آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

نمره رایتینگ آیلتس شرکت کنندگان در ایران سال هاست یکی از پایین ترین نمره هاست و همچنان در سال 2024 این روند ادامه دارد. اما راه نوشتن یک مقاله یا essay خوب آیلتس که تمامی نکات در آن رعایت شده و دریافت کننده نمره 7 و بالاتر باشد کدام است؟ چطور میتوان در بخش دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال IELTS Writing Task 2 مقاله ای نوشت که رضایت تصحیح کننده آزمون را جلب نماید؟ (تاریخ انتشار اولیه این نوشته: 24 فوریه 2015)

در این صفحه توضیحاتی صوتی از مهندس ابوالقاسمی مدرس آیلتس با نمره 8 رایتینگ در آزمون رسمی و 15 هزار ساعت تجربه تدریس در این خصوص ارایه شده است. اگر بدنبال منابع تکمیلی در این زمینه هستید پیشنهاد میکنیم حتما از گلچین بهترین منابع آیلتس خودخوان سال 2024 ما همراه با لینک دانلود و توضیحات دقیق بازدید بفرمایید.ضمنا در آموزشی جداگانه نحوه نوشتن رایتینگ Task 1 آیلتس آکادمیک هم به صورت کامل توضیح داده شده و پیشنهاد میکنیم حتما بررسی بفرمایید.

.

نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 2

شنیدن همین توضیحات به صورت صوتی با حجم کم: 

.

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2 – آغاز کار

برای انجام این کار ابتدا یک نمونه سوال رایتینگ آیلتس Task 2 که به آن انشاء یا Essay هم گفته میشود را در نظر میگیریم. این سوال ها هم در آیلتس جنرال و هم در آیلتس آکادمیک تقریبا یکسان هستند.

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

با نگاهی به سوال نکات بسیار مهم زیر را متوجه میشویم:

1. در این سوال دست کم باید 250 کلمه پاسخ نوشته شود.

2. در پاسخ ما در تایید و تکمیل گفته ها باید مثال هایی شخصی نوشته شود.

3. از دیگر مواردی که البته در این سوال مشخص نیست اینکه ما برای این رایتینگ 40 دقیقه زمان داریم.

4. همچنین رایتینگ تسک 2، 66% یا 2/3 کل نمره رایتینگ ما را شامل میشود که در بهترین حالت برابر با 6 نمره از 9 نمره خواهد بود. از سوی دیگر رایتینگ تسک 1 حدودا 33% یا 1/3 کل نمره رایتینگ ما را شامل میشود و در بهترین حالت 3 نمره خواهد داشت.

.

آموزش گام به گام رایتینگ Task 2 – ساختار رایتینگ

ساختار یک رایتینگ استاندارد آیلتس دارای سه بخش اصلی می باشد.

  1. پاراگراف مقدمه

  2. پاراگراف های اصلی

  3. پاراگراف نتیجه گیری

در ادامه در پاسخ به سوالی که در بالا اشاره شد نحوه نوشتن این بخش ها را توضیح میدهیم:

1. مقدمه رایتینگ

مهم ترین چیزی که باید در نوشتن مقدمه توجه کنید این هست که مقدمه یا introduction به خودی خود نمره زیادی ندارد و بیشتر نمره شما از پاراگراف های اصلی و توضیحات شما در پاسخ به سوال به دست می آید بنابراین نوشتن یک مقدمه خیلی طولانی اصلا منطقی نیست چون هیچ نمره اضافه ای ندارد. ضمنا زمان شما بسیار محدود و برای کل پروژه تنها 40 دقیقه است که حدود 5 تا 7 دقیقه آن صرف ایده پردازی پیش از نوشتن رایتینگ و غلط گیری نهایی یا Proofreading میشود.

در مقدمه ما نوشتن 2 جمله کاملا ضروری است:

  • یک جمله را به آغاز کردن بحث یا opening sentence و طرح سوال با زبان خودمان اختصاص دهیم به گونه ای که گویا خواننده اصلا سوال را ندیده و ما از آغاز داستان و سوال را برای ایشان تعریف میکنیم.
  • یک جمله را به اینکه چه کاری قرار هست در این رایتینگ انجام شود اختصاص میدهیم. این جمله کاملا بستگی به دستور خود سوال دارد. اگر سوال مزایا و معایب را خواسته ما هم به همین موضوع اشاره میکنیم اما اگر سوال موافقت یا مخالفت ما را خواسته باز هم باید به همین موارد اشاره کوتاهی شود و چیزی اضافه و کم یا دلبخواه نباید اضافه شود.

در ادامه یک مقدمه  کوتاه با همین فرمت برای سوال بالا نوشته شده است:

The last two decades have seen enormous changes in the way people’s lives are affected by IT, with many advances in this field. However, while these technological advances have brought many benefits to the world, it can be argued that these developments in IT will result in more negative impacts than positive.

