید. اگر خواندن اطلاعات اطراف اسم برای رسیدن به پاسخ به نتیجه نرسید اطلاعات دیگر بخش ها را مطالعه کنید.

نکته دهم: در برخی موارد ممکن است تعداد اسم های ارایه شده در سوال بیش از تعداد جمله ها یا statement ها باشد و بنابراین تمامی اسم ها استفاده نخواهند شد.

نکته یازدهم: همچنین ممکن است در برخی سوالات اعلام شود که میتوان از یک اسم بیش از یک بار استفاده کرد. دقت داشته باشید در این حالت حتما یکی از اسم ها بیش از یک بار مورد استفاده خواهد بود اما معمولا فقط یک اسم و آن اسم فقط 2 مرتبه مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته دوازدهم: در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس بیش از هر نوع دیگر تمرکز طراحان سوال بر روی هم معنی یا سینونیم ها و متضاد و پارافریز هاست. حتی پیش از خواندن متن کوشش کنید پارافریز ها را حدس بزنید و خود را برای پیدا کردن آن ها آماده کنید.

نکته سیزدهم: پاسخ دادن به این نوع سوالات را در متن مربوطه به آخر موکول کنید. به این معنی که اگر همراه با مجموعه سوال Matching Names یا Matching Features در Passage مربوطه سوالی وجود دارد که پاسخ آن به ترتیب هست اول کار را با آن set سوال آغاز کنید تا پیدا کردن محل پاسخ برای شما ساده تر بوده و ضمنا با محتوای متن هم آشنایی بیشتری پیدا کنید.

نکته چهاردهم: آخرین مورد اینکه در پاسخنامه باید فقط حرف مربوطه به عنوان پاسخ نوشته شود. متاسفانه همیشه شرکت کنندگانی هستند که نام دانشمند مربوطه را بجای letter واردپاسخنامه میکنند و نمره مورد نظر را به صورت کامل از دست میدهند. به این نکته در تمامی انواع سوالات ریدیتگ آیلتس دقت داشته باشید.

.

نمونه استاندارد سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

این نمونه سوال Matching Names یا Matching Features از یکی از جلد های سری کتاب های کمبریج آیلتس که شامل معتبرترین تست های آیلتس و نزدیک ترین ها به آزمون اصلی هستند انتخاب شده اند. متن پیش رو نسبتا دشوار است و همانطور که در بالا اشاره شد در این سوال ها ترتیبی وجود ندارد.

با اینحال تعداد اسم دانشندان محدود هست و تعداد اسم ها با تعداد سوالات کاملا برابری دارد. هیچ اسمی هم در متن وجود ندارد که در سوال نوشته نشده باشد یعنی اسم دیگری بجز این اسم ها در متن نداریم. تمامی این موارد باعث میشود سوال در بالاتری سطح دشواری تست های آیلتس نباشد و باید دقت داشته باشید در ریدینگ های آیلتس ممکن است با توجه به همین عوامل در روز آزمون یا حین تمرین در آینده با تست های بسیار دشوارتری از نوع سوالات Matching Names یا Matching Features برخورد داشته باشید.

در بخش بعدی در مورد استراتژی گام به گام پاسخگویی به این نوع سوالات صحبت خواهیم کرد.

.

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

.

پاسخگویی گام به گام سوالات Matching Features ریدینگ آیلتس

در این بخش به صورت گام به گام به استراتژی پاسخگویی به سوالات Name Matching بالا میپردازیم. این سوالات جزء پرسش های دشوار آیلتس هستند و برای پاسخگویی به آن ها نیاز به توجه به عوامل بسیار بیشتری در متن ریدینگ پیش رو هست. 

در گام اول به سوالات نگاه میکنیم و نام ها را از نظر تعداد و برابری با جمله ها ارزیابی میکنیم. کامل مشخص هست که 4 جمله و 4 اسم در این سوال وجود دار. به نام ها دقت میکنیم و زیر کلیدواژه ها در جمله ها خط میکشیم.

در گام دوم با دقت به این موضوع که هیچ ترتیبی در پاسخ ها در متن و سوالات وجود ندارد کوشش میکنیم نام ها را از نظر فراوانی و پراکندگی در متن جستجو کنیم. کدام نام کمترین تکرار را در متن دارد؟ این نام بهترین نقطه برای آغاز کار هست. با نگاهی به پاراگراف ها مشخص هست 3 نام از بین 4 نام درج شده در سوال هر یک تنها در یک پاراگراف تکرار شده که این نشان میدهد این سوال آنچنان دشوار نیست.

