تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – آپدیت 2024

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک - آپدیت 2024

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – آپدیت 2024

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک، پارت دوم – آپدیت 2024

در یک مجموعه ارزشمند کوشش شده حدود 30 نکته کلیدی و کاملا با اهمیت در مهارت ریدینگ آیلتس دسته بندی شده و همراه با پادکست صوتی آموزشی به عزیزان علاقمند تقدیم شود. این آموزش توسط مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 آیلتس و 15 هزار ساعت تجربه تدریس تنظیم شده که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. این مجموعه بسیار کامل هست و به همین دلیل در 3 بخش ارایه شده و این صفحه تنها پارت دوم این مجموعه هست. پارت اول نکات ریدینگ آیلتس و پارت سوم نکات ریدینگ آیلتس این مجموعه در صفحه های دیگر در دسترس شما عزیزان می باشند.

.

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – درک مطلب مهم تر است یا دایره لغت؟

نکته نهم: یکی از مهم ترین موارد در برنامه ریزی صحیح برای بالا بردن نمره ریدینگ آیلتس آشنایی با نقطه ضعف های ما در این مهارت هست. بعضی از شرکت کنندگان در آزمون از ضعف در “درک مطلب” ضربه میخورند که این مورد معمولا به (1) ضعف عمومی در گرامر انگلیسی، (2) عدم آشنایی با اجزای جمله و تحلیل نادرست، (3) ترجمه فارسی و برداشت کاملا غلط از معنای کلیدواژه ها و نهایتا (4) ناآشنایی با موضوع و نداشتن تجربه مطالعه در حوزه ای خاص باز میگردد. باید توجه داشت که تجربه نشان میدهد بعضی از زبان آموزان حتی در سطوح ضعیف تر و با دانش اندک لغت و گرامر، درک مطلب قوی و کارآمدی از خود نشان میدهد و برخی دیگر خیر بنابراین عملکرد شما باید توسط یک مدرس یا آزمون ماک تحلیلی دقیق مشخص شود. اگر ضعف شما درک مطلب یا Reading Comprehension هست باید بر روی 4 موردی که در بالا فهرست شد تمرکز و برنامه ریزی کنید.

ارتباط دایره لغات و درک مطلب

نکته دهم: اما از سوی دیگر مشکل بعضی از شرکت کنندگان دایره لغت اندک هست که الزاما ممکن هست ارتباط مستقیمی با درک مطلب هم نداشته باشد. بسیاری از زبان آموزان تصور میکنند با دانستن تمامی لغات میتوانند نمره کامل 9 را در مهارت ریدینگ آیلتس  دریافت کنند در صورتیکه بسیاری از زبان آموزان با دایره لغات بسیار وسیع نمره های متوسط و بعضی از زبان آموزان با دایره لغات نسبتا محدود نمره های خوب دریافت میکنند بنابراین برای کوتاه کردن مسیر و انرژی باید لغات را کاملا هدفمند و کاملا بدون دخالت زبان فارسی آموخت.

اگر مشکل شما لغات هست منابع مختلفی را میتوانید گزینش کنید که در پست های آموزشی جداگانه مفصل در این زمینه صحبت شده اما دقت کنید زبان آموزانی که به طور کلی از لغت ضربه میخورند معمولا با مشکل “توهم دانستن لغت” و نه الزاما ندانستن لغت روبرو هستند. به این معنی که با آموختن اشتباه یا آموختن معادل فارسی یک لغت تصور دانستن آن لغت را دارند اما در زمان پاسخگویی به سوال ریدینگ آیلتس معنی غلط لغت مربوطه کمکی به رسیدن به جواب درست نخواهد کرد و باعث سردرگمی ایشان در ریدینگ ها به خصوص در Passage دوم و سوم ریدینگ خواهد شد.

