سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس

سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس

سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس

سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس

سوالات Multiple Choice محدود به مهارت ریدینگ آیلتس نیستند و در بخش لیسنینگ آیلتس هم وجود دارند. سوالات چند گزینه ای یا مالتیپل چویس یکی از انواع 10 حالت ممکن سوال در بخش لیسنینگ آیلتس و به باور بعضی دشوارترین سوالات لیسنینگ آیلتس به شمار میروند. در این پست ضمن معرفی کامل سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس، به نکات کلیدی این سوالات، استراتژی پاسخگویی و حل تمرین با آن ها خواهیم پرداخت.

.

آشنایی با Multiple Choice ها در لیسنینگ آیلتس

همانطور که اشاره شد سوالات مالتپل چویس یکی از انواع دشوار سوالات در لیسنینگ آیلتس به شمار میروند. در این سوالات 2 حالت کلی وجود دارد: (1) انتخاب 1 پاسخ صحیح از بین 3 و گاهی اوقات 4 گزینه و (2) وجود فهرستی طولانی تر از گزینه ها و انتخاب بیش از یک مورد بعنوان پاسخ صحیح. هر دو نوع در ادامه همین مطلب در بخش نمونه سوال مشخص هست.

.

نمونه استاندارد از سوالات چندگزینه ای

در اینجا نمونه هایی از هر دو مدل سوالات مالتیپل چویس لیسنینگ آیلتس دیده میشود. پیشنهاد میکنیم با شنیدن فایل های صوتی و دقت به گزینه ها، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید. در ادامه همین مطلب درباره پاسخ درست سوالات و نحوه رسیدن به این پاسخ ها به صورت گام به گام صحبت میکنیم.

نوع اول سوالات Multiple Choice

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

حل تمرین گام به گام سوالات مالتیپل لیسنینگ

در اینجا به یک نمونه استاندارد از سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس نگاهی خواهیم داشت. در تست بالا در هر تست 3 گزینه دیده میشود و سوال مشخصا تعیین کرده گزینه صحیح باید بر چه اساسی انتخاب شود. در گام اول به کلیدواژه های سوال دقت میکنیم: تست اول عبارت please the tutor را داریم و در تست دوم how work on relevant topics

در گام دوم کوشش میکنیم پیش از آغاز فایل صوتی به کلیدواژه های اصلی هر گزینه نگاه کنیم: well researched، neatly presented و plenty of data؛ همچنین دقت کنید معمولا به همه گزینه ها مستقیم یا غیر مستقیم اشاره میشود پس با شنیدن یک کلمه و تکرار آن چه مستقیم و کامل چه به صورت پارافریز هیجان زده نشوید و عجولانه تصمیم نگیرید چون به احتمال زیاد تله هست.

در گام سوم شنیدن فایل را آغاز میکنیم. عبارت I should have done a bit more reading نشان میدهد گزینه اول صحیح نیست چون با این مورد در تناقض هست. به گزینه دوم هیچ اشاره ای نمیشود اما در بخش آخر گفتگو میشنویم He like the idea که با pleased tutor هماهنگ هست و I used lots of statistics که با included plenty of data هماهنگی دارد. بنابراین گزینه سوم بعد از تحلیل کامل اطلاعات و رد گزینه های دیگر گزینه صحیح ما خواهد بود.

.

نوع دوم سوالات Multiple Choice

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

.

نکات سوالات Multiple Choice لیسنینگ

نکته اول: با نگاه کردن به عنوان، سوال و گزینه ها خیلی سریع کوشش کنید کلیدواژه ها را مشخص کرده و با کشیدن خط علامت بزنید.

نکته دوم: با توجه به اینکه در این سوالات کلمات زیادی برای خواندن وجود دارد، در فاصله کوتاه بخش قبلی کوشش کنید به سرعت سوالات را بخوانید.

نکته سوم: در انتخاب گزینه صحیح عجله نکنید! اولین کلمه ای که میشنوید ممکن است تله باشد. اجازه دهید توضیحات ادامه پیدا کند و زمانی که حس کردید گفتگو وارد بحث جدید و سوال بعدی شد یا زمانی که عبارتی قطعا نشان میدهد پاسخ چه گزینه ای هست آن را انتخاب کنید.

