سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

نکات و استراتژی سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

پیش از این درباره انواع سوالات پرکردنی(Completion) آیلتس صحبت کردیم. در اینجا به نوع دیگر از این مدل سوال ها یعنی سوالات بسیار رایج Table Completion که یکی از انواع 14 سوال ممکن سوال در مهارت ریدینگ آیلتس هست میپردازیم. سوالات پر کردن جدول نیازمند مهارت هایی همچون Skimming، Scanning، شناسایی پارافریز ها و هم معنی ها می باشد.

در این آموزش ضمن آموزش فرمت این سوالات، تمامی نکات، استراتژی پاسخگویی، آموزش گام به گام ضمن حل تمرین با یک نمونه سوال استاندارد از سری کتاب های کمبریج آیلتس در دستور کار ما خواهد بود.

.

آشنایی با سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

سوالات تکمیل جدول یا Table Completion هیچ تفاوتی از نظر اصول پاسخدهی و کلیات با سوالات Flow Chart Completion ندارد و فقط نحوه ارایه اطلاعات و ظاهر سوال متفاوت هست. سوالات پر کردن جدول که در این صفحه به آن ها خواهیم پرداخت در واقع خلاصه ای از چندین پاراگراف پشت سر هم از متن هستند. برای مثال اطلاعاتی پاراگراف های B، C و D به صورت یک جدول خلاصه شده و چندین کلمه در این جدول خالی هست و ما باید این جاهای خالی را مستقیما از متن پر کنیم. گزینش این کلمات باید با توجه به دستور العمل سوال باشد؛ در دستورالعمل محدودیت تعداد کلمات و/یا اعدادی که مجاز هستیم در این جاهای خالی بنویسیم خیلی دقیق مشخص شده و بیشتر نوشتن از حد مجاز برابر با نادرست بودن پاسخ از نظر تصحیح کننده خواهد بود.

.

نکات سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

نکته اول: شاید همه ترین نکته در خصوص این سوالات این است که پاسخ های آن ها در متن به ترتیب هست که البته این ویژگی بین Table Completion ها و تمامی انواع دیگر سوالات پر کردنی مشترک هست. پس با پیدا کردن تنها یکی از سوالات جدول، مکان بقیه پاسخ ها را به سادگی میتوان تعیین کرد. البته ممکن است در مواردی استثناء وجود داشته باشد اما اصل کلی سوالات پرکردنی به ترتیب بودن پاسخ آن ها در متن هست.

نکته دوم: پاسخ های سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس باید مستقیما از متن کپی شود. نباید هیچ چیزی به کلمات اضافه کنید یا نباید از هم معنی ها استفاده شود.

نکته سوم: کوشش کنید جاهای خالی را از نظر دستوری حدس بزنید. این امر کمک زیادی به جهت دادن جستجوی شما در متن خواهد کرد. آیا به بدنبال یک ترکیب اسمی هستیم یا یک فعل، قید یا صفت؟

نکته چهارم: در مرحله بعدی سعی کنید حدس بزنید جالی خالی از نظر معنایی چه کلمه میتواند باشد. آیا با اسم یک فرایند سر و کار داریم یا اسم یک ساختمان یا صفتی برای یک نوع پستاندار گوشتخوار؟ مثل مورد قبل، حدس زدن میتوان مسیر رسیدن به پاسخ صحیح نهایی را بسیار کوتاه کند. به خصوص با تمرین با این نوع سوالات میتوانید به توانایی بسیار بالایی دست پیدا کنید و حتی در مواردی قبل از خواندن متن کلمه را درست حدس بزنید!

نکته پنجم: مورد بسیار مهم بعدی این است که با خواندن سوال ها به فکر هم معنی(Synonym) و متضاد(Antonym) و پارافریز های عبارت های داخل سوال باشید. این مورد هم مثل مهارت حدس زدن با تمرین به سرعت پیشرفت کرده و بعد از چند هفته تا چند ماه به توانایی بسیار بالایی دست خواهید یافت. بعد از پایان هر تست صرفنظر از درست یا غلط بودن جواب، به معادل ها و پارافریز های عبارت های کلیدی سوال در متن دقت کنید و اگر زمان زیادی تا آزمون وجود دارد دفترچه ای درست کنید و آن ها را یکجا یادداشت کنید.

