سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس

سوالات کامل کردن جمله در ریدینگ ایلتس یکی از 14 نوع سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال هستند که فراوانی زیادی داشته و حتما در آزمون اصلی آیلتس با آن ها روبرو خواهید شد.

در این پست ضمن ارایه یک نمونه استاندارد از این سوالات رایج ریدینگ آیلتس، نگاهی دقیق به  فرمت این سوالات، نکات و تکنیک جواب دادن سوالات Sentence Completion خواهیم داشت. همچین برای دانلود نمونه سوالات ریدینگ آیلتس با جواب pdf منابع معرفی شده در صفحه جداگانه را دنبال بفرمایید.

.

آشنایی یا سوالات Sentence Completion

سوالات پر کردن جمله یا Sentence Completion یکی از انواع سوالات پر کردنی یا Completion هستند که شامل پر کردن چارت، پر کردن جدول، پر کردن خلاصه و دیگر انواع هستند که فهرست کامل آن ها را میتوانید در فهرست کامل انواع سوالات ریدینگ آیلتس مشاهده بفرمایید.

در این سوال مشابه نمونه ای که در ادامه همین صفحه آورده شده از ما خواسته میشود با توجه به متن ریدینگ ایلتس که به آن Reading Passage گفته میشود، جمله هایی که چند کلمه در آن به صورت جای خالی Missing یا ناقص هستند را تکمیل کنیم. لغات انتخابی ما بین 1 تا 3 کلمه و/یا 1 عدد خواهد بود.

این سوال ها نقاط اشتراک زیادی با بقیه انواع Completion یا پرکردنی های آیلتس دارند. برای مثال در سوالات Sentence Completion پاسخ ها در متن همیشه به ترتیب هستند و تمرکز طراحان سوال بر معنی لغات، هم معنی ها و پارافریز هست. ضمنا لغات انتخاب شده از متن برای جای خالی ها باید از نظر معنایی و گرامر با جمله ما همخوانی داشته باشه و جمله بعد از اضافه شدن کلمه انتخابی ما از این دو منظر خطایی نداشته باشد.

.

مهم ترین نکته ها در سوالات پر کردن جای خالی

نکته اول: پیش از هر چیز دقت کنید چند کلمه مجاز هستید بنویسید. ممکن است تنها یک کلمه مجاز باشد. این محدودیت بسیار مهم هست و اضافه نوشتن در تمامی انواع سوالات پر کردنی یا Gap-fill نمره شرکت کنندگان زیادی را کسر میکند.

نکته دوم: کلماتی که در جای خالی مینویسیم باید کپی مستقیم و بی کم و کاست از متن باشد. اجازه نداریم کوچکترین چیزی به کلمات اضافه و کم کنیم. اگر پاسخ عدد هست ضرب و تقسیمی وجود ندارد و عدد باید عینا از متن کپی شود.

نکته سوم: کلمه انتخاب شده باید جمله را از نظر دستوری و معنایی به درستی پر کند. اگر واژه ای که پیدا کردید از این نظر با باقی جمله هماهنگ نیست، بدون شک کلمه نادرستی انتخاب شده و باید بازنگری شود.

نکته چهارم: همانند تمامی سوالات پر کردنی به خوبی میتوان جای خالی را هم از نظر دستوری و هم از نظر معنایی حدس زد. این سوالات معمولا خیلی دشوار نیستند و با تمرین کافی میتوان در تست زنی حتی بدون نگاه کردن به متن با احتمال بالا پاسخ را به درستی حدس زد. اگر هیچ ایده ای درباره کلمه مورد نظر از نظر معنایی نداشته باشیم شانس ما برای پیدا کردن پاسخ کاهش پیدا میکند بنابراین باید روی این مهارت تمرین کرد.

نکـته پنجم: در تمامی انواع سوالات ریدینگ و لیسنینگ آیلتس تسلط بر روی هم معنی ها و متضاد ها(Synonyms & Antonyms) بی نهایت با اهمیت هست و شانس ما را برای افزایش تعداد پاسخ های درست افزایش میدهد. معمولا یک یا دو لغت بسیار دشوار در متن هیچ تاثیری در پیدا کردن جواب ندارند بنابراین اگر چنین لغاتی برخورد کردید اصلا نگران نباشید و کوشش کنید مفهوم کلی را متوجه شوید و به صورت هوشمندانه معنی این کلمات را حدس بزنید و کار را ادامه دهید.

