رایتینگ آیلتس Double Question Essays

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

نوع 2 سوالی رایتینگ های آیلتس که به Double Question یا Two Question معروف هستند یکی از 7 نوع سوال رایتینگ تسک 2 آیلتس می باشند. در مورد تک تک این 7 نوع سوال در سایت www.ielts2.com آموزش کامل گام به گام ارایه شده است. پیشنهاد میکنیم برای دانلود بهترین منابع آموزشی رایتینگ آیلتس و 1000 نمونه Essay استاندارد آیلتس از صفحه مربوطه در همین سایت بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات رایتینگ آیلتس Double Question Essays

به این سوال های رایتینگ آیلتس سوالات direct question یا two questions essays هم گفته میشود. به طور کلی در تسک 2 رایتینگ آیلتس 40 دقیقه زمان داریم دست کم 250 کلمه درباره تاپیک ارایه شده بنویسیم. رایج ترین فرمت برای نوشتن رایتینگ آیلتس فرم 4 پاراگرافی هست که شامل مقدمه، 2 پاراگراف اصلی و نتیجه گیری هست. در آغاز کار نوشتن این 250 تا 300 کلمه ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد اما با تمرین کافی میتوانید حتی در کمتر از 40 دقیقه این کار را به پایان برسانید.

.

نمونه سوال رایتینگ آیلتس Double Question Essays

شکل ظاهری پرسش های 2 سوالی رایتینگ آیلتس به صورت زیر هست. همانطور که مشخص هست بخش اول اطلاعاتی کلی در خصوص موضوع مورد نظر ارایه میکند و سپس 2 سوال درباره همین موضوع مطرح میشود. پیش از اینکه نوشتن را آغاز کنیم در بخش بعدی به فرمت مورد نیاز در این نوع سوال ها دقت بفرمایید.

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

.

ساختار رایتینگ آیلتس در Double Question Essays

در اینجا به ساختار و فرمت کلی یک رایتینگ برای مدل رایتینگ های Double Question که به صورت 4 پاراگرافی تنظیم شده نگاهی داریم:

1. مقدمه

  • بازنویسی سوال
  • نوشتن Outline Sentence – پاسخ کوتاه به هر دو سوال

2. پاراگراف اصلی اول – پاسخ به سوال اول

  • نوشتن Topic Sentence – پاسخ به سوال
  • توضیح – بسط ایده مطرح شده
  • مثال – ارایه یک مورد از تجربیات شخصی

3. پاراگراف اصلی دوم – پاسخ به سوال دوم

  • نوشتن Topic Sentence – پاسخ به سوال
  • توضیح – بسط ایده مطرح شده
  • مثال – ارایه یک مورد از تجربیات شخصی

4. نتیجه گیری

اشاره کوتاه به هر دو سوال و پاسخ های آن ها

.

طرح ریزی برای نوشتن Double Question Essays

در این قسمت باید تحلیل سوال و برنامه ریزی برای ارایه یک پاسخ کامل و دقیق را آغاز کنیم. باز دیگر به سوال بالا نگاه کنید. در این بخش 3 کار اصلی باید انجام شود:

  • تحلیل کلیدواژه های سوال
  • ایده پردازی در خصوص سوال
  • تمرکز بر روی کلیدواژه ها

.

گام اول: تحلیل کلیدواژه های سوال

برای ارایه یک پاسخ کامل باید به شناسایی 3 گروه از واژگان در سوال بپردازیم:

  • کلمات کلیدی موضوع یا عنوان سوال (Topic Word) ها
  • کلمات کلیدی در قسمت کلمات پرسشی
  • کلمات مربوط به دستوالعمل

.

در اینجا بار دیگر سوال را در نظر میگیریم:

کلمات کلیدی مربوط به موضوع یا عنوان عبارتند از Self-employed و Work؛ یک اشتباه بزرگ که زیاد هم دیده میشود این است که به صورت جنرال و کلی در خصوص کار و self-employment رایتینگ نویسی کنیم. اگر رایتینگ ما پاسخ درستی به سوال نداده باشد نمره قابل توجهی را در معیار مربوط به Task Achievement از دست میدهیم. همچنین اگر با جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنایی ندارید حتما آموزش مربوطه را مطالعه بفرمایید.

کلمات کلیدی در قسمت سوال یا کلمات پرسشی be the case و disadvantage هستند که برای ارایه یک پاسخ درست باید دقت زیادی به آن ها داشته باشیم. پیشنهاد میکنیم حتما دور این کلمات را خط بکشید(در آیلتس کامپیوتری علامت گذاری کنید) تا در سراسر فرایند رایتینگ نویسی توجه شما به آن ها حفظ شود و از مسیر منطقی دور نشوید.

