نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک – آپدیت 2024

نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک

نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک

نکات رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک – آپدیت 2024

بخش نوشتاری یا رایتینگ آیلتس آکادمیک به ویژه بخش نخست یا Task 1 یکی از چالش های بزرگ زبان آموزان به شمار میرود چرا که به باور ما کتاب مناسبی که نحوه نوشتن پاسخ این بخش را بصورت مرحله به مرحله و در سطح زبان آموزان غیر حرفه ای توضیح داده باشد در دسترس نیست.  در زیر برای اولین بار در فوریه سال 2015 مجموعه ای از نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک توسط مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 رایتینگ آیلتس و 15 هزار ساعت تجربه تدریس دسته بندی و در یک صفحه به صورت یکجا منتشر شد.

همچنین پیشنهاد میکنیم آموزش گام به گام رایتینگ تسک 1 آکادمیک و بزرگترین مجموعه pdf سمپل های استاندارد رایتینگ تسک 1 را حتما بازدید بفرمایید.

.

فرمت و نمره رایتینگ تسک اول آیلتس آکادمیک

در تسک 1 رایتینگ آکادمیک مجموعا با 6 نوع عنصر گرافیکی یا ویژوال سر و کار خواهید داشت که ممکن است شامل گراف یا نمودارهای میله ای، نمودار خطی، نمودار دایره ای، نقشه، فرایند یا پروسه ها، جدول یا ترکیبی از این ها باشند.

 روی عکس کلیک کنید

رایتینگ تسک اول تنها 33% (3 از 9 نمره) کل نمره رایتینگ کارنامه شما را شامل میشود و پاسخ شما نباید کمتر از 150 کلمه باشد و برای نوشتن این 150 کلمه سر جلسه آزمون 20 دقیقه زمان خواهید داشت. در مقایسه، تسک دوم 67% کل نمره رایتینگ کارنامه را شامل شده و برای نوشتن 250 کلمه در این تسک 40 دقیقه زمان خواهید داشت.

.

باید ها و نبایدها در تسک اول رایتینگ آکادمیک

نکته اول: محدوده 150 تا 200 کلمه را برای تسک اول به خاطر بسپارید. با کمتر نوشتن از این مقدار بدون شک با جریمه و کاهش نمره روبرو خواهید شد. بیشتر از این مقدار نوشتن بجز اینکه ممکن است در 20 دقیقه تمام نشود، نمره بیشتری برای شما نخواهد داشت اما اگر خطایی از شما در لغت، گرامر و دیگر معیارهای نمره دهی سر بزند برای تک تک آن ها جریمه خواهید شد. بنابراین بهتر است تمرین کنید نوشتن گزارش شده در همین بازه 150 تا 200 کلمه به پایان برسد. به یاد داشته باشید ممتحن به دنبال کیفیت است نه کمیت!

نکته دوم: کپی کردن عبارت ها از سوال ممنوع است. گرچه یکی دو کلمه که قابل تغییر دادن نیستند را میتوانید از سوال مستقیما استفاده کرده و در رایتینگ تکرار کنید، در مجموع تکرار ساختارهای لغوی یا دستوری این سیگنال را به اگزمینر میدهد که شما توانایی بازنویسی یا پارافریز کردن ساختارها را ندارید و به عبارتی در نوشتن گزارش لغت کم می آورید.

این مساله تا جایی برای آیلتس با اهمیت هست که حتی اگزمینر اجازه دارد لغات کپی شده را در شمارش محسوب نکند. برای مثال اگر 150 کلمه نوشته اید و 20 کلمه آن کپی مستقیم و تکرار همین ساختارهای کپی شده هست اگزمینر رایتینگ شما را 130 کلمه محاسبه خواهد کرد که کمتر از حداقل مجاز 150 کلمه هست. اگر در زمینه بازنویسی و توصیف گفته ها با کلمات دیگر که به آن پارافیز یا ریفریز(Paraphrase or Rephrase) گفته میشود ضعف دارید پیشنهاد میکنیم از توضیحات و آموزش مفصل ما در زمینه تکنیک های پارافریز کردن در رایتینگ آیلتس و آموزش های ویدیویی فوق العاده آن توسط مدرسان نیتیو و اگزمینر سابق آیلتس بازدید بفرمایید.

