سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

مجموعا 10 نوع سوال در لیسنینگ آیلتس متداول هستند که سوالات Flowchart Completion یا تکمیل فلوچارت یکی از این انواع هستند. این نوع سوال با فراوانی نسبتا بالا و شکل دیداری خاص خود برای بعضی از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس چالش برانگیز هستند. در اینجا سعی داریم با بررسی دقیق این نوع سوالات، آموزش کامل نکات، آنالیز یک نمونه استاندارد و پاسخگویی گام به گام به این نمونه شما را با این نوع سوال به طور کامل آشنا کنیم.

.

کلیات سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

سوالات Flowchart Completion همراه با سوالات Diagram labelling از انواع سوالات رایج در لیسنینگ ایلتس به شمار می آیند. سوالات فلوچارت چندین مرحله از یک فرایند با یک آغاز و پایان مشخص را نشان میدهند. این چارت های جریانی(Flowchart) ها ممکن است مربوط به هر چیزی که بتوان آن را به صورت مرحله به مرحله نشان داد باشند. برای مثال فرایند درخواست و نام نویسی، مراحل آموزشی در یک دوره یا فرایند تولید یک محصول.

در flow chart بخش بعدی تقریبا 5 مرحله از آغاز تا پایان یک بیزنس قابل شناسایی هست. جاهای خالی داخل توضیحات این چارت باید مستقیما از فایل صوتی همین سوال پر شود. ضمنا در دستور العمل سوال داریم که نباید بیش از 2 کلمه و یک عدد در هر جای خالی نوشته شود. لطفا سوال  را با دقت در نظر بگیرید و ادامه مطلب را برای نکته ها و استراتژی پاسخگویی گام به گام دنبال بفرمایید.

.

نمونه سوالات Flowchart Completion

در اینجا یک نمونه سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس از یکی از منابع معتبر آیلتس از انتشارات کمبریج را میبینیم. فایل صوتی زیر عکس قرار دارد و بعد از یک بررسی کوتاه چند ثانیه ای سوال میتوانید آن را اجرا کرده و پاسخ ها را یادداشت بفرمایید.

سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

.

نکته های Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

در این بخش درباره مهم ترین نکات در خصوص سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس صحبت خواهیم کرد. البته تمامی انواع سوالات کامل کردنی یا Completion ها در برخی از این نکات با یکدیگر مشترک هستند. اما برخی دیگر کاملا مختص همین نوع سوال می باشند.

.

نکته اول: توجه به  عنوان، Label و کلیدواژه ها

اولین برخورد ما با سوال باید توجه به عنوان کلی چارت جریانی و Label هایی که به صورت کوچکتر در قسمت های پایین تر در ادامه به چشم میخورند باشد. این تکنیک ما را هر چه سریعتر با محتوای کلی و موضوع لیسنینگ آشنا میکند. در ادامه شانس ما برای شناسایی کلیدواژه ها و حدس زدن پاسخ ها بسیار بیشتر خواهد بود. کوشش کنید دور عنوان و کلمات مهم در دیگر بخش های سوال را خیلی سریع خط بکشید و آن ها را علامت گذاری کنید.

بعد از شناسایی محتوای کلی باید نگاهی سریع به کلیدواژه های هر بخش داشته باشیم دست کم یکی از آن ها را علامت بزنیم. این کلیدواژه ها به خصوص در اطراف جاهای خالی بیش از هر جای دیگری با اهمیت هستند. چرا که این کلمات تعیین کننده جنس و معنای کلمات Missing یا پاسخ های ما می باشند.

.

نکته دوم: دقت به مسیر ارایه اطلاعات و پیشبینی پاسخ ها

مورد مهم بعدی توجه و شناسایی مسیری هست که اطلاعات در فایل صوتی در راستای آن ارایه میشود. خوشبختانه در تمامی 10 نوع سوالات لیسنینگ آیلتس، پاسخ ها به ترتیب شماره سوال ها هستند. بنابراین در Flowchart اگر به شماره ها نگاه کنیم، مسیر کلی ارایه اطلاعات را پیدا میکنیم. این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که مانع از جا ماندن از پاسخ صحیح میشود و ضمنا تمرکز ما بر روی کلیدواژه ها را افزایش میدهد.