و در آخر کلمات دستور العمل در اینجا Why و What هستند. یعنی در پاراگراف اول باید درباره “دلیل و چگونگی” و در پاراگراف دوم درباره “یک مورد یا item مشخص” در خصوص موضوع صحبت کنیم. توجه به این کلیدواژه ها در ارایه هر چه دقیق تر پاسخ بسیار کلیدی هستند.

.

گام دوم: ایده پردازی یا Idea Generating

روش های مختلفی برای ایده پردازی رایتینگ آیلتس هست اما بدون شک اطلاعات عمومی شما، تحلیل سمپل های دوره های قبل و دانلود و تمرین با جزوه های ایده پردازی رایتینگ آیلتس میتواند سرعت پیشرفت شما را در این زمینه بالا ببرد.

چندین تکنیک برای ایده پردازی در رایتینگ آیلتس پیشنهاد میشود که در اینجا برای این رایتینگ آیلتس Double Question Essays به یکی از آن ها به نام روش ‘friends technique’ یا تکنیک گفتگوی دوستانه برای ایده پردازی این تاپیک اشاره میکنیم. در این تکنیک باید سعی داشته باشیم از حالت نظری و خشک و آکادمیک بررسی موضوع دور باشیم و همانطور که در یک جمع دوستانه یک موضوع را بررسی میکنیم تاپیک رایتینگ را تحلیل کنیم و برای آن ایده و پاسخ هایی پیشنهاد کنیم. بجز ازاد و کم استرس بودن فرد در این روش، عدم نیاز به لغات دشوار و سطح بالا که در مدل های دیگر ایده پردازی نیاز هست باعث میشود در بیان آنچه به ذهن میرسد راحت تر عمل کند و ایده ها بخاطر نداشتن کلمات مناسب برای اظهار، حذف نشوند.

در اینجا هم کوشش میکنیم با همین روش ایده هایی برای 2 سوال مطرح شده فهرست کنیم:

Why there are more self-employed people?

– less rules to follow

– do not like their boss

– do not like to commute everyday

What are negative effects?

– it can be lonely after some time

– more risks

– needs more money

در پایان برای هر سوال باید یک مورد که هم منطقی و جامع تر هست هم نوشتن آن برای ما ساده تر هست را انتخاب کنیم. در همین مرحله هم میتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم یا دو یا چند مورد را با هم ترکیب کنیم و یک ایده جدید بنویسیم. ایده های نهایی انتخابی ما با این روش به این صورت هست:

Why?

– less rules to follow

Negative effects?

– it can be lonely after some time

خطاهای رایج در ایده پردازی رایتینگ آیلتس Double Question Essays

  • هدر دادن زمان زیاد برای ایده پردازی: دقت داشته باشید در نهایت فقط یک ایده برای هر سوال نیاز داریم پس خیلی به موضوع فکر نکنید. بدون شک تمرین کافی به شما کمک زیادی میکند.
  • نوشتن تعداد زیادی دلیل و نوشتن آن ها بدون توضیح بجای ارایه یک دلیل خوب و توضیح کامل آن. در تمامی انواع رایتینگ فقط یک ایده برای هر پاراگراف نیاز هست پس این مورد را ضمن ایده پردازی فراموش نکنید.
  • انتخاب ایده هایی که برای آن ها مثالی نمیتوان زد. بدون شک بعد از توضیح نیاز به ارایه مثال برای تکمیل توضیحات خود داریم پس موردی را انتخاب کنید که این امکان برای آن وجود داشته باشد.

.

گام سوم: فهرست کردن لغات مرتبط به تاپیک

یکی از تکنیک های پیشنهادی، تمرکز بر روی کلیدواژه های مرتبط با تاپیک همزمان با ایده پردازی هست. جدیدترین کتاب های ایده پردازی و لغت آیلتس هم سعی کرده اند ایده ها را در قالب موضوعات و نمونه رایتینگ آموزش دهند. شما هم موقع تمرین ایده پردازی سعی کنید تمامی لغات مرتبط با موضوع را روی کاغذ بیاورید. خوشبختانه امروزه هوش مصنوعی میتواند به ما در این مسیر کمک زیادی بکند. اموزش ما درباره  لغات رایتینگ آیلتس با هوش مصنوعی ChatGPT را در این خصوص ببینید.

در اینجا با هوش مصنوعی با همین روش فهرستی از این لغات را برای این تاپیک رایتینگ آیلتس Double Question Essays ایجاد کرده ایم:

1. Entrepreneurship
2. Freelancing
3. Sole proprietorship
4. Self-reliance
5. Autonomy
6. Precarity
7. Unstable income
8. Lack of benefits
9. Isolation
10. Burnout
11. Financial insecurity
12. Limited growth opportunities
13. Inadequate access to resources
14. Work-life balance issues
15. Social exclusion

.