نکته سوم: بیش از 2 بار هیچ ساختاری را تکرار نکنید. اگر بدنبال نمره 7 و بالاتر در رایتینگ آیلتس هستید، تکرار بیش از اندازه عبارت ها و لغات پشت هم از نمره شما خواهد کاست و دلیل آن هم دقیقا در مورد قبل توضیح داده شده. این کار به معنی محدود بودن دایره لغات شماست و از رسیدن شما به نمره های بالاتر جلوگیری خواهد کرد. در این زمینه پیشنهاد میکنیم از جزوه لغات و ساختارهای ضروری تسک 1 استفاده کنید و حتما با سمپل های Task 1 نوشته شده توسط اگزمینر های آیلتس و مدرسان حرفه ای تمرین کافی داشته باشید تا دست شما در بیان آنچه قصد آن را دارید باز باشد.

نکته چهارم: از نوشتن ساختارهای حفظ شده و کلیشه ای ثابت در رایتینگ خودداری کنید. فراموش نفرمایید که رایتینگ آیلتس بدنبال سنجش توانایی حافظه شما نیست. جریمه برای ساختارهای کلیشه ای در مورد تسک 2 رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس هم صادق هست. موسسات آیلتس، برخی مدرسان و تمامی زبان آموزان علاقه زیادی به حفظ کردن ساختارهای طولانی و اصطلاحا “نمره آور” و عبارت های کلیشه ای دارند اما آیلتس بدنبال جدا کردن شرکت کنندگانی است که واکنش طبیعی و با تکیه به دانش خود به سوال ها دارند و پاسخ نوشته شده برپایه دانش زبان انگلیسی ایشان است.

این موضوع باید با دقت بررسی شود. گرچه تمامی لغات، ساختارهای دستوری و کالوکیشن ها و کلا زبانی که در رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس به کار میرود بدون شک از قبل حفظ شده، اما نکته مهم اینجاست که این عبارت ها بسته به Task مطرح شده باید تغییر (modify) یافته و به شکل مناسب نوشته شود. هیچ مشکلی در استفاده از هیچ ساختاری در زبان انگلیسی وجود ندارد اگر دقیقا همین عبارت واقعا در شرایط مورد نظر لازم بوده باشد و مثلا یک انگلیسی زبان هم همین واکنش را به سوال مربوطه داشته باشد.

بنابراین عزیزان باید به تفاوت بین حفظ کردن کورکورانه ساختارها و تکرار بدون کم و زیاد آن ها و استفاده مناسب و تعدیل ساختارهای رایج و کاربردی زبان انگلیسی توجه زیادی داشته باشند. نباید مدل پاسخها را حفظ کنید و عینا به ذهن بسپارید، ممتحنین آموزش داده شده اند تا آنها را شناسایی کرده و نمره مربوطه از بخش رایتینگ آزمون شما کسر خواهد شد.

نکته پنجم: از به کاربردن علامت های (·)Bullet points یا شماره گذاشتن برای پاراگراف ها خودداری کنید. این ساختارها بیشتر برای ارایه فهرست وار اطلاعات، دسته بندی مهم ترین اطلاعات در پایان مقاله ها و و ارایه آن ها به صورت جدا جدا و گسسته مناسب هستند و استفاده از آن ها در آیلتس با جریمه و کاهش نمره همراه خواهد بود.

نکته ششم: از نباید های بزرگ دیگر استفاده از زبان غیر رسمی، عامیانه و غیر آکادمیک یا Idiom ها در رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک هست. سبک و چهارچوب آیلتس به طور کلی بسیار جدی هست و بهتر هست در یک جایی از ایدیوم ها یا اسلنگ استفاده نکنید. با اینحال اگر علاقه زیادی به این اصطلاحات دارید باید بدانید بعضی Idiom ها فقط برای اسپکینگ و تسک 1 آیلتس جنرال در نامه های دوستانه و غیر رسمی قابل قبول هست و در یک آموزش ویدیویی 25 ایدیوم کاربردی برای اسپیکینگ آیلتس توسط یکی از مدرسان بین المللی آیلتس توضیح داده شده که می توانید بازدید بفرمایید و آشنایی لازم را به دست بیاورید.

