زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

عزیزان در این پست قصد داریم در خصوص زمان حال کامل(Present Perfect) و کاربردهای آن در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس به ویژه برای نمره بالای 7 صحبت کنیم. قبلا سرفصل های زمان حال ساده برای آیلتس 7+ و زمان حال استمراری برای آیلتس 7+ را به صورت کامل توضیح دادیم که در صفحه های جداگانه در دسترس هستند. 

این آموزش برپایه کتاب مرجع گرامر Cambridge Grammar for IELTS هست که در این نشانی با کیفیت بالا برای دانلود در دسترس هست. 

تمامی منابع سایت به همراه هزاران کتاب دیگر در بزرگترین کانال های دانلود زبان انگلیسی و آیلتس در تلگرام با نشانی (https://t.me/ielts2official) و (https://t.me/ielts2download) در دسترس شما عزیزان می باشد. 

گرامر زمان ماضی نقلی – Present Perfect

دانلود فایل

.

تعریف زمان حال کامل، فرمول و کاربردها

زمان حال کامل یا ماضی نقلی به طور کلی هنگامی استفاده میشود که یک عمل یا اثر آن از گذشته تا به حال ادامه داشته و انتظار میرود در آینده هم همچنان ادامه داشته باشد. زمان آغاز و انجام این عمل برای ما در درجه اول اهمیت نیست و مهم خود عمل یا اثر آن هست.

این زمان دقیقا برعکس زمان گذشته ساده هست که زمان انجام کار اولویت ماست نه خود عمل. درباره این تفاوت در پایان همین پست بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

اجازه بدهید نگاهی به فرمول حالت خبری، سوالی و منفی این زمان داشته باشیم:

+ Have/Has + Past Participle                   I have washed the dishes. 

– Have/Has + not + Past Participle          I have not washed the dishes. 

؟ Have/Has +………+  Past Participle       Have I washed the dishes?

حال اجازه بدهید نگاه دقیق تری به کاربرد های زمان حال کامل داشته باشیم: 

(1) از این زمان هنگاهی استفاده میکنیم که قصد داریم در مورد بازه زمانی صحبت کنیم که هنوز پایان نیافنه و ادامه دارد(برای مثال Today, This week و همانند این ها): 

I have written a few words about the topic this morning. (در اینجا روز مورد نظر هنوز تمام نشده)

I have worked very hard this week. 

He has made a lot of money this year. 

(2) زمانی که قصد داریم اشاره کنیم عملی در گذشته اتفاق افتاده و اثر آن هم اکنون با ماست. در اینجا اشاره نمیکنیم دقیقا چه زمانی این عمل اتفاق افتاده. 

I have washed the dishes. 

I have talked to him about the problem. 

I have watched that documentary. 

در تمامی این موارد اثر عمل انجام شده در زمان حال ادامه دارد و منظور گوینده اشاره به همین اثر هست که به ترتیب عبارتست از (تمیز بودن ظرف ها، انجام شدن گفتگویی که قرار بوده انجام شود، و دریافت اطلاعات لازم از مستندی که قرار بوده تماشا شود)

.

قید ها در زمان حال کامل

یکی از راه های شناسایی زمان حال کامل قید هایی هست که معولا با این زمان به کار میرود و عبارتند از: Ever، Never، Before، Up to now، Still و So far؛ 

برای مثال: 

I have never driven a bus before. 

Have you ever been to Dubai before?

I still have not seen that famous movie.

I have seen this advertisement several time so far. 

.

نکته مهم! دقت داشته باشید در هر یک از این موارد اگر قصد داشته باشیم اشاره مستقیمی به زمان رویداد یا عدم انجام رویداد داشته باشیم باید حتما از زمان گذشته ساده استفاده کنیم. برای مثال:

I did not drive a bus last week

I did not see that famous movie 2 years ago when it was first launched.

I saw this advertisement several time yesterday

.

دیگر قید های متداول در زمان حال کامل

همانطور که اشاره کردیم یکی از موارد کاربرد زمان حال کامل تمرکز بر این اصل هست که اثر عمل انجام شده در گذشته تا زمان حال ادامه دارد. برای تاکید بیشتر بر روی این ارتباط بین اثر این عمل در گذشته و زمان حال که گوینده در آن در حال صحبت هست از این قید ها استفاده میکنیم: Recently، Just، Already و البته Yet که معمولا در حالت سوالی و منفی استفاده میشود.

چند مثال ببینیم:

I have just finished talking to my sister on the phone.

We have recently established a new rule regrading air pollution.

I have already watched that movie.

I have not received any answer from my friend yet.

در تمامی این موارد ارتباط بین عمل انجام شده و وضعیت زمان حال مورد تاکید قرار گرفته. برای مثال مورد اول میتواند به این اشاره داشته باشد که این شخص آماده است درباره این موضوع صحبت کند یا الان آزاد هست تا کار بعدی را آغاز کند یا……

در مثال دوم شخص به صورت ضمنی تاکید میکند که این قانون جدید باید تاثیر یا تغییری در وضعیت زمان حال به وجود آورد چون هم اکنون چنین قانونی وجود دارد.

