ریدینگ آیلتس سوالات Multiple Choice

ریدینگ آیلتس سوالات Multiple Choice

ریدینگ آیلتس سوالات Multiple Choice

ریدینگ آیلتس سوالات Multiple Choice

سوالات چند گزینه ای ریدینگ آیلتس یکی از  14 نوع سوال ممکن در مهارت ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال هستند. این سوالات جزء سوالات پرتکرار و البته چالشی هستند و برای نمره 6 و بالاتر باید حتما توانایی پاسخدهی صحیح به این نوع تست ها وجود داشته باشد. در این صفحه تمامی جزئیات مربوط به این نوع تست ها به همراه نکات سوالات Multiple Choice آیلتس به صورت کامل آموزش داده شده و یک مورد به صورت کامل حل میشود.

همچنین در فهرستی جداگانه، دانلود pdf گلچینی از بهترین منابع ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال برای آموزش اصول و تست زنی امکانپذیر می باشد. 

.

در این پست آموزش که توسط مهندس ابوالقاسمی مدرس آیلتس با نمره 8 و 15 هزار ساعت تجربه تدریس تنظیم شده موارد زیر پوشش داده شده است:

  • آشنایی با سوالات Multiple Choice ریدینگ آیلتس

  • بررسی گام به گام یک نمونه سوال Multiple Choice

  • تست زنی با یک نمونه سوال چند گزینه ای

  • مهم ترین نکات سوالات Multiple Choice ریدینگ آیلتس

  • بهترین منبع برای تمرین با سوالات Multiple Choice

.

آشنایی با سوالات چند گزینه ای یا Multiple Choice

همانطور که اشاره شد سوالات چند گزینه ای جزء سوالات رایج آیلتس هستند و حتما در آزمون آیلتس خود در یکی از 3 متن اصلی ریدینگ آیلتس دست کم یکبار با این مدل سوال روبرو خواهید شد. اما طراحی این نوع سوال ها به چه صورت هست و چطور میتوان به پاسخ درست رسید و درگیر تله های طراحان سوال نشد؟

در تصویر زیر نمونه ای از یک تست استاندارد چند گزینه ای ریدینگ آیلتس که از سری کتاب های کمبریج آیلتس انتخاب شده را مشاهده میفرمایید. سوال کوتاهی درباره موضوعی از متن مطرح شده و 4 گزینه ارایه شده که تنها یکی از آن ها پاسخ درست هست. در تمامی این گزینه ها کلید واژه هایی وجود دارند که مستقیما در متن هم دیده میشود و همین امر باعث میشه در نگاه اول همگی درست به نظر برسند.

 

بررسی گام به گام نمونه سوال Multiple Choice

پاسخ سوال های مالتیپل چویس در متن به ترتیب هستند بنابراین با پیدا کردن پاسخ یکی از سوالات میتوانیم جای بقیه پاسخ ها را به خوبی حدس بزنیم. به همین دلیل نیازی به خواندن کل متن نیست و مستقیما سراغ سوال اول میرویم و کار را با خواندن سوال آغاز میکنیم.

در اینجا سوال در مورد یک مورد مشخص (Neuroeconomics …seeks to) مطرح شده و کاملا مشخص هست باید در متن بدنبال محلی باشیم که در مورد هدف Neuroeconomics صحبت کرده باشد. با توجه به اینکه کل این متن در مورد این موضوع هست، پیدا کردن محلی که دقیقا در این باره صحبت کرده باشد کار ساده ای نیست و باید در مهارت Skim کردن یا تندخوانی برای رسیدن به محل حدودی اطلاعات مورد نظر به اندازه کافی توانایی داشته باشیم. هدف ما پیدا کردن سریع محلی است که درباره seek to یا هدف Neuroeconomics  صحبت کرده باشد.

بعد از پیدا کردن پاراگرافی که حس میکنیم کمابیش در زمینه “هدف” Neuroeconomics صحبت کرده مرحله بعدی که Scan کردن هست آغاز میشود. در این مرحله باید با دقت زیاد پاراگراف مربوطه را بررسی کرده تا ببینیم دقیقا با کدامیک از گزینه های A، B، C، یا D هماهنگی بیشتری دارد. اگر با ریدینگ های آیلتس آشنایی داشته باشید میدانید که ممکن است 2 یا حتی 3 گزینه به ظاهر درست باشند اما بررسی دقیق تر نشان میدهد که تنها یک گزینه واقعا درست و بقیه هر کدام به دلایلی نادرست هستند. به اطلاعاتی که در گزینه مربوطه باعث میشود پاسخ غلط در نگاه اول درست به نظر برسد، Distractor گفته میشود.

