آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش استاندارد و منصفانه اند؟

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش استاندارد و منصفانه اند؟

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش استاندارد و منصفانه اند؟

 

درود به شما بازدید کننده گرامی

نوشته های این صفحه مربوط به سال ها پیش است! مرکز آفرینش از آن زمان دستخوش دگرگونی های چشمگیری شده و تلاش های بسیاری برای بهبود خدمات و افزایش دقت آزمون هایش داشته. گفته های زیر به هیچ روی بازتاب وضعیت کنونی کیفیت آزمون های آزمایشی مرکز آیلتس آفرینش نیست و نباید موجب گمراهی شما عزیزان شود. این نوشته ها تصویری از وضعیت سال 1394 و تنها دیدگاه شخصی نویسنده می باشد. 

پویا ابوالقاسمی

.

هنگامی که صحبت از “منصفانه”، “استاندارد” یا “عادلانه” بودن چیزی میشود یکی از اولین حرف هایی که به میان می آید این پرسش است که “چی در این دنیا منصفانه است که این باشد؟!”

آیا در مورد آزمونهای آزمایشی آیلتس در ایران نیز همین موضوع صادق است و اصلا نباید بدنبال مرکزی که برگزار کننده آزمون هایی دقیق و استاندارد و با نمره دهی منصفانه باشد و آلوده رفتارهای بازاری/کنکوری نشده باشد گشت. چرا شرکت کننده ای که در تست های آزمایشی سری کتاب های کمبریج نمره 8 را در لیسنینگ و ریدینگ میگیرد باید با 2 نمره پایین تر در آزمون های آزمایشی روبرو شود؟ آیا تست های کتاب های کمبریج آیلتس با آزمون اصلی آیلتس ناهمخوان هستند یا آزمون های آزمایشی که توسط موسسات گوناگون برگزار میشوند؟ نمره های زیر نمره هایی هستند که از 3 منبع مختلف درباره 1 آزمون استاندارد به نام آزمون آیلتس با فاصله زمانی 1 هفته ای به دست من رسیده. چرا براورد آزمون های آزمایشی و کتاب های کمبریج و بدون شک آزمون اصلی آیلتس تا این اندازه متفاوت است مساله ای که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

نمره های آفرینش:             Listening:6        Reading:8    Writing:6      Speaking: 7

نمره های پردیس دانش:     Listening:7.5     Reading:6.5  Writing:6.5   Speaking: 8

میانگین نمره کتاب های کمبریج آیلتس:                                 Listening:8     Reading:8

آیا اصولا میتوان با پرداخت 40 هزار تومان انتظار شرکت در آزمونی را داشت که همسانی بالای 90% با آزمون اصلی حدود 800 هزار تومانی داشته باشد و با دست کم نیم نمره تفاوت سطح واقعی زبان را در قالب نمره آیلتس گزارش کند یا خیر؟

شخصا از تخریب دیگران به ویژه کسانی که در حوزه های مختلف در مسیر مثبت، آموزش و آبادانی حرکت میکنند بیزارم. در اینجا هم بدنبال کوچک یا بزرگ کردن دیگران نیستم. هدف من از این نوشته (1) آگاه کردن زبان آموزان است به ویژه متقاضیان آیلتس با منابع اندک مالی از خطری که متوجه آن هاست و (2) آگاهانیدن دست اندرکاران برگزاری آزمون های آزمایشی آیلتس و برداشتن قدمی بسیار کوچک برای تصحیح رفتار و رویکرد غیر آموزشی و غیر منصفانه ایشان.

تجربه شخصی من از آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

جمعه گذشته در تاریخ 18 اردیبهشت 1394 پس از شرکت چندین باره زبان آموزانی که وظیفه تدریس آیلتس به ایشان را بر عهده دارم، شخصا در این آزمون آزمایشی که از سوی موسسه آفرینش در خیابان جردن برگزار میشد شرکت کردم و با نتایج بسیار عجیبی از این آزمون روبرو شدم. بجز استاندارد نبودن بخش شنیداری، به باور من بی عدالتی و بی انصافی بزرگی از سوی تصحیح کننده بخش نوشتاری و همچنین آزمون گیرنده بخش مکالمه یا اسپییکینگ در حق من شده که در پی آن تصمیم گرفتم این نوشته را تنها با هدف اطلاع رسانی به دیگر زبان آموزان و علاقمندان شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس بنویسم.