نکته چهارم: زمانی که حس میکنید گفتگو مربوط به سوال بعدی هست سعی نکنید پاسخ سوال قبل را تغییر دهید یا تایم زیادی روی سوالی که فایل از آن عبور کرده بگذارید. معمولا تغییر جواب بعد از پایان صحبت فایل در مورد آن نمیتواند پاسخ درستی باشد.

نکته پنجم: مثل دیگر انواع سوالات لیسنینگ آیلتس، شنیدن کلماتی مثل But یا However به این معناست که پاسخ تغییر خواهد کرد! این واه ها دلیل نادرست بودن توضیحاتی که تا آن نقطه ارایه شده را تعیین میکنند.

نکته ششم: دستوالعمل سوال را با دقت زیاد بخوانید. پاسخ شما در این نوع سوال ها یک حرف الفبا مثل A، B یا C و همانند این ها هست. وارد کردن هرگونه کلمه بجای این موارد پاسخ غلط محاسبه میشود.

نکته هفتم: در لیسنینگ آیلتس پاسخ منفی وجود ندارد. بنابراین هیچ گزینه ای را در پاسخنامه خالی نگذارید. کوشش کنید با توجه به بهترین حدسی که میتواند بزنید یک گزینه را انتخاب کنید.

.

استراتژی پاسخگویی سوالات Multiple Choice

در اینجا به صورت گام به گام در مورد بهترین شیوه پاسخگویی به سوالات مالتیپل چویس لیسنینگ صحبت میکنیم.

گام اول: هیچ چیزی مهم تر از خواندن دقیق دستورالعمل سوال نیست. با نگاه به سوالاتی که در بالا آوردیم این موضوع را در نظر بگیرید. باید دقیقا بدانیم سوال از ما چه انتظاری دارید و دقیقا چه کاری باید انجام شود. مثلا در نوع اول سوال اول باید بدنبال چیزی باشیم که باعث خوشنودی معلم شده(what pleased the tutor)

گام دوم: به سرعت کلیدواژه های داخل سوال را علامت گذاری میکنیم. بعد به گزینه ها نگاه میکنیم. آیا موردی هست که مشخصا برخلاف دیگر موارد یا همگام با دیگر موارد باشد؟ البته در این سوالات پیشبینی پاسخ غیر ممکن اما آنالیز گزینه ها بسیار ارزشمند هست.

گام سوم: با دقت به پارافریز هایی که ممکن است برای کلیدواژه های سوال در فایل صوتی وجود داشته باشد فکر کنید. هم معنی ها و متضاد ها را در نظر بگیرید و آماده شنیدن فایل باشید.

گام چهارم: با کوشش برای حدس زدن پاسخ فایل صوتی را دنبال میکنیم و بدنبال هم معنی ها و کلیدواژه هایی که در سوال مشخص کردیم هستیم. 

گام پنجم: ضمن پاسخگویی به سوال ها تا لحظه آخر برای هر سوال بدنبال ورژنی بهتر یا کلیدواژه های نقض کننده مثال But و However هستیم.

گام ششم: ضمن تمرکز بر سوال پیش رو کوشش میکنیم نگاهی سریع به سوال بعدی هم داشته باشیم. معمولا پاسخ ها در لیسنینگ آیلتس با هم فاصله دارند. بنابراین در زمانی که حس میکنیم اطلاعات بی اهمیت و کلی گویی وجود دارد به سوال بعدی و کلیدواژه های آن که قبلا خط کشیده ایم نگاه میکنیم و آماده بحث و گفتگو درباره آن مورد میشویم.

گام هفتم: در پایان نگاهی به گزینه ها می اندازیم و اگر موردی خالی هست با توجه به یادداشت هایی که داریم یا از حافظه یک گزینه را انتخاب میکنیم و پاسخی را خالی نمیگذاریم. در آخرین گام دقت میکنیم که حروف مربوط به گزینه ها(A، B یا C) به درستی در شماره سوال مورد نظر وارد شده و چیزی جابجا نشده باشد.

.