نوشتن مقدمه Double Question Essays

بهترین روش برای نوشتن مفدمه برای رایتینگ های مدل دو سوالی، مقدمه های 2 جمله ای هستند. ساختار این مقدمه ها به این صورت هست:

  • پارافریز یا بازنویسی سوال
  • نوشتن جمله outline یا پاسخ کوتاه به هر دو سوال

.

یک مقدمه خوب در این نوع سوال ها باید این 3 ویژگی را داشته باشد:

  • بین 2 تا 3 جمله باشد
  • بین 40 تا 60 کلمه باشد
  • نوشتن آن بیش از 5 دقیقه طول نکشد.

.

نمونه ای از پارافریز سوال و Outline Statement برای نمونه بالا:

Paraphrased question: Nowadays there is a noticeable rise in the number of people who work as freelancers rather than the old-fashioned way of working for a wage.

Outline statement: This essays will discuss how being independent and fewer rules to follow can be a root cause of this change and the possible negative impacts such as feeling isolated that these people might experience.

در جمله پارافریز کار بسیار ساده است چون فقط باید خود سوال را بازنویسی کنیم. اما نوشتن جمله Outline Statement کمی دشوار تر است چون در آن باید دقیقا به نکته هایی اشاره کنیم که ایده های ما هستند و قرار هست در رایتینگ مشخصا درباره آن ها بنویسیم و سوال مطرح شده را به صورت کامل پاسخ دهیم.

با توجه به جمله های بالا پاراگراف مقدمه ما به این صورت خواهد بود:

این مقدمه 3 کارکرد مهم دارد:

  • به اگزمینر نشان میدهد شما به درستی سوال را متوجه شده اید
  • به اگزمینر کمک میکند محتوای رایتینگ شما را به درستی درک کند.
  • به شما کمک میکند در نوشتن پاراگراف های اصلی از مسیر درست و ایده ها منحرف نشوید.

دو موردی که در جمله دوم مقدمه یا Outline Statement به آن ها اشاره شد به 2 پاگراف اصلی شما تبدیل میشود. این موارد عبارتند از دلیل رفتن به سمت self-employment که عبارتست از being independent and fewer rules to follow و تاثیر منفی self-employment که عبارتند از feeling isolated.

.

نوشتن پاراگراف های اصلی Double Question Essays

پاراگراف های رایتینگ آیلتس Double Question Essays شامل 3 بخش اصلی هست:

  • جمله اصلی یا Topic Sentence – در آن پاسخ دقیق اما کوتاه به سوال داده میشود
  • توضیح – بسط و باز کردن پاسخ مطرح شده
  • مثال – یک مورد مشخص برای درک بهتر مطلب ارایه میشود.

دقت داشته باشید در این سوال پاراگراف اصلی اول پاسخ سوال اول را ارایه میکند.

.

جمله اصلی یا Topic Sentence

جمله Topic Sentence خلاصه ای از ایده اصلی پاراگراف هست. بنابراین عملکرد آن ارایه یک پاسخ کوتاه و روشن هست و نباید این جمله را خیلی پیچیده و گنگ بنویسیم.

این جمله باید به گونه ای نوشته شود که حرف های ما به صورت منطقی و قابل درک از یک مورد به مورد حرکت کند. جمله اول درست مثل یک برچسب روی یک جعبه کوچک است که نشان میدهد محتوای جعبه چه چیزی هست. این جمله(Topic Sentence) نشان میدهد محتوای کل پاراگراف اصلی ما چه چیزی هست.

اگر موفق شوید در سراسر رایتینگ ایده ها را به صورت منطقی و پله پله شرح دهید در دو معیار Task Achievement و Coherence and Cohesion نمره بالایی به دست خواهید آورد. در بالا اشاره کردیم که جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس به شما کمک میکند درک بهترین از این معیارها داشته باشید.

.

جمله Explanation Sentence و جمله Example

در ابتدا سعی میکنیم Topic Sentence پاراگراف اول و در ادامه explanation sentence یا جمله/جمله های مربوط به توضیح ایده اصلی را بنویسیم. و در پایان یک مثال برای درک بهتر خواننده از مطلب مینویسیم.

این مثال بهتر است شخصی اما لحن آکادمیک داشته باشد. نگران درست بودن 100% آن در واقعیت نباشید اما نباید چیزی خلاف واقع بنویسید. ضمنا در رایتینگ های آیلتس اشاره به تحقیقات عملی و ارایه آمار و ارقام دروغ هم ممنون است. اگر در مثال زدن مشکل دارید میتوانید توضیحات را کمی ادامه دهید و هیچ مثالی ننویسید اما بیشتر مراجع و اگزمینر های آیلتس نوشتن مثال را برای دریافت بالاتری نمره ممکن پیشنهاد میکنند. با توجه به توضیحات بالا، پاراگراف اصلی اول به این صورت خواهد بود:

.

