گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+

گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+

گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+

گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+

دوستان عزیز این پست اولین محتوای آموزشی از مجموعه “گرامر برای آیلتس 7+” هست. همانطور که عنوان صفحه نشان میدهد قصد داریم در مورد سرفصل زمان حال ساده و کاربردهای آن برای نمره بالای آیلتس صحبت کنیم. البته خبر خوب اینکه آموزش از پایه خواهد بود و همه عزیزان امکان استفاده از محتوا را خواهند داشت.

رویهمرفته 25 سرفصل بسیار مهم و کلیدی را پوشش خواهیم داد و این آموزش ها برپایه کتاب Cambridge Grammar for IELTS هستند. برای دانلود رایگان این کتاب میتوانید از این لینک استفاده بفرمایید. 

.

تعریف و فرمول زمان حال ساده

باید دقت داشته باشیم به صورت کلی زمان حال ساده برای توصیف کارهایی یا حالت هایی به کار میرود که ماهیت و جنس بلند مدت(Permanent) دارند. از این نظر این زمان دقیقا برعکس زمان حال استمراری هست که در پست بعدی درباره آن صحبت میکنیم.

بنابراین اگر چیزی که درباره آن در حال صحبت هستیم ماهیت کوتاه مدت و لحظه ای دارد(مثلا صحبت کردن با تلفن یا غذا خوردن) نباید با این زمان توصیف شود. اما فرمول این زمان به چه صورت هست؟ در ادامه فرم خبری، سوالی و منفی زمان حال ساده نشان داده شده است:

+ Verb + Verb(s/es)

– Do does not + Verb 

? Do Does….. + Verb

.

کاربردهای زمان حال ساده به صورت کلی

اما زمان حال ساده چند کاربرد کاملا مشخص دارد. لطفا با دقت به ماهیت هر کدام از این موارد توجه کنید و کوشش کنید خودتان برای آن ها جمله سازی کنید و در بخش کامنت ها در پایین همین صفحه وارد بفرمایید:

کاربرد اول: زمانی که قصد داریم در مورد یک عادت(مثلا هر بعد از ظهر چای نوشیدن) یا عملی که ماهیت تکراری(مثلا هر روز رفتن به مدرسه یا محل کار) دارد صحبت کنیم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم هر دوی این ها ماهیت بلند مدت دارند و بدون شک برای چند ماه یا چند سال ادامه خواهند داشت(برعکس مثلا تلفنی صحبت کردن که ماهیت چند دقیقه ای یا چند ساعتی دارد).

مثال های این مورد را دقت بفرمایید:

I go to school everyday.

I rarely see my relatives these days.

I have to get up early in the morning. 

.

در این کاربرد از زمان حال ساده معمولا قید هایی استفاده میشود که نشان دهنده فراوانی(How often) یا زمان انجام عمل(when) هستند. برای مثال قید های Always، Generally، Normally، ، Usually، Often، Sometimes، Rarely، Never، Every day ،Every Evening از این دست هستند. 

.

محل صحیح قرار گیری قید در جمله کجاست؟

سوالی که زبان آموزان زیاد از من میپرسند محل درست قرار گیری قید در جمله هست. دقت بفرمایید که طبق کتاب های مرجع گرامر، در جمله های طولانی که ماهیت آکادمیک دارند و در آیلتس مد نظر ما هستند بهترین جای استفاده از قید قبل از فعل اصلی یا بعد از فعل to be هست اما واقعیت این است که در هر جای دیگر جمله هم میتوان این قید ها را استفاده کرد و الزاما غلط نخواهد بود. به این مثال دقت بفرمایید:

I go to school everyday.

Everyday, I go to school.

I, everyday go to school.

هر سه این جمله ها درست هستند اما گاهی برای تاکید بیشتر قید را به ابتدای جمله منتقل میکنیم. مثلا در اینجا قصد داریم به مخاطب تاکید کنیم که این اتفاق هر روز می افتد. در اینجا مهم “هر روز” بودن عمل هست نه خود عمل.

مثال های مربوط به کاربرد قید بعد از فعل to be را ببینیم که طبق توضیحی که دادیم قید ما بعد از این فعل ها استفاده شده:

He is always late.

He is late always

Always he is late. 

.

کاربرد دوم: زمانی که قصد داریم در مورد حقایق کلی(General Truth) و اصول علمی یا طبیعی مورد قبول همگان (Facts) صحبت کنیم باید از زمان حال ساده استفاده کنیم.

دقت داشته باشید که در متون علمی و صحبت درباره مواردی که مورد تایید و قبول همه هست حتما باید از زمان حال ساده و شکل ساده فعل استفاده کنیم و زمان های دیگر(مثلا فرم ing یا زمان حال کامل) به هیچ عنوان برای این موارد استفاده نمیشوند.

مثال ها را ببینیم:

People generally prefer to drive their own car. 

Water boils at 100 degrees Celsius. 

 

در این حالت هم معمولا از قید هایی همانند Generally، Normally، Usually، Mainly، یا Traditionally استفاده میشود. 

