30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس – آپدیت 2024

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس - آپدیت 2024

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس – آپدیت 2024

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس – آپدیت 2024

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس برای بسیاری از زبان آموزان عزیز یک بخش چالش برانگیز است که تجربه نشان داده بخشی از آن ناآشنایی با قوانین لیسنینگ آیلتس است. در این صفحه مهندس ابوالقاسمی با نمره 8.5 در مهارت لیسنینگ آیلتس در آزمون رسمی ضمن توضیح دقیق درباره فرمت آزمون لیسنینگ آیلتس و قوانین یاد شده، 30 نکته کلیدی برای موفقیت هر چه بیشتر شما در این مهارت در نظر گرفته اند که در ادامه ملاحظه میفرمایید. این صفحه در ژانویه سال 2024 به روز رسانی شده است.

.

آشنایی با فرمت آزمون لیسنینگ آیلتس

مهم ترین نکته ای که باید در خصوص لیسنینگ بدانید اینکه برخلاف رایتینگ و ریدینگ آیلتس، در مهارت لیسنینگ تمامی شرکت کنندگان حاضر در جلسه سوالات یکسانی در بخش لیسنینگ خواهند داشت یعنی لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال کاملا یکسان هست. 

این بخش آزمون آیلتس 40 سوال داشته و مجموعا 40 دقیقه طول میکشد. در آزمون آیلتس کاغذی(Paper based) 30 دقیقه شنیدن فایل صوتی توسط شرکت کنندگان حاضر در جلسه و نوشتن پاسخ خود بر روی برگه سوال و 10 دقیقه انتقال پاسخ ها از برگه سؤال به پاسخنامه به طول می انجامد. در آزمون کامپیوتری(IOC) زمان انتقال پاسخ و چک کردن نهایی تنها 2 دقیقه است و انتظار میرود شرکت کنندگان مستقیما هنگام شنیدن پاسخ آن را در پاسخنامه روی صفحه کامپیوتر وارد کنند.

40 سوال لیسنینگ در 4 بخش

همانطور که در تصویر زیر مشخص هست بخش لیسنینگ آزمون آیلتس در 4 بخش با فرمت ثابت و منحصر به فرد خود تنظیم شده است. به این معنی که در آزمون شما هم دقیقا همین گفتگوها با همین محتوا وجود خواهد داشت و یک شکل کاملا استاندارد، قابل پیشبینی و تعریف شده در این بخش وجود دارد:

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس - آپدیت 2024

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس – آپدیت 2024

محتوای لیسنیگ های آیلتس در پارت 1 تا 4

در بخش اول دو نفر گفتگو میکنند (Dialogue) و این بخش اغلب یک مکالمه تلفنی بین دو نفر است که در مورد یک شغل دانشجویی که در روزنامه آگهی شده، یک هتل که اتاقی قرار هست در آن رزرو شود یا پلیسی که قرار هست یک مورد سرقت یا تصادف را ثبت کند صحبت میشود. در این بخش معمولا یک اسم ناآشنا، یک عدد طولانی مثل شماره کارت، شماره تلفن یا شماره پرونده، یک آدرس، یک تاریخ و موارد دیگر وجود دارد.

نمونه لیسنینگ ایلتس واقعی و استاندارد پارت اول را بشنوید. سوالات این فایل صوتی را میتوانید در این صفحه ببیننید.

.

در بخش دوم تنها یک نفر صحبت خواهد کرد (Monologue): این بخش معمولا شامل صحبتهای یک راهنما است. ممکن است اطلاعاتی در مورد ساخت یک استراحتگاه، یک شرکت، یک موسسه خیریه و غیره بشنوید. فایلی که در اینجا قرار داده شده در فرمت قدیمی هست. در آزمون های جدید هیچ قسمتی در پارت اول تکرار نمیشود.

نمونه لیسنینگ ایلتس واقعی و استاندارد پارت دوم از مجموعه کتاب های کمبریج آیلتس را بشنوید:

.

در بخش سوم معمولا 2 یا 3 نفر گفتگو میکنند: این بخش، یک گفتگوی آکادمیک است. ممکن است دو دانشجو با یک استاد صحبت کنند یا دانشجویی در حال معرفی منابع یا روش درس خواندن خود به همکلاسیهایش هست.

