سوالات ریدینگ آیلتس List of options یا List Selection

سوالات ریدینگ آیلتس List of options یا List Selection

سوالات ریدینگ آیلتس List of options یا List Selection

سوالات ریدینگ آیلتس List of options یا List Selection

در این پست درباره یکی از انواع کمتر دیده شده و نادر سوالات ریدینگ آیلتس با نام List Selection که نام دیگر آن List of options هست نگاهی خواهیم داشت. این نوع سوال یکی از 14 مدل سوال ممکن در مهارت ریدینگ آیلتس هست که در صفحه ای جداگانه فهرست شده و آموزش هر یک از انواع به صورت جداگانه ارایه شده است.

همچنین فهرست بهترین منابع ریدینگ آیلتس و مقدماتی pdf، پیشنهاد ما برای تمرین و تست زنی با انواع سوالات ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک هست.

.

آشنایی با سوالات ریدینگ آیلتس List Selection

سوالات List Selection معمولا شامل فهرستی نسبتا طولانی کوتاه (مثلا شامل 10 یا تنها 5 مورد) از نام افراد، اطلاعات یا تک کلماتی هستند که از بین آن ها با توجه دستورالعمل ارایه شده در سوال باید گزینه های صحیح انتخاب شوند. این نوع سوال ها که فراوانی کمتری در ریدینگ آیلتس دارند تا حدودی از نظر ظاهری شبیبه به سوالات هدینگ مچینگ و مالتیپل چویس های ریدینگ آیلتس هستند. تفاوت سوالات List Selection اینست که تمامی گزینه هایی که باید از فهرست انتخاب شوند مربوط به یک موضوع مشخص هستند که در خود سوال به صورت واضح و مشخص توضیح داده میشود.

برای مثال سوال عنوان میکند که تمامی 5 موردی که نویسنده متن در خصوص “انرژی های تجدیدپذیر” اشاره کرده را از بین گزینه ها انتخاب کنید. اگر 10 گزینه در فهرست وجود داشته باشد باید 5 موردی که دقیقا در متن اشاره شده را شناسایی و انتخاب کنیم. در همین صفحه یک نمونه از این سوالات برای بررسی در دسترس قرار داده شده است.

در این نوع سوالات سرعت بالای خواندن متن و تصمیم گیری در مورد هماهنگ بودن اطلاعات ارایه شده مورد نیاز هست. بنابراین هم Scanning و هم Skimming در پیدا کردن حدودی اطلاعات در گام اول و تعیین قطعی پاسخ های درست در گام دوم بسیار با اهمیت هست. همچنین مثل تمامی سوالات دیگر، آشنایی با پارافریز ها و دایره وسیع لغات میتواند برای سوالات دشوار تر تعیین کننده باشد.

هم تعداد زیاد گزینه ها در فهرست و هم ناآشنا بودن شرکت کنندگان با این نوع سوالات ممکن است باعث شود این سوال ها در نگاه اول بسیار دشوار و چالشی به نظر برسند اما از نظر سطح دشواری سوالات List of options یا List Selection ریدینگ آیلتس معمولا در سطح متوسط هستند و با دقت و تمرین میتوان به خوبی در آن ها نتیجه گرفت.

.

مهم ترین نکته ها در سوالات List Selection

نکته اول: پاسخ این سوالات در متن معمولا به ترتیب است. گرچه ممکن است تعداد موارد استثناء که پاسخ های آن ها پس و پیش هست و ترتیب در آن ها رعایت نشده در سوالات List of options یا List Selection بیش از انواع دیگر مثل سوالات پر کردنی یا Completion ها باشد اما این اصل که بر روی ترتیب پاسخ ها میتوان حساب کرد کمک بسیار بزرگی در آزمون است.

نکته دوم: پاسخ ها فاصله زیادی با هم ندارند و در تمامی متن گسترده نشده اند و معمولا محدود به 2 تا 4 پاراگراف هستند. بنابراین انتظار میرود اغلب پاسخ ها بسیار به هم نزدیک باشند.

نکته سوم: در بین گزینه ها به خصوص اگر تعداد آن ها زیاد باشد معمولا 1 یا 2 مورد بسیار دشوار یا با فاصله زیاد از دیگر گزینه ها در متن قرار گرفته اند. باید دقت زیادی داشته باشید برای هر سوال بیش از 1 دقیقه زمان نگذارید و اگر بعد از این تایم هنوز پاسخ را پیدا نکردید از آن عبور کرده و بررسی آن را به پایان کار موکول کنید.

