همه چیز درباره آیلتس

همه چیز درباره آیلتس

همه چیز درباره آیلتس

همه چیز درباره آیلتس – به زبان ساده!

آزمون آیلتس (International English Language Testing System) یک آزمون استاندارد بین‌المللی است که برای سنجش مهارت زبان انگلیسی افراد غیر بومی طراحی شده است. این آزمون توسط سازمان بین‌المللی آیلتس تحت نظارت مشترک دانشگاه کمبریج، مجلس بریتانیا و IDP آسترالیا اجرا می‌شود. در این صفحه کوشش شده به رایج ترین سوالات علاقندان عزیز در خصوص این آزمون پاسخ داده شود. همچنین در پایان این صفحه یک پادکست صوتی از مهندس ابوالقاسمی مدرس آیلتس با نمره 8 آزمون رسمی و 15 هزار ساعت تجربه تدریس در همین زمینه تقدیم شما میشود.

دوستان عزیز اگر علاقمند به دانلود جدیدترین منابع آیلتس pdf هستید لطفا صفحه مربوطه را در همین سایت دنبال بفرمایید.

 

همه چیز درباره آیلتس – آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس (IELTS) معتبرترین آزمون‌ ارزشیابی زبان انگلیسی جهان است که توسط بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی در سراسر جهان است. این مدرک انواعی دارد و بعنوان یک سند معتبر تسلط بر زبان انگلیسی افرادی که قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در کشورهای انگلیسی‌ زبان را دارند، پذیرفته می‌شود. آزمون آیلتس شامل دو نوع آزمون عمومی و آکادمیک است.

1. آزمون آیلتس آکادمیک (Academic): این نوع آزمون برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را دارند، مناسب است. این آزمون برای ارزیابی توانایی شنیداری، خوانداری، نوشتاری و مکالمه در محیط تحصیلی استفاده می‌شود.

2. آزمون آیلتس عمومی (General Training): این نوع آزمون برای افرادی که قصد مهاجرت، کار یا تحصیل در سطح غیرعالی را دارند، مناسب است. این آزمون برای ارزیابی توانایی شنیداری، خوانداری، نوشتاری و مکالمه در محیط روزمره و کاری استفاده می‌شود.

هر دو نوع آزمون آکادمیک و عمومی شامل چهار قسمت است: شنیداری (Listening)، خوانداری (Reading)، نوشتاری (Writing) و مکالمه (Speaking). هر قسمت از آزمون از طریق تست‌های چندگزینه‌ای، پرسش و پاسخ کوتاه و تمرینات عملی ارزیابی می‌شود.

.

همه چیز درباره آیلتس – آزمون آیلتس چند بخش دارد و چقدر طول میکشد؟

آزمون آیلتس شامل 4 بخش اصلی است که عبارتند از شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking). مدت زمان کل آزمون حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است. بخش شنیداری 40 دقیقه، بخش خواندن 60 دقیقه، بخش نوشتن 60 دقیقه و بخش صحبت کردن 11 تا 14 دقیقه به طول می‌انجامد.

.

4 بخش اصلی آزمون شامل چه مواردی هست؟

آزمون آیلتس (IELTS) شامل چهار قسمت اصلی است:

1. Listening (شنیداری): در این قسمت، شما به فایل هایی صوتی گوش می‌دهید و همزمان به سوالات پیش روی خود در پرسشنامه پاسخ می‌دهید. تمرین‌ها شامل مکالمات، سخنرانی‌ها و موارد دیگری می‌شوند.

2. Reading (خواندن): در این قسمت، شما متنی را می‌خوانید و سپس به سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ می‌دهید. مجموعا در هر آزمون 3 متن 800 تا 100 کلمه ای وجود دارد که ممکن است شامل مقالات، مقالات علمی، تبلیغات و دیگر موارد باشند.

3. Writing (نوشتن): در این قسمت، شما دو Task یا تکلیف نوشتاری را انجام می‌دهید. ابتدا باید یک گزارش کوتاه از یک نمودار، نمودار یا جدول بنویسید. در تمرین دوم، باید یک مقاله یا یک نامه بنویسید.

4. Speaking (صحبت کردن): در این قسمت از آزمون که معمولا در روز جداگانه برگزار میشود و 11 تا 14 دقیقه درازا دارد، شما با یک ممتحن یا اگزمینر گفتگو می‌کنید. این قسمت شامل معرفی خود، پرسش و پاسخ در مورد موضوعات خاص و بحث در مورد مسایل عمومی است.

