سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس

سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس

سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس

پرسش های Choosing a Title ریدینگ آیلتس

سوالات انتخاب عنوان یا Choosing a Title در آیلتس یکی از 14 فرم از انواع سوالات ریدینگ ایلتس هستند که در این بخش آزمون ممکن است با آن روبرو شویم. این سوالات با فراوانی متوسطی پاسخگویی چالش برانگیزی ندارند و موفقیت در پیدا کردن پاسخ درست در آن ها بیشتر به درک مطلب شرکت کننده در آزمون برمیگردد. در این پست آموزشی به اصول کلی این نوع سوال در ریدینگ آیلتس، نکته ها، استراتژی پاسخ و یک سمپل استاندارد از سری کتاب های کمبریج آیلتس می پردازیم.

.

آشنایی با سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس

این سوالات معمولا آخرین سوال در Passage ریدینگ ایلتس هستند و به طور طبیعی زمانی که شرکت کننده در آزمون به این سوال میرسد تمامی متن را برای پاسخ دادن به دیگر سوال ها بررسی کرده است. اگر خواندن یک متن ریدینگ ایلتس را آغاز کردید و متوجه شدید هیچ عنوانی در آن وجود ندارد، به احتمال زیاد در پایان متن با یک سوال Choosing a title روبرو خواهید شد.

برای پاسخگویی به سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس باید تمامی گزینه های را بررسی کرده و ببینید کدام موارد را میتوان به سادگی رد کرد. بعضی گزینه ها مشخصا در متن صحبت نشده و میتوان به سادگی بعنوان جواب غلط در نظر گرفت و آن ها را به سادگی خط زد.

از تله های رایج در این سوال ها وجود اطلاعاتی در گزینه هاست که دقیقا در بخش هایی از متن وجود دارد اما ایده اصلی و هدف نویسنده از نوشتن متن این موارد نیست. باید مراقب این موارد بود به خصوص هنگامی که کلماتی عینا از متن در سوال تکرار میشوند احتمال خطا بالا میرود چون ذهن ما به صورت خودکار این موارد را درست در نظر میگیرد.

.

نکته ها و تکنیک های سوالات انتخاب Title

نکته اول: هدف اصلی طراح سوال در انتخاب عنوان ریدینگ آیلتس مشخص کردن توانایی شرکت کننده در تشخیص بین جزئیات و ایده اصلی مرکزی متن(Big Idea) یا هدف از نوشتن متن است.

نکته دوم: اگر با خواندن گزینه ها مطمئن نیستید کدام مورد میتواند جواب باشد جهت به یاد آوردن اطلاعات متن یک نگاه کلی دوباره به متن داشته باشید و کوشش کنید مواردی از ایده های اصلی پاراگراف ها را که قبلا علامت زدید بازبینی کنید. این کار همچنین کمک میکند اگر اطلاعاتی دقیق بر ضد یک گزینه وجود دارد، گزینه مربوطه را حذف کنید.

نکته سوم: در گزینش نهایی گزینه مورد نظر یک باز دیگر دقت کنید که آیا مورد انتخاب شده به تمامی پاراگراف ها ارتباط پیدا میکند یا تمرکز کن محدود به یک یا چند پاراگراف است. معمولا تله ها چنین ویژگی هایی دارد و با وجود اینکه با یک یا چند پاراگراف هماهنگی خوبی دارند کاملا بی ارتباط با دیگر پاراگراف ها هستند.

نکته چهارم: بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون و مدرسان بر این باور هستند که سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس جزء سوالات چالشی آیلتس نیست اما با اینهمه اگر سطح شما نمره 6 و پایین تر در آیلتس هست یا به چنین نمره هایی نیاز دارید باید دقت داشته باشید تایم زیادی برای این سوال صرف نکنید چون تنها 1 امتیاز برای این سوال دریافت خواهید کرد. پس هر چه سریعتر پاسخی که فکر میکنید منطقی هست را انتخاب کنید و از این سوال عبور کنید.

نکته پنجم: معمولا اطلاعات تمامی گزینه ها را میتوان در متن پیدا کرد اما یکی از گزینه ها ایده اصلی کل متن را بازگو میکند.

نکته ششم: برای پاسخگویی به سوالات Choosing a Title آیلتس توجه بیشتری به پاراگراف اول و آخر داشته باشید. این دو قسمت معمولا به شما کمک میکنند درک بهتری از ایده اصلی کلی متن پیدا کنید.

نکته هفتم: سعی کنید هر یک از گزینه ها را بجای عنوان کل متن در نظر بگیرید و آن را بسنجید. آیا پیامی که هر یک از گزینه ها دارد برای کل متن منطقی به نظر میرسد یا خیر؟

نکته هشتم: در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس هیچ نمره منفی ای برای پاسخ ها نادرست وجود ندارد، بنابراین حتی اگر زمانی برای تمام کردن متن نداشتید و زمان آزمون به پایان رسیده یکی از گزینه های این سوال را انتخاب کنید و پاسخ را خالی نگذارید.

.