نکته چهارم: همانند تمامی دیگر انواع سوالات ریدینگ آیلتس، نمره منفی برای پاسخ های غلط در آیلتس وجود ندارد بنابراین اگر زمان شما رو به پایان هست میتوانید بهترین حدس خود را بعنوان جواب درست وارد پاسخنامه کنید و به هیچ وجه پاسخنامه را بدون جواب نگذارید.

نکته پنجم: در وارد کردن پاسخ دقت زیادی داشته باشید. پاسخ صحیح و مورد قبول در این نوع سوال ها معمولا یک حرف الفبا مثل A یا B هست. نوشته کلمه یا عددمورد نظر یا هر چیز دیگر باعث از بین رفتن نمره شما خواهد شد. گرچه این امر به نظر بسیار ساده و بدیهی میرسد، با رعایت نکردن این نمره نمره زبان آموزان زیادی به همین دلیل ساده از بین میرود.

.

نمونه استاندارد سوالات List of options

در زیر نمونه ای استاندارد از سوالات List of Options یا List Selection ریدینگ آیلتس دیده میشود. این نمونه از سری کتاب های کمبریج آیلتس که معتبرترین نمونه سوالات آیلتس به شمار میروند گرفته شده است.

همانطور که مشخص هست فهرستی از 10 جمله در باکس زیر قرار دارد و با توجه به دستورالعمل سوال می بایست از این میان 5 موردی که نویسنده متن درباره Tidal Power به آن اشاره کرده نوشته شود. دقت بفرمایید بعضی از این موارد در نگاه اول ممکن است حتی بدون نگاه کردن به متن کاملا درست برسند چون به مواردی اشاره دارد که به طور کلی یک حقیق پذیرفته شده یا Fact هستند اما معیار ما فقط اشاره شدن به این موارد در متن هست. در بخش بعدی به صورت گام به گام نحوه پاسخگویی به این سوالا را بررسی میکنیم.

سوالات ریدینگ آیلتس List of options.

سوالات ریدینگ آیلتس List of options

استراتژی پاسخگویی گام به گام به سوالات List Selection

در گام اول برخورد با سوالات List Selection نگاهی سریع به عنوان متن و بعد به فهرست می اندازیم و کوشش میکنیم زیر کلمات کلیدی مهم تر خط بکشیم(در فرمت کامپیوتری هایلایت میکنیم). باید دقت داشته باشیم تنها 5 مورد از این موارد پاسخ صحیح و بقیه نادرست هستند. کوشش میکنیم کلیدواژه ها را تا حد ممکن به ذهن بسپاریم.

در گام دوم با توجه به این نکته که پاسخ این نوع سوالات معمولا اما نه همیشه به ترتیب در متن ظاهر میشوند پیشنهاد میشود از اولین پاراگراف خواندن را آغاز کرده و بدنبال کلیدواژه هایی که در سوال مشخص کردیم باشیم. در اینجا more reliable source of energy، replace other forms و public pressure سه سری از کلیدواژه ها مربوط به 3 سوال اول هستند.

در خط سوم پاراگراف A، عبارت Tides are more predictable and power input is constant با گزینه A در فهرست که به more reliable بودن منبع انرژی اشاره دارد هماهنگ هست. بنابراین اولین گزینه صحیح ما A هست. پس طبق انتظار در اولین پاراگراف با خواندن چند خط اول موفق شدیم یک گزینه صحیح را پیدا کنیم. دقت بفرمایید انتظار داریم در این نوع سوال ها، پاسخ ها در متن به ترتیب بوده و فاصله خیلی زیادی هم با هم نداشته باشند. بنابراین با  دقت به خواندن همین پاراگراف ادامه میدهیم

در ادامه پاراگراف اول به نظر میرسد تنها جایی که به دیگر کلیدواژه ها(replace other forms و public pressure) اشاره شده خط 6 ام هست که درباره would be able to close gas, coal and….. که با replace other form هماهنگی کلی دارد اما اگر با دقت بیشتری این مورد را مطالعه کنیم مشخص میشود این ادعا تنها در زمینه tidal power نیست و مربوط به تمامی موارد tidal, wave and wind power هست بنابراین فعلا بعنوان گزینه درست در نظر گرفته نمیشود.