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – تکنیک های افزایش سرعت خواندن متن

نکته یازدهم: به استناد کتاب IELTS Objective یکی از بهترین منابع آمادگی آیلتس از انتشارات کمبریج، حدودا 2800 واژه در مجموع 3 متن ریدینگ هر آزمون آیلتس وجود دارد که همراه با سوالات مطرح شده تعداد لغات آن به نزدیک 3000 میرسد. بدون شک برای پاسخگویی به تمامی سوالات به خصوص به سوالاتی که پاسخ های آن ها ترتیب مشخصی در متن ندارند باید از سرعت بالای مطالعه برخوردار بود. این سرعت برای نمره 7 حدود 300 واژه در دقیقه با حدود 60 تا 70% درک مطلب پیشنهاد میشود. 

عوامل تاثیرگذار بر مهارت تندخوانی

مهارت تند خوانی نتیجه چندین عامل هست که از آن میان میتوان به (1) تجربه زبان آموز در مطالعه و تعداد صفحاتی که تاکنون مطالعه کرده، (2) آشنایی ایشان با موضوع و حوزه متن مورد نظر، (3) دانش لغت و گرامر و (4) هوشمندانه و هدفمند خواندن متن و تکنیک های مختلف دنبال کردن تکه خاصی از اطلاعات یا پردازش مقدار زیادی از اطلاعات در زمان کوتاه مرتبط دانست که کوتاه درباره هر یک از آن ها صحبت میکنیم. 

برخلاف تصور بسیاری از زبان آموزان، مهارت تندخوانی در نتیجه فهمیدن یک سری نکته های خاص و به صورت یک شبه و جادویی بدست نمی آید بلکه یک مهارت مثل رانندگی یا دوچرخه سواری یا ورزشی مثل پینگ پونگ هست که تعداد ساعت های تمرین شما به خصوص همراه با یک مربی کارآموخته با بازده و کیفیتی که در نهایت به دست می آورید ارتباط مستقیم دارد. هر چقدر تعداد ساعت مطالعه شما بالاتر باشد سرعت شما در خواندن متن بالاتر خواهد بود.

تمرین تندخوانی برای تازه کارها

بنابراین در بحث آیلتس اگر در سطح مقدماتی و pre intermediate هستید باید خودتان را به خواندن مجموعا 100 تا 300 کلمه در روز با یک کتاب ساده آموزشی عادت دهید و کوشش کنید با گرفتن زمان سرعت خواندن خود را بسنجید و دقت کنید چقدر از متن را به یاد می آورید. توضیحات بیشتر در این زمینه به صورت جداگانه ارایه شده که میتوانید دنبال بفرمایید. 

از دیگر تکنیک های تندخوانی در آیلتس اگر بدنبال یک واژه خاص مثلا اسم یک شخص یا شهر یا ساختمان هستیم و این اسم به تعداد اندکی در متن تکرار شده میتوانید متن را بجای چپ به راست از بالا به پایین یا از پایین به بالا بخوانیم تا درگیر ساختارهای جمله و خواندن ناخودآگاه متن نشویم تا سرعت ما کاهش نیابد. 

عوامل تاثیرگذار بر تندخوانی

از دیگر تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال را میتوان به استفاده از یک مداد برای دنبال کردن متن اشاره کرد که در دیرتر خسته شدن چشم تاثیر مثبتی دارد و ضمنا کمک میکند در جاهایی که متن دشوارتر هست سرعت شما کاهش پیدا نکند. دقت کنید مهارت تند خواندن متن بدون شک به صورت مستقیم با دانش گرامر و لغت شما ارتباط دارد بنابراین اگر در این دو بخش ضعف دارید هیچ تکنیکی نمیتواند شما را به 200 یا 300 کلمه در دقیقه برساند چون بدون شک متوجه آنچه خوانده اید نمیشوید. تسلط بر هم معنی ها و فهمیدن متنی که با کلیدواژه های متفاوت نوشته شده کمک میکند خیلی سریعتر در متن پیش بروید یا از روی بخش هایی که ارتباط مستقیمی با موضوع مورد نظر ندارد به سرعت عبور کنید. 

گرچه به دست آوردن مهارت تندخوانی دشوار و زمانبر هست اما در نهایت برای رسیدن به نمره 7 و بالاتر بدون شک مورد نیاز خواهد بود. سوالاتی که کاملا مفهومی هستند و پاسخ های آن ها به ترتیب نیست بدون داشتن سطح مطلوبی از مهارت تند خوانی قابل پاسخگویی نیستند بنابراین باید کوشش کنید روی این مهارت برنامه ریزی کافی داشته باشید. 

