چطور در لیسنینگ آیلتس 8.5 گرفتم؟ (توصیه های مهندس ابوالقاسمی)

چطور در لیسنینگ آیلتس 8.5 گرفتم؟

چطور در لیسنینگ آیلتس 8.5 گرفتم؟

چطور در لیسنینگ آیلتس 8.5 گرفتم؟ (توصیه های مهندس ابوالقاسمی)

لیسنینگ یکی از بخش های عذاب آور و فرساینده به ویژه برای زبان آموزانی است که پایه ضعیفی داشته یا باید در کوتاه مدت کار را تمام کنند. در آزمون آیلتس که در 15 اسفند 94 برگزار کردم به نمره 8.5 لیسنینگ دست یافتم. این نمره به ویژه برای من که در آغاز همچون بسیاری از زبان آموزان پایه بسیار ضعیفی از لیسنینگ داشتم و از دوران نوجوانی در انگلیسی قادر به جداکردن آواها از هم نبودم دستاورد بزرگی بود. (تاریخ انتشار اولیه این نوشته 29 اپریل 2016)

در اینجا نکته هایی که در موفقیتم و رسیدن به این نمره سودمند و کارساز بوده اند را کوتاه توضیح میدهم.

.

1. داشتن برنامه ریزی بلند مدت و پیوسته

planning for IELTS TOEFL Exams

برنامه های و دوره های فشرده به شرط درست بودن مجموع منابع و شناخت درست از زبان آموز اگر پیوسته باشند میتوانند ایشان را حداکثر به نمره 7 لیسنینگ برسانند ولی برای رسیدن به نمره های بالاتر باید به بازه های زمانی 1 سال یا حتی چندساله فکر کرد. آموختن لیسنینگ، آشنایی با لحن و واژگان زبان انگلیسی و قابلیت دنبال کردن جمله ها در شرایط ناآشنا تنها درصورت تماس چند صد تا هزاران ساعته با فایل های شنیداری روی میدهد و جستجو برای یافتن نسخه های جادویی و تکنیک های تست زنی لیسنینگ هوشمندانه نیست.

بهتر است برای بهبود لیسنینگ خود تا سطح های بسیار بالا یک برنامه ریزی مشخص داشته باشید. برنامه ریزی درست شاید حتی از کتاب ها یا استاد و آموزشگاهی که با آن کار میکنید مهمتر باشد چرا که در نهایت آنچه از تمامی منابع و آموزش مدرس خواهید آموخت به برنامه ریزی و تمرین خودتان بستگی خواهد داشت. اگر شاغل نیستید باید دست کم روزانه 2 تا 3 ساعت را به تمرین با انواع منابع شنیداری، لغت و گرامر زبان انگلیسی سپری کنید. دنبال کردن سریال ها یا ااخبار و پادکست ها در این راه بسیار سودمند خواهند بود ولی از آن مهم تر پیوسته بودن کار و متوقف نکردن آن است. به هیچ دلیل نباید برنامه خود را در میانه راه رها کنید وگرنه رسیدن به سطح بالاتر  از 7 در لیسنینگ آیلتس برای شما بجای چندین ماه چندین سال زمان نیاز خواهد داشت.

2. عادت به دنبال کردن سریال ها و فیلم های انگلیسی بدون زیرنویس

Best TV Series for Improving English Listening

نمره های بالاتر از 7 در لیسنینگ به معنای آشنایی با یا چیره دستی در به کارگیری از گستره بسیار بزرگتری از ساختارهای زبان انگلیسی است که آشکارا فراتر از کتاب های ترمیک زبان انگلیسی و حتی منابع آیلتس یا تافل میباشد. یکی از دروازه های راهیابی به دنیای واقعی زبان انگلیسی پدید آوردن عادت دنبال کردن سریال هاست. در این زمینه پیشتر توضیحاتی داده شده ولی درباره بهره گیری از زیرنویس ها باید گفت کسی که بدنبال رسیدن به سطح 7.5 یا 8 لیسنینگ آیلتس است باید زیرنویس ها را کاملا فراموش کرده و بدنبال بهره گیری از دیکشنری و اندیشیدن به معنای جمله های دشوار باشد. باور شخصی من این است که زیرنویس ها تنها به عقب افتادن و ضعیف ماندن زبان آموز خواهند انجامید و در بهترین حالت یک ترجمه درست به زبان آموز ارائه خواهند کرد ولی حتی اگر با دیدن یک فیلم یا سریال انگلیسی موفق شوید 20% آن را هم بفهمید بی گمان باشید با گام برداشتن در همین مسیر پس از چند ماه هزاران هزار واژه و ساختار پرکاربرد انگلیسی را خواهید آموخت. همچنین اگر عادت به فیلم دیدن ندارید(همانند من در سال 2008 که در هند خواندن جدی برای آیلتس را آغاز کردم) کوشش کنید این عادت را پدید بیاورید. عادت به دیدن فیلم و سریال برای 99% افراد برای گذران زمان و جدا شدن از رویدادهای پیرامونشان است، ولی برای شما یک راه کوتاه برای بهبود زیربنایی زبان انگلیسیتان به ویژه در بخش لیسنینگ. از این رو فیلم یا سریال دیدن برای شما باید هوشیارانه، در محیطی آرام و با دقت فراوان باشد. در این باره در زیر بیشتر خواهم گفت.

سریال ها و فیلم های بی شماری را در یک بازه زمانی چند ساله دیدم که برخی از آنها را پیشتر در همین سایت دسته بندی کردم ولی با توجه به هشدارهایی که دریافت کردیم ناگزیر به برداشتن این فهرست ها شدیم. برای دانلود یا خریداری بهترین سریال ها شاید بهتر باشد با دوستانتان مشورت کنید.