نکته هفتم: استفاده از مخفف ها(Abbreviations) مثل ASAP ،AM/PM ،CC/BCC یا Accom بجای Accommodation که در انگلیسی و فضای مجازی بسیار رایج اما مناسب پیامک ها و چت و لحن و Context غیررسمی هستند در رایتینگ آیلتس چه تسک 1 چه تسک 2 ممنوع هستند.

دقت داشته باشید استفاده از آکرونیم(Acronym) ها مثل BBC یا NASA و سرنام نویسی(Initialism) مثل UN بجای United Nations به معنی سازمان ملل هم در تسک 1 رایتینگ و هم در تسک 2 و هم در اسپیکینگ بدون مشکل هستند چون در انگلیسی رسمی و Formal به صورت روزمره استفاده میشوند اما مخفف ها به دلیلی که گفتیم کاملا نامناسب برای رایتینگ های رسمی آیلتس هستند.

دقت بفرمایید در رایتینگ نویسی اگر کلمه ای خاص وجود دارد که باید بارها تکرار شود، میتوانید یک بار آن را بنویسید و جلوی آن در پرانتز مخفف را بنویسید و در ادامه متن بجای تکرار کلمه اصلی فقط از مخفف استفاده کنید. برای مثال اگر در توصیف یک نمودار، واحد اعداد Billion Ton هست اولین بار بنویسید Billion Ton (BT) و در ادامه فقط عدد مربوطه را همراه با BT بنویسید. به این صورت:

The figure started from 7 Billion Tonne (BT) and increased markedly. Then in 2010, it reached a peak of 20 BT and then……

نکته هشتم: سعی کنید خوانا اما سریع بنویسید. موضوع بسیار ساده ای که تعدادی از شرکت کنندگان همیشه بابت آن نمره از دست میدهند. استرس امتحان یا غیر منتظره یا دشوار بودن سوال همیشه باعث میشود شرایط خیلی متفاوت از تمرین های داخل منزل باشد. حتما به اندازه کافی تمرین تند نویسی روی کاغذ با مداد داشته باشید یا اگر آیلتس کامپیوتری شرکت میکنید به اندازه کافی بر روی تند تایپ کردن تمرین کنید و ساده انگار نباشید.

نکته نهم: روی املا یا اسپلینگ(Spelling) درست کلمات تمرین کافی داشته باشید. تک تک خطاهایی که از این نظر داشته باشید بازتاب منفی بر روی نمره نهایی شما خواهد داشت و ببخششی در کار نیست. هر دو املای American و British مورد قبول هست و خطا به شمار نمی آید. مثلا در نمونه بالا اگر بجای Tonne معادل املای آمریکایی آن Ton را بنویسید نمره ای کسر نمیشود اما کوشش کنید در تمامی رایتینگ روی یک فرم بنویسید و یک سری را امریکن و یک سری را بریتیش ننویسید.

نکته دهم: برای رسیدن به نمره های بالا در این تسک ملزم هستید از زبان خاص و ویژه تسک 1 رایتینگ آیلتس استفاده کنید و به صورت انگلیسی عمومی و جنرال توصیف نکنید. چند نمونه ساده از این ساختارها برای بررسی کلی در اینجا آورده شده است:

نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک

جدول لغات مورد نیاز توصیف نمودارهای گرافیکی در آیلتس

در نکته سوم در بالای همین صفحه جزوه لغات و ساختارهای ضروری تسک 1 قرار داده شده. با دانلود این جزوه ها کوشش کنید با این ساختارها آشنا شوید و به درستی استفاده بفرمایید.