.

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – مدیریت زمان و سهم زمان پیشنهادی هر متن(Passage) ریدینگ آیلتس

نکته دوازدهم: یکی از سوالات همیشگی زبان آموزان بحث مدیریت و زمانبندی صحیح در ریدینگ آیلتس هست و روش های مختلفی هم در این زمینه پیشنهاد شده. نکته با اهمیت در این زمینه این هست که “هرگز یک رویکرد نمیتواند برای تمامی شرکت کنندگان موثر باشد” و بسته به نمره مورد نظر و سطح شما، بهترین روش متفاوت خواهد بود. 

همانطور که میدانیم برای هر یک از 3 متن آیلتس 20 دقیقه زمان در نظر گرفته شده و در مجموع 1 ساعت یا 60 دقیقه برای پاسخگویی زمان خواهیم داشت اما اینکه چقدر از این 1 ساعت زمان به کدام متن اختصاص داده شود بر عهده و تصمیم ما خواهد بود. به طور کلی برای شرکت کنندگانی که بدنبال نمره های بالاتر مثل 7 و بالاتر از 7 هستند و بدون شک سطح بالاتری هم دارند بهترین روش کوتاه کردن زمان برای متن یا Passage اول و اضافه کردن این زمان ارزشمند به متن سوم هست.

مدیریت زمان برای نمره 7 ریدینگ آیلتس

به طور کلی برای زبان آموزانی که بدنبال نمره 7 و بالاتر در ریدینگ آیلتس هستند پیشنهاد میشود بسته به سطح دشواری متن اول، بیش از 10 تا 13 دقیقه روی این متن صرف نشود و در صورت امکان چند دقیقه هم از 20 دقیقه متن دوم ذخیره شود و تمامی این زمان به متن سوم اختصاص یابد. گرچه در بعضی ریدینگ های آیلتس متن اول و دوم به اندازه کافی دشوار هستند و چنین چیزی امکانپذیر نیست اما در بسیاری از آزمون ها به شکلی که گفته شد میتوان زمانبندی را انجام داد و امتیاز خوبی از متن سوم گرفت. در صورت موفقیت آمیز بودن این زمانبندی، حدود 30 و چند دقیقه برای متن سوم زمان وجود خواهد داشت که میتواند شانس ما را برای رسیدن به بیش از 30 پاسخ درست از 40 سوال به بیشتری حد برساند.

مدیریت زمان برای نمره 6 ریدینگ آیلتس

اگر سطح و هدف شما نمره 6 یا پایین تر هست، شدت دشواری متن سوم و حجم متن اول و دوم به اندازه ای است که عملا شانس زیادی برای نمره گرفتن از متن سوم برای شما وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد میشود زمان را به 10 دقیقه برای متن سوم کاهش دهید و این زمان اضافه را به متن اول و دوم اختصاص دهید. طبیعت ما معمولا اجازه این تغییر زمانبندی را نمیدهد و یک نیروی درونی از شما میخواد بیشتر به پارت سوم زمان بدهید و نهایت استفاده را از این بخش بکنید اما در واقعیت اگر سطح شما 5 تا 6 هست خواندن یا نخواندن این بخش تفاوت زیادی نخواهد داشت چون حتی با چندین بار خواندن متن هم موفق به درک متن، درک سوال ها، مشخص کردن تله ها و در نهایت رسیدن به پاسخ صحیح در تایم تعیین شده نخواهید شد و عملا زمان اختصاص داده شده هدر خواهد رفت.

بنابراین باید با این نیروی درونی مبارزه کرد و هوشمندانه این زمان را به متن اول و دوم اختصاص داد. برای رسیدن به نمره 5 و 6 به 20 تا 25 پاسخ صحیح نیاز خواهید داشت که امکان رسیدن به این عدد از حدود 26 سوال متن اول و دوم + تنها یکی دو پاسخ درست از متن سوم کاملا شدنی هست. 

.