نوشتن پاراگراف اصلی دوم در Double Question Essays

پاراگراف اصلی دوم از نظر فرمت کاملا همانند پاراگراف اصلی اول هست و فقط محتوای آن با توجه به ایده پردازی متفاوت هست. نمونه زیر را با توجه به ایده پردازی بالا نوشته ایم:

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

.

نوشتن پاراگراف نتیجه گیری Double Question Essays

به باور برخی پاراگراف نتیجه گیری یا Conclusion که خلاصه ای از موارد اصلی اشاره شده در رایتینگ شماست و معمولا در یک جمله نوشته میشود ساده ترین بخش رایتینگ هست. از نکته های مهم Conclusion نوشته اینکه این پاراگراف هرگز نباید مورد جدیدی را مطرح کند.

اگر Essay شما با نوشتن پاراگراف نتیجه گیری همچنان کمتر از 250 کلمه هست، پیشنهاد میشود یک جمله در خصوص پیشبینی وضعیت درباره تاپیک یا یک جمله در خصوص یک پیشنهاد در همین خصوص به پاراگراف نتیجه گیری اضافه کنید. 

.

نکات کلیدی در پاراگراف Conclusion

در رایتینگ آیلتس Double Question Essays پاراگراف Conclusion خوب باید شامل این موارد باشد:

  • رایتینگ را به صورت زیبا و ساده به پایان ببرد.
  • تمامی ایده ها را به هم متصل کند
  • یک اشاره به دلایل یا دیدگاه های اشاره شده داشته باشد و آن ها را جمع بندی کند.
  • سوال مطرح شده در رایتینگ را به درستی پاسخ دهد.

اگر این موارد رعایت شود، در دو معیار task achievement و cohesion & coherence که 50% کل نمره رایتینگ شما را تشکیل میدهند خواهید توانست به نمره بالاتری دست پیدا کنید. نکته آخر اینکه بدون پاراگراف نتیجه گیری، نمره task achievement رایتینگ شما زیر 6 خواهد بود پس دقت کافی به نوشتن این پاراگراف ساده اما ارزشمند داشته باشید.

.

عبارت آغازین پاراگراف Conclusion

در رایتینگ آیلتس Double Question Essays میتوانید با این عبارت ها، پاراگراف نتیجه گیری را آغاز کنید:

  • In conclusion

        یا

  • To conclude

در این پاراگراف باید به صورت خلاصه ایده های اصلی را در یک یا دو جمله خلاصه کنید.

نکته: با نگاهی به مقدمه میتوانید خیلی سریع پاراگراف نتیجه گیری را تنظیم کرده و در زمان صرفه جویی کنید چرا که پاراگراف مقدمه هم یک خلاصه از Essay شما در خود دارد پس نوشتن پاراگراف نتیجه گیری عملا بازنویسی پاراگراف مقدمه هست. مقدمه را بار دیگر با هم میبینیم:

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

.

با توجه به توضیحات بالا، پاراگراف نتیجه گیری ما که پارافریزی از همین مقدمه هست را به این صورت مینویسیم:

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

.

نمونه پاسخ کامل 4 پاراگرافی سوال Double Question Essays

در اینجا تمامی پاراگراف هایی که همراه با توضیحات در بالا صحبت شد را به صورت یکجا در یک نمونه پاسخ سطح نمره 8 که توسط مهندس ابوالقاسمی مدرس ایلتس با نمره 8 رایتینگ نوشته شده میبینیم:

رایتینگ آیلتس Double Question Essays

.

خطاهای رایج در سوالات Double Question Essays

بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون از سوالات رایتینگ آیلتس Double Question Essays بیشتر از دیگر انواع ضربه میخورند. در اینجا به چند خطای رایج در این خصوص اشاره میکنیم:

  • عدم ارایه پاسخ کامل به هر دو سوال
  • اشاره نکردن به هر دو سوال در مقدمه رایتینگ
  • اشتباه گرفتن این نوع سوال ها با دیگر سوال های رایتینگ آیلتس

.

مطالعه بیشتر در سایت های مرجع

در خصوص سوالات دو بخشی رایتینگ آیلتس، آموزش ها و مثال های زیادی در فضای مجازی وجود دارد که بررسی آن ها خالی از لطف نیست. در اینجا 3 منبع خیلی خوب در این زمینه فهرست شده است:

https://www.ieltsjacky.com/ielts-double-question-essays.html

https://howtodoielts.com/ielts-task-2-two-questions-double-questions

https://edubenchmark.com/blog/double-question-ielts-task-2

.

جمع بندی و کلام پایانی

در این صفحه به طور کامل در خصوص رایتینگ آیلتس Double Question Essays صحبت کردیم و نمونه پاسخی استاندارد را به شما عزیزان ارایه کردیم. در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.