نمونه لیسنینگ ایلتس واقعی و استاندارد پارت سوم را بشنوید:

.

در بخش چهارم و پایانی هم تنها یک نفر صحبت خواهد کرد و باز دیگر یک (Monologue) را خواهیم داشت اما محتوای این بخش یک تدریس یا Lecture با موضوع آکادمیک و دانشگاهی و سطح بالاتری از لغات است.

و در اینجا هم میتوانید نمونه لیسنینگ ایلتس واقعی و استاندارد پارت چهارم را بشنوید:

.

انواع سوالات لیسنینگ آیلتس و 30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس

گرچه دسته بندی های مختلفی در این خصوص وجود دارد اما میتوان تمامی انواع سوالات را به 10 گروه دسته بندی کرد که در ادامه فهرست آن ها و ویدیویی آموزشی که در خصوص تک تک سوالات توضیحات ارایه کرده آورده شده است:

1. Form Completion

2. Note Completion

3. Summary Competition

4. Sentence Completion

5. Table Completion

6. Diagram / Flow Chart Completion

7. Map / Plan Labeling

8. Multiple Choice

9. Short Answer Questions

10. Matching

آشنایی با 10 سوال متداول لیسنینگ آیلتس

 

کوشش کنید با فرمت و نکته ها و قوانین لیسنینگ آیلتس در هر یک از سوالات تمرین کرده و آشنایی لازم را به دست آورید. در تمامی سوالات لیسنینگ آیلتس پاسخ ها به ترتیب شنیده شدن در فایل صوتی باید پاسخ داده شوند اما اینکه هدف طراحی هر نوع سوال دقیقا چه موردی هست و اینکه تمرکز شما باید در لحظه شنیدن شدن پاسخ بر روی چه چیزی باشد در عملکرد نهایی شما تاثیر زیادی دارد. تمرین و بدست آوردن درک بهتر از “قوانین بازی” و “حال و هوای سوالات” و مدل تست های آیلتس بهترین راه برای افزایش شانس شما در پیدا کردن پاسخ های درست است.

.

نکته هایی در خصوص لهجه، فرمت اسپلینگ و تعداد کلمات مجاز در لیسنینگ آیلتس

با پیشرفت آزمون در بخش لیسنینگ، سوالات سخت تر می شوند و بنابراین بخش 1 ساده ترین و بخش 4 سخت ترین بخش آزمون است. البته بعضی شرکت کنندگان با توجه به نوع سوال ها بخش سوم را دشوار تر از بخش چهارم میدانند.

نکته 1: طیف وسیعی از لهجه ها در بخش لیسنینگ وجود دارند اما متداول ترین لهجه ها آیلتس، British و Australian خواهد بود و تمرکز شما برای تمرین باید بر روی همین موارد باشد.

نکته 2: از نظر Spelling هم در آزمون IELTS دو شکل املایی British و American مورد قبول هست و نمره ای بابت تفاوت در شکل نوشتاری از شما کاسته نمیشود برای مثال هر دو املای Color و Colour مورد پذیرش هستندو نباید نگران این امر باشید.

چند کلمه بعنوان جواب نهایی انتخاب کنیم؟

نکته 3: در مواردی که در دستور العمل لیسنینگ آیلتس اجازه داده شده تا 3 کلمه نوشته شود(Write no more than three words) دقت داشته باشید که عبارتی که بعنوان پاسخ انتخاب میکنید از نظر دستوری یا ساختار لغت به شکل صحیح جمله را تکمیل کند. برای مثال اگر تست به صورت زیر هست:

These days young people get the latest news…….

و شما عبارت on the internet را شنیده اید باید حتما این عبارت را به صورت کامل بنویسید و اگر فقط کلمه internet را بنویسید پاسخ غلط خواهد بود چون جمله بالا بدون عبارت on the نادرست خواهد بود. اما در تست زیر با توجه به ساختار پاسخ درست فقط Internet هست و عبارت On the Internet نادرست می باشد.

These days, …….has become a popular place, where young people get the latest news.

