سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس یا برچسب گذاری نمودار که به آن پر کردن نمودار یا Diagram Completion هم گفته میشود یکی از انواع سوالات پر کردنی یا Completion ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال به شمار میرود. انواع سوالات Completion شباهت های زیادی از نظر فرمت، نکات، استراتژی پاسخگویی و پارافریزینگ با هم دارند. تمامی این سوالات از انواع 14 سوال ممکن در ریدینگ آیلتس هستند؛ در اینجا اختصاصا و به طور کامل در مورد سوالات Labeling a Diagram صحبت خواهیم کرد. این آموزش شامل استراتژی پاسخگویی، نکات و حل تمرین گام به گام یا یک نمونه استاندارد این سوالات می باشد.

همچنین برای دانلود بهترین کتاب های ریدینگ آیلتس pdf برای تمرین ریدینگ در سطح مقدماتی و متوسط تا پیشرفته، لینک مشخص شده را دنبال بفرمایید.

.

آشنایی کلی با سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

واقعیت این است که سوالات پر کردن نمودار در نگاه اول به نظر بسیاری از شرکت کنندگان پیچیده و سخت میرسند اما در واقعیت این سوالات از نظر سطح دشواری متوسط هستند و با دقت به استراتژی پاسخگویی به خوبی میتوان از آن ها نمره گرفت.

باید بدانیم سوالات برچسب گذاری نمودار یا Labeling a Diagram به 2 گروه کلی تقسیم میشوند: (1) پر کردن جاهای خالی در یک نمودار با کلماتی مستقیما از متن و (2) پر کردن جاهای خالی نمودار با لغاتی از یک لیست ارایه شده در سوال.

در ریدینگ های آیلتس در این نوع سوال معمولا با 3 نوع ویژوال روبرو میشویم:

(1) یک طرح یا نقشه

(2) یک طرح مهندسی یا فنی برای مثال یک ماشین یا مجموعه

(3) نموداری مربوط به چیزی از دنیای اطراف یا طبیعت

در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس مثل بسیاری دیگر شناسایی هم معنی یا Synonym ها و بازگویی ایده ها و عبارت ها یا پارافریز ها بسیار با اهمیت و رمز موفقیت است.

.

مهم ترین نکات سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

نکته اول: مثل تمامی سوالات پر کردن جای خالی در ریدینگ ایلتس، پاسخ های سوالات Diagram Completion در متن به ترتیب هستند. ضمنا پراکندگی پاسخ این نوع سوالات محدود به چند پاراگراف می باشند و تمامی متن را شامل نمیشوند.

نکته دوم: اگر در این سوالات قرار هست واژه یا واژگان مورد نظر از متن انتخاب شوند، محدودیت و تعداد کلمات مجاز مشخص خواهد شد. برای مثال اجازه داریم 1، 2 یا 3 کلمه و/یا 1 عدد را مستقیما از متن بعنوان جواب درست کپی کنیم و در جای خالی قرار دهیم.

نکته سوم: مورد بسیار مهم دیگر حدس زدن سوال و جنس دستوری یا Part of Speech آن سوال هست.

نکته چهارم: باید دقت داشته باشید در تمامی سوالات پر کردن جای خالی یا Gap-Fill ها، صفت های مرکب یا اسم هایی که هایفن یا خط تیره دارند یک کلمه شمارش میشوند. برای مثال mother-in-law یک کلمه نه 3 کلمه شمارش میشود. در خصوص صفت های مرکب در آیلتس آموزش جداگانه ای را مطالعه بفرمایید.

نکته پنجم: رعایت نکردن محدودیت تعداد کلمات برای جواب برابر با از دست دادن نمره آن سوال خواهد بود. متاسفانه بسیاری از زبان آموزان به این نکته بی دقت هستند. برای مثال اگر فقط اجازه دارید 1 کلمه را بعنوان جواب درست بنویسید و شما 2 کلمه انتخاب کرده اید که حتی یکی از آن ها پاسخ درست هست، در نهایت هیچ نمره ای برای این پاسخ دریافت نخواهید کرد.