برای مثال گزینه دوم سوال بالا درباره How good decisions are made in brain هست و ممکن است بخشی از متن دقیقا در همین زمینه صحبت کرده باشد اما “هدف” Neuroeconomics پیدا کردن این مورد نیست. سوال مشخصا درخواست کرده هدف Neuroeconomics چه چیزی هست یا Neuroeconomics  بدنبال چه چیزی هست بنابراین در بین گزینه ها باید صرفا بدنبال همین مورد باشیم.

.

تست زنی هدفمند سوالات چند گزینه ای آیلتس

در ادامه یک نمونه دشوار از این تست ها را که از بهترین کتاب های آموزش آیلتس از انتشارات کمبریج انتخاب شده با هم میبینیم. لطفا سوال را مطالعه کنید و در 1.5 دقیقه که تایم استاندارد در آزمون ایلتس هم برای هر سوال همین اندازه است کوشش کنید گزینه درست را پیدا کنید. دلیل خود را در جایی به صورت کوتاه یادداشت کنید و همچین کوشش کنید به صورت منطقی توضیح دهید چرا گزینه های دیگر غلط هستند. نه در این تست نه در دیگر انواع تست های آیلتس نمیتوان به صورت 100% از روش “رد گزینه” به جواب رسید و باید حتما بتوانید توضیح منطقی دهید چرا گزینه ای که انتخاب کردید صحیح هست وگرنه احتمال غلط بودن همان گزینه هم وجود دارد.

بعد از اینکه تست را انجام دادید به توضیحات زیر دقت بفرمایید. این توضیحات هم به صورت صوتی و هم به صورت ویدیویی در دسترس می باشد.

.

تمرین و تست زنی با سوالات Multiple Choice ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس سوالات Multiple Choice

تمرین با تست های Multiple Choice ریدینگ آیلتس

توضیحات با فرمت صوتی با حجم کمتر:

.

10 نکته مهم درباره سوالات Multiple Choice ریدینگ آیلتس

نکته اول: پاسخ سوالات چند گزینه ای همیشه به ترتیب هستند. بنابراین در مجموعه 5 یا 6 سوال مطرح شده تنها کافی هست پاسخ یک سوال را به درستی و با اطمینان تشخیص دهیم. در ادامه با اطمینان میتوانیم محل پاسخ های دیگر را مشخص کنیم و در زمان پیدا کردن جواب های صحیح صرفه جویی کنیم.

نکته دوم: در تمامی سوالات ریدینگ آیلتس که پاسخ های آن ها به ترتیب هست مستقیما به سراغ سوال میرویم و نیازی به خواندن کل متن وجود ندارد. بخش زیادی از متن (90%) هیچ ارتباطی به سوال بعدی شما نخواهد داشت. اگر سوال 2 را با اطمینان پیدا کرده اید، پاسخ سوال 3 در همان پاراگراف یا پاراگراف بعدی هست و نیازی به خواندن پاراگراف های قبلی یا پاراگراف های پایانی متنی نیست.

نکته سوم: کار را با سوال اول شروع نکنید! پیدا کردن سوال اول یا حتی 2 سوال اول معمولا سخت تر هست و طراح این سوالات را گنگ تر طرح میکند. کوشش کنید یک نگاه کلی به تمامی سوال ها داشته باشید و سوالی را برای شروع انتخاب کنید که کلمه مشخص تر مثل اسم یک مکان یا یک عدد یا چیزی شبیه این موارد در آن وجود دارد و پیدا کردن اطلاعات مربوط به آن در متن ساده تر هست. بقیه سوالات به ترتیب قبل و بعد از این سوال هستند و تایمی برای خواندن حجم بیشتری از متن نیاز نیست.

نکته چهارم: در این سوال ها باید دقت زیادی در خواندن داشته باشیم! بعضی گزینه ها 99% از نظر کلیدواژه ها شبیه پاسخ درست هستند چون عینا در متن تکرار شده اند و ذهن را دچار اشتباه میکنند اما در واقعیت معنی آن ها متفاوت هست. شباهت ظاهری زیاد گزینه دلیل درست بودن آن نیست! باید با دقت مفهوم گزینه را با متن چک کنید. حتما پیش از تایید نهایی سوال یک بار دیگر با سختگیری سوال را بخوانید و تک تک کلید واژه ها را دوباره چک کنید. در این نوع سوال ها معمولا تک تک لغات بجز یک مورد درست هستند اما در نهایت پاسخ به خاطر همان یک کلیدواژه غلط، نادرست خواهد بود.