.

نکته سوم: توجه به هم معنی و پارافریز ها

از دیگر مواردی که در تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس باید به آن ها توجه کرد شاناسایی کلیدواژه هاست که در نکته اول در همین بخش به آن ها اشاره کردیم. مورد بسیار مهم بعدی فکر کردن به معادل ها و پارافریز هایی هست که ممکن است برای این کلیدواژه یا Keyword ها وجود داشته باشد. بعد از کمی تجربه تست زنی با سوالات آیلتس میتوانیم قدرت و سرعت بیشتری در این زمینه به دست بیاوریم. موضوع مهم اینکه از لحظه ای که فایل صوتی آغاز میشود باید منتظر شنیدن معادل هایی برای کلیدواژه های پیش رو باشیم. شناسایی درست این کلیدواژه ها ما را مستقیما به پاسخ صحیح خواهد رساند.

.

نکته چهارم: بررسی مقدمه در لیسنینگ

در تمامی سوالات لیسنینگ به ویژه سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس پیش از اینکه راجع به اولین مورد صحبت شود، توضیحاتی کلی در مورد کل موضوع لیسنینگ در بخش مربوطه خواهیم شنید. برای مثال در نمونه سوالی که در بخش قبلی داشتیم موضوع بحث رستوران های McDonald هست. توجه به این مقدمه کوتاه در فایل صوتی کمک میکند تصویر بهترین از کلیت موضوع داشته باشیم و در حدس زدن پاسخ ها موفق تر عمل کنیم. بنابراین بجای تمرکز بر روی کلیدواژه ها و خود سوال، در چنتد ثانیه اول باید کوشش کنیم خود فایل را با دقت بشنویم. سپس باید به معادل های کلیدواژه ها که در نکته سوم در قسمت قبل صحبت کردیم بپردازیم.

.

نکته پنجم: آشنایی با تله ها

وجود تله ها یا Distractor ها یکی از ویژگی های اصلی سوالات لیسنینگ آیلتس هستند. انواع مختلفی از آن ها وجود دارد و کارکرد آن کاهش تمرکز شما بر کلیدواژه های اصلی و جلب توجه به کلیدواژه های فرعی و اطلاعاتی که به ظاهر درست هستند اما در نهایت پاسخ غلط هستند می باشد. رایج ترین نوع تله ها، اطلاعاتی هست که توسط فایل صوتی ارایه شده و در نگاه اول از همه نظر درست هستند. اما در ادامه با شنیدن کلماتی مثل But یا However یا امثال اینها که در گفته های شخص مربوطه یا گفتگو بین افراد مطرح میشود متوجه میشویم یک تصحیح و تغییر در مطالب مطرح شده به وجود می آید و اطلاعات ارایه شده دیگر پاسخ درست نیستند.

برای مثال سوال 4 در بالا که در خصوص میران فروش همبرگر هست را در نظر بگیرید. برای مثال توضیحی به این صورت میشنویم:

Some reports in 1950 claimed that McDonald’s sold more than any other fast food brand and the number reached $100,000. However, further investigation showed that it had been exaggerated and the real figure had been only $80,000.

زمانی که این توضیحات را میشنویم در گام اول هیچ شکی نداریم که گزینه صحیح 100,000 $ است اما در ادامه و با ارایه اطلاعات جدید مشخص میشود این اطلاعات در واقع صحیح نبوده و گزارش های بعدی عدد 80,000 $ را مشخص کرده اند. بنابراین عدد صحیح و پاسخ ما همین عدد هست.

.