نکته ششم: مورد دیگر اینکه باز هم مثل دیگر سوالات پر کردنی، پاسخ شما باید از نظر دستوری و هم از نظر لغوی و معنایی به شکل صحیح باقی جمله را تکمیل کنید. اگر هر مشکلی در این خصوص وجود دارد نشانه خوبی هست که پاسخ شما حتما غلط هست و باید دوباره برای پیدا کردن پاسخ درست جستجو را آغاز کنید.

نکته هفتم: در این نوع سوال ها نباید نگران کلمات دشواری که در متن یا حتی جدول میبینید باشید. احتمال بسیار کمی وجود دارد معنای آن ها در انتخاب جواب تاثیری داشته باشد. کوشش کنید آن ها را به صورت هوشمندانه حدس بزنید یا کلا نادیده بگیرید و کار را ادامه دهید.

نکته هشتم: آخرین مورد اینکه کنترل آرامش روانی در همه بخش های آزمون منجمله ریدینگ که یک بخش چالشی هست بسیار حائز اهمیت هست.  بعضی از شرکت کنندگان در آزمون با دیدن سوالات جدول یا Flow Chart Completion به نوعی دچار اضطراب و نگرانی شده و اصلاحا خودشان را می بازند و حتی در سایت های مرجع انگلیسی زبان به این نکته اشاره شده. واقعیت اینست که این سوالات بسیار ساده تر از آن چیزی هستند که شما تصور میکنید بنابراین کوشش کنید خوب به چیدمان اطلاعات در جدول ها دقت کنید و با ارامش بدنبال اولین پاسخی باشید که میتوانید پاسخ آن را پیدا کنید. در تمامی سوالات آیلتس در هر بخش چند سوال ساده، چند سوال متوسط و چند سوال دشوار وجود دارد. اگر سوال اول دشوار هست و بیش از 30 ثانیه زمان شما را گرفته و خبری از پاسخ نیست سریع عبور کنید. خیلی زود به سوال های ساده تر میرسید و اعتماد به نفس خود را به دست آورده و برای پاسخگویی به این سوالات باز خواهید گشت.

.

نمونه سوال استاندارد Table Completion ریدینگ آیلتس

این نمونه سوال از سری کتاب های کمبریج آیلتس انتخاب شده و از نظر طراحی کاملا استاندارد می باشد. همانطور که مشخص هست در این سوال Table Completion مجموعا 5 سوال وجود دارد که به صفحه دوم متن مربوط میشوند. برای ساده تر شدن خواندن مطلب در این صفحه، صفحه اول متن که ارتباطی به این سوال ندارد حذف شده است.

با نگاهی به سوال متوجه میشویم این جدول در واقع خلاصه ای از چند پاراگراف از متن هست و هر ردیف در جدول مشخصا در مورد یک Stepwell صحبت میکند و هر ستون از جدول یکی از اطلاعات مهم ارایه شده در متن در خصوص هر Stepwell را ارایه میکند. در بخش بعدی مطالب در خصوص استراتژی پاسخگویی و به صورت گام به گام به این خواهیم پرداخت و پاسخ ها را مشخص میکنیم.

سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس .

سوالات Table Completion ریدینگ آیلتس

.

استراتژی پاسخگویی گام به گام سوالات Table Completion

گام اول پاسخگویی به این سوال می بایست بررسی و آنالیز اطلاعات جدول به خصوص عنوان جدول در مرحله اول و ردیف و ستون نخست جدول باشد. در اینجا با بررسی اولیه مشخص میشود که عنوانی برای جدول وجود ندارد اما با بررسی ستون اول از چپ متوجه میشویم سر و کار ما با اطلاعاتی در خصوص چندین مورد مشخص از Stepwell یا چاه پلکانی که موضوع اصلی متن هم می باشد هست.

گام دوم دسته بندی اطلاعاتی هست که برای هر چاه مشخص شده است. بجز نام خود چاه ها در ستون اول که معمولا هر یک در 1 یا 2 پاراگراف توصیف میشود تمامی اعداد و تاریخ ها و اطلاعات مشخص تر مثل نام افراد و …. میتواند سر نخ های مهمی برای پیدا کردن مطلب در متن به ما ارایه کرده و در صرفه جویی زمان به ما کمک کند.

