چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

زمان در ریدینگ آیلتس یک عامل بسیار حیاتی به شمار میرود و بجز تعداد بسیار زیاد لغت در متن های آیلتس(IELTS Reading Passages) که همراه با 40 سوال بخش ریدینگ حدود 2700 کلمه یا بیشتر هستند، پراکندگی و جنس سوالات طوری هست که هدف از آن ها سنجش مهارت تندخوانی و مدیریت زمان شرکت کننده و نه فقط دانش لغات، درک مطلب، گرامر یا حتی هوش باشد.

.

استراتژی ها و زمانبندی های متفاوتی از سوی منابع و مدرسان آیلتس ایرانی و بین المللی فرمولبندی و پیشنهاد شده که در واقع در آزمون اصلی بسیار هم کارآمد و تاثیر گذار خواهند بود اما شاید در نگاه اول به نظر متضاد و خلاف یکدیگر به نظر برسند. در زیر یکی از این پیشنهاد ها را به همراه توضیحی کوتاه از کتاب IELTS Strategies and Tips از انتشارات Barron’s میبینیم.

چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

چند دقیقه زمان برای هر متن ریدینگ آیلتس؟

 

نکته اصلی اینجاست که این تنظیم و مدیریت زمان برای نمره های متفاوت کاملا متفاوت خواهد بود. در ادامه این استراتژی ها را برای نمره های 6، 7 و 8 بررسی میکنیم.

زمانبندی ریدینگ آیلتس برای نمره هدف 6

عزیزانی که بدنبال نمره های پایین تر مثل 6 در ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک هستند، نباید زمان زیادی را بر روی متن سوم صرف کنند چون بعید هست با سطحی که دارند بتوانند تعداد سوالات زیادی را از این بخش درست پاسخ بدهند. تمرکز ایشان باید بر روی متن اول و دوم باشد. گرچه بهترین رویکرد بسته به بسیاری از عوامل از شخص به شخص متفاوت هست اما برای نمره 6 بهتر هست تنها 10 دقیقه روی متن سوم زمان بگذاریم و بقیه 50 دقیقه زمان را به دو متن اول اختصاص دهیم. بین این دو متن هم بهتر هست 20 دقیقه به متن اول و 30 دقیقه به متن دوم اختصاص یابد گرچه همانطور که گفتیم شاید بعضی زبان آموزان نیازمند زمان بیشتری در متن اول باشند. 

مورد مهم دیگر این است که نباید زمان زیادی را صرف خواندن کل متن یا تکنیک Skim کردن کنید. برای این نمره و این سطح زبان آموزان معمولا سرعت بالایی در مطالعه ندارد و قدرت حافظه ایشان هم زیادی قوی نیست و متنی که مطالعه کرده اند را به سادگی فراموش میکنند بنابراین بهتر هست مستقیما به سراغ سوالات رفته و مورد به مورد در متن بدنبال پاسخ آن ها باشند. 

پس زمانبندی برای این نمره به ترتیب 20 دقیقه برای متن اول، 30 دقیقه متن دوم و 10 دقیقه متن سوم پیشنهاد میشود. 

.

زمانبندی ریدینگ آیلتس برای نمره هدف 7

برای نمره 7 مجاز به تعداد کمتری اشتباه خواهیم بود که این تعداد در آیلتس آکادمیک و جنرال به ترتیب 10 و 5 خطا هستند. بنابراین نیاز هست که تقریبا برای همه مدل سوالات تلاش زیادی کنیم که این شامل سوالاتی که نیازمند خواندن کل متن هست هم میشود. 

بهترین رویکرد در این روش کوتاه کردن زمان پارت اول و اضافه کردن این زمان به پارت آخر هست. بنابراین پارت دوم بدون تغییر میماند اما پارت سوم که دشوارترین سوالات و مفهومی ترین متن را دارد زمان بیشتری خواه داشت. 