همانطور که می بینید، جمله ی اول نشان می دهد که این مقاله مربوط به IT  می باشد و به حقایقی در مورد IT اشاره می کند. توجه داشته باشید که این جمله ها صرفا بازنویسی و پارافریز شده اند پس شما نباید در جمله ها کپی برداری کنید!

بخش دوم مقدمه نیز به وضوح موضوع مقاله را بیان می کند و نظر نویسنده را مورد تایید قرار می دهد( البته همه ی سوالات ممکن است که نظر شما را نخواهند اما این مورد نظر شما را خواسته است). برای اطلاعات و نمونه های بیشتر در این زمینه و بررسی آموزش های ویدیویی لطفا آموزش نوشتن مقدمه رایتینگ آیلتس Task 2 را ببینید.

.

2. پاراگراف های اصلی (Body Paragraphs)

برای یک مقاله یا رایتینگ تسک 2 آیلتس شما باید 2 یا 3 پاراگراف اصلی داشته باشید. کوشش کنید از این تعداد بیشتر یا کمتر ننویسید.

هر پاراگراف باید یک ایده ی اصلی داشته باشد و تمامی جمله های پاراگراف باید ایده ی اصلی را تشریح و ساپورت کنند. این موضوع بسیار با اهمیت است که هیچ جمله ای نباید ضد ایده اصلی در پاراگراف نوشته شود. در ادامه نگاهی به اولین پاراگراف اصلی در مورد موضوع IT خواهیم داشت:

همانطور که مشخص هست موضوع رایتینگ در مورد (1) مزایا و (2) معایب IT می باشد بنابراین هر یک از این موارد بایستی به طور جداگانه در 1 یا 2 پاراگراف اصلی مورد بحث قرار گیرد.

در این قسمت اولین پاراگراف اصلی را ملاحظه می کنید:

To begin, email has made communication, especially abroad, much simpler and faster, resulting in numerous benefits for commerce and business. Furthermore, the World Wide Web means that information on every conceivable subject is now available to us. For example, people can access news, medical advice, online education courses and much more via the internet.  It is evident that these improvements have made life far easier and more convenient for large numbers of people and will continue to do so for decades to come.

همانطور که می بینید Main Idea در این پاراگراف مزایای IT (Benefits of IT) می باشد و دو Supporting Idea وجود دارد که زیر آنها خط کشیده شده است. در این پاراگراف تنها مزایا مورد بحث قرار گرفته و هیچ یک از معایب بحث نشده است چرا که در صورت اضافه شدن این مورد پیوستگی و انسجام ایده و جملات پاراگراف بهم می ریزد.

همانطور که از مقدمه ی مقاله مشخص است بیشتر قسمت های مقاله بر روی جنبه های منفی IT تمرکز خواهد کرد چرا که نویسنده در ابتدا می گوید که آثار منفی IT بیشتر می باشد بنابراین دو پاراگراف بعدی راجع به معایب بحث خواهد کرد.

Nevertheless, the effects of this new technology have not all been beneficial. For example, many people feel that the widespread use of email is destroying traditional forms of communication such as letter writing, telephone and face-to-face conversation. This could result in a decline in people’s basic ability to socialize and interact with each other on a day-to-day basis.

در پاراگراف پایانی نیز یک اثر منفی IT دیگر اشاره می شود.

In addition, the large size of the Web has meant that it is nearly impossible to regulate and control. This has led to many concerns regarding children accessing unsuitable websites and viruses. Unfortunately, this kind of problem might even get worse in the future at least until more regulated systems are set up.

3. پاراگراف نتیجه گیری

پاراگراف نتیجه گیری رایتینگ آیلتس معمولا کوتاه نوشته میشود و باید در دو جمله خلاصه شود البته نوشتن جمله دوم اجباری نیست. این پاراگراف را همیشه با عبارت In conclusion, آغاز کنید و سعی نکنید از عبارت های دیگر برای آغاز آن استفاده کنید. فرمول نوشتن پاراگراف کانکلوژن به این صورت هست:

  • موضوع رایتینگ را بار دیگر در جمله بندی جدید بیان کرد
  • به اتفاقات احتمالی موضوع در آینده اشاره کنید

مثال: نتیجه گیری مقاله IT را ملاحظه نمایید

In conclusion, developments in IT have brought many benefits, yet I believe developments relating to new technology are likely to produce many negative effects in the future that must be addressed if we are to avoid damaging impacts to individuals and society.

و در ادامه رایتینگ کامل را در 5 پاراگراف میبینیم:

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2 – نکته های پایانی

مقدمه ی مقاله به طور کلی در مورد کاربرد IT صحبت می کند و به خوبی موضوع را معرفی می کند. در ادامه جمله thesis به وضوح نظرات نویسنده را مطرح می کند.

پاراگراف بعدی به مزایای فعلی IT اشاره می کند. اما جمله ی آغازین پاراگراف سوم یک عبارت مقدماتی مانند Nevertheless, not all the effects می باشد که فضا را برای نویسند آماده می کند تا بر روی فاکتورهای منفی شیفت کند.