آشنایی من با زبان انگلیسی

اولین باری که تجربه آزمون آیلتس واقعی را داشتم آخرین ماه های سال 2008 در شهر بنگلور در هندوستان بود که نمره های 6، 7، 6، و 7.5 را به ترتیب در مهارت های لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ کسب کردم و نمره کلی 6.5 آیلتس آکادمیک را پس از 10 ماه مطالعه شبانه روزی و شرکت در کلاس های یک موسسه هندی بدست آوردم. آشنایی من با زبان انگلیسی به ورود به دانشگاه در سال 1380 برمیگردد و در تمامی این سال ها پروژه های مختلفی از ترجمه های دانشجویی، ترجمه کتاب، ترجمه فیلم و سریال و از این دست را انجام داده ام. همچنین 6 ماه پس از بدست آوردن نمره مورد نیاز برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به کشور سوئد رفتم و در سال 2011 با مدرک رشته مهندسی اکوتکنولوژی و توسعه پایدار از دانشگاه MID سوئد که تمامی سرفصل ها، تدریس استاد ها، کارهای گروهی و آزمون های آن به زبان انگلیسی بود پس مطالعه هزاران هزار صفحه متن و نوشتن یک پایان نامه 100 صفحه ای فارغ التحصیل شدم. در تمامی این مراحل مطالعات فراوانی به انگلیسی داشتم و پس از بازگشت به ایران در آموزشگاه های گوناگون و همچنین در قالب کلاس های خصوصی به تدریس آزمون های آیلتس و تافل پرداختم.

IELTS Certificate 2008

براورد من از سطح زبان خودم! (نمره 8 ریدینگ و لیسینگ کتاب های کمبریج)

 نخستین باری که پس از سال ها دوباره پس از سال ها پای کتاب های کمبریج نشستم و جلد تازه آن (جلد 9) را تست زدم درست یک هفته پیش از آزمون یعنی همین هفته پیش بود. در زمان کمی که داشتم موفق شدم 4 تست لیسنینگ آیلتس از کتاب های 9 و 6 کمبریج بزنم که نتیجه های آن ها به ترتیب نمره های 7.5، 8، 8، 8.5 بود. البته با توجه به هزاران هزار ساعتی که به دیدن فیلم و سریال های مختلف و همچنین سری مستند های علمی و غیر علمی گذرانده ام این نمره برای من چیز عجیبی نبود و جز این هم انتظاری نمیرفت!

نتیجه 5 آزمون ریدینگ آکادمیکی که از همین 2 جلد کتاب کمبریج آیلتس زدم به صورت 8، 8، 8،، 8 و 8.5 بود. این را هم مدیون علاقه بسیار زیاد به خواندن روزنامه های انگلیسی زبان و مرور چندین باره تمامی منابع واژگان زبان انگلیسی در چندین سال گذشته هستم. هیچیک از تست های کمبریج را پیش از زمان تست زدن ندیده بودم و از محتوای آن ها کوچکترین اطلاعی نداشتم.

در بخش رایتینگ تنها توانستم 1 نوشته از Task 1 مربوط به جدول ها را بنویسم ولی از اینکه خواهم توانست کارکرد بسیار خوبی در این بخش داشته باشم کاملا مطمئن بودم. از بخت خوب من موضوع رایتینگ بخش اول یک فرایند تولید برق از مواد آلی در خانه بود که چیزی همسان با آن را در کتاب های درسی رشته خودمان دیده بودم و توانستم پاسخ بسیار خوبی برای آن بنویسم. همچنین در بخش اسپیکینگ با آگاهی کامل از معیارهای نمره دهی و دیدن ده ها نمونه از نوع مکالمه زبان آموزان خودم که نمره 7 در اسپیکینگ بدست آورده بودند شکی نداشتم که میتوانم در حد نمره 8 و حتی اگر خوش شانس باشم تا حد 8.5 صحبت کنم. نمونه های زیر به سادگی میتوانند چند و چون کار را برای بدست آوردن نمره های 6، 7 و 8 آشکار کنند.