بنابراین گرامر صحیح و ساختار جمله در سوال تعیین کننده پاسخ صحیح و نیاز به حذف حروف اضافه و دیگر موارد هست نه امکان نوشتن تعداد بیشتری از کلمات در پاسخنامه.

در موارد استثناء پاسخ درست هم میتواند یک اسم و صفت یا یک اسم تنها باشد. برای مثال اگر پاسخ New Students هست و شما صفت New را ننویسید همچنان پاسخ درست خواهد بود. این موارد در پاسخنامه به صورت زیر نوشته شده و منظور این است که پاسخ با یا بدون عبارت داخل پرانتز درست هست.

(New) Students

این حالت کم پیش میاید و در مواردی اتفاق میفتد که سوال در مورد خود واژه Students بوده و صفت نقشی در سوال مطرح شده ندارد. دقت کنید نباید فکر کنید همیشه میتوانید صفت یا عبارتی را به پاسخ اضافه کنید.

جریمه سنگین برای خطاهای اسپلینگ در آیلتس

نکته 4: در لیسنینگ آیلتس بابت هر خطای Spelling یا املایی، نمره سوال مربوطه را به طور کامل از دست خواهید داد. بنابراین اگر اطمینان ندارید کلمات به چه صورت در انگلیسی نوشته میشوند باید حتما در این زمینه تمرین کافی داشته باشید. حتی ممکن است واژگان بسیار ساده ای مثل Tomorrow سر جلسه آزمون برای شما سوال برانگیز شود که آیا شکل درست “Tomorrow” هست یا “Tommorow”. خوشبختانه دانلود جزوه رایج ترین خطاهای املایی زبان آموزان به شما کمک میکند در این زمینه زودتر پیشرفت کنید.

همچنین اگر پاسخ شما یک اسم جمع هست یا احیانا فعل سوم شخص هست که نیاز به s در پایان دارد و شما این مورد را از قلم بیاندازید، پاسخ شما نادرست خواهد بود. طراحان سوالات آیلتس اطلاع دارند که برای تازه کارها، شنیدن اس پایان کلمه دشوار است و برای مشخص کردن اینکه چه کسانی حرفه ای تر هستند معمولا سوالی را در این خصوص در نظر میگیرند.

ویرایش اسپلینگ فقط در آخر کار

نکته 5: پیشنهاد میشود زمان نوشتن پاسخ هنگام شنیدن خودتان را درگیر درست نوشتن نکنید و فقط سعی کنید واژه را حتی با املای غلط یادداشت کنید. بعد از پایان همان بخش یا پایان لیسنینگ به شما زمانی داده خواهد شد تا پاسخ ها را وارد پاسخنامه کنید. این زمان در آزمون کاغذی 10 دقیقه و در آزمون آیلتس کامپیوتری تنها 2 دقیقه است. ضمنا در آزمون کامپیوتری هم به شما کاغذ و مداد داده میشود و میتوانید شکل نوشتن واژه هایی که شک دارید را بر روی کاغذ تمرین کنید اما زمان زیادی در پایان کار برای وارد کردن پاسخ ها در پاسخنامه وجود ندارد و باید از همان اول پاسخ ها وارد پاسخنامه شوند.

در پاسخنامه پاسخ را درست وارد کنید

نکته 6: نکته مهم دیگر اینکه در سوالات چند گزینه ای یا Multiple Choice نباید واژه مورد نظر را در پاسخنامه بنویسید بلکه باید حرف مربوط به گزینه مربوطه که A، B یا C هست در پاسخنامه نوشته شود. برای مثال اگر گزینه های سوال عبارتند از A. One Week، B. Two Weeks و C. Three Weeks باید دقت کنید که اگر پاسخ صحیح گزینه C هست فقط باید حرف C در پاسخنامه نوشته شود و اگر خود پاسخ که Three Weeks هست نوشته شود بعنوان پاسخ غلط در نظر گرفته میشود چون درخواست سوال این بوده که حرف مربوطه وارد پاسخنامه شود.

