مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

در آموزشی جداگانه درباره 14 نوع مختلف سوال در ریدینگ های آیلتس آکادمیک صحبت کردیم. از میان این 14 نوع سوال، 2 سوال Matching Headings و Matching Paragraphs شباهت زیادی با یکدیگر دارند. در این پست آموزشی کوشش میکنیم درباره شباهت ها و تفاوت های این دو نوع سوال صحبت کنیم. همچنین پیشنهاد میکنیم آموزش کاملی در خصوص 30 نکته کلیدی در آزمون آیلتس را در همین رابطه مطالعه بفرمایید.

.

پیش از هر چیز باید نگاهی به هر یک از دو نوع سوال داشته باشیم. همانطور که در ادامه مشاهده میکنیم، نمونه ای از هر یک از این سوال ها از کتاب کمبریج آیلتس جلد 9 انتخاب شده است. ضمنا توضیحاتی درباره هر یک از این تست ها ارایه شده که باید با دقت بررسی شود. پس از نگاهی به این توضیحات به بررسی شباهت ها و تفاوت ها میپردازیم.

.

سوالات Matching Paragraphs

در تصویر زیر که مربوط به Passage اول تست دوم از کتاب کمبریج آیلتس جلد 9 انتخاب شده، سوالات 1 تا 6 از نوع سوالات مچ کردن پاراگراف یا Paragraph Matching هستند. در پاسخ دادن این سوالات باید دقت داشت که پاسخ ها در متن هیچ ترتیبی ندارند و برای هر سوال عملا باید تمامی متن را در نظر گرفت. در سوالی که در اینجا مشاهده میکنیم با پاسخ دادن هر سوال پاراگراف مربوطه حذف میشود و نباید برای پاسخ های دیگر آن پاراگراف را در نظر گرفت که معمولا هم همینطور هست. در موارد استثناء سوال مشخص میکند که حتی میتوان یک پاراگراف را بیش از یک بار بعنوان پاسخ صحیح انتخاب کرد که عملا کار دشوار تر خواهد بود. 

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

.

آشنایی با سوالات Matching Headings

نمونه سوالات هدینگ را در این تصویر مشاهده میفرمایید که از کمبریج آیلتس جلد 9 انتخاب شده. همانطور که از شماره صفحه مشخص هست این سوال ها پیش از متن اصلی ظاهر میشوند. دقت داشته باشید سوالات هدینگ تنها سوالاتی هستند که پیش از خود متن ظاهر میشوند و تمامی سوالات دیگر بعد از متن جای میگیرند. ضمنا پاسخ این سوالات هیچ ترتیبی در متن ندارند و با پاسخ دادن یک سوال همچنان باید تمامی متن را برای سوالات دیگر در نظر داشت. با مشخص شدن هر پاراگراف، در سوال های بعدی آن پاراگراف را نباید در نظر گرفت و باید آن پاراگراف را حذف کرد مگر سوال مشخص کرده باشد که یک پاراگراف میتواند پاسخ بیش از یک سوال باشد که این حالت معمولا اسئثناء هست و در بیشتر سوالات Matching Headings ها هر پاراگراف فقط پاسخ یکی از سوال ها هست. 

مقایسه سوالات Matching Headings و Matching Paragraphs

.

شباهت و تفاوت های سوالات مچ کردن پاراگراف ها و مچ کردن هدینگ ها

به طور خلاصه میتوان گفت در هر دوی این سوال ها پاراگراف مربوطه باید از نظر نزدیک بودن به اطلاعات مشخص شده(یکی از هدینگ ها یا یکی از سوال ها) از بقیه پاراگراف ها جدا شود، که عملا نیازمند مهارت در Skimming یا پردازش حجم زیادی از متن با در نظر گرفتن اطلاعاتی مشخص هست که مستقیما با درک مطب و مهارت تندخوانی مرتبط هست اما تفاوت مهم این دو سوال در این هست که در سوالات هدینگ باید ایده اصلی پاراگراف شناسایی شود اما در سوالات مچ کردن پاراگراف تنها اطلاعات مشخص شده در سوال باید در پاراگراف وجود داشته باشد حتی اگر این اطلاعات ایده اصلی پاراگراف نباشد بنابراین میتوان گفت هر دو نوع سوال چالش برانگیز هستند اما نوع چالش ها متفاوت هست. 

چالش سوال های هدینگ در پیدا کردن ایده اصلی هر پاراگراف هست و چالش سوالات مچ کردن پاراگراف ها در پیدا کردن اطلاعات مشخصی هست که در سوال مطرح شده که الزاما کار ساده ای نیست. 

.

سخن و نکات پایانی

برای بهبود تست زنی در این دو نوع سوال که معمولا برای زبان آموزانی که در تلاش برای رسیدن به نمره 6.5 یا 7 از سطح 5.5 تا 6 هستند باید هم در تندخوانی و هم در پیدا کردن اطلاعات خاص مشخص شده در سوال مهارت لازم را به دست آورده باشیم. در بحث تندخوانی پست های آموزشی جداگانه ای در دسترس هست اما تمرین شما باید برپایه مشخص کردن سرعت بر حسب تعداد کلمه در دقیقه و 70% درک مطلب خوانده شده باشد که با تمرین در طول چند ماه به دست خواهد آمد. بدون شک توانایی شما در گرامر، دایره لغات و آشنایی با موضوعات متداول در ریدینگ آیلتس به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. در مورد پیدا کردن اطلاعات خاص بدون شک بحث شناسایی پارافریز ها و دایره لغات مطرح هست.

نکته و سخن آخر اینکه گرچه این دو نوع سوال همیشه در ریدینگ های آیلتس در آغاز سوالات هر Passage قرار دارند، نباید در آغاز کار به آن ها پاسخ داد. کوشش کنید پاسخگویی به سوالات را با سوالاتی که به ترتیب هستند آغاز کنید و بعد سراغ سوال هایی که به ترتیب نیستند مثل همین دو نوع سوال(Matching Headings و Matching Paragraphs) بروید تا با آشنایی نسبی که پیش تر با پاسخگویی به سوالات قبل به دست آورده اید بتوانید یک درک کلی از متن داشته و به این سوالات با تمرکز بیشتر پاسخ دهید. 

در پایان پیشنهاد میکنیم برای شرکت در تست زنی های روزانه و طرح سوالات خود در گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.