.

کاربرد سوم: زمانی که قصد داریم در مورد شرایط و وضعیت های ثابت و بدون تغییر(Permanent Situations) صحبت کنیم باید از این زمان استفاده کنیم. به مثال ها دقت بفرمایید: 

Most people own a car in large cities.

Government controls the import and export in most countries.  

.

خطای متداول: اگر قصد داشته باشیم در مورد طول مدت انجام یا ادامه داشتن یک عمل صحبت کنیم باید حتما از زمان حال کامل یا حال کامل استمراری استفاده کنیم نه از زمان حال ساده. این مورد یکی از خطاهای متداول زبان آموزان هست. مثال ها را ببینیم: 

Correct: I have lived here since 2010. 

Correct: I have been living here since 2010. 

IncorrectI live here since 2010.

.

از موارد دیگر زمان حال ساده در دستورالعمل و آدرس دادن و روایت داستان است که معمولا کاربردی در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس ندارند اما شاید در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس با آن ها برخورد کنید. مثال ها را ببینید: 

You need to go down the traffic light and turn left. 

In the movie, the boy tries to save the planet all by himself. 

.

تفاوت زمان حال ساده و زمان حال استمراری

این تفاوت موضوع بسیاری مهمی هست و همراه با تدریس مبحث زمان حال استمراری در این صفحه بحث شده است. 

.

تفاوت زمان حال ساده و زمان حال کامل

این تفاوت موضوع بسیاری مهمی هست و همراه با تدریس مبحث زمان حال کامل در این صفحه بحث شده است.

.

تمرین و جمله سازی با زمان حال ساده

این تمرین های هدفمند از کتاب Cambridge Grammar for IELTS از انتشارات کمبریج انتخاب شده. دانلود این کتاب در کانال تلگرام دانلود ما در این لینک

.

با توجه به تدریسی که انجام شد و توضیحات ارایه شده در کدام از یک جمله های زیر باید از زمان حال ساده استفاده کرد؟ هر موردی برای شما نامفهوم هست را در بخش کامنت ها در همین صفحه از سایت پرسش بفرمایید. پاسخ تشریحی و کامل را هم میتوانید در پایان کتاب در پاسخنامه بررسی بفرمایید. 

.

در اینجا هم متن آکادمیک زیر ماهیت علمی و کلی دارد بنابراین طبق توضیحاتی که در بالا ارایه شد باید جاهای خالی را پر نمایید. 

.

همانطور که در قالب این تمرین نشان داده شده، یکی از کاربردهای مهم زمان حال ساده در توصیف نمودارها و فرایند ها در تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک هست. آیا میتوانید فعل های نادرستی که در توصیفات ارایه شده وجود دارد را شناسایی کرده و فرم درست آن ها را بنویسید؟

.

گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+ در رایتینگ و اسپیکینگ

در این بخش نمونه اشتباه هایی که زبان آموزان ما در مسیر آمادگی برای آزمون آیلتس مرتکب شده اند نگاهی خواهیم داشت. در رایتینگ نویسی در بخش مقدمه و در اسپیکینگ هنگامی که در حال صحبت درباره روتین ها یا حقایق کلی درباره خودمان هستیم معمولا زبان آموزان در استفاده از این زمان دچار اشتباه میشوند. 

نمونه هایی از این خطاها را در اینجا فهرست کردیم:

X I live in this city for 10 years.
√ I have lived in this city for 10 years.

.

X Fast food become popular during past few years.
√ Fast food has become popular during past few years.

.

X Students have different habits. Some read aloud and some are walking or eating.
√ Students have different habits. Some read aloud and some walk or eat while reading.

.

X Everyday I am going for a walk. 
√ Everyday I go for a walk. 

.

X Employees are managing their time when they work alone.

√ Employees manage their time when they work alone.

.

گرامر زمان حال ساده برای آیلتس 7+ – کلام آخر

گرچه زمان حال ساده یکی از ابتدایی ترین سرفصل های گرامر هست که زبان آموزان بارها و بارها در مدرسه و کلاس های زبان آموزش آن را دیده اند، کاربرد نادرست آن در آزمون آیلتس به ویژه بر سر دوراهی حال ساده/حال کامل و حال ساده/حال استمراری همچنان چشمگیر هست. این صفحه اولین سرفصل از آموزش های گرامر آیلتس ما هست. برای خریداری پکیج کامل گرامر و دانلود محتوا به صورت ویدئویی و pdf با این شماره در تلگرام یا واتس اپ در تماس باشید: 09107751201

.

اگر تا این بخش همراه ما بوده اید برای شما چند محتوای پیشنهادی داریم که امیدواریم برای شما آموزنده و جالب توجه باشد:

تعیین سطح رایگان اسپیکینگ شما

برای خواندن آیلتس از کجا باید شروع کنم؟

صفت مرکب در زبان انگلیسی و آیلتس

.

موفق باشید ❤️

پویا ابوالقاسمی