دانلود ویدئوی مصاحبه اسپیکینگ آیلتس نمره ۸

دانلود ویدئوی مصاحبه آزمون آیلتس نمره ۶

دانلود ویدئوی مصاحبه آیلتس نمره ۷

دانلود نمونه صدای اسپیکینگ آیلتس در حد نمره ۶

نمره هایی که آزمون آزمایشی آفرینش به من داد

نمره های اعلام شده به من از سوی مرکز آفرینش عبارت بود از 6 رایتینگ، 8 ریدینگ، 6 لیسنینگ و 7 اسپیکینگ! پیش از اعلام نتایج آزمون بدلیل ناهماهنگی بخش لیسنینگ آفرینش با نمونه تست های کتاب های کمبریج اطلاع داشتم که کارکرد خوبی نداشته و نمره بالایی(بالاتر از 7 تا 7.5) بدست نخواهم آورد ولی از بدست آوردن نمره 8 در تمامی مهارت های دیگر کاملا مطمئن بودم! جالب اینکه در این آزمون به همراه 3 تن دیگر از زبان آموزان آیلتس خودم شرکت کرده بودم و در نهایت نمره رایتینگ یکی از زبان آموزان خودم کاملا برابر با نمره خودم شده بود و به نظر میرسد نمره بالای 7 به سختی در آیلتس آفرینش به کسی داده میشود!

منبع لیسنینگ آیلتس آزمایشی آفرینش چیست؟

بحث و گفتگوی چشمگیری در زمینه منبع آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش در اینترنت به چشم میخورد. برخی این آزمون ها را کپی شده از برخی منابع کمتر دیده شده میدانند درحالیکه خود این مرکز ادعای خرید آن ها را از خارج از کشور دارد و دیگران را متهم به چسباندن تکه های سوال های گوناگون از اینطرف و آنطرف اینترنت و گرفتن آزمون های غیر استاندارد میکند! منبع آزمون های آفرینش به ویژه بخش لیسنینگ هرچه که هست، همسانی چندانی با آزمون آیلتس واقعی ندارد. به گونه ای که برای من پس از تکرار چندین باره نمره 8 در تست های کمبریج، این آزمون نمره 6 را برای من تخمین زد!

چهارچوب و نوع سوال های لیسنینگ این آزمون آزمایشی، ادبیات به کار رفته از سوی افراد در هر 4 بخش لیسنینگ و همچنین درجه دشواری آن در سنجش با لیسنینگ های آیلتس واقعی بسیار متفاوت است. همچنین لهجه افرادی که در آن گفتگو میکنند کاملا متفاوت با لهجه های استرالیایی، بریتیش و غیره آزمون های واقعی آیلتس یا حتی سری کتاب های کمبریج هستند. در این آزمون خاص که در تاریخ 18 اردیبهشت 1394 پخش شد، بخش دوم و سوم لیسنینگ برای من به نظر بسیار آشنا می آمد! به گونه ای که گویا همین گفتگو را پیشتر سال ها قبل شنیده ام ولی در این آزمون همان گفتگو توسط افراد دیگری دوباره اجرا شده است! لهجه ها کاملا غریبه بودند و کلمه ها و جمله ها کاملا آشنا! با اینهمه این آشنایی به ظاهر نتیجه ای نداشت و به ویژه بدلیل ناهمسانی با آزمون واقعی نمره بسیار پایینی بدست آوردم.

چرا آیلتس آفرینش در دادن نمره رایتینگ و اسپیکینگ عادلانه رفتار نمیکند؟

اگر بپذیریم که آزمون آیلتس یک آزمون استاندارد و مشخص است و نمره دادن آن نیز نباید سلیقه ای باشد باید گفت آنچه در آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش شاهد آن بودم و آنچه در مراکز استاندارد برگزاری آیلتس میگذرد و حتی نمونه تست های سری کتاب های کمبریج که تاکنون 9 جلد آن به چاپ رسیده است تفاوت بسیاری وجود دارد.

برخی بر این باورند که نمره ها به ویژه در مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ 1 نمره کمتر داده میشود تا شرکت کنندگان در آزمون در کلاس های این موسسه شرکت نمایند. البته این گروه بر این باورند که این ویژگی تنها در آفرینش دیده نمیشود و تمامی مراکز برگزاری آزمون های آزمایشی بصورت بازاری با این آزمون های برخورد میکنند. به نظر میرسد این مرکز به ویژه با نمره های بالای 7 مشکل جدی دارد. شاید برای زبان آموزانی که تازه با آزمون آیلتس آشنا شده اند تفاوت بین نمره 7 با 6 یا حتی تفاوت میان 7 با 8 آشکار نباشد ولی برای دست اندرکارانی که سال ها به تدریس در این حوزه مشغول بوده اند و نمونه های فراوانی از زبان آموزانی که نمره های 6 و 7  و بالاتر را بدست آورده را به چشم دیده اند این تفاوت ها کاملا آشکار است.