در گام سوم با اولین نامی که تنها یک بار تکرار شده کار را آغاز میکنیم. این نام Kepler در پاراگراف C هست. اطراف این اسم را به دقت مطالعه میکنیم تا ببنیم این دانشمند چه کاری انجام داده و با کدام گزینه هماهنگی دارد. در خط سوم پاراگراف C در مورد Orbital Speed و distance of the planets from the sun صحبت شده بنابراین تست شماره 20 که درباره فاصله سیاره ها تا خورشید و سرعت آن هاست(Time go round the sun / distance) با نام Kepler که گزینه B هست هماهنگی دارد.

دقت بفرمایید نکته ای که شاید باعث اشتباه برخی بشود اینست که از نظر ظاهری شاید با توضیحی که درباره Kepler دادیم(Orbital Speed و distance of the planets from the sun) برخی تصور کنند این نام و کلیدواژه هایی که در بالا اشاره کردیم برای شماره 19 مناسب هست چون در این سوال هم عبارت distance of the sun from the earth اشاره شده اما دیگر کلیدواژه ها مثل observing Venus transit و work out که در سوال اشاره شده اند اصلا در متن وجود ندارند.

در صفحه بعدی در پاراگراف D تنها مکانی در کل متن هست که درباره Le Gentil یا گزینه C صحبت شده است. توضیحات درباره این دانشمند در این پاراگراف طولانی هست و سرعت خواندن بالایی نیاز دارد اما در نهایت بدلیل اطلاعات خط 7 (Ruled out any attempt at making accurate observation) و خط آخر (His view was clouded out at the last moment) در این پاراگراف تنها گزینه مناسب برای سوال 21 ام خواهد بود.

دقت بفرمایید که در این شیوه ما کار را بر اساس تکرار نام دانشمندان پیش بردیم نه شماره و ترتیب سوالات. دانشمندانی که نام آن ها کمتر تکرار شده بهترین نقطه آغاز تست زنی هستند اما طراح سوال، سوال اول را مربوط به دانشمندی قرار داده که نام ایشان چندین بار در متن در پاراگراف های مختلف تکرار شده و تصمیم گیری برای آن دشوار هست.

با توجه به محدودیت فضا در این صفحه تنها به انجام همین دو نمونه سوال بسنده میکنیم اما در مطالب دیگر و در گروه تلگرامی به صورت پیوسته با انواعی از تست ها به صورت روزانه تمرین خواهیم داشت و از شما دعوت میکنیم حتما در این گروه تست زنی و تحلیل ها را دنبال بفرمایید.

.

دانلود بهترین کتاب برای تقویت ریدینگ آیلتس

دوستان زیادی در سایت www.ielts2.com در مورد بهترین منابع ریدینگ آیلتس سوال داشتند. دقت بفرمایید منابع آیلتس برای سطح پیشرفته به معنی نمره 6 و بالاتر آیلتس بدون شک کتاب های کمبریج آیلتس و دیگر کتاب های تست مثل آیلتس پلاس 3، کتاب Official Cambridge Guide to IELTS، کتاب Ready for IELTS، کتاب های کالینز برای آیلتس و دیگر منابع هست که همگی با توضیح کامل و لینک دانلود مستقیم در صفحه ای به نام دانلود مجموعه کامل منابع آیلتس pdf در دسترس شما عزیزان می باشند.

اما عزیزانی که هنوز پایین تر از سطح نمره 6 آیلتس(حدودا A2 تا B1) هستند میبایست با مجموعه دیگری از کتاب ها برای مهارت ریدینگ کار را آغاز نمایند. به باور ما بهترین کتاب هایی که چنین ویژگی هایی را دارند کتاب Complete IELTS جلد اول، کتاب Mindset for IELTS سطح اول و دوم و کتاب Get Ready for IELTS انتشارات کالینز هستند. این مجموعه کتاب ها هم در نشانی درج شده در پاراگراف قبلی برای دانلود رایگان در دسترس شما می باشند.

.

جمع بندی و سخن پایانی

دوستان در این مطلب آموزشی درباره یکی از دشوارترین سوالات آیلتس یعنی سوالات Matching Names یا Matching Features ریدینگ آیلتس صحبت کردیم. برای دانلود جدیدترین منابع آیلتس در هر 4 مهارت پیشنهاد میکنیم در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما همراه باشید. ضمنا گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما محلی برای تست زنی های روزانه لیسنینگ و ریدینگ و تحلیل رایتینگ و اسپیکینگ های شما عزیزان می باشد و میتوانید همین امروز با دیگر زبان آموزان در مسیر آیلتس همراه شوید.