سوالات Matching Information در ریدینگ آیلتس

سوالات matching information در ریدینگ آیلتس

سوالات matching information در ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Matching Paragraph Information در ریدینگ آیلتس

سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک 14 نوع هستند که هر یک استراتژی و نکات خاص خود را دارند. مجموعه کامل فهرست 14 فرم انواع سوالات ریدینگ ایلتس را میتوانید در صفحه جداگانه بررسی بفرمایید. اما در این صفحه قصد داریم به طور کامل درباره استراتژی و نکات سوالات Matching Paragraph Information در ریدینگ آیلتس صحبت کنیم.

همچنین دانلود pdf نمونه سوالات ریدینگ آیلتس با جواب در صفحه ای جداگانه امکانپذیر هست. اما اگر از سطح خودتان مطمئن نیستید در پایان منابع تکمیلی سطح متوسط به طور مشخص تر توضیح داده شده است.

.

آشنایی با سوالات Matching Information در ریدینگ آیلتس

برای آشنایی با این نوع سوالات یک نمونه استاندارد از این تست ها از جلد 9 کمبریج در زیر آورده شده است. در این تست ها 5 تا 6 جمله کوتاه با شماره مشخص شده که در واقع سوالات ما هستند. ما باید هر یک از این جمله ها را با یکی از پاراگراف های متن هماهنگ یا match کنیم. پاراگراف های ریدینگ ما معمولا 8 تا 10 پاراگراف و از تعداد سوالات ما(5 تا 6 جمله) بیشتر هستند و این به این معناست که چند پاراگراف به هیچیک از این جمله ها ارتباطی ندارند.

دقت بفرمایید که در این نوع تست ها برعکس سوالات Heading، انتخاب جمله ها نباید بر اساس ایده اصلی یا main idea باشد. تنها یک اشاره به اطلاعات موجود در جمله مربوطه در هر یک از پاراگراف ها نشان دهنده این هست که جمله و پاراگراف با هم هماهنگ هستند.

در زیر میتوانید پاراگراف هایی که با حروف A، B، C …. مشخص شده اند و سوالاتی که با شماره 1، 2، 3 و …. مشخص هستند را ببینید. وظیفه ما این است که مشخص کنیم کدام جمله با اطلاعات کدام پاراگراف هماهنگی دارد.

.

نکته های مهم سوالات matching information ریدینگ آیلتس

اولین نکته در مورد این تست ها این هست که هیچ ترتیبی در این نوع سوال ها وجود ندارد! به این معنا که ما برای پیدا کردن پاراگراف مربوط به هر یک از سوالات عملا مجبور هستیم تمامی پاراگراف ها را دست کم نگاهی بیندازیم یا در بعضی موارد دقیق مطالعه کنیم.

بهترین رویکرد برای رویارویی با این نوع سوال این هست که انجام آن را به بعد از انجام  دیگر تست های همان Passage موکول کنیم تا دست کم آشنایی کلی با متن پیدا کنیم. این سوالات معمولا همراه با سوالات True / False / Not Given یا سوالات Short Answers همراه میشوند و هرگز در یک Reading Passage تنها یک نوع سوال نخواهیم داشت.

بنابراین بهترین استراترژی این هست که اول دیگر انواع سوالات مثل سوالاتی که در بالا اشاره شد که معمولا یا (1) به ترتیب هستند یا (2) محدود به یک بخش از متن و نه کل متن هستند را انجام دهیم و بعد از به دست آوردن یک درک کلی از متن اقدام به پاسخگویی به سوالات Matching Information کنیم.

اولویت سوالات مچینگ

نکته مهم این هست که طراحی این سوالات به گونه ای هست که دست کم در نیمی از سوالات دقیقا از همین اطلاعات در طراحی سوالات دیگر(برای مثال True False و Short Answer) هم استفاده شده بنابراین با پاسخ دادن به دیگر سوالات، عملا نیازی به بازخوانی متن نیست و خیلی راحت میتوانیم دقیقا به پاراگرافی که در مورد موضوع صحبت کرده مراجعه کنیم و با بررسی دقیق(Scan) آن اطلاعات را تطبیق دادن و هماهنگ بودن پاراگراف مربوطه را مشخص کنیم.