در مثال سوم اثر دیدن فیلم این است که شخص برای مثال علاقه ای به دیدن دوباره آن ندارد یا برای مثال میتواند درباره کیفیت آن نظر بدهد یا…..

در مثال آخر شخص تاکید میکند که منتظر دریافت پیام هست و این انتظار از گذشته تا زمان حال ادامه دارد.

بنابراین در تمامی شرایط مختلفی که شما زبان آموز عزیز در هنگام استفاده از زبان انگلیسی در آینده با این قید ها برخورد خواهید داشت خواهید دید که چگونه از آن ها بنا به مورد و شرایط برای تاکید بر این اتصال بین گذشته و حال مورد استفاده قرار گرفته اند.

.

اشاره به بازه زمانی در Present Perfect

با 2 ساختار for و since میتوانیم به بازه زمانی که عمل یا اثر آن از گذشته تا زمان حال ادامه داشته اشاره کنیم. For همراه با طول زمان و Since با نقطه زمان در گذشته استفاده میشود. این مثال ها را ببینید:

I have worked in this company for 10 years.

I have worked in this company since 2010.

دقت بفرمایید که در مورد اول ساختار For + Period of Time به کار رفته و این عمل هنوز ادامه دارد و این شخص هنوز در این شرکت مشغول کار هست.

در مورد دوم از ساختار Since + Point of Time استفاده شده و باز هم این عمل هنوز ادامه دارد و این شخص هنوز در این شرکت مشغول کار هست.

.

تفاوت زمان حال کامل و گذشته ساده

میتوانیم به 3 تفاوت بین این دو زمان اشاره کنیم. دقت بفرمایید که این تفاوت و شناسایی زمان لازم با توجه به موقعیتی که در حال توصیف آن هستیم یکی از رایج ترین خطاهای زبان آموزان سطح متوسط و حتی گاهی سطح پیشرفته هست بنابراین باید حتما بعد از پایان این بخش با انجام تمرین های کتاب خود را بسنجید و اگر موردی برای شما نامفهوم هست حتما در بخش کامنت ها پرسش بفرمایید.

1. زمان حال کامل، گذشته و حال را به هم پیوند میدهد اما زمان گذشته ساده فقط در مورد گذشته صحبت میکند.

به تفاوت این دو جمله دقت بفرمایید:

I have just had lunch.

اثر این کار که سیر بودن شخص هست تا الان ادامه دارد پس برای مثال نیازی به وعده غذایی دیگر ندارد

I had lunch 3 hours ago.

زمانی که شخص قصد دارد مشخص کند دقیقا چه زمانی این اتفاق افتاده و ارتباطی با زمان حال مد نظرش نیست

.

2. زمان حال کامل، در مورد زمان مشخص و دقیق در گذشته صحبت نمیکند اما زمان گذشته ساده مشخصا زمان رویداد عمل را اعلام میکند یا رویدادن عمل در گذشته  از مفهوم جمله مشخص هست.

به تفاوت این دو جمله دقت بفرمایید:

I have visited Shiraz before.

شخص قبلا در زمانی که اشاره نشده به شیراز سفری داشته. زمان مشخص نشده چون اهمیتی ندارد اما اثر این عمل که عملا مد نظر گوینده هست ادامه دارد که آشنایی با شهر شیراز هست.

I visited Shiraz 2 years ago or “I visited Shiraz when I was a student.”

شخص دقیقا مشخص میکند چه زمانی این اتفاق افتاده چون زمان بسیار مهم هست. دقت بفرمایید که در مورد دوم زمان مشخص نشده اما عبارت نشان میدهد در زمانی در گذشته این عمل اتفاق افتاده و این شخص الان دیگر دانشجو نیست.

3. زمان حال کامل، از عبارت های زمانی(Time Expressions) برای اشاره به زمان استفاده میکند تا نشان دهد بازه زمانی به پایان نرسیده اما زمان گذشته ساده دقیقا برعکس از عبارت هایی برای اشاره به زمان استفاده میکند تا نشان دهد زمان به پایان رسیده و در گذشته قرار دارد.

به تفاوت این دو جمله دقت بفرمایید:

I have read 5 books this year.

در اینجا سال هنوز تمام نشده و برای مثال تا پایان سال شاید یک کتاب دیگر خوانده شود.

I read 5 books last year.

در اینجا سال گذشته مشخصا اشاره شده و در حال حاضر در سال جدید هستیم.

.

عبارت های زمانی(Time Expression) معمول در زمان حال کامل

به طور کلی 2 گروه از عبارت های زمانی همراه با حال کامل استفاده میشود.

گروه اول بعد از فعل کمکی (auxiliary) و قبل از فعل اصلی (main verb) جای میگیرند. این گروه عبارتند از: Recently، Already، Always، Ever، Just و Never. برای مثال:

I have never been to Mashhad before.
We have just updated the information on the website.