هر یک از این قسمت‌ها ارزیابی مهارت‌های زبانی مختلف شما را می‌کنند و نمره‌بندی مستقلی دارند. مجموع نمرات این چهار قسمت، نمره کلی شما در آزمون آیلتس را تشکیل می‌دهد.

.

همه چیز درباره آیلتس – مصاحبه آیلتس از چه بخش هایی تشکیل شده؟

بخش اسپیکینگ آیلتس شامل سه بخش است:

بخش اول: شامل معرفی شما و مصاحبه شخصی است و در این بخش، باید خودتان را معرفی کنید و به سوالات شخصی ساده ای درباره خانواده، تحصیلات، شغل و سایر موضوعات مرتبط به صورت خیلی کوتاه در حد دو تا سه جمله پاسخ دهید. این بخش حدود 3 تا 4 دقیقه طول میکشد. (نمونه سوالات)

بخش دوم: شامل پاسخگویی به 4 سوال مندرج بر روی یک کارت هست. به این ترتیب که یک موضوع عمومی به شما داده می شود و شما باید درباره آن صحبت کنید. به شما یک دقیقه زمان داده می شود تا درباره موضوع فکر کنید و بر روی یک تکه کاعذ یادداشت هایی بنویسی و سپس حدود دو دقیقه زمان برای صحبت کردن دارید. در پایان، سوالاتی درباره همان موضوع از شما پرسیده میشود. این بخش هم حدود 5 دقیقه طول میکشدو (نمونه سوالات)

بخش سوم: شامل صحبت کردن طولانی تر درباره موضوعات دشوار تر است و در این بخش، یک موضوع مشخص تر به شما داده می شود و شما باید درباره آن به صورت طولانی تر و در سطحی حرفه ای تر صحبت کنید. سوالات شامل تمامی مسائل روز جهان و موضوعات آکادمیک هست و حدودا 4 دقیقه طول میکشد.(نمونه سوالات)

.

همه چیز درباره آیلتس – نمره اسپیکینگ آیلتس به چه صورت محاسبه میشود؟

نمره اسپیکینگ آیلتس براساس چهار معیار اصلی تعیین می‌شود:

1. تلفظ (Pronunciation): یک چهارم(25%) کل نمره شما مربوط به تلفظ درست یا رعایت کامل pronunciation features در روز مصاحبه هست که شامل بخش های دقبق تری مثل ادا کردن درست تک تک آواها، پیوستگی کلام، ریتم و آهنگ مناسب و استرس درست بر روی کلمات و جمله ها می باشد تقسیم میشود. 

2. روان صحبت کردن (Fluency and Coherence): یک چهارم دیگر نمره شما مربوط به سرعت مناسب صحبت کردن و رعایت آهنگ درست و اعمال استرس مناسب در جمله هاست. 

3. گرامر (Grammatical Range and Accuracy): 25% دیگر نمره شما مربوط به ساختارهای درست گرامری، بدون خطا بودن جمله ها و استفاده از سرفصل های مختلف گرامری هست. 

4. واژگان (Lexical Resouce): استفاده بجا از لغات با توجه به سوال مطرح شده و رساندن درست منظور با استفاده از این لغات 25% نمره شما را تشکیل میدهد. 

معدل این چهار معیار، نمره شما برای بخش اسپیکینگ آیلتس را تعیین میکند و در کارنامه درج میشود.

.

نمره 9 اسپیکینگ آیلتس پارت سوم – ویدئوی رسمی idp

.

نمره رایتینگ آیلتس با توجه به چه معیارهایی محاسبه میشود؟

نمره رایتینگ آیلتس بر اساس معیارهای زیر محاسبه می‌شود:

1.  واکنش مناسب به سوال: در این قسمت که 25% نمره آزمون را شامل میشود، اگزمینر بررسی می‌کند که آیا شما به سوال پاسخ داده‌اید و آیا به دقت موارد مشخص شده در سوال را مورد توجه قرار داده‌اید یا خیر. این معیار برای جلوگیری از ارایه پاسخ های خفظ شده از سوی شرکت کنندگان در نظر گرفته شده. 

2. سطح و صحت واژگان: 25% دیگر از نمره به این بر میگردد که آیا می‌توانید ساختارها و واژگان پیچیده‌تر را به خوبی برای رساندن منظور استفاده کنید یا خیر. دقت کنید کاربرد واژگان پیچیده بی ربط به سوال نمره شما را کاهش خواهند داد و حتما باید در راستای رساندن منظور به کار گرفته شوند. 

3. صحت و ساختارهای گرامری: درست بودن جمله از نظر گرامری و نشان دادن توانایی در استفاده از انواع سرفصل های گرامری درست مثل اسپیکینگ در رایتینگ هم 25% نمره را تشکیل میدهد. 