اشتباهات رایج در سوالات مالتیپل چویس

خطای رایج اول: با شنیدن یک کلیدواژه در یک گزینه آن را انتخاب نکنید! در سوالات چند گزینه ای فایل صوتی معمولا راجع به تمامی گزینه ها صحبت میکند.

خطای رایج دوم: انتظار شنیدن همه گزینه ها را نداشته باشید! برعکس مورد اول شاید در مواردی اصلا راجع یک گزینه صحبت نشود یا صحبتی که شده به صورت یک پارافریز کاملا نامشخص باشد.

حطای رایج سوم: انتخاب خود را به صورت کلی و تنها بخاطر شباهت بین کلیدواژه های فایل صوتی با کلیدواژه های سوال انجام ندهید. معمولا یک اطلاعات مشخص ارایه میشود که یک گزینه 100% درست و بقیه با وجود شباهت های زیاد 100% غلط یا بی ربط هستند. تا به این نقطه از قطعیت نرسیده اید هیچ گزین های را انتخاب نکنید.

خطای رایج چهارم: بی توجهی به سوال هم یکی دیگر از خطاهای رایج هست. اگر دقیقا متوجه نشوید سوال چه چیزی درخواست کرده بدون شک پاسخ نمیتواند درست باشد. این نکته به نظر مورد بسیار ساده و بدیهی هست. اما در آزمون اصلی فشار جلسه و خستگی ذهن باعث میشود رفتارهایی وجود داشته باشد که در حالت عالی وجود ندارد.

خطای رایج پنجم: از دست دادن تمرکز به خصوص در این سوالات که توضیحات بسیار طولانی و اطلاعات اضافه زیادی در فایل صوتی وجود دارد بسیار رایج هست. کاهش تمرکز باعث میشود در لحظه لازم توجه کافی به کلیدواژه ها وجود نداشته باشد و گزینه صحیح از  دست برود. تمرکز شما در تمامی طول بخش لیسنینگ باید 100% باشد.

خطای رایج ششم: انتخاب پاسخ تنها با توجه به یک بخش از فایل صوتی و بی توجهی به دیگر اطلاعات. همانطور که اشاره کردیم معمولا در چند گزینه ای ها در مورد تمامی گزینه ها صحبت میشود و همه شاید به نظر درست برسند. اگر به باقی اطلاعات بی توجه باشید به هیچ وجه نمیتوانید اطمینان داشته باشید که گزینه درست را انتخاب کرده اید. تا عوض شدن بحث و رفتن موضوع روی سوال بعد با دقت به گفته ها توجه کنید.

.

منابع تمرین و تست زنی لیسنینگ آیلتس

بهترین منبع برای تست زنی برای لیسنینگ آیلتس سری کتاب های کمبریج آیلتس pdf برای آیلتس آکادمیک و جنرال هستند که البته تست های لیسنینگ هر دوی این ماژول ها یکسان هست. از دیگر منابع معتبر کتاب Official Guide to IELTS و کتاب IELTS Plus 3 هر یک با آموزش و چندین سری تست کامل برای تمرین هستند. اما اگر تست های آیلتس برای شما دشوار هست میتوانید با کتاب های سطح بندی شده مثل کتاب های Mindset to IELTS و کتاب Complete IELTS یا کتاب Get Ready for IELTS کار را آغاز کنید. تمامی این کتاب ها در فهرست بهترین منابع آیلتس برای دانلود به صورت رایگان در دسترس می باشند.

همچنین میتوانید در سایت های خارجی مرجع با انواع سوالات لیسنینگ آیلتس تمرین داشته باشید. یکی از این سایت ها، وبسایت بریتیش کانسیل به نشانی زیر هست:

https://takeielts.britishcouncil.org/take-ielts/prepare/free-ielts-english-practice-tests/ukvi/academic/listening

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این آموزش به سوالات Multiple Choice در Listening آیلتس بعنوان یکی از سوالات چالشی در مهارت لیسنینگ آیلتس پرداختیم. برای دانلود جدیدترین منابع آزمون آیلتس پیشنهاد میکنیم در  کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما همراه باشید. همچنین گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان ومحلی برای تست زنی و تمرین روزانه در این مهارت خواهد بود.