همچنین دقت داشته باشید که ever معمولا در حالت سوالی و منفی مورد استفاده قرار میگیرد و در حالت خبری یا مثبت متداول نیست.

Have you ever tried to learn more than it is needed at workplace?

اما گروه دوم این عبارت های زمانی بعد از فعل اصلی قرار میگیرند. از این عبارت ها میتوان به all my life، yet، before، for ages، for 2 weeks، since 2003، since I was a child و همانند این ها اشاره کرد. 

به محل قرار گرفتن این عبارت ها در این جمله ها دقت بفرمایید:

I have tried all my life to be nice to older people.

I have practiced really hard for 2 weeks.

She has lived here since she was a child.

.

نکته: اگر مفعول جمله بجای یک کلمه یک عبارت مفعولی یا Object Clause باشد، عبارت های زمانی اشاره شده در بالا بعد از این کلاز و در آخر جمله ظاهر میشود. به این نمونه دقت بفرمایید:

I have written more than 10 assignments since I started this course.

اطلاعات بیشتر درباره Object Clause ها در این نشانی:
https://icaltefl.com/object-clauses

.

کاربردهای زمان حال کامل در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس

از زمان حال کامل بیش از هر چیز میتوانیم در تسک 2 رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال برای توضیح دادن درباره تاریخچه یک موضوع استفاده کنیم. خیلی از زبان آموزان ما به اشتباه از زمان حال ساده برای این کار استفاده میکنند که بدون شک نادرست هست. به این مثال ها دقت بفرمایید:

Incorrect: The online training become more important part of formal education over the past decade

Correct: The online training has become more important part of formal education over the past decade.

گرچه در تسک اول رایتینگ آکادمیک در توصیف نمودارها این زمان نامعمول هست اما اگر زمان حال در بازه زمانی اشاره شده وجود داشته باشد میتوانیم از زمان حال کامل در توصیف بخشی از نمودار استفاده کنیم. این نمونه را از کمبریج آیلتس جلد 9 ام ببینیم:

در سوال گفته شده که گزارش در سال 2008 منتشر شده بنابراین از این زمان به بعد آینده و به قبل گذشته هست.
سمپل رایتینگ تسک 1 نمره 9.

در اینجا مشخص هست که این پاسخ استاندارد نمره 9 با استفاده از زمان حال کامل(has fluctuated since 1990) و بلافاصله بعد از آن زمان حال ساده(now provide…) کوشش کرده بیشتری تنوع را در ساختارهای دستوری داشته باشند تا بالاترین نمره ممکن را کسب کند.

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

.

سوال های بسیار زیادی در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس وجود دارند که برای ارایه یک پاسخ مناسب مجبور به استفاده از زمان حال کامل در پاسخ هستیم. برای مثال زمانی که درباره تغییرات یک چیز خاص(برای مثال صنعت سینما) از گذشته به حال یا کلا درباره گذشته چیزی پرسش میشود ناگزیر به استفاده از این زمان هستیم. برای مثال:

Has travel become safer in recent years? 

How has the internet changed the way people communicate?

کاملا مشخص هست که حتی خود سوال با زمان حال کامل مطرح شده و عدم تسلط به این زمان یا ناآشنایی با افعال بیقاعده بدون شک مانع رسیدن ما به نمره بالای 6 در این مهارت خواهد شد.

اگر با 7 نوع سوال متداول در پارت سوم اسپیکینگ آیلتس که همین انواع در رایتینگ های آیلتس هم متداول هست آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم حتما این مطلب را دنبال بفرمایید.

.

(Present Perfect Continuous)تفاوت بین زمان حال کامل و حال کامل استمراری

درباره این تفاوت مهم در صفحه جداگانه ای به صورت کامل صحبت کرده ایم که میتوانید در این نشانی آن را دنبال بفرمایید.

.

تمرین های کتاب Cambridge Grammar for IELTS

این تمرین ها کاملا هدفمند طراحی شده اند و هر کدام یکی از نکته های آموزشی بالا را مد نظر دارند. با انجام آن ها بدون شک بر سر دوراهی برای انتخاب زمان مناسب قرار خواهید گرفت و با بازبینی مطالب مورد نظر، دانش لازم برای انجام کار را به دست خواهید آورد. همانطور که اشاره شد، پاسخنامه تشریحی در سراسر مسیر همراه خوبی برای شما عزیزان خواهد بود.

 

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

.

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

.

.

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

زمان حال کامل در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

.

آموزش گرامر حال کامل – Present Perfect

دانلود فایل

.

گرامر زمان حال کامل در آیلتس – مطالب پیشنهادی

دانلود سری کمبریج آیلتس جلد 1 تا 18

دانلود خودآموز ویدئویی رایگان 4 مهارت آیلتس

دانلود 1000 صفحه سوالات واقعی آیلتس از سراسر جهان