نکته ششم: حدس زدن پاسخ سوالات از دست رفته

مورد آخر مساله عدم وجود نمره منفی در آیلتس هست. بنابراین هنگامی که از یک پاسخ به خصوص سوالات کامل کردنی یا Completion جا ماندید همچنان شانس دریافت نمره از این سوال وجود دارد. کافی است با توجه به موضوع و محتوای، کلیدواژه هایی که در متن سوال وجود دارد و در نهایت محدودیت تعداد کلمات در دستورالعمل کوشش کنید پاسخ درست را حدس بزنید. اگر تجربه کافی در تست زنی و تحلیل کلیدواژه ها داشته باشید این کار خیلی دشوار نیست و شانس خوبی برای دریافت نمره حتی برای سوالات Missing وجود دارد.

.

استراتژی پاسخگویی سوالات تکمیل چارت جریانی

دراینجا قصد داریم به صورت گام به گام استراتژی پاسخدهی به یک نمونه استاندارد از سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس را مرور کنیم.

.

توجه به عنوان و دستوالعمل سوال

گام اول عبارت است از یک نگاه سریع به عنوان سوال و prompt یا دستورالعمل سوال. این کار بیش از 3 ثانیه زمان نمیبرد اما گام بسیار مهم هست. بی توجهی به محدودیت تعداد کلمات یکی از عوامل از دست دادن سوالا تو کاهش نمره در لیسنینگ هست. کوچکترین کلمه اضافی بر حد مجاز در هر جواب باعث از بین رفتن کامل نمره آن سوال میشود بنابراین خیلی سریع باید دور دستورالعمل سوال را خط بکشیم تا حد مجاز کلمات که معمولا 1، 2 یا 3 کلمه هست را فراموش نکنیم.

در زیر میبینیم که عنوانی وجود ندارد اما دستور العمل اشاره کرده که بیش از 2 کلمه و 1 عدد اجازه نداریم در پاسخنامه برای پاسخ هر سوال بنویسیم.

.

بررسی کلیدواژه های سوال و حدس زدن پاسخ ها

اما در گام دوم پاسخگویی به سوالات تکمیل چارت جریانی یا فلوچارت ها می بایست کلیدواژه ها به خصوص قبل و بعد از جاهای خالی را به دقت بررسی کنیم و جاهای خالی را حدس بزنیم.. این کار باید به سرعت و ترجیحا در چند ثانیه فرصت پیش از شنیدن فایل صوتی انجام شود. اگر کند هستید دست کم این کار را برای 2 سوال اول انجام دهید و این کار را پیش از آغاز فایل صوتی تمام کنید.

سوال اول به نظر میرسد یک صفت برای food باشد. دقت بفرمایید که affordable یک صفت هست و بعد از آن and آمده. همیشه قبل و بعد از and باید کلماتی از یک جنس داشته باشیم. اینجا باید صفتی مثبت که با کلمه affordable از نظر معنایی هماهنگی داشته باشد را بنویسیم.

در سوال میبینیم رستوران همبرگر فروشی مک دونالد در سال 1940 برای اولین بار فعالیت را آغاز میکند و در سال 1948 به ارایه غذاهایی با قیمت مناسب و …. اقدام میکند. این جای خالی میتواند کلماتی مثل delicious یا quick باشد.

در سوال دوم کار کمی دشوار تر هست چون یک جمله خیلی کلی در زمینه برادران مک دونالد داریم اما کلمه تعیین کننده در اینجا کلمه pioneer هست. باید فکر کنیم این برادران پیشگام چه چیزی ممکن است باشند؟ مثلا ابتکاری در نوع همبرگر یا ارایه غذا با قیمت پایین که در بخش قبلی هم به آن اشاره شد یا چیز دیگری که باید در فایل صوتی منتظر آن باشیم. در این بخش مهم مساله pioneer هست. به معادل هایی برای این کلمه فکر کنید و آماده شنیدن آن ها در فایل صوتی باشیم تا جواب برسیم.

سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس

مشخص کردن معادل هایی برای کلیدواژه های سوال

اما مرحله بعدی کار که شاید چالش بیشتری هم داشته باشید تحلیل کلیدواژه ها و فکر کردن به معادل هایی برای آن ها در فایل صوتی هست. این تکنیک در واقع گام سوم کار ماست. موفق بودن در این بخش نیازمند دایره لغات وسیع هست. برای همین دست کم برای گام اول پیشنهاد میکنیم حتما از فهرست 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس بازدید بفرمایید.

در اینجا در سوال اول برای کلمه affordable چه معادل ها یا پارافریز هایی میتوانید پیشنهاد کنید؟ برای مثال reasonable price یا competitive price ممکن است چیزهایی باشد که در فایل صوتی برای این کلمه میشنویم. یا در سوال 2 برای کلمه pioneer که در بالا به آن اشاره کردیم چه معادل هایی میتوانید پیشنهاد کنید؟ برای مثال عبارت first people to do …..ممکن است معادل این کلمه باشد یا they introduced……هم میتوانید به معنای pioneer بودن چیزی باشد.

مهارت در حدس زدن و آماده بودن برای شنیدن معادل کلیدواژه ها یکی از مهم ترین مهارت های لیسنینگ هست. این امر در تمامی سوالات پر کردنی به خصوص سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس بسیار حیاتی است چرا که بعد از این پارافریز ها هست که پاسخ را میشنویم.

در اینجا فایل را با دقت بشنوید و ببینید حدس ما تا چه اندازه درست بوده. همچنین برای پاسخ های این تست در گروه تلگرام ما به نشانی (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید. در این گروه هر روز تست زنی های لیسنینگ و ریدینگ داریم پاسخ درست با دلیل در پایان روز مشخص میشود. به خاطر محدود بودن فضا در این صفحه بقیه تست ها بررسی نمیشوند اما در آموزش های جداگانه حتما در همین سایت نمونه های بیشتری را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد.

.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس + دانلود منابع

به استناد سایت مرجع IDP به نشانی (https://ielts.idp.com/iran/prepare/article-question-types-listening) و سایت (https://www.ieltsjacky.com/types-of-ielts-listening-questions.html) حدود 10 نوع سوال در لیسنینگ آیلتس وجود دارند که در اینجا به صورت فهرست به آن ها اشاره میکنیم:

  1. Matching
  2. Multiple choice
  3. Note completion
  4. Form completion
  5. Table completion
  6. Sentence completion
  7. Summary completion
  8. Short answer questions
  9. Map & plan labelling
  10. Diagram & flowchart completion

در سایت www.ielts2.com برای تک تک این انواع آموزش های جداگانه ای تنظیم کرده ایم که شامل معرفی، نمونه سوال، نکات، استراتژی پاسخگویی و دیگر موارد آموزشی می باشد. فهرست کامل این سوالات و لینک های آموزشی مربوط را میتوانید در صفحه انواع سوالات لیسنینگ آیلتس بازدید بفرمایید.

همچنین برای تست زنی با انواع سوالات به خصوص سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس پیشنهاد میکنیم از صفحه دانلود بهترین منابع لیسنینگ آیلتس بازدید بفرمایید. در این صفحه بهترین منابع همراه با آموزش های مربوطه با سطح بندی پیش نیاز آیلتس و آیلتس برای دانلود رایگان در دسترس شما عزیزان می باشند.

.

لینک به خارج برای مطالعه بیشتر

برای مطالعه بیشتر به زبان انگلیسی در خصوص سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس میتوانید از منابع زیر استفاده بفرمایید. خوشبختانه آموزش های تک تک این وبسایت ها همراه با سمپل هایی برای تمرین بیشتر ارایه شده اند که بسیار مفید خواهد بود.

https://gdx.in/blog/ielts-listening-flowchart-completion

https://www.kanan.co/ielts/listening/flow-chart-completion

https://www.ieltsjacky.com/ielts-listening-practice-tests.html

.

جمع بندی و کلام پایانی

در این آموزش در خصوص سوالات Flowchart Completion لیسنینگ آیلتس اطلاعات کاملی ارایه کردیم که امیدواریم برای شما عزیزان سودمند باشد. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) را دنبال بفرمایید.