در اینجا کار را با چاه های Rani Ki Vav و Surya Kund آغاز میکنیم. با توجه به واضح بودن نام این چاه ها نیازی به تمرکز بر روی دیگر اطلاعات مثل سال ساخت و …. نیست. با یک نگاه مشخص میشود در پاراگراف دوم و سوم ستون سمت چک این صفحه درباره این دو چاه صحبت شده.

در گام سوم بدنبال حدس زدن سوال 9 خواهیم بود. در بخش نکات گفتیم که هم از نظر دستوری هم از نظر معنای لغات واژه انتخابی ما باید با بقیه جمله هماهنگی کامل داشه باشد. ضمنا از ویژگی افراد موفق در ریدینگ آیلتس توانایی حدس زدن دقیق پاسخ ها حتی بدون نگاه کردن به متن هست.

برای مثال در سوال شماره 9 نوشته شده  excellent condition, despite the…..of 2001 و با توجه به اینکه در جدول اشاره شده این چاه مربوط به قرن 11 ام هست در مورد یک چاه قدیمی صحبت میکنیم که گفته شده برخلاف “……” بعد از گذشت صد ها سال در شرایط خوبی قرار داد. بنابراین جای خالی باید یک اسم باشد که به یک مورد صدمه زننده به چاه اشاره کند. برای مثال رانش زمین، سیل، خشک شدن، تخریب توسط افراد و……در اینجا در پاراگراف دوم صفحه مشخص شده در بالا بدنبال سال 2001 میگردیم تا ببینیم در این سال برای این چاه چه اتفاقی افتاده است.

دقت بفرمایید در گام چهارم یا مشخص کردن واژه هدف هیچ نیازی به خواندن همه پاراگراف نیست چون ما فقط بدنبال عدد 2001 هستیم که مشخص هست در پایان پاراگراف به آن اشاره شده است و در ادامه توضیحات آماده this ancient structure survived an earthquake that….. بنابراین عامل “صدمه زننده” که در بالا به آن اشاره کردیم واژه earthquake به معنی زلزله می باشد که هم از نظر معنایی با جمله هماهنگ هست هم از نظ دستوری چون اسم(noun) هست.

با توجه به فضای محدود در این صفحه به فرایند پاسخدهی گام به گام همین یک سوال بسنده میکنیم اما هم در گروه تلگرامی ما که آدرس آن در پایان صفحه آورده شده و هم در پست های آموزشی در آینده درباره همین سوال به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

.

دانلود منابع ریدینگ آیلتس برای تست زنی

به طور کلی میتوان منابع دانلودی ریدینگ آزمون آیلتس را به دو گروه تقسیم بندی کرد. منابع سطح آیلتس برای نمره 7 و بالاتر شامل (1) سری کتاب های کمبریج آیلتس شامل دشوارترین سوالات و نزدیک ترین به آزمون اصلی، (2) کتاب Official Guide to IELTS شامل آموزش کامل و 8 سری تست کامل آیلتس شامل مهارت ریدینگ، (3) کتاب IELTS Plus 3 شامل 8 تست چالشی آیلتس.

اما در گروه دوم کتاب هایی جای دارند که به صورت طبقه بندی شده تست ها و آموزش های آیلتس را ارایه کرده و از سطحی بسیار پایین تر در حدود نمره 4 ایلتس کار را آغاز کرده اند. از این گروه میتوان به (1) کتاب 4 جلدی مایندست آیلتس، (2) کتاب کامپلیت آیلتس و (3) کتاب های Get Ready for IELTS اشاره کرد.

تمامی این منابع را میتوانید در صفحه دانلود بهترین منابع آیلتس pdf در همین سایت به صورت رایگان دریافت بفرمایید.

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این پست درباره کلیات سوالات پر کردن جدول(Table Completion) و نکته ها و تکنیک های پاسخگویی آن ها در ریدینگ آیلتس به طور کامل صحبت کردیم. برای دانلود جدیدترین جزوه ها و کتاب های آیلتس با بالاترین کیفیت میتوانید کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) را دنبال کرده و در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما در تست زنی های روزانه و رایتینگ نویسی های هفتگی شرکت داشته باشید.