برای این نمره Skim کردن متن حتما نیاز خواهد بود چون بعضی از سوالات ممکن است در هر نقطه از متن باشند و امکان مورد به مورد جستجو کردن سوالات وجود ندارد. 

زمانبندی برای این نمره به ترتیب 15 دقیقه برای متن اول، 20 دقیقه متن دوم و 25 دقیقه متن سوم پیشنهاد میشود. 

.

زمانبندی ریدینگ آیلتس برای نمره هدف 8

اما گروه آخر عزیزانی هستند که بدنبال نمره 8 یا حتی 9 (منجمله خودم!) ریدینگ آیلتس هستند. در این حالت در آیلتس آکادمیک شما مجاز به تنها 5 خطا یا کمتر هستید و با توجه به اجباری بودن خواندن تمامی هر 3 متن و سوالات و تلاش کامل برای پاسخگویی تمامی سوالات، تایم بسیار کم و فشار بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.

زمانبندی ریدینگ آیلتس

زمانبندی ریدینگ آیلتس

پیشنهاد ما در این حالت دقیقا برعکس نمره 6 هست یعنی کاهش تایم پارت اول و و حتی دوم و اضافه کردن آن به پارت سوم. برای نمره 8 ریدینگ شما باید در سطحی از مهارت و آشنایی با متن و انواع سوالات و همچنین تله ها و Distractor ها باشید که بیش از 10 دقیقه روی متن اول زمان نگذارید. متن دوم هم باید حتما در 15 دقیقه به پایان برسد مگر به طور غیر منتظره دشوار باشد و در این حالت همان 20 دقیقه برای آن کافی هست.

اما پارت سوم یا متن سوم 15 دقیقه ذخیره شده را دریافت میکند و بنابراین برای پارت سوم 35 دقیقه زمان خواهد داشت. عملا باید تمامی سوالات این متن دشوار پاسخ داده شود و باید بر تمامی مفاهیم مطرح شده در متن در حالت کلی و کوچکترین جزئیات در همین تایم تسلط کامل پیدا کنید. 

درجه مهارت شما شاید به نقطه ای برسد که حتی در زمانی کوتاهتر از این 60 دقیقه کار را به پایان ببرید. این اتفاق معمولا برای مدرسان آیلتس یا کسانی میفتد که استعداد و دانش بسیار بالایی در درک مطب و تندخوانی دارند. تصویر بالا احتمالا مربوط به سال 1398 پیش از همه گیری کرونا مربوط به یکی از این رویدادها و تجربه شخصی خودم هست که در محیط یک کافه در فضای باز انجام شده.

همانطور که در توضیحات نوشته شده مشخص هست پارت سوم تنها 20 دقیقه زمان نیاز داشته و مجموعه 16 دقیقه پیش از 60 دقیقه کار به پایان رسیده و در نهایت تنها 3 سوالات نادرست پاسخ داده شده. امید قلبی من هست که این لحظه و این نمره را شما عزیزان در آزمون اصلی تجربه بفرمایید. 

اما زمانبندی برای نمره 8 و بالاتر به ترتیب 10 دقیقه برای متن اول، 15 دقیقه متن دوم و 35 دقیقه متن سوم پیشنهاد میشود. 

.

عزیزان در پایان این نوشته آموزشی امید دارم این توضیحات یک تصویر دست کم اولیه از کلیت موضوع به شما داده باشد. اطلاعات بسیار بیشتری برای پیاده کردن عملی این گفته ها نیاز هست و منابع و تلاش بسیار زیادی هم باید در نظر گرفته شود. حتما در مسیر آزمون در بخش کامنت های سایت با من در تماس باشید و تمامی سوالات خود را مطرح بفرمایید. 

.

با آرزوی موفقیت شما در آزمون اصلی ❤️

پویا ابوالقاسمی 

.

لینک های پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

دانلود خودآموز ویدئویی رایگان 4 مهارت اصلی آیلتس

کتاب آموزش تلفظ صحیح و حرفه ای برای آیلتس

50% تخفیف کلاس های خصوصی آیلتس ما