4. گسترش ایده‌ها و توسعه: این سنجه هم 25% نمره را تشکیل میدهد و بدنبال این است که به چه اندازه می‌توانید ایده‌ها و مطالب خود را توضیح دهید و از نظر کمی و کیفی گسترش دهید. اگر گفته های پراکنده و گسسته باشد و به اندازه کافی خواننده را متقاعد نکند این بخش از نمره تحت تاثیر قرار میگیرد. 

در نهایت میانگین این چهار نمره، نمره شما برای بخش رایتینگ آیلتس را تعیین میکند و در کارنامه درج میشود.

.

نمره ریدینگ و لیسنینگ آیلتس به چه صورت محاسبه میشود؟

در هر دو مهارت ریدینگ و لیسنینگ آیلتس 40 سوال وجود دارد. نمره نهایی با توجه به تعداد پاسخ های درست محاسبه میشود. برای مثال 30 پاسخ درست برابر با نمره 7 و 25 پاسخ برابر نمره 6 هست. جدول کامل را در این صفحه میتوانید بررسی بفرمایید. 

تبدیل تعداد پاسخ درست به نمره کارنامه لیسنینگ ریدینگ آیلتس

.

همه چیز درباره آیلتس – چگونه می‌توانم برای آزمون آیلتس آماده شوم؟

برای آماده شدن برای آزمون آیلتس، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. شناخت ساختار آزمون: با خواندن و مطالعه دقیق درباره قسمت‌های مختلف آزمون آیلتس، درک دقیقی از ساختار و نیازهای هر قسمت پیدا کنید. همچنین با استفاده از منابع آزمون آیلتس قبلی، مدل سوالات را درک کنید.

2. تمرین مکرر: برای دستیابی به موفقیت در آزمون آیلتس، تمرین مکرر بسیار مهم است. از منابع آموزشی آیلتس استفاده کنید و تمرین‌های مکرری در قسمت‌های مختلف آزمون انجام دهید.

3. مطالعه واژگان و عبارات: بهبود دانش واژگان و عبارات زبان انگلیسی بسیار کمک‌کننده است. از منابع واژگان آیلتس استفاده کنید و با عبارات و اصطلاحات مرتبط با موضوعات مختلف آشنا شوید.

4. شنیدن فایل‌های صوتی: گوش دادن به فایل‌های صوتی انگلیسی، شنیداری شما را بهبود می‌بخشد و با لهجه‌ها و روش‌های مختلف صحبت کردن آشنا می‌شوید. از منابع آموزشی شامل فایل‌های صوتی آیلتس استفاده کنید.

5. نمونه آزمون‌ها: انجام نمونه آزمون‌های آیلتس، شما را با شرایط و زمان‌بندی آزمون آشنا می‌کند و به شما اعتماد بیشتری به مهارت‌های خود می‌بخشد.

6. دوره‌های آموزشی: شرکت در دوره‌های آموزشی آیلتس با استفاده از مدرسان مجرب و منابع مناسب، می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های زبانی و استراتژی‌های آزمون کمک کند.

همچنین، مهم است که برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و به تمرین‌های روزانه و مداوم اختصاص دهید. همچنین، در طول مسیر آماده‌سازی، به خود استراحت مناسبی هم بدهید و از استرس زیاد جلوگیری کنید.

.

مراکز مجاز برگزار کننده آیلتس در ایران؟

در سال 1402 در ایران تنها 3 مرکز و تنها در شهر تهران و تنها آزمون آیلتس کامپیوتری را برگزار میکنند اما خوشبختانه این آزمون هر هفته برگزار میشود و هر متقاضی میتواند تا 4 بار در ماه در آزمون آیلتس شرکت کند. کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان و امارات و…. آزمون های کاغذی را برگزار میکنند و محدویتی از این نظر وجود ندارد و تنها هزینه بیشتری به شرکت کننده تحمیل میشود. 

.

هزینه آزمون آیلتس چقدر هست؟

در سال 1401(2023) هزینه آزمون آیلتس کامپیوتری نزدیک به 9 میلیون تومان هست. آزمون کاغذی فعلا در ایران برگزار نمیشود. 

.

امتحان آیلتس در 1 روز برگزار میشود یا بیش از 1 روز؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها آزمون کامپیوتری در ایران برگزار میشود، آزمون کتبی و شفاهی آیلتس در یک روز و با فاصله کوتاه از هم برگزار میشوند. تایم مصاحبه آیلتس ممکن است است بعد یا قبل از آزمون اصلی باشد. آزمون های آیلتس کاغذی که فعلا در ایران برگزار نمیشوند بخش کتبی و شفاهی فاصله داری دارند و معمولا در 2 روز جداگانه برگزار میشوند. 