بیشتر شنیده ها غیر ضروری و بی اهمیت هستند

نکته 7: در فایل های صوتی اطلاعات زیادی توسط شخص صحبت کننده(Speaker) یا ضمنا گفتگوی بین افراد رد و بدل میشود که مقدار زیادی از آن ها اصلا برای پاسخگویی سوالات مورد نیاز شما نخواهد بود و و توضیحات اضافی هستند برای همین گرچه باید تمرکز بر روی روال منطقی گفتگو داشته باشید کوشش نکنید از همه گفته ها و تمامی ریز کلمات و جمله ها سر در بیاورید بلکه میبایست هوشمندانه بدنبال حدس زدن پاسخ درست در وهله اول و در گام بعد بدنبال پیدا کردن پارافریز ها یا هم معنی ها باشید.

فاصله زمانی پاسخ ها با یکدیگر در لیسنینگ آیلتس

نکته 8: در لیسنینگ آیلتس در بیشتر سوالات زمانی که پاسخی را میشنوید و در حال یادداشت کردن آن هستید، فاصله زمانی چند ثانیه ای تا شنیده شدن پاسخ بعدی وجود خواهد داشت اما ممکن است در برخی سوالات به خصوص در پارت سوم پاسخ ها را به سرعت و پشت سر هم بشنوید برای همین اگر بدنبال نمره 7 و بالاتر در لیسنینگ آیلتس هستید باید آماده شنیدن و تصمیم گیری سریع بین گزینه ها یا انتخاب واژه صحیح بعنوان پاسخ باشید که گاهی واقعا چالش برانگیز خواهد بود.

از طرف دیگر ممکن است تا شنیدن پاسخ بعدی مدت زمان نسبتا زیادی طول بکشد که معمولا در پارت 4 ام رایج تر هست. در این حالت هم باید آرامش خود را حفظ کنید. بهترین رویکرد هم در این موارد و هم به طور کل در لیسنینگ آیلتس این است که همیشه نگاه شما هم به آخرین سوالی که در حال پاسخ دادن هستید و هم به سوال بعدی باشد که اگر احیانا متوجه پاسخ نشدید و پاسخ رد شد، با توجه به کلید واژه های سوال بعدی متوجه این امر شده و بلافاصله روی سوال بعدی تمرکز کنید.

نگاهی به نکات پایه از 30 نکته کلیدی در لیسنینگ آیلتس

نکته 9: فایل صوتی لیسنینگ آیلتس فقط یک بار پخش می شود و هرگز برای بار دوم آن را نخواهید شنید. بنابراین اگر در تمرین خود در منزل یا در کلاس عادت کرده اید فایل صوتی را 2 یا 3 بار بشنوید دقت کنید برای آغاز کار و در مراحل اولیه این روش میتواند سودمند باشد اما هر چه به آزمون نزدیک تر میشوید باید کوشش شما بر این باشد که در مرتبه اول به بیشتری تعداد ممکن سوال پاسخ دهید. به این معنی که شما باید بتوانید همزمان سوالات را بخوانید، پاسخ های احتمالی را حدس بزنید، به فایل صوتی گوش دهید و کلماتی که به نظر شما پاسخ صحیح هستن را یادداشت کنید. این کار به تمرین زیادی نیاز دارد.

تفاوت بین آیلتس کامپیوتری و کاغذی را بدانید

نکته 10: اگر در فرمت کاغذی آیلتس شرکت میکنید باید انتقال پاسخ های خود را به پاسخنامه در خانه و قبل از آزمون تمرین کنید. دانلود پاسخنامه listening IELTS این امکان را به شما میدهد تا تمرین های شما هرچه نزدیک تر به آزمون واقعی باشد و کمتر غافلگیر شوید. ضمنا باید پاسخ های خود را با مداد و نه با خودکار در برگه پاسخ نامه بنویسید. چون در آزمون اصلی هم اجازه استفاده از خودکار ندارید و با مدادی که خود سنتر در دسترس شما قرار میدهد باید پاسخ ها را در پاسخنامه وارد کنید.