.

3. عادت به شنیدن سخنرانی ها و پادکست ها

podcasts for improving listening

یکی از نارسایی های فیلم ها و سریال ها برای کسانی که بدنبال بهبود وضعیت لیسنینگ خود برای آزمون هایی همچون آیلتس و تافل هستند، غیر رسمی بودن زبان این منابع است به گونه ای که شاید نتیجه دلخواه خود را در چهارچوب های خاص این دو آزمون نگیرند و فقط حساسیت ایشان به ساختارها و واژگان و دانش گویش و تلفظ و یا تکه کلام ها و اصطلاح های خیابانی و محاوره ای ایشان بهبود یابد. تمرین با پادکست ها این نارسایی را پوشش میدهد. من تمرین های زیادی را با سخنرانی های باراک اوباما داشتم و باور دارم این تمرین ها در بهبود لیسنینگ من و بهبود سطح واژگان آکادمیک سودمند بوده است. همچنین پادکست های بیشماری از دانشگاه های تراز اول جهان در دسترس است که برخی از آن ها در مجموعه ای با نام “منابع آیلتس بالای 7” پیش از این دسته بندی کرده ام که میتوانید در پیوند های پایانی این نوشته آن ها را بررسی فرمایید.

.

4. تمرکز موشکافانه بر جمله ها و پیدا کردن معنی تمامی واژه ها و عبارت ها

.

از آغاز تمرین های حرفه ای برای آزمون آیلتس که در سال 2008 آنها را در هند آغاز کردم، عادت به نگه داشتن(Stop کردن) فیلم ها، شنیدن دقیق چندباره و بیرون کشیدن تک تک واژه های تازه و کلیدی از دیکشنری داشتم. هرگز از چیزی که متوجه نمیشدم نمیگذشتم ولو این رویه به بی مزه شدن فیلم یا کلافه شدنم منجر بشود. دستاورد این شیوه ولی بسیار چشمگیر بود و در یک بازه چندماهه موفق شدم با چندصد جمله کلیدی زبان انگلیسی و تلفظ هزاران واژه مهم آشنا بشم. توصیه میکنم اگر تمرین را با فیلم، سریال یا پادکست ها و دیگر فایل های آموزشی انجام میدهی جدی و موشکافانه بودن رو پایه و اصل کارتان قرار بدید تا به نتیجه خوبی برسید.

.

5. تمرین بر روی مهارت حدس زدن پاسخ ها در بخش لیسنینگ آیلتسGood guess

اما حتی اگر نزدیک به سطح یک انگلیسی زبان هم برسید ممکن است همچنان در تبدیل مهارتشان به نمره آیلتس یا تافل بالا ناتوان باشید و شکست بخورید. این مساله البته آن اندازه که آموزشگاه های آیلتس و تافل کوشش میکند به زبان آموزان القا کنند و تصویری “کنکوری” از آیلتس بسازند نیست چون هرکس با زدن چند تست یک مهارت نسبی بدست خواهد آورد ولی رسیدن به نمره های بالا بدون کوچکترین شکی به برخی نکته ها به ویژه مهارت حدس زدن گره خورده. کسی که نتواند به اصطلاح ‘دست طراح سوال’ را بخواند و حدس درستی از پاسخ های احتمالی نداشته باشد هرگز به نمره بالای 7 نخواهد رسید. باید کوشش کنید اگر برای مثال پاسخ واژه ای است که باید پیدا کنید، آن را هم از نظر معنا و هم از نظر دستوری و هم از نظر شباهت با تمامی نمونه سوال هایی که پیش از این با ان ها تمرین داشته اید بسنجید. تمامی این واکاوی و تحلیل ها باید در کمتر از 1 ثانیه روی دهد! ولی کاملا شدنی است.
در آزمونی که در 15 اسفند برگزار کردم تقریبا برای تمامی پرسش ها حدس های دقیق و مناسبی داشتم و فقط منتظر شنیدن آن واژه ها یا واژه هایی از آن جنس میشدم. نتیجه کار عالی بود.

.

6. آشنایی کامل با فرمت لیسنینگ آزمون آیلتس

همسان با مورد پیش آشنایی کامل و بی کم و کاست با فرمت و ساختار آزمون نقش کلیدی در دست یافتن به نمره بالا دارد چرا که مستقیما شانس شرکت کننده را در حدس زدن درست افزایش میدهد. کسی که آشنایی درستی با بخش لیسنینگ آیلتس، ساختار کلی آن، شیب سخت شدن پرسش ها، انواع پرسش ها و جنس و گونه پاسخ ها ندارد نخواهد توانست به بیش از 30 سوال پاسخ درست دهد. برای رسیدن به نمره بالای 7 به بیش از 30 پاسخ درست نیاز خواهید داشت که برخی از این پرسش ها بسیار دشوار هستند. برای بازبینی هر یک از 4 بخش لیسنینگ آیلتس، فرصت کوتاه چند ده ثانیه ای خواهید داشت. از این فرصت باید برای تحلیل موشکافانه تمامی پرسش هایی که پیش روی شما قرار داده شده بهره گرفته و حتی پیش از آغاز پخش فایل شنیداری در حوزه آزمون، برای تک تک پرسش ها به ویژه پرسش هایی که باید واژه مورد نظر را خودتان بنویسید یک پاسخ منطقی داشته باشید.
امیدوارم این نوشته برای شما سودمند بوده باشد. پیشنهاد میکنم برای بازبینی فهرست بهترین منابع آیلتس، برنامه ریزی برای آزمون آیلتس و تکنیک های تقویت لیسنینگ در همین سایت به جستجو بپردازید و یا پیوند های زیر را دنبال فرمایید.
.