دیگر نکته مهم این هست که اگر از این شیوه استفاده نکنیم عملا مجبور هستیم یک بار برای پاسخ دادن به این سوالات متن را کامل بخوانیم و یک بار هم دوباره برای پاسخ دادن به سوالات دیگر و عملا زمان کافی برای ما وجود نخواهد داشت.

و نکته بعدی اینکه سطح دشواری تمامی این سوالات یکی نیست و ضمنا اولین سوالی که با آن برخورد میکنیم از همه دشوار تر هست. با توجه به این دو مورد بهتر هست از شماره 1 کار را آغاز نکنیم و اگر هر سوالی به نظر بسیار دشوار بود بیش از 1 دقیقه روی آن سوال زمان صرف نکنیم چرا که قرار نیست به همه سوالات جواب بدهیم و نمره 9 هدف ما نیست!

دیگر نکته ها

از دیگر موارد مهم این است که در یک سری سوال Matching information سوالاتی(دست کم 2 مورد) وجود دارد که هر یک با دو پاراگراف شباهت دارند. برای مثال اگر در سوال به Global warming اشاره شده، در کل متن دست کم در 2 پاراگراف به این مورد اشاره شده بنابراین تنها با پیدا کردن معادلی برای Global Warming نمیتوانیم مطمئن باشیم جواب(پاراگراف) درست را پیدا کردیم و باید به دیگر کلید واژه های داخل سوال دقت کنیم و با توجه به آن ها از بین یکی از 2 پاراگراف جواب درست را انتخاب کنیم.

آخرین نکته اینکه بزرگی و کوچکی پاراگراف ها ارتباطی با دشواری یا ساده بوده سوال ندارد. ملاک دشوار بودن هر سوال عبارتست از سطح و دشواری لغات متن، پیچیده بودن مفهوم متن، درجه دو پهلو و مبهم بودن سوال و نزدیک بودن یا نبودن یک سوال به محتوای پاراگراف. بنابراین با توجه به این موارد تشخیص داد سطح سوال و متن به چه صورت هست و آیا توانایی پاسخ دادن به آن را داریم یا باید سراغ سوال بعدی برویم؟

.

استراتژی انجام تست های Matching Information

بهترین استراتژی برای انجام این نوع تست ها، بررسی سریع جمله ها(سوالات) و خط کشیدن دور کلیدواژه هاست. در گام بعدی باید با سرعت نگاهی کلی به متن داشت و ترتیب منطقی پاراگراف ها یا روال داستان(موضوع) را به صورت ذهنی مشخص کرد. همزمان باید بدنبال اطلاعاتی که در سوالات به آن ها اشاره شده بود. خواندن متن نباید مکانیکی و گنگ و کورکورانه باشد. باید ضمن پیش رفتن در پاراگراف ها هوشمندانه حدس بزنیم کدام نوع اطلاعات شانس بیشتری برای مطرح شدن در کدام بخش از این متن دارد.

دقت بفرمایید بعضی از سوالات بسیار کلی هستند و هماهنگ(مچ) کردن آن ها اصلا کار ساده ای نیست و باید این سوالات را برای آخر کار کنار گذاشت اما بعضی دیگر کاملا مشخص هستند و با یک نگاه میتوان مشخص کرد که مثلا پاراگراف C مشخصا در مورد فلان بیماری خاص که در سوال مثلا 4 اشاره شده صحبت میکند.

سوالات با درجه سختی متفاوت

همانطور که در بخش نکات سوالات matching information در ریدینگ آیلتس اشاره شد تمامی سوالات ساده یا سخت نیستند و از هر درجه از سختی 2 سوال وجود خواهد داشت. پس با شناسایی و پاسخ دادن به سوالات ساده تر باید شانس خود را برای ذخیره کردن زمان و افزایش شانس پاسخدهی به سوالات دشوار تر افزایش دهیم. در آخر باید به شکل واقع بینانه بپذیریم بعضی از سوالات ممکن است اصلا قابل پاسخگویی نباشد و برای کسانی طراحی شده که بدنبال نمره 8 و 9 هستند.