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – معنی Not Given و فرق آن با False در چیست؟

نکته سیزدهم: یکی از انواع سوالات متداول در ریدینگ آیلتس سوالات True False Not Given هست که پاسخ های آن ها در متن به ترتیب ظاهر میشوند و جزء سوالات دشوار آیلتس نیست اما تعداد قابل توجهی از زبان آموزان با این مدل سوالات و به خصوص تفاوت بین False و Not Given مشکل دارند. بنابراین از نکات کلیدی ریدینگ آیلتس شناسایی تفاوت بین False و Not Given هست چون بدون شک در روز آزمون با آن روبرو خواهید شد.

یکی از پیشفرض های نادرستی که زبان آموزان درباره سوالات Not Given دارند این هست که Not Given به معنی “نبودن اطلاعات در متن” هست و شاید دقیقا همین مورد را مستقیما از زبان مدرسان آیلتس هم شنیده باشید درصورتیکه متاسفانه این ادعا و این پیش فرض نادرست است و Not Given به معنای “ناقص بودن اطلاعات مربوطه در متن” هست که نبود اصلاعات. به همین دلیل بسیاری از زبان آموزانی که موفق به یافتن اطلاعات مربوطه در متن نمیشوند ناخودآگاه پاسخ این سوالات را Not Given در نظر میگیرند. 

False دقیقا به چه معنی هست؟

بنا به تعریف False در ریدینگ آیلتس به معنای “قطعا نادرست بودن” اطلاعاتی هست که در سوال آن را داریم و برای اثبات این نادرست بودن باید حتما دلیل کاملا مشخص در متن داشته باشیم. این دلیل معمولا (1) یک جمله مشخص و ناقض جمله مورد نظر در سوال هست یعنی در سوال گفته شده “طولانی ترین شب سال در فصل زمستان هست” و در متن اشاره شده آخرین شب پاییز شب یلداست که در تقویم ایرانی هیچ شبی از آن طولانی تر نیست.

پس مشخص هست که سوال که ادعا کرده “طولانی ترین شب سال در فصل زمستان هست” یک ادعای نادرست است و (2) اینکه عملی که در سوال اشاره شده توسط کسی انجام شده در متن اشاره شده که توسط کس دیگری انجام گرفته. برای مثال در سوال گفته شده “الکل توسط پروفسور حسابی کشف شده است” در صورتیکه که متن داریم “کشف الکل در کارنامه افتخارات رازی ثبت شده است” بنابراین مشخص هست که ادعای مطرح شده در سوال False هست.

Not Given دقیقا به چه معنی هست؟

اما وقتی متن را برای سوالات Not Given جستجو میکنیم به طور مشخص درباره ادعای مطرح شده در سوال صحبتی نکرده و فقط کلی گویی میبینیم. برای مثال در سوال گفته شده “آریایی ها اولین کسانی بودند که به فلات ایران کوچ کردند.” اما در متن گفته شده “آریایی ها در زمان بسیار قدیم به فلات ایران کوچ کردند.” اگر دقت کنیم عبارت “اولین” با عبارت “بسیار قدیم” یکی نیست بنابراین گرچه درباره کوچ آریایی ها در گذشته به فلات ایران صحبت شده و قطعا این اطلاعات در متن هست اما نمیتوان با قطعیت گفت که پاسخ True یا False هست چون اطلاعات کافی وجود ندارد و متن از این نظر ناقص است. 

با توجه به توضیحات بالا فرق مشخصی بین False و Not Given وجود دارد اما در بسیاری از موارد (1)ضعف ما در لغات و برداشت نادرست از معنای برخی واژگان، (2) سرعت خواندن پایین و نرسیدن به محل مورد بحث موضوع مورد نظر یا (3) پیش فرض های نادرست درباره اصول انتخاب پاسخ های True/False/Not Given باعث میشود پاسخ برخی زبان آموزان سطح مقدماتی و میانی به این گونه سوالات پاسخ های درستی نباشد. 

تکنیک های ریدینگ آیلتس آکادمیک – همراه باشید

گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما محلی برای پاسخگویی به تمامی پرسش های شما درباره ریدینگ آیلتس هست.