مقدمه رایتینگ آیلتس تسک 2 – اشتباهات رایج

مقدمه رایتینگ آیلتس تسک 2 - اشتباهات رایج

مقدمه رایتینگ آیلتس تسک 2 – اشتباهات رایج

مقدمه رایتینگ آیلتس تسک 2 – اشتباهات رایج

بدون شک رایتینگ آیلتس یکی از پر چالش ترین بخش های این آزمون به شمار می آید. مقدمه رایتینگ اولین پاراگرافی هست که تصحیح کننده رایتینگ با آن روبرو میشود، بنابراین نوشتن یک مقدمه قوی و حرفه ای تاثیر بسیار خوبی(First Impression) بر روی اگزمینر داشته و میتواند مسیر ما را برای دریافت یک نمره خوب هموار کند. در ادامه به خطاهای متداولی که حین نوشتن مقدمه روی میدهند فهرست وار اشاره میکنیم.

.

اشتباه اول – پراکنده نویسی

به استناد بسیاری از منابع معتبر آیلتس، یک مقدمه خوب در رایتینگ آیلتس تشکیل شده از 2 جمله که جمله اول یک پیش زمینه کلی یا Background برای آماده کردن ذهن خواننده ایجاد کرده و جمله دوم یک جمله متمرکز تر بر روی موضوع مورد بحث است که اشاره به نکات اصلی یا همان ایده های اصلی(Main ideas) دارد. این ایده ها قرار است در پاراگراف های بعدی(Main Paragraphs) با جزئیات و توضیحات کامل تر صحبت شوند. 

با توجه به توضیحات بالا اشاره به هر مورد اضافی یا زمینه چینی بیش از حد میتواند یک خطا به حساب آید به ویژه که زمان ما را برای نوشتن پاراگراف های اصلی که نمره زیادی برای ما خواهند داشت هدر میدهد. 

نمونه پاراگراف نمره 9 مربوط به سوال استانداردی از کمبریج آیلتس جلد 9 تست 1 را ببینیم: 

نمونه رایتینگ آیلتس نمره 9

.

نمونه مقدمه بی نقص و بدون اشتباه با رعایت تمامی موارد برای این سوال نسبتا دشوار: 

.

اشتباه دوم – اشاره به مواردی خارج از موضوع بحث

خطای اول که در بالا توضیح داد شد الزاما به موضوعی خارج از بحث اشاره نمیکند و تنها بیش از اندازه توضیح میدهد اما در این خطا اصولا مواردی که نباید مطرح شوند اشاره میشود. دقت بفرمایید که انتخاب اشتباه حتی یک کلیدواژه در مقدمه میتواند منظور ما را اشتباه رسانده و نمره Task Achievement ما را که 25% کل نمره را شامل میشود تحت تاثیر قرار دهد.

بطور خلاصه برای دریافت یک نمره خوب در رایتینگ باید کوشش کنیم موضوع مورد بحث را به طور کامل اما خلاصه توضیح دهیم و به هیچ چیزی خارج از بحث اشاره نکنیم. برای مثال سوال زیر از کمبریج 13 آکادمیک تست 4 را در نظر بگیرید: 

نمونه رایتینگ In spite of Advances in Agriculture People Around World Go hunger

 تجربه ما  در کلاس های آیلتس نشان میدهد بسیاری از زبان آموزان در نوشتن این رایتینگ و فهم خود سوال دچار مشکل میشوند. سوال مشخص 2 مورد را برای توضیح درخواست کرده: (1) دلیل این معضل و (2) راه حل. هرگونه اشاره به صنعت کشاورزی در طول تاریخ یا پیشرفت های این صنعت عملا خارج از موضوع است. گرچه حتی در خود سوال این کلیدواژه ها وجود دارند، این موارد جزئی از سوال مطرح شده نیستند. 

.

اشتباه سوم – جمله های کلیشه ای یا حفظ شده

یکی دیگر از خطاهای رایج در نوشتن رایتینگ به صورت کل و به خصوص مقدمه استفاده از جمله های کلیشه ای یا از قبل حفظ شده هست که اتفاقا توسط بعضی منابع و مدرسان تشویق میشود و بیشتر هم توسط زبان آموزانی که به صورت خودخوان یا self study رایتینگ را آموخته اند به کار میرود. 