اگر سوالی بیش از اندازه پیچیده است، درگیر شدن با آن تنها زمان ما را هدر خواهد داد. “عبور کردن” مهارت بسیار مهمی هست که بسیاری از ما آن را هرگز نیاموخته ایم و بی توجهی به آن احتمالا در ریدینگ آیلتس ضربه زیادی به ما خواهد زد. یادمان باشد اگر سوالات ریدینگ دشوار باشند، کسانی که سطح بالاتری دارند و برای نمره های بالاتر تلاش میکنند ضربه بیشتری خواهند خورد. بنابراین باید هوشیارانه مدیریت زمان داشته باشیم.

.

تست زنی گام به گام با سوالات Matching Information

در این بخش نگاهی به یک نمونه ریدینگ ازمون اکادمیک کاملا استاندارد از سری کتاب های کمبریج آیلتس هست خواهیم داشت و به صورت گام به گام روش رسیدن به پاسخ های درست را مرور میکنیم.

پیشنهاد میکنیم پیش از نگاه کردن به توضیحات و پاسخ های صحیح خودتان این تست را در تایم استاندارد(1.5 دقیقه برای هر تست) انجام دهید و بعد دلایل و پاسخ های خود را با توضیحات ارایه شده بسنجید. یادتان باشد با نگاه کردن به پاسخ های صحیح تست ها به نظر شما بسیار ساده خواهند بود!

سوالات matching information در ریدینگ آیلتس

.

سوالات matching information در ریدینگ آیلتس

 

چگونه سوالات ریدینگ ایلتس را جواب دهیم

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام اول

پیش از هر چیزی نگاهی به سوال ها میاندازیم. اگر هوشمندانه نگاه کنیم خیلی نکته ها در همین نگاه اول قابل درک خواهد بود. برای مثال سوال های 1 و 2 هر دو در مورد توصیف یک موضوع هستند(an account of و a description of) و سوالات 2 و 4 هر دو در مورد مسائل بین المللی بحث میکنند(Global و worldwide). آخرین سرنخ مربوط به شماره 5 هست که عملا برای پیدا کردن آن باید بدنبال یک فهرست از بیماری ها باشیم(A list of medical conditions). بنابراین برای سوال 5 پاراگراف مربوطه احتمالا چندین کلمه با اسم های خاص هست که نام بیماری هاست. یا مخفف این بیماری ها را با حروف بزرگ نوشته است. 

در مورد شماره 3 و 6 چیز زیادی مشخص نیست و احتمالا سوالات دشوار ما باید همین دو مورد باشند. حتی در این مورد هم دور عبارت Growth in classroom noise خط میکشیم و هر جا عبارتی در این زمینه دیدیدم باید سریع محتوای پاراگراف مربوطه را با همین سوال چک کنیم.

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام دوم

با توجه به اینکه طبیعتا همه شرکت کنندگان برای پیدا کردن شماره 1 از اول متن شروع به خواندن میکنند به احتمال زیاد پاسخ شماره 1 در صفحه اول نیست! و ضمنا پاسخ دادن به این سوال احتمالا چالش و دشواری زیادی خواهد داشت.

قبلا اشاره کردیم که اولین سوال در یک مجموعه سوال ریدینگ صرفنظر از نوع سوال همیشه دشوارترین سوال آن مجموعه هست. بنابراین بهترین کار این هست که بجای شماره 1، بدنبال شماره 2 و بقیه سوال ها باشیم.

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام سوم

سوال شماره 2 که قبلا اشاره کردیم واژه Global را در خود دارد با عبارت World Health Organization و international working party کاملا هماهنگی دارد و واقعیت این هست که پیدا کردن این عبارت ها کار خیلی دشواری نیست. اما آیا این تنها پاراگرافی هست که در این زمینه صحبت کرده؟ شاید نه ولی فعلا میتوانیم پاراگراف C را برای شماره 2 انتخاب کنیم و روبروی آن در پرسشنامه(نه پاسخنامه!) بنویسیم. اگر گزینه بهترین پیدا شد پاسخ رو عوض میکنیم. 