نمره آیلتس اصلی آزمون گیرنده(examiner) های آفرینش چند است؟

یکی دیگر از مسائلی که به نظر میرسد تاکنون هیچکس درباره آن کوچکترین صحبتی نکرده این است که نمره خود آزمون گیرنده های بخش اسپیکینگ یا مصاحبه آیلتس آفرینش چند است؟ آیا ایشان خود تاکنون در این آزمون شرکت کرده و نمره 9 یا دست کم 8 را دریافت نموده است که در جایگاه آزمون گیرنده نشسته و دیگران را قضاوت میکنند؟

پیش شرط اگزمینر بودن آیلتس واقعی داشتن نمره 9 است. پس از دریافت این نمره دوره های آموزشی گوناگون برای ایشان در نظر گرفته میشود تا به کسی که توانایی داوری کردن و نمره دادن داشته باشد تبدیل شوند. همچنین دربرخی تالار ها گفته شده اگر به نمره ارائه شده از سوی یک آزمون گیرنده 2 بار اعتراض شود و هر دو بار نمره تغییر نماید ایشان از ادامه کار محروم خواهد شد!

آیا کسی که خود نمره 9 آیلتس ندارد یا اصلا تاکنون امتحان آیلتس نداده میتواند در براورد این نمره صحیح عمل کند؟ همین سوال درباره بخش رایتینگ آزمون های آزمایشی آفرینش و غیر آفرینش نیز مطرح است.

تا امروز نه مرکز آفرینش و نه هیچ مرکز دیگری تصویری از مدرک آیلتس کارکنان یا حتی مدیران خود در دسترس بازدید کنندگان و علاقمندان قرار نداده و تنها معیار گزینش زبان آموزان در این زمینه بزرگ بودن نام موسسه الف در برابر موسسه ب است و همانطور که میدانیم بزرگ بودن نام برابرست با صرف پول فراوان و نه ضرورتا صلاحیت یا توانمندی کارشناسی و فنی.

آیا نمره دهی آزمون گیرندگان در بخش اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس آفرینش کاملا سلیقه ایست؟

فایل صوتی مصاحبه آیلتس من و دیگر شرکت کننده ها بالاخره در بعد از ظهر چهارشنبه بر روی سایت آفرینش قرار گرفت. تفاوت آشکار و عجیب نمره دهی بخش اسپیکینگ براستی برای من بعنوان یک آموزگار آیلتس عجیب و شگفتی آور است. آیا ممتحنین آیلتس آفرینش از معیارهای نمره دهی ناآگاه هستند یا کلا با کسانی که از سطح 7 بالاتر صحبت میکنند مشکل دارند؟ تفاوت (1)روان صحبت کرده، (2)دایره لغات، (3)ساختارهای به کار رفته، و (4)تلفظ درست لغات این 2 فایل که هر دو نمره 7 را دریافت کرده اند به اندازه ای زیاد است که حتی زبان آموزان هم میتوانند این تفاوت را به سادگی حس نمایند. پیشنهاد میکنم حتما به این مصاحبه ها گوش کنید تا خودتان بتوانید بهتر قضاوت کنید.

فایل ها با توجه به قدیمی بودن از سایت آفرینش حذف شده اند. 

این فایل مربوط به نحوه صحبت کردن من هست(با نمره 7 اسپیکینگ!):

http://ielts-house .net/IELTS-Mock-Exam-Files/Speaking/70/70-327-355087.MP3

این فایل مربوط به نحوه صحبت کردن یکی دیگر از شرکت کننده ها با ممتحنی دیگر(باز هم با نمره 7 اسپیکینگ!):

http://ielts-house .net/IELTS-Mock-Exam-Files/Speaking/70/70-327-392462.MP3

برای این مصاحبه آیلتس نمره 8 در نظر گرفته شده است! تکرار بیش از 10 باره برخی عبارت ها، جمله های ناقص و ناتمام و سطح متوسط fluency یا روان بودن از ویژگی این مصاحبه است.