.

مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام آزمون آیلتس چه مواردی هستند؟

مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون آیلتس عموماً عبارت‌اند از:

1. اصل پاسپورت: برای شناسایی شما در هنگام ثبت نام، لازم است اصل پاسپورت خود را ارائه دهید. این پاسپورت باید به مدت حداقل 6 ماه پس از تاریخ آزمون معتبر باشد. فقط برای مشمولین نظام وظیفه با ارایه مدرک گواهی به اشتغال امکان ثبت نام و شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک وجود خواهد داشت. 

2. عکس: عکس رنگی با بیماری همراه با پاسپورت خود درخواست می‌شود.

3. جزئیات شخصی: شما باید اطلاعات شخصی خود را از جمله نام، تاریخ تولد، جنسیت و محل تولد وارد کنید.

.

چگونه می‌توانم نتایج آزمون و کارنامه آیلتس را دریافت کنم؟

پس از شرکت در آزمون آیلتس کاغذی، نتایج شما در حدود 13 روز کاری بعد از تاریخ برگزاری آزمون به صورت آنلاین در دسترس قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید با وارد کردن شماره پرونده و تاریخ تولد خود به سامانه آزمون آیلتس مراجعه کنید و نتایج خود را دریافت کنید. همچنین، یک نسخه رسمی از نتایج شما به آدرسی که در زمان ثبت‌نام به آن اعلام کرده‌اید، ارسال خواهد شد. نتیجه آیلتس کامپیوتری بسیار سریعتر و در 3 تا 4 روز پس از روز آزمون ارسال میشود. 

.

اعتبار مدرک آیلتس چند سال دارد؟

اعتبار مدرک آیلتس از زمان صدور 2 سال هست. 

.

همه چیز درباره آیلتس از زبان اگزمینر رسمی آیلتس

دانلود ویدئو

.

مهندس ابوالقاسمی، دریافت کننده نمره 8 آیلتس آکادمیک(از 9 بعنوان نمره کامل) با بیش از 10 هزار ساعت تجربه تدریس و 3 بار شرکت در آزمون رسمی آیلتس در این فایل صوتی 33 دقیقه ای کوشش کرده اند به تمامی پرسش های متداول زبان آموزان به ویژه زبان آموزان تازه کار پاسخ های درست ارائه نمایند.

دانلود فایل

سوالات پوشش داده شده در این فایل صوتی:

آزمون آیلتس #چیست؟

#بخش_های_اصلی تشکیل دهنده آزمون؟

آشنایی با #انواع_آزمون آیلتس

مراکز #مجاز برگزار کننده آیلتس در ایران؟

نحوه #ثبت_نام کردن آیلتس؟

#مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام؟

آیلتس #چند_بار_در_سال برگزار میشود؟

#هزینه آزمون آیلتس؟

امتحان آیلتس #۱_روز برگزار میشود یا بیش از ۱ روز؟

تعیین #تایم زمان #آزمون_اسپیکینگ؟

آزمون #کتبی آیلتس #چند_ساعت هست؟

#ترتیب_مهارت ها در آزمون آیلتس به چه شکل هست؟

هر مهارت #ریدینگ، #رایتینگ و #لیسنینگ چه #اجزایی در آزمون دارد؟

#نمره_۷ لیسنینگ و ریدینگ به چه معناست؟

#معیارهای_تعیین_نمره اسپیکینگ و رایتینگ؟

#تفاوت رایتینگ #جنرال و #آکادمیک؟

نحوه #برگزاری_مصاحبه آیلتس و #مدت آن؟

#اجزای مصاحبه آیلتس؟

نمره #قبولی آیلتس؟

مدرک آیلتس چند سال اعتبار دارد؟

#منابع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال؟

از #پایه_تا_نمره_۷ چقدر زمان لازم هست؟

آیلتس #تکنیک هست یا #دانش زبان انگلیسی؟

#آزمون_آزمایشی یا #mock ارزش شرکت کردن دارد یا خیر؟

آیلتس #UKVI و #Lifeskills چیست؟

پاسخ به سوالات متداول – سایت های مرجع برگزار کننده آیلتس 

https://www.idp.com/global/studyabroad/faqs/ielts

https://takeielts.britishcouncil.org/frequently-asked-questions

.

همه چیز درباره امتحان و مدرک آیلتس – همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود.