نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس

سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس یکی از انواع سوالات Completion یا “کامل کردنی” در آیلتس آکادمیک و جنرال و انواع چالشی و نسبتا دشوار سوالات این بخش هستند. همانطور که از اسم این سوال مشخص هست در این نوع سوالات، یک خلاصه باید تکمیل شود.

در مجموع 14 نوع سوال مختلف در ریدینگ آیلتس ممکن است وجود داشته باشد که فهرست کامل آن ها همراه با نمونه و توضیحات به صورت کامل در صفحه ای جداگانه برای شما عزیزان قابل بررسی هستند. همچنین در پایان این صفحه، منابعی از نمونه سوالات ریدینگ آیلتس با جواب pdf برای تمرین بیشتر شما عزیزان فهرست شده است.

.

آشنایی با سوالات پر کردن خلاصه (Summary Completion)

سوالات کامل کردن یک خلاصه یا Summary Completion سوالاتی با فراوانی اندک هستند که بیشتر ریدینگ های آیلتس آکادمیک دیده میشوند. این نوع سوال تشکیل شده است از یک متن کوتاه که در واقع خلاصه ای از بخشی از متن ریدینگ ماست و لغاتی از این خلاصه حذف شده است و ما باید با توجه به معنای پاراگراف ها در متن این لغات را شناسایی کنیم. پاسخ این سوالات مثل همه سوالات نوع پر کردن جای خالی یا Gap-Fill در متن به ترتیب ظاهر میشود اما ممکن است فاصله بین پاسخ ها بسیار زیاد باشد.

خود سوالات Summary Completion به 2 نوع تقسیم میشوند. در نوع اول یک باکس با چندین گزینه وجود دارد که لغات باید از این باکس انتخاب شود. لغات و اعدادی که در این باکس وجود دارد الزاما در متن تکرار نشده و ممکن است حتی از نظر معنایی کاملا متضاد کلمات متن باشند اما در معنی درست و در تایید اطلاعات متن خلاصه ما را تکمیل میکنند. اما در نوع دوم جاهای خالی در خلاصه یا Summary باید مستقیما از داخل متن انتخاب شوند و هیچ تغییری در کلمات نباید ایجاد کنید. نمونه ساده ای در ادامه همین صفحه برای درک بهتر از هر دو مدل سوال آورده شده است.

در این نوع سوال هر دو مهارت Skimming یا تندخوانی کلی برای مکان یابی اطلاعات مورد نظر و Scanning یا دقیق خواندن برای تایید نهایی کلیدواژه مورد نظر در بالاترین سطح آن ها مورد نیاز می باشند. همچنین برای رسیدن به پاسخ درست سطح بالایی از لغات و تسلط بر هم معنی ها و متضاد ها هم انتظار میرود.

.

استراتژی پاسخگویی سوالات تکمیل خلاصه

هر دو نوع سوال پر کردن خلاصه یا Summary Completion مثل تمامی دیگر انواع سوالات آیلتس که پاسخ آن ها در متن به ترتیب هستند، باید با خواندن سوال و نه متن آغاز شود. متن Summary با توجه به کلیدواژه ها باید به سرعت بررسی شود و کلیدواژه ها underline شده و جنس گرامری جای خالی ها باید به سرعت مشخص شود. برای مثال آیا جای خالی باید با یک ترکیب اسمی پر شود یا یک فعل یا قید. همچنین می باید در حد امکان حدود معنی واژه مورد نظر حدس زد؛ برای مثال آیا به دنبال اسم یک فرایند هستیم یا یک بخش از یک دستگاه یا یک مفهوم در اقتصاد! حافظه در اینجا نقش مهم بازی میکند.

باید تا حد امکان بتوانید در مرحله بعدی که سراغ خواندن متن میروید تا حد ممکن خلاصه و جاهای خالی را به یاد بیاورید تا از دوباره خوانی پیشگیری شود. همچنین در خلاصه به دنبال linking words، قید ها یا conjunctions هایی باشید که ممکن است ارایه کننده یک دلیل، مقایسه تشابه ها یا تضاد ها باشند.

در آغاز خواندن متن باید پیش از هر چیز به دنبال محلی باشیم که درباره موضوع مورد بحث در خلاصه صحبت شده است. دقت داشته باشید Summary ارایه شده معمولا مربوط به 2 تا 4 پاراگراف هست نه همه متن. بنابراین خواندن با سرعت بالا را برای رسیدن به نقطه مورد نظر ادامه دهید. اگر کلمه خاصی مثل اسم یک شخص یا ساختمان یا نظریه در خلاصه وجود دارد برای رسیدن هرچه سریعتر به محل مورد بحث از آن ها استفاده کنید.