http://ielts-house .net/IELTS-Mock-Exam-Files/Speaking/80/80-328-612289.MP3

لیست کامل مصاحبه های آزمون 18 اردیبهشت را میتوانید در پیوند زیر ببینید، گوش کرده و مقایسه بفرمایید:

http://www.ielts-house .com/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=1915&siteid=1

سوال اینجاست که واقعا آیلتس آفرینش با اینهمه کوششی که برای بهبود نام خود در سطح اینترنت و در حوزه آموزش آیلتس دارد، چه توضیحی برای این نمره دهی ناعادلانه، غیر اصولی و کاملا سلیقه ای میتواند ارائه کند؟

چرا برگه اسکن شده رایتینگ من با نمره اعلام شده 6 در سایت آفرینش نمایش داده نمیشود؟

یکی دیگر از رویدادهای جالب آزمون 18 اردیبهشت آیلتس آفرینش برای من نشان داده نشدن اسکن برگه رایتینگ و توضیحات تصحیح کننده محترم این برگه هاست. شخصا بسیار علاقمند بودم ببینم چطور برگه رایتینگ من تصحیح شده که نمره من (که حدود 8 آیلتس باید باشد!) و نمره زبان آموزی که به ایشان تدریس میکنم و هر دو در همان روز امتحان داده ایم یکسان شده است! متاسفانه چندین روز انتظار نتیجه نداشت و پس از گذارده شده تمامی فایل ها بر روی سایت، پیوند مربوط به برگه من به صفحه ای همانند تصویری که در زیر نشان داده شده وارد میشود! (تصویر در روز شنبه 26 اردیبهشت گرفته شده؛ این مشکل از 4 شنبه هفته پیش پابرجاست)

گویا آفزینش نه در بخش اسپیکینگ بلکه در بخش رایتینگ هم لطف ویژه ای به من داشته است.

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

چرا هیچکس در 29 دوره گذشته آزمون های آزمایشی آفرینش از نمره 7.5 رایتینگ بالاتر  نگرفته است؟!

امروز بالاخره فایل های رایتینگ من برای ای میل شد! دلیل آپلود نشدن فایل ها بر روی سایت “زیاد بودن فایل ها” اعلام شد! کلا در امتحان درخواست یک برگه بیشتر کرده بودم که رویهمرفته 2 صفحه اسکن اضافه از دیگر برگه ها داشت. نمره رایتینگ 6 رد شده که پس از اعتراض تماس گرفتند و گفتند “میتوانید 6.5 حساب کنید!”. در جستجویی که در سایت آفرینش انجام دادم دیدم کلا در 29 دوره گذشته از 4 مهر 1393 تا 18 اردیبهشت 94 که فایل های اسکن شده آن ها در دسترس است تنها 2 نفر موفق شده اند نمره 7.5 بدست آورند و بقیه زیر این نمره بوده اند. نمره های 7 در هر دوره آزمون کم شمار هستند(1 تا نهایتا 4) و احتمالا به استاد های زبان انگلیسی و نه زبان آموزان تعلق دارند.

به دو نفری که نمره های بالای 7 در رایتینگ آفرینش گرفته اند، آقا/خانم الف و ب که البته رایتینگشان در حد نمره 8.5 است در همین جا تبریک میگوییم.

با توجه به عمق فاجعه در نمره دادن و توضیحات کلیشه ای و عجیب غریب و بی ربط در زیر برگه ها از بحث اضافی در این زمینه خودداری میکنیم اما اگر میخواهید به برگه بنده نگاهی داشته باشید(به ویژه اگر آموزگار زبان/آیلتس هستید) در اینجا حاضر است:

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

 

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش
آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش

آیا روش متمدنانه ای برای اعتراض به نمره ها وجود دارد؟

موضوع اعتراض به یک آزمون آزمایشی در مرحله نخست برای بسیاری “مسخره” به نظر میرسد ولی بعد از خرد شدن اعصاب من و به قول بسیاری از دوستان “افت اعتماد به نفس” و حس سرخوردگی تصمیم گرفتم با شماره تلفن هایی که در سایت آفرینش ارائه شده تماس بگیرم. تماس در روز جمعه 25 اردیبهشت انجام شد و خانمی جوان شماره خانم مسئول بخش آزمون های آزمایشی به نام خانم “خادم” را به من دادند و گفتند که باید تا بعد از تعطیلات(1شنبه) صبر کنم. همچنین بخش پیام گذاری آفلاین برای مسئولین سایت و مدیریت که به ترتیب به زبان فارسی و انگلیسی انجام شد هیچیک با هیچگونه پاسخی همراه نبود و نه نمره ها تغییری کرد و نه حتی دسترسی به فایل رایتینگ و توضیحات آن از سوی تصحیح کننده(که وجه پرداختی برای آزمون در واقع برای همین امر دریافت شده) برای من ممکن شده است.