نکته ششم: اگر فرایند پاسخگویی یک سوال بیش از 30 ثانیه طول کشیده و شما حتی جای حدودی پاسخ را پیدا نکرده اید، آن سوال را رها کنید و بقیه را پاسخ دهید. طراح سوال معمولا 1 یا 2 سوال دشوار در هر مجموعه و معمولا در آغاز مجموعه سوال قرار میدهند تا افرادی که مدیریت زمان خوبی ندارند را به دام بیندازند. دقت بفرمایید شانس شما برای پاسخگویی سوالاتی که قبلا نتوانسته اید جواب بدهید هر لحظه افزایش میابد چون در حال خواندن متن و درک بهتر کلیات و جزئیات آن هستید. پس باید خیلی سریع از سوالاتی که بیش از حد دشوار هستند عبور کنید و آن ها را به پایان کار موکول نمایید.

نکته هفتم: نمره منفی در ریدینگ آیلتس وجود ندارد بنابراین در لحظه های پایانی میتوانید پاسخ درست را از داخل متن یا اگر فهرستی ارایه شده از این فهرست حدس بزنید و آن را بنویسید.

.

استراتژی پاسخگویی سوالات Labeling a Diagram

سعی کنید از هر کلیدواژه یا عدد مشخص در نمودار بعنوان سرنخ پیدا کردن پاسخ استفاده کنید. پیش از هر چیز یک نگاه کلی به عنوان و اجزای اصلی دیاگرام بیندازید تا متوجه شوید در کل درباره چه چیزی صحبت میکند تا در گام بعدی بتوانید همان اطلاعات را در متن مکان یابی کنید.

در داخل دیاگرام دور کلمات کلیدی و تعیین کننده یا کلماتی که خاص تر هستند و پیدا کردن آن ها یا معادل های آن ها در متن ساده تر هست را سریع خط بکشید(در فرمت کامپیوتری هایلایت کنید).

الزامی وجود ندارد حتما به ترتیبی که سوال ها جلوی شما قرار گرفته به آن ها پاسخ دهید. همانطور که اشاره شد دشوارترین سوالات معمولا از عمد در آغاز سری سوالات قرار داده میشوند پس کوشش کنید اگر در حال از دست دادن زمان هستید خیلی سریع عبور کنید و پاسخ به آن را به آخر کار موکول کنید.

همیشه تعدادی از سوالات بسیار ساده و تعدادی بسیار دشوار هستند. کوشش کنید با نگاه سریع و امتحان سوالات ساده تر ها را پیدا کنید تا تایم کمتری از دست برود.

با توجه به اینکه جواب سوالات Labeling a Diagram در متن به ترتیب هستند پیدا کردن اولین جواب مهم ترین گام است چون از هر یک از سوالات میتوان جای بقیه پاسخ ها را به سادگی پیدا کرد. دقت داشته باشید که در سوالات پر کردن دیاگرام، فاصله پاسخ ها خیلی از هم دور نیست و به سادگی میتوان بقیه سوالات را مکان یابی کرد.

در پایان توجه زیادی به اسپلینگ داشته باشید. خطاها املایی در پاسخ های تمامی زبان آموزان در تمامی سطوح وجود دارد. از آنجایی که در سوالات ریدینگ آیلتس تمامی کاری که باید انجام دهید کپی مستقیم از متن هست، با کمی دقت بیشتر و چک کردن دوباره لغات با چشم باز در پایان کار میتوان از این خطر جدی و آسیب به نمره نهایی پیشگیری کرد.

.

نمونه سوال استاندارد Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس

در این بخش به نحوه پاسخگویی گام به گام سوالات Labeling a Diagram خواهیم پرداخت. در زیر نمونه از این سوالات از یکی از کتاب های استاندارد کمبریج آیلتس انتخاب شده است. برای سهولت کار تنها پاراگراف های D، E و F نشان داده شده اما در آزمون اصلی شما می بایست برای پیدا کردن مکان این اطلاعات در کل متن بدنبال کلیدواژه های داخل دیاگرام باشید.

سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس در سوالات Labeling a Diagram ریدینگ آیلتس در گام اول نگاهی به Diagram می اندازیم و عنوان را چک میکنیم تا بتوانیم در فرایند Skim کردن متن هر چه سریعتر به محل اطلاعات مربوط به این دیاگرام برسیم.