نکـته ششم: در بخش قبلی گفتیم که پاسخ سوالات تکمیل جمله در متن به ترتیب هستند. در این نوع سوالات به هیچ وجه نیازی به خواندن همه متن نیست؛ کار را با خواندن سوال ها آغاز کنید و به سرعت بدنبال پیدا کردن همان اطلاعات در متن باشید.

نکته هفتم: اگر حدود اطلاعات سوال اول را در متن پیدا نکردید به سرعت سراغ سوالاتی بروید که کلمات مشخص تر مثل اسم یک فرایند یا اسم یک دانشمند که پیدا کردن آن ساده تر هست اما خیلی در متن تکرار نشده در آن ها وجود دارد. بعد از پیدا کردن جواب سوال مربوطه، پاراگراف به پاراگراف به عقب برگردید و سوالات قبلی را چک کنید. وقتی از حدود مکانی سوال مطمئن باشیم پیدا کردن جواب بسیار ساده تر خواهد بود.

.

نمونه سوال استاندارد ریدینگ آیلتس Sentence Completion

در این سوال استاندارد که از کتاب کمبریج آیلتس جلد 9 انتخاب شده به خوبی مشخص هست که 5 جمله در برابر ما قرار دارد که هر کدام 1 یا 2 کلمه حذف شده دارند. این جمله ها در واقع خلاصه ای از بخشی از متن( معمولا 1 تا 3) پاراگراف هستند و با پیدا کردن هم معنی کلمات کلیدی سوال در متن می بایست کلمات Missing یا پاسخ ها را پیدا کنیم.

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس .

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس

.

استراتژی پاسخگویی گام به گام سوالات Sentence Completion

در اینجا قصد داریم یک نمونه سوال پر کردن جمله را به صورت گام به گام تمرین کنیم و نکات بحث شده را در یک نمونه واقعی ببینیم:

در گام اول نگاهی سریع به سوال ها داریم. نیازی به بررسی متن در آغاز کار نیست. زیر کلمات کلیدی خط میکیشیم. برای مثال در جمله اول کلمه probe و picture مهم هستند. حتی اگر معنی probe را نمیدانید اصلا مهم نیست سعی کنید حدس بزنید. موضوع سفر فضایی یک فضاپیما هست بنابراین probe یا باید دوربین این فضاپیما باشد یا خود آن چون “transmit picture” هم انجام داده پس قطعا باید دستگاهی با قابلیت عکس برداری و مجهز به یک فرستنده باشد.

در گام دوم کوشش میکنیم جاهای خالی جمله اول را به سرعت حدس بزنیم. این گام بسیار مهم و تعیین کننده است چون اگر در این مهارت خوب نباشید به نمره های 7 و بالاتر دست پیدا نمیکنید. میتوانیم حدس بزنیم جواب 2 گزینه در سوال 33 نام 2 سیاره یا 2 ماه یک سیاره یا 2 ستاره دنباله دار یا چیزی مثل این باشد. شماره 34 هم احتمالا نام یک محل هست مثلا این probe وارد یک منطقه مشخص در فضا شده و عکسبرداری را انجام داده و “منطقه” را ترک کرده. نام این منطقه پاسخ ما برای شماره 34 هست.

در گام سوم به سرعت از آغاز متن به خواندن و بررسی کلیدواژه ها میپردازیم. کدام کلیدواژه ها در متن به کلیدواژه های send picture و leave a place نزدیک هستند. اگر در پیدا کردن محل پاسخ ها موفق بودیم همین فرایند را برای سوال بعدی هم تکرار میکنیم اما اگر در 20 تا 30 ثانیه او موفق نبودیم باید به بقیه سوال ها نگاه کنیم و به سرعت وارد خط ها و پاراگراف های بعدی متن بشویم.

