صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

صفت ها معمولا یک کلمه ای هستند و اطلاعاتی در مورد اسم یا ضمیر با ما ارایه میکنند. اما صفت های مرکب از دو یا چند کلمه تشکیل شده که با یک یا چند خط تیره به هم چسبیده و نقش یک کلمه(صفت) را ایفا میکنند.

صفت های مرکب معمولا در متون آکادمیک و حرفه ای تر دیده میشوند و زبان آموزان با آن ها کمتر آشنایی دارند یا به آن ها بی توجه هستند. این موضوع معمولا برای شرکت کنندگان در آزمون های دشواری مثل آیلتس و تافل بسیار مهم هست و نداشتن اطلاعات کافی در مورد این صفت ها باعث از دست دادن نمره خواهد شد. 

.

صفت مرکب چیست؟

صفت مرکب همانطور که اشاره شد از پیوند چند کلمه با یکدیگر با استفاده از خط فاصله یا hyphen تشکیل میشود. برای مثال صفت های زیر تماما صفت های مرکب هستند: 

brand-new

eye-opening

never-ending

one-of-a-kind

middle-aged

gender-neutral

.

صفت مرکب را در کجای جمله استفاده کنم؟

مثل دیگر صفت ها، از صفت مرکب هم قبل از اسم یا بعد از فعل ربطی استفاده میکنیم و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. مثال های زیر را ببینید: 
 

The manager hired extra workers for the party so that staff wouldn’t be short-handed.

The bold politician was very popular with blue-collar workers.

Journalists with first-hand experience of working in war zones.

.

بعضی منابع پیشنهاد میکنند صفت های مرکب را فقط باید قبل از اسم استفاده کرد و اگر قرار هست بعد از فعل های ربطی قرار گیرند باید خط تیره حذف شود. گرچه دیدگاه ها در این زمینه متفاوت هست. چند مثال در این زمینه با رعایت این مساله ببینیم:

This wall is load bearing.
It’s impossible to eat this cake because it is rock hard.
Is this hotel dog friendly?

.

.

چه موقع از صفت مرکب استفاده میشود؟

قوانین این صفت با صفت های ساده تفاوتی نداره اما با استفاده از خط تیره باید برای خواننده مشخص کرد که این کلمات همراه با یکدیگر نقش صفت را دارند. برای مثال عدم استفاده از خط تیره باعث شده جمله اول نادرست باشد. 

It’s recommended you don’t take down any load bearing walls when renovating.

It’s recommended you don’t take down any load-bearing walls when renovating.

.

در جمله اول به نظر میرسد منظور نویسنده این است که نباید باری را از روی دیوار برداشت درصورتیکه معنای درست که در جمله دوم مشخص هست این است که در هنگام نوسازی و تعمیرات ساختمان، دیوارهایی که بار(وزن) روی آن هاست را نباید برداشت. 

چند مثال دیگر ببینیم: 

This rock-hard cake is absolutely impossible to eat.
We’re looking for a dog-friendly hotel.
She makes one-of-a-kind engagement rings in her studio.
The newly-built house has state-of-the-art features.
.

صفت های مرکب در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس

یکی از مهم ترین نکته ها در زمینه صفت های مرکب این است که دو یا چند کلمه داخل آن ها در ریدینگ و لیسنینگ آیلتس تنها یک کلمه شمارش میشود. بی توجهی به این موضوع میتواند شرکت کننده در آزمون را گمراه کرده و پاسخ درست را بدلیل زیادتر بودن تعداد کلمات انتخاب نکند! 

به این مثال دقت بفرمایید: 

صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

صفت های مرکب در آیلتس

در سوال ریدینگ آیلتس زیر شرکت کننده تنها مجاز به نوشتن 2 کلمه هست و اگر بیش از 2 کلمه وارد پاسخنامه کند کل پاسخ نادرست خواهد بود. 

.

در سوال 39، جای خالی بعد از فعل ربطی (to be) قرار دارد پس جای خالی میتواند محل قرار گرفتن صفت باشد. با دقت به خود سوال متوجه میشویم جای خالی باید با صفتی در مورد گونه های لاکپشت اشاره شده باشد. صفتی که توصیف کننده نوع این لاکپشت هاست.

صفت های مرکب در انگلیسی و آیلتس

در متن در مورد همان دو گونه توضیحاتی ارایه شده. عبارت dry-land tortoises پاسخ درست است و چون dry و land با یک خط تیره یا hyphen به هم متصل شده اند یک کلمه به حساب می آیند. بنابراین عبارت dry-land tortoises تنها 2 کلمه شمارش میشود و پاسخ پیدا شده در متن، قانون No more than two words را نقض نمیکند. 

متاسفانه زبان آموزانی که از این قانون بی اطلاع هستند، با وجود پیدا کردن پاسخ درست، بدلیل ناهماهنگی آن با محدودیت 2 کلمه برای هر جای خالی از آن صرفنظر میکنند و این پاسخ درست را از دست میدهند. 

در بخش لیسنینگ آیلتس هم روال کار دقیقا به همین شکل هست و صفت های مرکب را صرفنظر از اینکه چند کلمه هستند باید تنها یک کلمه شمارش کرد

.

منابع: 
https://www.grammarly.com/blog/hyphen

https://www.thesaurus.com/e/grammar/compound-adjectives

.

عزیزان امیدوارم این آموزش را پسندیده باشید. پیشنهاد ما به عزیزانی که تا اینجا همراه بوده اند مجموعه ویدئوهای آموزش رایگان 4 مهارت اصلی آیلتس از استاد سایمن و کتاب ویرایش جدید سطح پیشرفته جلد آبی رنگ گرامر بتی آذر هست که هر دو در کانال دانلود تلگرام ما در دسترس شما عزیزان هست. برای دانلود رایگان این منابع در تلگرام همراه باشید: 
https://t.me/ielts2download

.

موفق باشید ❤️