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام چهارم

سوال 4 هم در مورد worldwide هست اما فرض کنیم با خواندن چند پاراگراف دیگر چیزی به دست نمی آوریم و فعلا صرفنظر میکنیم. اما سوال بعدی نباید برای ما سوال 3 باشد چون گفتیم که احتمالا سوال سختی هست ممکن است تصادفا در همین چند پاراگراف اول صفحه اول چیزی در مورد growth in classroom noise پیدا کنیم. در این حالت کوشش میکنیم بقیه کلیدواژه ها را هم مچ کنیم اگر نه خیلی سریع(کمتر از 30 ثانیه) سراغ بقیه سوال ها میریم. 

سوال پنجم که قبلا اشاره کردیم فهرستی از اسم بیماری ها باید باشد خیلی ساده با پاراگراف D هماهنگ هست چرا که اسم بیماری ها به صورت مخفف به شکل خیلی مشخصی نوشته شده. این سوال واقعا ساده هست و با پاسخگویی سریع و حذف پاراگراف های C و D موقعیت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنیم. 

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام پنجم 

سوال آخر را با دقت بررسی میکنیم. عملا پاسخ ما با پیدا کردن یک عدد مشخص خواهد شد(estimated proportion) اما نکته مهم در مورد سوال آخر این هست که باز هم پیشفرض و حس درونی(Intuition) اکثر شرکت کنندگان این هست که احتمالا سوال آخر باید در آخر متن باشد! طراح سوال این موضوع را به خوبی میداند و اتفاقا پاسخ را در صفحه اول یا احتمالا در 3 پاراگراف اول قرار میدهد. آیا با نگاهی به 3 پاراگراف اول میتوانید پاسخ را پیدا کنید؟ آیا عدد یا درصدی در این 3 پاراگراف میبینید؟ تجربه تست زنی با این متن نشان داده که بسیاری از زبان آموزان متوجه این عدد میشوند و این سوال را درست پاسخ میدهند. 

همانطور که در بالا اشاره کردیم طراح پاسخ را برعکس “حس درونی” شرکت کنندگان در همان پاراگراف اول قرار داده که به صورت 6 – 10 percent of children در متن مشخص هست. 

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام ششم

باید پاراگراف های پاسخ داده شده یعنی A، C و D را خط بزنیم و حذف کنیم و برای پاسخ دادن به سوالات 1، 3 و 4، بقیه پاراگراف ها را با دقت بررسی کنیم. با بررسی پاراگراف های صفحه دوم مشخص میشود که کلمه international که برای سوال 4 به آن نیاز داریم در پاراگراف آخر یعنی I دیده میشود. حال باید چک کنیم که آیا بقیه کلیدواژه ها هم هماهنگی کامل دارند یا اینکه پاراگراف آخر پاسخ درست سوال 2 هست که قبلا به صورت موقت مشخص کرده بودیم؟

نگاهی دقیق تر به پاراگراف آخر نشان میدهد دیگر کلیدواژه ها مثل Demand و Regulations هم در همین پاراگراف (I) دیده میشوند. معادل regulations، کلمه standards و معادل کلمه worldwide، کلمه international در متن هست. اما تست زنی در کلاس ها نشان میدهد برعکس تصور اکثر زبان آموزان کلمه demand در سوال با کلمه needs در متن هماهنگ نیست چون هر یک به یک “نیاز” متفاوت اشاره دارند گرچه از نظر معنایی در دیکشنری هم معنی هستند. نگاهی دقیق تر به متن از نظر معنایی نشان میدهد. معادل کلمه demand در سوال، کلمه imperative در متن هست. 