در اینجا در پایان خط دوم و آغاز خط سوم پاراگراف A میتوانیم به سادگی Send back images را ببینیم که کاملا با transmit picture که در بالا داشتیم هماهنگی کامل دارد. پس محل را بدون شک درست پیدا کردیم. اما از چه چیزهایی عکسبرداری و ارسال عکس انجام شده؟ میبینیم که نام 2 سیاره Jupiter و Saturn مشخص هست که با حدسی که زدیم کاملا هماهنگی دارد. پس پاسخ درست همین دو مورد هستند بلافاصله سوال بعدی در همان جمله را در نظر میگیریم.  چه معادلی برای Leave a place داریم؟

عبارت soared out of کاملا با leave a place هماهنگ هست. اما چه جایی را ترک کرده؟ عبارت Solar system هم منطقی هست هم از نظر گرامری و لغوی با جای خالی ما هماهنگ کامل دارد. ضمنا هیچ عبارت دیگری نداریم که بتواند کاندید مناسبی برای جای خالی ما باشد، بنابراین جواب Solar system هست. دقت بفرمایید معمولا 95% از افرادی که در سطح نمره 7 و پایین تر آیلتس هستند عبارت Soar out را تا بجال نشنیده اند. نیازی نیست تمامی کلمات را بدانیم. در این مورد out به معنی “بیرون” میتواند کمک کند معنی عبارت soar out را حدس بزنیم. ضمنا آشنایی با ریشه های یونانی و رومی کلمات دشوار آیلتس و تحلیل آن ها در این مواقع هم بسیار کارآمد هست.

گام چهارم: ضمنا بررسی سوال بعدی دقت میکنیم که نگاهی سریع به ادامه متن داشته باشیم. اگر احیانا پاسخی که انتخاب کردیم نادرست باشد، با خواندن بقیه متن متوجه وجود یک گزینه بهتر میشویم. این حالت زمانی پیش می آید که فاصله بین پاسخ ها از هم بسیار زیاد هست (مثلا هر سوال در یک پاراگراف) که در سوالات Sentence Completion معمولا چنین چیزی وجود ندارد. 

گام پنجم: همین فرایند را برای تک تک سوالات بعدی تکرار میکنیم و پاسخ ها را یادداشت میکنیم. سوالات تکمیل جمله جزء سوالات نسبتا ساده تر آیلتس هستند. همانطور که دیدیدم هیچ واژه دیگری مناسب جواب ما نبود و فقط یک مورد را میتوانستیم بعنوان پاسخ درست انتخاب کنیم. اگر حس میکنید که متن و سوالات برای شما ساده است وقت را تلف نکنید و خیلی سریع و بدون دوباره خوانی یا چک کردن دوباره سوالات سراغ بخش بعدی بروید تا زمان بیشتری برای سوالات دشوارتر داشته باشید.

.

نمونه سوالات ریدینگ سطح متوسط

برای تمرین با این سوالات و تست زنی اگر در سطح نمره 6 آیلتس یا بالاتر هستید، دانلود سری کتاب های کمبریج آیلتس جلد 1 تا 18 و به خصوص جلد 9 تا 18 را به شما پیشنهاد میکنیم. معتبرترین سوالات و نزدیک ترین به روز آزمون شما در همین مجموعه کتاب ها قرار دارد.

سری کتاب های کمبریج آیلتس

اما اگر سطح شما هنوز به نمره 6 نرسیده این کتاب ها برای شما بسیار دشوار خواهد بود. خوشبختانه کتاب های دیگری هستند که با فرمت سوالات آیلتس اما در سطح پایین تر حدود نمره 4 تا 6 طراحی شده اند و بهترین گزینه برای آغاز کار می باشند. دانلود کتاب ها و سوالات سطح مقدماتی و متوسط ریدینگ آیلتس در صفحه ای جداگانه امکانپذیر می باشد.

کتاب سطح بندی شده آموزش آیلتس مایندست

.

مطالب سایت های خارجی مرجع در زمینه سوالات Sentence Completion

در 4 سایت زیر که به باور ما از بهترین های آیلتس در بین منابع انگلیسی زبان هستند میتوانید 4 روایت، مجموعه نکات، استراتژی ها و تمرین های تکمیلی از سوالات Sentence Completion در تکمیل اطلاعات این صفحه در دسترس داشته باشید:

https://www.ieltsjacky.com/ielts-reading-sentence-completion.html

https://www.ieltsadvantage.com/2015/04/28/ielts-reading-sentence-completion-tips

https://ielts-up.com/reading/sentence-completion-lesson.html

https://ieltsliz.com/sentence-completion-questions-in-ielts-reading

.

سوالات Sentence Completion ریدینگ آیلتس – همراه باشید

امیدواریم آموزش و منابع ارایه شده در خصوص تست های کامل کردن جمله ریدینگ های آیلتس برای شما سودمند بوده باشد. در پایان پیشنهاد میکنیم برای دریافت جدیدترین منابع آیلتس در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما و برای طرح سوالات و تست زنی های هفتگی در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.