نمونه سوال استاندارد Choosing a Title ریدینگ آیلتس

سوال انتخاب عنوان ریدینگ آیلتس زیر از یکی از سری کتاب های کمبریج ایلتس که معتبرترین و نزدیک ترین سوالات به ریدینگ های اصلی روز آزمون آیلتس هستند انتخاب شده است و سوال روز آزمون شما از همه نظر سوالی همانند این سوال خواهد بود.

همانطور که اشاره شد در این متن هیچ عنوانی وجود ندارد پس در نگاه اول میتوان حدس زد یک سوال Choosing a Title یا گزینش عنوان در بین سوالات این ریدینگ آیلتس خواهیم داشت. سوال مطرح شده به صورت واضح درباره Writer’s Overall Purpose پرسش میکند و باید با توجه به این اصل در بین گزینه ها به جستجوی مناسب ترین پاسخ پرداخت.

انتخاب عنوان ریدینگ

.

انتخاب عنوان ریدینگ

.

.

پاسخگویی گام به گام سوالات گزینش عنوان ریدینگ آیلتس

در گام اول انتخاب عنوان ریدینگ آیلتس با دقت به سوال مطرح شده نگاه میکنیم و دور کلمات کلیدی گزینه ها خط میکشیم. حتی یک کلیدواژه به تنهایی میتواند باعث شود یک گزینه حذف یا انتخاب شود. در تمامی انواع سوالات 4 گزینه ای معمولا 2 مورد بسیار نزدیک به پاسخ درست و 2 مورد بسیار دور هستند و سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس هم از این امر مستثنی نیستند. پس کوشش کنید 2 موردی که بسیار دور و مشخصا غلط هستند را هر چه سریعتر پیدا کنید.

در گام دوم با نگاهی دقیق تر به گزینه ها متوجه میشویم در 4 گزینه سوال بالا همگی بجز گزینه آخر درباره Noise یا Auditory Problems صحبت کرده اند. با بررسی متن متوجه میشویم گرچه متن عموما در همین زمینه صحبت کرده اما به هیچ عنوان برخی موارد ادعا شده در گزینه ها در متن وجود ندارد. برای مثال Compare Different Methods اصلا در متن وجود ندارد چه برسد به اینکه Main idea کل متن باشد پس این مورد را میتوان به سادگی حذف کرد.

در گام سوم کوشش میکنیم دیگر کلیدواژه هایی که با تکیه بر آن ها میتوان گزینه های دیگر را حذف کرد را پیدا کنیم. برای مثال در گزینه B گرچه درباره Overly noisy learning environment در متن صحبت شده اما مطلقا چیزی در خصوص Solution در آن وجود ندارد.

در گام چهارم بر روی 2 گزینه دشوار تر C و D تمرکز میکنیم. در اینجا در متن هیچ اشاره مستقیمی به increase awareness در خصوص auditory problem نشده اما آیا هدف نویسنده از نوشتن متن میتواند این مورد باشد؟ و در خصوص گزینه آخر گرچه تمامی متن در خصوص نیوزلند صحبت شده آیا “هدف نویسنده” تبلیغ یا تبدیل این کشور به یک الگو در زمینه noise در محیط های آموزشی برای دیگر کشورهاست؟

در نگاه اول به نظر میرسد گزینه D انتخاب خوبی بعنوان عنوان این ریدینگ باشد اما با بررسی دقیق تر متن به خصوص در پاراگراف آخر خط دوم متوجه میشویم نویسنده مشخصا اشاره کرده که نیوزلند follow their example و دنباله روی دیگر کشورها نه الگوی آن هاست که در تضاد مستقیم با گزینه D هست. بنابراین گزینه C میتواند هدف اصلی نویسنده باشد که عبارت است از اطلاع رسانی به مخاطب در خصوص مساله Noise و Children With Auditory Problems.

گام پنجم و پایانی تایید نهایی گزینه صحیح هست. نکته پایانی و مهم اینکه هیچگونه معادلی برای Raise Awareness در هیچ پاراگرافی وجود ندارد و هدف طراح سوال دقیقا همین مساله است که آیا شرکت کننده در آزمون توان تشخیص این مورد را دارد که تمامی پاراگراف ها در حال اطلاع رسانی در این زمینه هستند یا ایشان فقط در جزئیات محدود میشود و قدرت دیدن تصویر بزرگتر را ندارد.

 

جمع بندی و سخن پایانی

عزیزان امیدواریم توضیحات ما در خصوص سوالات Choosing a Title ریدینگ آیلتس برای شما سودمند بوده باشد. عزیزان بسیاری در خصوص بهترین منابع ریدینگ آیلتس برای تست زنی پرسش کرده بودند که این فهرست را همراه با توضیحات جامع مدرس با آپدیت های ماهانه میتوانید در نشانی مربوطه دنبال بفرمایید. در پایان پیشنهاد میکنیم برای دریافت رایگان جدیدترین منابع آیلتس در هر 4 مهارت در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و برای شرکت در تست زنی های روزانه ریدینگ و لیسنینگ و همچنین فعالیت های رایتینگ نویسی رایگان ما در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.