اما در گام سوم با توجه به اینک پاراگراف اول به صورت کلی بررسی شده زمان آن فرا رسیده که به دیگر موارد فهرست هم نگاهی داشته باشیم تا بتوانیم بهتر برای این پاراگراف تصمیم گیری کنیم. گزینه D در فهرست در مورد کاهش air pollution هست که با خط پنجم پاراگراف اول که درباره reducing carbon dioxide emission هست هماهنگی دارد. بنابراین این مورد هم میتواند یک پاسخ صحیح دیگر باشد. دقت بفرمایید از نظر مکانی در متن این پاسخ صحیح بسیار نزدیک به پاسخ قبلی بود و پیش فرض ما درباره ترتیب و نزدیک بودن پاسخ ها را تایید کرد.

در گام چهارم با نگاه دقیق تر به 2 خط پایانی پاراگراف اول متوجه میشویم در مورد جنبه مالی صحبت شده است و مشخصا درباره این فرم انرژی نوشته شده could become a big export earner که با گزینه F که درباره national income صحبت کرده است هماهنگی خوبی دارد. بنابراین سومین گزینه صحیح ما، مورد F می باشد.

برای طولانی نشدن توضیحات در این بخش تنها به بررسی پاراگراف A بسنده میکنیم. دقت بفرمایید تنها در همین پاراگراف 3 گزینه صحیح از بین 5 مورد را پیدا کردیم و بدون شک با بررسی دیگر پاراگراف ها میتوان دیگر موارد را هم به همین ترتیب مشخص کرد. آخرین نکته ای که باید به آن توجه کنیم اینکه گرچه پاسخ ها در متن در این سوالات معمولا به ترتیب هستند، گزینه های سوال که شامل 10 مورد بودند هیچ ترتیبی ندارند بنابراین اگر حافظه شما قوی و سرعت خواندن شما بالاست بهتر هست تمامی آن را بررسی کرده و بعد پاراگراف ها را بررسی بفرمایید.

.

بهترین منابع برای تست زنی ریدینگ آیلتس

بهترین منابع برای ریدینگ آیلتس را میتوان به 2 گروه کلی دسته بندی کرد. اگر سطح شما بالاست و قبلا در دوره های زبان انگلیسی و/یا آیلتس شرکت داشته اید بهترین کار تمرین با سری کتاب های کمبریج آیلتس است که نزدیک ترین تست ها به آزمون اصلی را در خود جای داده و سطح دشواری بالاتری دارند. این کتاب ها کامل ترین منبع هستند و هر 14 نوع سوال ریدینگ ایلتس منجمله سوالات ریدینگ آیلتس List of options که در اینجا درباره آن صحبت شد در آن ها به چشم میخورد.

سری کتاب های کمبریج آیلتس

اما در سطح پایین تر میتوان به چندین کتاب سطح بندی شده آموزشی آیلتس اشاره کرد که در آن ها بخش ریدینگ هم به صورت کامل کاور شده است. از میان این منابع میتوان به سری کتاب های Complete ielts و Mindset for IELTS اشاره کرد.

سری کتاب های Mindset for IELTS

دانلود تمامی این منابع در فهرست بهترین کتاب ها و منابع آیلتس جنرال و آکادمیک ما امکانپذیر هست. این فهرست همراه با توضیحات کامل صوتی ارایه شده و راهنمای خوبی برای انتخاب منابع از بین صدها عنوان کتاب در این زمینه خواهد بود.

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این آموزش درباره سوالات ریدینگ آیلتس List of options یا List Selection به صورت کامل صحبت کردیم و نکته ها و استراتژی های کلیدی پاسخگویی به  این سوالات ارایه شد. همانطور که اشاره شد این نوع سوال تنها یکی از 14 فرم ممکن سوالات ریدینگ آیلتس است و فهرست کامل و آموزش دقیق هر یک از انواع را میتوانید در لینک ارایه شده در بالای همین صفحه مشاهده بفرمایید.

در پایان پیشنهاد میکنیم برای دانلود جدیدترین و معتبرترین منابع آیلتس در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما و برای طرح سوالات خود و شرکت در تست زنی های روزانه در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.