نکته پنجم: یکی دیگر از تله ها در این نوع سوال ها برعکس بودن اطلاعات ارایه شده است. برای مثال همه کلیدواژه ها در سوال و متن با هم هماهنگ هستند اما یک فعل کمکی یا ساختار گرامری منفی کننده باعث میشود معنی برعکس باشد. برای مثال Don’t یا Too much، Few، Little و همانند این ها.

نکته ششم: از دیگر تله هایی که در بعضی سوالات ریدینگ و لیسنینگ آیلتس منجمله چندگزینه ای ها وجود دارد وجود اطلاعاتی در یک گزینه هست که در دنیای واقعی کاملا منطقی و درست(Common Sense) به نظر میرسد و جزء اطلاعات عمومی هر کس محسوب میشود اما اصلا در متن اشاره ای به این مورد نشده است! حس درونی شما در برخورد با این اطلاعات پیام میدهد که این گفته منطقی و درست است و بعضی شرکت کنندگان همین گزینه را بعنوان گزینه درست انتخاب میکنند در صورتیکه ملاک شما فقط و فقط متن هست!

نکته هفتم: از دیگر دام های همیشگی طراح سوالات ریدینگ آیلتس در سوالات چند گزینه ای اینست که در یک گزینه اطلاعاتی کاملا هماهنگ با اطلاعات داخل متن ارایه میکنند که به ظاهر کاملا منطقی هست و شما ناخودآگاه(intuitive) آن را بعنوان یک حقیقت کلی یا Fact تایید میکنید اما سوال مطرح شده چنین چیزی درخواست نکرده و به سوال بی ربط هست. این مدل تله ها هم برای درصدی از افرادی که سوال را درست مطالعه نمیکنند مشکل ساز میشود و اینچنین گزینه ای را بجای جواب درست انتخاب میکنند. 

نکته هشتم: نگران لغات سخت نباشید و خودتان را نبازید! در سوالات Multiple Choice تقریبا هرگز یک لغت سخت مانع پیدا کردن جواب نیست. کوشش کنید بهترین حدس را بزنید یا کلا آن لغت را در نظر نگیرید و کار را ادامه دهید. تجربیان ما در کلاس های آیلتس نشان میدهد 90% شانس این وجود دارد که همچنان جواب درست باشد.

نکته نهم: پاسخ هیچ سوالی را در پاسخنامه خالی نگذارید! در آیلتس برای جواب غلط نمره منفی وجود ندارد بنابراین حتی اگر 1 کلمه هم از سوال و متن متوجه نشده باشدید همچنان در سوالات 4 گزینه ای آیلتس 25% شانس درست جواب دادن را دارید. اگر چند سوال را متوجه نشدید همه گزینه ها را C انتخاب کنید.

نکته دهم: مراقب جابجا وارد کردن جواب ها یا اشتباها 2 پاسخ همزمان وارد کردن مثلا A و B در پاسخنامه باشید. این مواد بیش از آنچیزی که فکر میکنید متداول هست و نمره زیادی را از شرکت کنندگان کسر میکند.

.

بهترین منبع برای تمرین با سوالات Multiple Choice

اگر در سطح نمره 6 و بالاتر هستید پیشنهاد من به شما تمرین با خود کتاب های کمبریج آیلتس هست. تست های مالتیپل چویس به اندازه ای سخت نیستند که نتوان مستقیما با خود کمبریج ها کار کرد به خصوص اگر تست Multiple Choice در متن اول ریدینگ که معمولا ساده تر هست آماده باشد. اما اگر کتاب های کمبریج برای شما هست هستند از دیگر گزینه های خوب در سطح پایین تر کتاب های Complete IELTS سطح های پایین تر هست. اگر بدنبال منابع جدیدتر هستید با مایندست ها کار کنید تا ببینید میتواند با این مجموعه ارتباط برقرار کنید یا خیر. همانطور که اشاره شد تمامی این کتاب ها در فهرست بهترین منابع آیلتس پیشنهادی ما در صفحه ای جداگانه همراه با لینک دانلود مستقیم در دسترس شما هستند.

ضمنا در تمامی منابع معتبر آیلتس پاسخنامه ها تشریحی هستند. اگر پاسخنامه به اندازه کافی روشن نبود سوال مربوطه را در گروه آیلتسی ما ارسال کنید تا بررسی شده و پاسخ صحیح با توضیح کامل برای شما ارسال شود. 

.

آشنایی با سوالات Multiple Choice – همراه باشید

گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما محلی برای تمرین هفتگی با دشوارترین تست های ریدینگ آیلتس و ارایه پاسخ های تشریحی به شما عزیزان.