نمره منفی در لیسنینگ آیلتس وجود ندارد

نکته 11: در لیسنینگ آیلتس اگر پاسخ شما اشتباه باشد، نمره ای از دست نمیدهید چون در آیلتس نمره منفی وجود ندارد و نمرات شما به دلیل پاسخ های نادرست نه در بخش لیسنینگ نه در بخش ریدینگ کاهش پیدا نمیکند و درست مثل اینکه پاسخ را خالی بگذارید نمره سوال مربوطه را از دست میدهید. بنابراین حتی اگر پاسخی را نشنیده اید و از دست داده اید کوشش کنید به منطقی ترین حالت ممکن آن را حدس بزنید و بنویسید.

.

جدول تبدیل تعداد پاسخ های درست به نمره لیسنینگ آیلتس

نمره نهایی کارنامه آیلتس شما در مهارت لیسنینگ با شمارش تعداد پاسخهای درست شما محاسبه می شود. در اینجا جدول تبدیل پاسخ درست یه نمره نهایی آورده شده است.  آموزش کامل ویدیویی تبدیل نمره را در این صفحه مشاهده بفرمایید.

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس

نکته 12: در پاسخنامه لیسنینگ می توانید پاسخ خود را با حروف بزرگ یا کوچک بنویسید. با این حال، شاید بهتر باشد که فقط از حروف بزرگ استفاده کنید چون خواندن آن ساده تر بوده و در نتیجه دست خط بد و ناخوانا بودن نمره از دست نمیدهید.

تعداد مجاز کلمات برای هر مجموعه سوال لیسنینگ متفاوت هست

نکته 13: در هر مجموعه از سوالات لیسنینگ تعداد کلمات مجاز  بعنوان پاسخ در پاسخنامه را با دقت بررسی کنید. هر بار که نوع سوال تغییر می کند، معمولا تعداد کلمات مجاز در پاسخ هم تغییر میکند. مثلا ممکن است دستورالعمل ها بگوید: ” no more than two words and/or a number “ که به این معنی هست که پاسخ شما میتوانید 1 یا 2 کلمه با یا بدون یک عدد باشد. بنابراین 3 کلمه در پاسخنامه یک پاسخ نادرست محسوب خواهد شد حتی اگر پاسخ درست جزء این 3 کلمه باشد.

محاسبه کلمات و اعداد در لیسنینگ آیلتس

نکته 14: قوانین زیر در خصوص شمارش کلمات و اعداد در لیسنینگ آیلتس را به خاطر داشته باشید:

سال برای مثال “1990” یک عدد در نظر گرفته می شود.

عدد بزرگ “10,000,000” یک کلمه در نظر گرفته می شود.

کلمه دو بخشی که با هایفن یا خط تیره به هم متصل شده “part-time” یک کلمه در نظر گرفته می شود. آموزش ما درباره صفت مرکب را حتما ببنیید چون مشکلات زیادی برای زبان آموزان ایجاد میکند.

اسم های مرکب “tennis shoe” که با خط تیره به هم وصل نباشد دو کلمه محسوب می شود.

.

اشتباه رایج تغییر پاسخ ها بعد از پایان فایل صوتی

نکته 15: از مشکلات رایج در لیسنینگ آیلتس نوشتن پاسخ و بعد تغییر آن هست که برای همه به خصوص افرادی که در سطح متوسط و پایین هستند اتفاق میفتد و معمولا هم پاسخی که تغییر میکند نادرست خواهد بود به خصوص اگر چند ثانیه از شنیدن فایل گذشته باشد.

این مشکل معمولا در پارت سوم که سوالات بسیار دشوار و پارافریز ها بسیار نزدیک به هم هستند بیشتر دیده میشود اما در هر جایی ممکن است و باید روی خودتان کار کنید تا از نظر روانی بتوانید از سوال مربوطه هر چه سریعتر بگذرید و روی بقیه کار تمرکز کنید. پیشنهاد ما این هست هرگز به آنچه به یاد می آورید اعتماد نکنید و پاسخ را بعد از پایان پخش فایل صوتی تغییر ندهید.