پارگراف چهارم نیز دو نمونه از معایب IT را بررسی می کند lack of regulation, viruses) و هر دو پاراگراف تصریح می کنند که این دو مشکل در آینده نیز ادامه دار خواهند بود.

در انتها نیز مقاله با یک نظر روشن که موافق عبارت ابتدایی می باشد نتیجه گیری کرده و صحبت را به پایان میرساند.

به طور کلی، این یک مقاله متعادل(Balanced) با اشاره به 2 سویه بحث می باشد که به شرایط کنونی اشاره کرده (..This has made life…) و در عین حال نگاهی هم به آینده ی IT می اندازد. (…likely to increase…, might get worse…)

اگر همچنان بخشی از فرمت این رایتینگ یا توضیحات آن برای شما نامشخص هست حتما در بخش کامنت ها یا در گروه تلگرامی آیلتس ما که در پایان صفحه نشانی آن درج شده سوالتان را با ما در میان بگذارید. در ادامه توضیحاتی درباره معیارهای تعیین نمره رایتینگ آیلتس و آموزش هایی صوتی درباره نحوه نوشتن رایتینگ های آیلتس تسک 2 خواهیم داشت.

.

جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس تسک 2

تعیین نمره در آیلتس  در مهارت های ریدینگ و لیسنینگ بسیار ساده است و کاملا منطبق با جدول نمره دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک و جدول نمره دهی لیسنینگ آیلتس آکادمیک انجام میشود. البته مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ در آیلتس یکسان هستند و تفاوتی از این نظر وجود ندارد.

اما در مهارت رایتینگ و اسپیکینگ روند نمره دهی کاملا نظری و بسیار مفاوت هست و تنها اگزمینر آیلتس با نمره 9 که دوره هایی تخصصی در این زمینه گذرانده امکان تعیین چنین نمره ای را دارد. در ادامه جدول استاندارد و رسمی منتشر شده توسط idp، British Council و Cambridge در خصوص نمره دهی رایتینگ آیلتس تسک 2 را مشاهده میکنیم که با نام Band Score Descriptor شناخته میشود. در اینجا نسخه به روز رسانی شده سال 2023 را مشاهده میفرمایید:

جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس تسک 2

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ روی عکس کلیک کنید

همانطور که در تصویر مشخص هست نمره رایتینگ بر پایه 4 معیار تعیین میشود و هر معیار سهم یکسان 25% در نمره نهایی درج شده در کارنامه دارند. این معیارها عبارتند از: (1) دامنه و کاربرد درست لغات یا Lexical Resource و (2) گستره ساختارهای دستوری و صحت رایتینگ از نظر گرامری یا Grammatical Range and Accuracy و (3) انسجام و پیوستگی متن در هر پاراگراف و بین پاراگراف ها یا Coherence and Cohesion و (4) ارایه پاسخ کامل و قانع کننده به سوال یا Task Achievement

درباره جزئیات جدول Band Score Descriptor و معنی تک تک اجزای آن در هر نمره به صورت کامل در پست آموزشی جداگانه صحبت کرده ایم و پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این معیارها بررسی بفرمایید.

.

آموزش صوتی گام به گام رایتینگ آیلتس تسک دوم

در این بخش مجموعه ای از آموزش های صوتی مربوط به یک دوره غیر حضوری رایتینگ از مهندس ابوالقاسمی در دسترس شما عزیزان قرار میگیرد. این آموزش ها به زبان بسیار ساده کوشش کرده سرفصل های اصلی رایتینگ نویسی آیلتس در تسک دوم آکادمیک و جنرال را پوشش دهد:

جلسه اول – آموزش نوشتن پاراگراف های اصلی(Main Paragraphs)

سوال مطرح شده در این آموزش:

Some people think that the teenage years are the happiest times of most people’s lives. Others think that adult life brings more happiness, in spite of greater responsibilities.

Discuss both these views and give your own opinion.

.

جلسه دوم – آموزش نوشتن پاراگراف مقدمه (Introduction)

 

.

جلسه سوم – آموزش نوشتن نتیجه گیری (Conclusion)

.

جلسه چهارم – تمرین با سوالات Discussion

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2

.

جلسه پنجم – آشنایی با رایتینگ هایی 2 سوالی

.

جلسه ششم – تمرین بیشتر با رایتینگ هایی 2 سوالی

.

آموزش گام به گام رایتینگ آیلتس در 12 دقیقه – پادکست صوتی

در این پادکست در مورد فرمت کلی رایتینگ های آیلتس و تمامی نکات مربوط به این بخش در یک آموزش 12 دقیقه ای صحبت میشود.

.

آموزش ویدئویی رایتینگ آیلتس

دانلود مجموعه کامل ویدئویی رایتینگ آیلتس

.

آموزش گام به گام نوشتن رایتینگ آیلتس Task 2 – همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما محلی برای دریافت رایگان جدیدترین منابع و طرح پرسش های شما عزیزان می باشد.