در گام دوم به محدودیت تعداد کلمات که 2 کلمه هست دقت میکنیم و دور آن را خط میکشیم تا بعدا فراموش نکنیم. در مرحله بعدی اولین سوال را میخوانیم و زیر کلمات کلیدی خط میکشیم. عبارت tower can be raised یک عبارت فوق العاده است چون به احتمال بسیار زیاد در مورد فرایند پاکسازی یا تعمیر توربین صحبت شده و فقط یک بار در متن درباره این مورد صحبت شده است.

در همینجا میتوانیم تندخوانی برای رسیدن به محلی که درباره این موضوع صحبت کرده را آغاز کنیم. همچنین میتوانیم نگاهی سریع به دو سوال بعدی هم داشته باشیم. عبارت های Sea life و Danger و air bubbles مربوط به سوالات 24 و 25 هم میتوانند سر نخ های بعدی باشند. چون اطلاع نداریم کدام اطلاعات در کجا اشاره شده باید خیلی سریع با تکیه بر قدرت حافظه به دنبال این چند کلیدواژه باشیم. اما فراموش نکنیم پاسخ سوالات Diagram Completion در متن به ترتیب هستند بنابراین با پیدا کردن هر کدام از این موارد، پیدا کردن دیگر موارد کار دشواری نخواهد بود.

در پاراگراف D خط چهارم عبارت Fish and other creature با کلیدواژه Sea life هماهنگی کامل دارند بنابراین اولین نقطه برای دقت بیشتر و Scanning متن همین خط هست. چون جای خالی در سوال 24 بعد از are که فعل ربطی هست تعیین شده، انتظار میرود جای خالی یک صفت باشد. از نظر معنایی هم باید دلیلی برای عدم وجود ریسک برای آبزیان باشد که با عبارت slow-turning هماهنگی کامل دارد چون حرکت نسبتا کند پره باعث مرگ آبزیان نخواهد شد.

در گام سوم بدنبال پاسخ سوالات شماره 25 و 26 خواهیم بود. نکته جالب اینکه در پاراگراف بعدی یعنی پاراگراف E خبری از اطلاعاتی در زمینه air bubbles نیست و یک پاراگراف بین پاسخ سوالات 23 و 24 از یک طرف و 25 و 26 از طرف دیگر فاصله هست.

در پاراگراف F عبارت air bubbles عینا در متن تکرار شده بنابراین پیدا کردن آن بسیار ساده هست. اما عبارت result from در سوال نشان میدهد جای خالی باید دلیل این رویداد باشد. در متن در پاراگراف F خط دوم واژه Cause دقیقا به دلیل بوجود آمدن این حباب ها اشاره دارد که با بررسی دقیق تر متن به عبارت low pressure behind a turning blase که دلیل اشاره شده است خواهیم رسید. محدودیت تعداد کلمات در پاسخنامه تنها 2 کلمه هست بنابراین از این عبارت تنها low pressure را میتوانیم در پاسخنامه وارد کنیم.

در گام چهارم و پایان با بررسی بیشتر پاراگراف D متوجه میشویم اطلاعات مربوط به سوال 23 در متن برعکس ترتیبی که باید بجای اینکه قبل از اطلاعات مربوط به سوال 24 باشد بعد از این اطلاعات و در پایان پاراگراف D قرار دارد یعنی به صورت استثناء این ترتیب رعایت نشده است. در پایان این پاراگراف معادل can be raised را میتوانیم برابر با to be lifted out در نظر بگیریم و در نهایت جای خالی ما که باید دلیل انجام این کار باشد با عبارت Maintenance هماهنگی کامل دارد. در ابتدای توضیحات این قسمت اشاره کردیم که احتمالا دلیل این بالا بردن برجک تعمیر یا چیزی شبیه به این هست.

.

جمع بندی نهایی و سخن پایانی

در این پست کوشش کردیم به یکی دیگر از نمونه سوالات پر کردن جای خالی ریدینگ ایلتس بپردازیم. شانس ظاهر شدن این مدل سوال ها در آزمون شما 50 50 هست اما باید برای آن کاملا آماده باشید. خوشبختانه اصول کلی کار هیچ فرقی با سوالات دیگر مدل Completion ندارد اما نحوه نمایش اطلاعات متفاوت هست. در پایان پیشنهاد میکنیم برای تست زنی های رایگان روزانه ریدینگ و لیسنینگ آیلتس حتما در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید. ضمنا در این گروه تمامی پرسش های آیلتسی شما توسط مدرس آیلتس پاسخ داده میشود.