تکنیک مهم تغییر پاسخ ضمن گفتگو در فایل صوتی

نکته 16: از مواردی که باید دقت زیادی به آن داشته باشید احتمال تغییر کردن پاسخ ضمن صحبت های بین افراد در لیسنینگ است. این تصحیح کردن پاسخ یکی از رایج ترین اتفاق ها در لیسنینگ آیلتس هست و باید برای آن آماده باشید. برای مثال 2 نفر بر سر یک ساعت برای ملاقات توافق میکنند و بعد ناگهان یکی به یاد می آورد که در همین ساعت یک قرار دیگر دارد و مجبور میشوند تایم دیگری را دوباره با هم هماهنگ کنند و مشخص هست که تایم دوم پاسخ صحیح خواهد بود. پس اطلاعات تکمیلی باعث شده پاسخ تغییر کند. به این گفتگو نگاه کنید:

“Would it be fine for you if we met at 9 p.m?” ….. “Yes, 9 p.m. sounds fine.” / “Oh I’ve just remembered I have to meet a colleague at that time, could we make it half past instead?” Sure no problem. See you at 9.30 then.

در اینجا توافق اولیه ساعت 9 بود اما ناگهان اطلاعاتی در خصوص یک دیدار با یکی از همکاران به ذهن یکی از طرفین رسیدن و ملاقات به نیم ساعت دیرتر موکول شد و پاسخ صحیح 9.30 خواهد بود.

.

جا ماندن از فایل صوتی در جریان آزمون

نکته 17: حتی قوی ترین شرکت کنندگان در آیلتس با نمره 8 و 9 ممکن است از یک سوال جا بمانند و این امر کاملا طبیعی هست. به هیچ وجه روی سوالی که جا افتاده اید تمرکز نکنید چون معمولا امکان درست زدن این سوال بعد از پایان یافتن آن بخش از فایل صوتی غیر ممکن است. در عوض روی بقیه فایل تمرکز کنید و مکان هماهنگ با توضیحات در سوال را سریعتر پیدا کنید و در پایان بخش مربوطه کوشش کنید با بهترین حدس ممکن یا با یادداشت هایی که نوشتید سوال جا افتاده را پاسخ دهید.

تمرین تمرکز 30 دقیقه ای بر روی لیسنینگ

نکته 18: دقت کنید که 30 دقیقه تایم زیادی برای از دست ندادن تمرکز و فعالانه گوش کردن به یک فایل صوتی است و به تمرین زیادی نیاز دارد. به هر دلیل اگر تمرکز شما از دست برود، شانس از دست دادن یک یا چند سوال بسیار بالا خواهد بود. با تمرین کافی برای افزایش تمرکز و با تمرین بر مدیریت بحران در هنگام از دست رفتن یک سوال یا موارد اینچنینی شانس خود را برای پاسخ دادن به بیشتر تعداد ممکن از سوالات افزایش دهید.

.

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس و آخرین توصیه ها

نکته 19: با فرمت کلی تست به خصوص آیلتس کامپیوتری(اگر در ایران امتحان میدهید) و تمامی 10 نوع سوال ممکن لیسنینگ آیلتس به اندازه کافی تمرین کنید. هر سوال معمولا بر یک مهارت خاص تمرکز دارد و هیچ کسی در تمامی انواع تست ها عملکرد عالی ندارد!

نکته 20: باز هم تکرار میکنیم فراموش نکنید فایل لیسنینگ فقط یک بار پخش میشود. اگر با کتاب های قدیم تر کمبریج کار میکنید در پارت اول بخش اولیه 2 بار پخش میشود. در گذشته توصیه میشد از این تایم برای خواندن سوالات پارت های بعدی استفاده شود. چنین چیزی در آزمون های جدید آیلتس وجود ندارد و این بخش حذف شده است.

نکته 21: در سوالات چند گزینه ای اگر کلمه ای به گوش شما میخورد و در گزینه ها هم عینا وجود دارد احتمالا این کلمه تله هست! پاسخ صحیح معمولا نامشخص تر در یک گزینه دیگر هست.

نکته 22: کوشش کنید پادکست و دیگر منابع را در تمرین های خود داشته باشید و حتما تمامی موارد ناآشنا را از Audio scripts ها چک کنید. دانلود گلچین پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس این امکان را به شما میدهد تا با آمادگی هر چه تمام تر در آزمون حاضر شوید.