سعی نکنید حتما اولین سوال را جواب دهید چون معمولا اولین سوال یا حتی 2 سوال اول از دشوارترین ها هستند. اگر بیش از 30 ثانیه در یک سوال گیر کردید آن را رها کنید و سراغ سوال بعدی بروید. مدیریت صحیح زمان و حفظ اعتماد به نفس و اعمال صحیح مدیریت زمان(Time Management) در سوالات دشوار ریدینگ آیلتس از هر چیزی منجمله گرامر و لغت مهم تر هست. اگر در یک سوال بیش از اندازه گیر کنید فرصت پاسخ به چندین سوال ساده را از دست میدهید و حتی اگر در نهایت پاسخ را درست پیدا کنید ضرر این رویکرد بیش از سود آن خواهد بود.

.

پاسخگویی گام به گام سوالات Summary Completion

سوال کامل کردن خلاصه نوع اول: انتخاب لغات از باکس

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس .

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس

.

سوال کامل کردن خلاصه نوع دوم: انتخاب لغات از متن

.

مهمترین نکات سوالات Summary Completion

نکته: شاید مهمترین مورد در سوالات پر کردن خلاصه مساله ترتیب سوالات در متن باشد. تقریبا همیشه پاسخ ها در متن به ترتیب هستند. بعضی منابع اعلام کرده اند که ممکن است در موارد نادر ترتیب یک سوال رعایت نشده باشد. به این نکته دقت داشته باشید.

نکته اول:بسیاری از شرکت کنندگان به تعداد مجاز کلمات برای هر جای خالی بی توجه هستند. اگر حتی یک کلمه اضافه در پاسخ نوشته شود پاسخ به طور کلی غلط در نظر گرفته میشود. پیش از آغاز کار دور تعداد کلمات مجاز در دستورالعمل یا Instruction سوال خط بکشید.

نکته دوم: واژگانی که بعنوان جواب انتخاب میکنید باید از نظر دستوری و ترکیب واژگان با دیگر کلمات متن هماهنگی کامل داشته باشند. برای مثل یک کالوکیشن درست را تشکیل دهند یا حرف اضافه اسم یا فعلی که انتخاب کرده ایم نادرست نباشد. این نکته حتی میتواند به شما در پیدا کردن جواب درست کمک کند چون میتوانید با نگاه کردن به سوال حدس بزنید واژه ای که بدنبال آن هستید باید با چه کلماتی هماهنگ باشد.

نکته سوم: حدس زدن جای خالی ها بسیار با اهمیت هست. اگر بدون هیچ زمینه ذهنی و کورکورانه بدنبال پاسخ در متن باشید شانس شما زیاد نخواهد بود. کوشش کنید با دقت سعی کنید هم از نظر دستوری هم از نظر معنایی واژه مورد نظر چه چیزی باید باشد. بعد بدنبال هم معنی ها در متن باشید.

نکته چهارم: در حالتی که باید پاسخ را از باکس انتخاب کنید دقت داشته باشید تعداد گزینه ها بیش از تعداد جای خالی ها هست پس همیشه در پایان کار تعدادی واژه اضافه خواهد بود و نباید از همه واژگان استفاده کرد.

نکته پنجم: اگر نوع سوال انتخاب کلمات از باکس هست سعی نکنید بدون بررسی متن پاسخ ها را حدس بزنید! همیشه این کلمات نزدیک به هم و نزدیک به پاسخ صحیح طراحی میشود و این طراحی به گونه ای هست که پاسخ غلط از نظر منطقی و اطلاعات عمومی شما “کاملا منطقی” به نظر میرسد اما با توجه به اطلاعات متن نادرست و غلط هست. دلیل منطقی پاسخ شما باید حتما در متن وجود داشته باشد.

نکته ششم: اگر سر جلسه ریدینگ آیلتس تایم شما رو به پایان حتما سوالات را حدس بزنید و پر کنید. در هیچ سوالی در آیلتس نمره منفی وجود ندارد پس نوشته یک پاسخ حدسی ضرری برای شما نخواهد داشت و در بدترین حالت نمره همان پاسخ را از دست میدهد.

.

نکات سوالات Summary Completion ریدینگ آیلتس – همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود./h3>