پاسخ دریافت شد! (مکالمه مستقیم با مدیریت آفرینش!)

پس از پیگیری ها و پس از پایان یافتن تعطیلات در صبح روز 1 شنبه با من درباره برگه های رایتینگ تماس گرفته شد. ضمنا با خانمی به نام “خادم” تماس گرفتم و مساله اعتراضم را عنوان کردم که با خوشرویی پذیرفتند و قرار شد پیگیری کنند. چند ساعت بعد آقایی که گویا مدیریت آفرینش را دارند با من تماس گرفتند و یک مکالمه 11 دقیقه ای درباره شاخص های نمره اسپیکینگ که عبارت اند از (1)واژگان، (2)ساختارهای گرامری، (3)تلفظ و (4)روان صحبت کردن داشتیم.

گرچه برخورد ایشان بسیار مودبانه و توضیحات ایشان بسیار سنجیده بود ولی چیزی که من نهایتا متوجه شدم این بود که گویا در آفرینش نمره های آیلتس از 8 بجای 9 محاسبه میشود! به این معنی که کلا 1 نمره(در رایتینگ 2 نمره!) از هر کس کم میشود و بعد با توجه به دیگر خطاهایی که دارد از 8 نمره باقیمانده نمره بیشتری کم میشود. به توضیحاتی که ارائه شد نگاهی داشته باشیم:

ایشان فرمودند نمره شما میتواند در حد 7.5 هم باشد ولی نمره 7 که اگزیمنر به شما داده قابل توجیه هست. به این ترتیب:

روان صحبت کردن: به شما نمره کامل یا 9 را میدهیم.

دایره واژگان: محدود است و چون کلا نمره از 8 حساب میشود نمره شما 7 داده شده.

گرامر: نمره 6 برای شما در نظر گرفته میشود! در جایی بجای She واژه He به کار رفته شده و در جای دیگر بجای Her واژه His  و جمله هایی همانند those people which….. به چشم میخورند. بنابراین اگزمینر به حق نمره این بخش را 6 در نظر گرفته. همچنین برخی عبارت ها همانند for example بارها تکرار شده اند.

تلفظ: لهجه تهرانی در صحبت شما به چشم میخورد، برخی جاها بدلیل سرعت بالا توقف وجود ندارد و واژه ها آنطور که باید با لهجه غلیظ(درست) تلفظ نمیشوند!

اگر خواستیددوباره فایل را بشنوید اینجا در دسترس است:

یک تجربه ناراحت کننده

دیدن این که یک موسسه برگزار کننده آزمون های آزمایشی اعتماد زبان آموزان و علاقمندان به شرکت در آزمون آیلتس را اینگونه پاسخ میدهد واقعا ناراحت کننده است. برای من شخصا این تجربه تنها هدر رفتن چندین ساعت زمان به ویژه در روز 5 شنبه در اوج شلوغی خیابان ها و هماهنگ کردن زمان آزمون مصاحبه آیلتس با 4 کلاسی بود در آن روز داشتم. اگر میدانستم آزمون گیرنده محترم پس از دیدن کارکرد من در بخش اسپیکینگ با بهره گیری از دامنه گسترده ای از واژگان و ساختارهای گرامری، تلفظ کاملا درست واژگان، روان و بدون توقف صحبت کردن و پس از تعریف کردن فراوان از نحوه پاسخگویی به پرسش ها و “نزدیک به native” دانستن آن، در اوج بی عدالتی نمره 7 را برای من در نظر میگیرد هرگز خود را در اینهمه زحمت نمی انداختم.