نکته 23: هم معنی یا Synonyms ها زیربنای تمامی سوالات ریدینگ و لیسنینگ آیلتس هستند. حتما به اندازه کافی روی هم معنی ها و پارافریز ها تمرین کنید. دانلود پارافریز لغات تست های لیسنینگ کمبریج آیلتس جلد 7 تا 11 به شما این امکان را میدهد تا برای موارد بعدی در آزمون اصلی آمادگی ذهنی بسیار بیشتری داشته باشید.

نکته 24: بعد از تمرین با فایل های آموزشی لیسنینگ کوشش کنید فیلم، سریال، مستند و اخبار ببینید. گرچه شانس درک کامل این منابع محدود تر هست اما بدون شک کار را در دراز مدت برای شما آسان تر خواهد کرد.

نکته 25: بجای زیاد تست زدن کوشش کنید تایم تحلیل تست ها و فراگیری لغات، هم معنی ها و تلفظ ها را افزایش دهید. معتبر ترین نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب سری کتاب های 18 جلدی کمبریج آیلتس(تا سال 2024) هست که به صورت کامل میتوانید در لینک مشخص شده دانلود بفرمایید. تنها فایل های لیسنینگ آیلتس این مجموعه هست که استاندارد واقعی هست و دیگر منابع از نظر شباهت با آزمون اصلی اعتبار کمتری دارند.

نکته 26: لغت بخش مهمی از لیسنینگ ایلتس به خصوص پارت 4 ام است اما لغات را به فارسی ترجمه نکنید. حتی اگر در متن مورد نظر شما لغت درست ترجمه شده باشد، بدون شک در متن دیگر معنی واژه مورد نظر تغییر خواهد داشت و شما را به اشتباه می اندازد. این تغییرات ممکن است بسیار زیاد باشد. دانلود جزوه طلایی 1200 لغت پرتکرار لیسنینگ آیلتس یک میان بر در مسیر تقویت لغات ضروری برای این مهارت هست.

نکته 27: کوشش کنید سرعت عمل خود را بالا ببرید. بعضی از زبان آموزان کلا کند هستند. این مورد ارتباطی با زبان انگلیسی ندارد اما در آزمون ها نمره زیادی از شما کم میکند.

نکته 28: بر روی تشخیص اطلاعات ضروری و اطلاعات غیر ضروری(Essential and Non Essential Information) تمرین کنید. حجم زیادی از شنیده ها در لیسنینگ های آیلتس اطلاعات غیر ضروری هست که در توضیح اطلاعات ضروری بیان میشود و فضای بین پاسخ های صحیح را پر میکند. با حدس زدن پاسخ های درست به خصوص در تست های پر کردن جای خالی(Gap-fill) میتوان اطلاعات ضروری را ضمن بیان شدن تشخیص داد.

نکته 29: تمرکز شما باید بر معنای کلمات بیان شده باشد نه نحوه و آهنگ بیان آن ها. بنابراین بجای توجه به محکم تر و با تاکید تلفظ شدن برخی کلمات بدنبال تشخیص هم معنی ها و پیدا کردن جواب باشید.

نکته 30: مورد آخر اینکه بر روح و روان خود مسلط باشید. آزمون آیلتس استرس زیادی به شما وارد میکند و بخش لیسنینگ نخستین بخش هست. بدون شک با فشار روانی زیادی روبرو خواهید شد. گرچه آزمون های ماک در ایران در ماه های اخیر(از کنسل شدن آزمون کاغذی در سال 1402) نمره دهی بسیار بد و ضعیفی داشته اند، شرکت شما در این آزمون ها و نشستن بر روی صندلی و قرار گرفتن در محیط از استرس شما خواهد کاست و این امر حتما پیشنهاد میشود.

.

مهم ترین نکته های لیسنینگ آیلتس

.

30 نکته کلیدی لیسنینگ آیلتس – همراه ما باشید

برای دانلود هزاران منبع به روز آیلتس و زبان انگلیسی در کانال دانلودی تلگرام ما به نشانی (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتسی ما در تلگرام (https://t.me/ielts2Group) همراه باشید.