این جمله ها به سادگی توسط اگزمینر شناسایی شده و در پایان برگه رایتینگ ذکر میشود. حتی ممکن است تعداد کلماتی که در رایتینگ به صورت حفظ شده نوشته شده در حداقل 250 کلمه رایتینگ که نوشتن آن اجباری هست لحاظ نشود. بعضی از این جمله ها به این صورت هستند: 

Controversial topic/hot topic

Two-edged sword/double-edged sword/2 sides/faces of a coin

In a nutshell

I pen down by saying

There are pros and cons

This essay will discuss

Reasons why I hold this view

This is a highly controversial/is a highly debated issue

شاید برای شما جالب باشد که فهرست بالا از سایت مرجع idp ، از مالکین و برگزار کنندگان آزمون آیلتس(تنها برگزار کننده آیلتس در ایران) آورده شده. مطلب کامل را میتوانید اینجا مطالعه بفرمایید: 

.

اشتباه چهارم – عدم رعایت علائم نقطه گذاری

یکی دیگر از موارد متداول به ویژه در رایتینگ های زبان آموزانی که در سطح متوسط و پایین تر(نمره 5.5 و کمتر) آیلتس هستند عدم توجه به علائم نقطه گذاری یا Punctuation هست. استفاده نادرست از ویرگول بجای نقطه و پیوند دادن جمله های کاملا مستقل به شکل نادرست و نابجا هم در رایتینگ های این افراد و کمابیش در رایتینگ های سطح نمره 6 و 6.5 هم به چشم میخورد. 

برای رسیدن به نمره 7 و بالاتر این خطاها باید عملا به صفر برسند و تمامی جمله ها بدون دشواری قابل دنبال کردند باشند. برای این منظور میتوانید از جزوه هایی که در خصوصی علائم نگارشی نوشته شده کمک بگیرید و همچنین سمپل های نمره 8 و 9 را با دقت از این نظر بررسی کنید. 

در این صفحه 2 جزوه خیلی خوب و یک ویدئوی آموزشی در این زمینه در دسترس هستند که پیشنهاد میکنم حتما دانلود بفرمایید. 

.

اشتباه پنجم – استفاده از زبان نامناسب

استفاده از سوال در مقدمه یا آغاز رایتینگ با لحنی صمیمی و دوستانه از دیگر خطاهای متداول زبان آموزان به شمار میرود. گرچه در سمپل های نمره 9 کمبریج آیلتس در مواردی دیده شده که در مقدمه سوال پرسیده شده اما این موارد را میتوان یک استثناء در نظر گرفته و بهتر هست با حفظ لحن آکادمیک از استفاده از سوال یا لحن غیر رسمی و زبان Colloquial خودداری کرد. 

.

اشتباه ششم – عدم موضع گیری مناسب

دقت بفرمایید بعنوان یک قانون بسیار مهم اگر سوال مستقیما نظر شما را درخواست کرده، حتما باید موضع گیری خود را کاملا مشخص کنید. بهترین نقطه برای انجام کار مقدمه هست و خواننده از آغاز با آگاهی و حضور ذهن بهتر باقی رایتینگ را دنبال خواهد کرد. این مورد با مورد اول همین فهرست یعنی پراکنده گویی کاملا در ارتباط هست. باید دقت داشته باشیم صرفنظر از کیفیت گرامر و لغت، موضع گیری ما باید از همان پاراگراف مقدمه برای خواننده روشن باشد. 

.

اشتباه هفتم – توضیح بیش از اندازه درباره ایده های اصلی

یکی دیگر از مواردی که انجام آن زمان را هدر میدهد و الزاما نمره بیشتری هم برای ما نخواهد داشت، توضیح بیش از اندازه درباره ایده های اصلی در مقدمه هست. در پاراگراف مقدمه تنها اشاره به ایده های اصلی کفایت میکند و در سمپل های نمره 9 رایتینگ دیده میشود که توضیح ایده های اصلی اگر اتفاق افتاده معمولا به صورت کوتاه و حداقلی و یکی دو جمله بیشتر نیست. 
طولانی کردن مقدمه عملا تاثیر منفی بر کیفیت پاراگراف های اصلی میگذارد چون هم باعث دوباره گویی ایده ها میشود و هم زمان ما را برای نوشتن پاراگراف های اصلی که نمره اصلی رایتینگ ما را تشکیل میدهند هدر میدهد. کوشش کنید اگر دلیلی برای ایده های اصلی ذکر میکنید این توضیح بسیار کوتاه باشد. 

.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان در آزمون آیلتس ❤️

پویا ابوالقاسمی