مظلومان واقعی در این عرصه

برای آموزگاری که در میان زبان آموزانش بسیاری به نمره 7 آیلتس آکادمیک و جنرال دست یافته اند “نمره” چیز مهم نیست و خود بهتر از هر کسی میتواند براورد درستی از وضعیت زبان خود داشته باشد. به باور من بیش از همه به کسانی ظلم میشود که با بی تفاوتی و بی عدلتی به ناراست به آن ها گفته میشود در سطح نمره دلخواه خود نیستند و تنها چند هفته پیش از آزمون هراس در دل آن ها انداخته میشود. تمامی هدف من از نوشتن این پست آگاهی رسانی به ایشان در این زمینه است و اینکه (1)پیش از برگزاری آزمون های آزمایشی آیلتس و تافل در هر موسسه به این مساله توجه کنند که باید تحقیق فراوانی انجام دهند و هرگز ظاهر و نام ها را مبنای گزینش خود قرار ندهند و (2) بجز مراکز اصلی برگزار کننده آیلتس دارای امتیاز از مالکین جهانی آیلتس به نمره هیچ مرکزی کوچکترین اعتمادی نداشته باشند.

چقدر باید از یک امتحان آزمایشی آیلتس 40 هزار تومانی انتظار استاندارد بودن داشت؟

این مساله هم بسیار با اهمیت است. من حتی پیش از شرکت در این آزمون آزمایشی به زبان آموزان خودم گفتم اگر من شخصا میخواستم یک آزمون آزمایشی برگزار کنم هزینه آن را کمتر از 100 هزار تومان تعیین نمیکردم! طراحی یک آزمون آزمایشی آیلتس کار بسیار بسیار دشواری است و نیازمند نیروی کار بسیار چیره دست و تحصیل کرده در مقاطع بسیار بالا و با توانمندی و سابقه فراوان است. شاید به جرات بتوان گفت در ایران نیروی انسانی لازم برای طراحی سوال های آیلتس آزمایشی همسان با آزمون اصلی به صورت هفتگی(به گونه ای که در آیلتس آفریش به چشم میخورد) وجود نداشته باشد. همین هزینه پایین، به نظر من، سبب میشود کیفیت آزمون به اندازه ای پایین باشد که اصلا ارزش شرکت کردن را نداشته باشد! اگر آزمونی بخواهد 2 نمره پایین تر از نمره واقعی را نشان داده و در یک مهارت استاد و زبان آموز را با یکدیگر همانند نشان دهد و در بخش دیگر(لیسنینگ) کارکرد یک شرکت کننده را از نمره 8 در تست های کمبریج آیلتس به نمره 6 در آزمون های آزمایشی کاهش دهد واقعا ارزش شرکت کردن دارد؟ شاید پاسخ این پرسش مثبت باشد! برای مواردی همچون غلبه بر استرس روز آزمون و عادت به نشستن در جلسه آزمون برای 3 ساعت متمادی و مواردی از این دست ولی اگر کسی بدنبال براورد واقعی از نمره خودش است باید دور آزمون های آزمایشی را خط بکشد!

چطور باید از نمره آیلتس خود براورد داشته باشیم؟

به نظر من با توجه به این تجربه تلخ و اینکه حتی نام های گوش آشنا نیز بسیاری از باید ها و نباید ها و اخلاقیات را نادیده میگیرند تنها مراجعی که میتوان برای مشورت به سراغ ایشان رفت یکی استاد های حرفه ای و قوی در این زمینه تدریس و آموزش آیلتس و دیگری شرکت در آزمون واقعی آیلتس است. گرچه آزمون واقعی آیلتس هم ممکن است دستخوش سلیقه ها شود ولی این خطر کمتر از نیم نمره و قابل تحمل است.

همچنین در جاهای دیگری نیز صحبت از چند و چون آزمون های آزمایشی آیلتس شده است و برخی از زبان آموزان که در مراکز مختلفی شرکت کرده اند از دسته بندی این آزمون ها با توجه به کیفیت آن ها گفته است که در پیوند زیر یکی از این دسته بندی ها را خواهید دید.

http://www.applyabroad.org/forum/showthread.php?96340

مقایسه نمره های آزمون های آزمایشی و  واقعی آیلتس برخی زبان آموزان

در اینجا کوشش میکنیم به اعلام نمره زبان آموزان در آزمون های آزمایشی(آفرینش و غیره) و نمره ای که زبان آموزان بعدا در آزمون های اصلی بدست آورده اند بپردازیم. این فهرست در مرور زمان افزوده خواهد شد.