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام هفتم

در این نقطه هیچ سوال ساده دیگری باقی نمانده و بقیه سوال ها مختص شرکت کنندگانی هست که بدنبال نمره 7 و بالاتر هستند. اگر قصد شما نمره 7 و بالاتر نیست با نگاهی سریع و سطحی به بقیه سوالات باید مشخص کنید آیا توانایی پیدا کردن منطقی معادلی برای آن را دارید یا دارید فقط وقت ارزشمند خود را هدر میدهید. این تصمیم سخت و بسیار سرنوشت سازی هست که باید برای رها کردن متن بعد از پاسخ دادن به سوالات ساده تر بگیرید. اگر خیلی سریع چیزی پیدا نکردید و نمره بالای 6 هم نمیخواهید همینجا متن را رها کنید

اما اگر نمره 7، 8 و یا 9 هدف شماست با نگاهی به سوال شماره 1 میتوانیم با پاراگرافی که توصیفی از یک National Policy ارایه کرده پاسخ مناسب را پیدا کنیم. کلمه New Zealand در هر پاراگراف میتواند معادلی برای National باشد و نگاهی به پاراگراف های باقیمانده نشان میدهد در پاراگراف F در مورد New Zealand Disability Strategy صحبت شده و یک توصیف کامل از این استراتژی ارایه شده که با عبارت An account of در سوال هماهنگی دارد بنابراین سوال 1 با پاراگراف H هماهنگی دارد. 

.

تست زنی با سوالات Matching Information – گام هشتم

آخرین و دشوار ترین سوال، سوال 3 هست که در کلاس های آیلتس ما تنها تعداد اندکی از زبان آموزان موفق میشوند به آن پاسخ دهند و از بین این تعداد اندک باز هم تعداد کمتری موفق میشوند معادل های کلیدواژه های سوال را در متن تشخیص دهند. خیلی از زبان آموزان پاراگراف B را بعنوان پاسخ درست اعلام میکنند که البته پاسخ درست هم همین پاراگراف هست اما در تشخیص معادل های صحیح برای واژگان Hypothesis و Reason، Growth باز میمانند. 

تصور من این هست که این سوال را تنها کسانی که در سطح نمره 7.5 تا 8 هستند میتوانند در تایم استاندارد به درستی تشخیص دهند. نظر شما چیست؟ آیا میتوانید معادل واژه های مشخص شده را مشخص کنید؟ اگر تمایل داشته باشید میتوانید در بخش کامنت ها معادل هایی که مد نظر دارید را اعلام بفرمایید تا درست بودن این معادل ها و دلیل شما برای انتخاب آن ها را با هم بررسی کنیم. 

.

پایان تست و اعلام پاسخ های درست

بنابراین پاسخ های درست طبق توضیحات بالا عبارتند از: سوال 1: پاراگراف H، سوال 2: پاراگراف C، سوال 3: پاراگراف B، سوال 4: پاراگراف I، سوال 5: پاراگراف D و سوال 6 پاراگراف A. 

.

نمونه ریدینگ ازمون اکادمیک ایلتس

استانداردترین نمونه ریدینگ ازمون اکادمیک ایلتس pdf در سری کتاب های کمبریج آیلتس برای هر دو ماژول آکادمیک و جنرال در دسترس هستند و اگر دست کم در سطح نمره 5.5 هستید میتوانید تمرین با این سوالات را آغاز بفرمایید. اما اگر سطح شما پایین تر از این عدد هست بهتر است با منابعی که به صورت سطح بندی شده در دسترس هستند کار را آغاز کنید. در صفحه ای جداگانه بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس pdf را با توضیحات کامل دسته بندی کرده و برای دانلود در دسترس قرار داده ایم. این کتاب ها شامل کتاب سطح بندی شده مبتدی تا پیشرفته Complete IELTS و Mindset to IELTS در 3 و 4 جلد هستند. تمام این منابع در فهرست بهترین منابع آیلتس pdf در دسترس شما عزیزان می باشد.

.

جمع بندی مطلب و کلام آخر

عزیزان در این آموزش کوشش کردیم شما را با اصول، نکات و استراتژی گام به گام پاسخگویی سوالات matching information در ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا کنیم. در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما به صورت پیوسته تست زنی ریدینگ و لیسنینگ آیلتس انجام میشود. ضمنا میتوانید نمونه سوالاتی که در آن ها مشکل دارید را برای ما در همین گروه ارسال بفرمایید و به صورت کامل راهنمایی دریافت فرمایید.