ListeningReadingWritingSpeaking
۴٫۵۴٫۵۶۶٫۵آزمون آزمایشی آفرینشحسام الدین

خرمی سرشت (بهار ۹۴)

۶۴۶۶٫۵آزمون اصلی آیلتس
۶٫۵۵٫۵۶۷آزمون آزمایشی آفرینشخانم ر. محمدی (زمستان ۹۳)
۵٫۵۵٫۵۶٫۵۶٫۵آزمون اصلی آیلتس
44.566.5آزمون آزمایشی آفرینشخانم پروانه ص(18 اردیبهشت  94)
6566آزمون اصلی آیلتس

 

تجربه در دیگر موسسات برگزار کننده آزمون های آزمایشی آیلتس در تهران

درست یک هفته بعد از تجربه شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس آفرینش که در بالا توضیح داده شد در آزمون آزمایشی دیگری در آزموشگاه پردیس دانش در میدان ونک شرکت کردم. البته قرار بود این امتحان بصورت مسابقه آیلتس برگزار شود و به برترین نمره ها مبالغی هم بعنوان جایزه اهدا شود ولی تعداد شرکت کننده گویا به حد نصاب نرسد و امتحان بصورت یک آزمون آزمایشی آیلتس برگزار شد.

4 مهارت این آزمون در یک روز و بدنبال یکدیگر با اندکی استراحت بین بخش نوشتاری و اسپیکینگ برگزار شد و از ساعت 9 صبح تا 12.30 ادامه داشت. امتحان گرچه به دید من سخت تر از آزمون آیلتس واقعی بود ولی کاملا استاندارد و کاملا منطبق با چهارچوب امتحان های واقعی آیلتس طراحی شده بود به گونه ای که تنها درجه دشواری آن در حد 0.5 تا 1 نمره بالاتر بود و نه از نظر لهجه، نه از نظر ترتیب سوال ها و نه از نظر سطح لغات تفاوت زیربنایی با آزمون آیلتس واقعی یا کتاب های Cambridge IELTS نداشت. همچنین یکی دیگر از برتری های شرکت در آزمون های آزمایشی پردیس دانش، امکان دریافت کارنامه با جزئیات و توضیح بیشتر(explanatory report card) است که تمامی نقاط ضعف و کاستی های کارکرد زبان آموز در چهار مهارت را نشان میدهد. دریافت چنین کارنامه ای 20 هزار تومان هزینه اضافی دارد ولی دریافت کارنامه ساده رایگان است.

گرچه هنوز نمره های خود را از پردیس دانش دریافت نکرده ام و باید تا چهارشنبه صبر کنم، تصمیم قطعی دارم دست کم بخاطر استاندارد بودن این آزمون ها هم که شده از تمامی زبان آموزان کلاس های خصوصی گروه خودمان درخواست کنم در این آزمون ها شرکت نمایند. هم برای کاهش استرس و هم برای انجام یک براورد و محک واقعی از سطح زبان خود. همچنین کسانی که علاقه به شرکت در این آزمون های آزمایشی دارند به سادگی میتوانند به سایت این آموزشگاه مراجعه کرده و با شماره های تماس هماهنگ نمایند:

http://www.pardisdanesh.org/MOCK

(توجه: این آموزشگاه ها هیچ ارتباطی با گروه آموزشی مهندس ابوالقاسمی ندارد؛ آشنایی ما با این آموزشگاه و آزمون های آزمایشی ایشان بیش از 1 هفته نیست و نام بردن از آن ها تنها برای اطلاع رسانی به علاقمندان است)

کارنامه نیمه تشریحی من از آزمون آزمایشی پردیس دانش

کارنامه نیمه تشریحی من امروز از آموزشگاه پردیس دانش به دستم رسید. این کارنامه را در زیر میبینید. گرچه به نظر من آزمون برگزار شده در پردیس دانش بسیار استاندارد تر و نزدیک تر به آزمون اصلی آیلتس است، نکته جالب تفاوت دست کم 1 نمره ای در هر مهارت از سوی 2 مرکز برگزار کننده آیلتس است. به نظر میرسد تنها جایی که تفاوت تنها 0.5 نمره است بخش رایتینگ باشد.

نمره های آفرینش:             Listening:6        Reading:8    Writing:6      Speaking: 7

نمره های پردیس دانش:     Listening:7.5   Reading:6.5   Writing:6.5   Speaking: 8

میانگین نمره کتاب های کمبریج آیلتس:                              Listening:8     Reading:8

 

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش.

آزمون های آزمایشی آیلتس آفرینش – همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود./h2>