نکته یازدهم: حتما با لغات نامناسب برای تسک 1 آکادمیک آشنا شوید: هم از لغات بسیار ساده مثل Big، Good، Get و هم از لغات بسیار دشوار و غیر متعارف(extreme) مثل palpitate ،oscillate ،vacillate و delineate در رایتینگ های خود چه تسک 1 چه تسک 2 خودداری بفرمایید. برعکس تصور برخی افراد و آموزشگاه ها، استفاده از این لغات به معنی سواد بیشتر و نمره بالاتر برای شما نیست بلکه برعکس آن صادق هست.

نمره بالاتر در بخش لغت به شرکت کننده ای تعلق میگیرد که در جای درست از لغت های سطح بالاتر استفاده کرده و با استفاده از لغات Less Common و Uncommon به بهترین شکل ممکن منظور خود را به خواننده برساند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که در این زمینه رویکرد نادرست دارند شاید همین نکته از مهم ترین نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک باشد.

در همین زمینه، بجز نکته 6 و 7 که مربوط به ایدیوم ها و مخفف ها بود و در بالا صحبت شد، از لغات غیر رسمی مثل boom ،rock-bottom ،go into free fall و nose-dive به طور کلی در رایتینگ تسک 1 آکادمیک دور باشید. همچنین لغاتی که بیش از اندازه نشان دهنده احساسات هستند مثل fabulous ،incredible و monumental برای این تسک نامناسب می باشند. دانلود pdf فهرست لغات نامناسب برای رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس به شما امکان میدهد آشنایی بیشتری با این لغات پیدا کنید. 

نکته دوازدهم: در کابرد صفت و قید ها بسیار دقت کنید. از صفات یا قیدهایی مانند good و very که بسیار جنرال و معنایی نامشخص دارند استفاده نکنید. سعی کنید از کلمات آکادمیک، کاربردی و رایج با همان معنا استفاده کنید. مثلا اگر نموداری به یک عدد بسیار کوچک کاهش پیدا کرده بجای Very small number بنویسید insignificant یا اگر افزایش زیادی را شاهد هستیم بجای very big increase بنویسید a rapid growth که در جدول بالا به نمونه های خوبی اشاره شده و لینک جزوه مربوطه برای دانلود هم در دسترس می باشد.

نکته سیزدهم: ساختارهای گرامری را به زور در رایتینگ وارد نکنید. یکی از معیارهای اگزمینر برای رایتینگ تسک 1 آیلتس، گرامر هست که در پایان این صفحه دقیق تر درباره آن صحبت میکنیم. در نتیجه آموزش های غلط برخی مدرسان و آموزشگاه ها، زبان آموزان زیادی این تصور را دارند که برای رسیدن به نمره 7 یا بالاتر باید فهرستی از ساختارهای دستوری حتما در رایتینگ وجود داشته باشد. برای مثال باید حتما از مجهول یا شرطی ها یا ساختارهای وارونه(Inversion) یا Not only but also استفاده کرد درصورتیکه در بیشتر موارد استفاده بیجا از این ساختارها درست مثل استفاده نابجا از لغات غیر متعارف ظاهری و حالتی عجیب و غیر طبیعی به رایتینگ شما میدهد و نمره شما را بدون شک کاهش خواهد داد.

پیش از این در نکته سوم مورد نمونه رایتینگ های نمره بالا و استاندارد که توسط اگزمینر ها نوشته شده صحبت کردیم حتما این جزوه را دانلود کنید و سمپل های استاندارد را هم از نظر لغت و هم از نظر گرامر با دقت بررسی بفرمایید.

نکته چهاردهم: سوال را با دقت بخوانید! رایتینگ تسک 1 آکادمیک شامل اطلاعات بسیار زیادی هست و درست نخواندن آن 2 مشکل بزرگ ایجاد میکند: (1) سوال به درستی فهمیده نشده و پاسخ حتی با ساختارهای دستوری و فرمت مناسب پاراگراف ها و لغت خوب باز هم پاسخی نادرست خواهد بود. (2) اعداد و ارقام به صورت نادرست گزارش شده و نمره شما به همین دلیل کاهش پیدا خواهد کرد. گرچه ساده به نظر میرسد اما درست نخواندن سوال ضربه بدی به بسیاری از شرکت کنندگان در آزمون میزند و باید بسیار مراقب آن بود.

نکته پانزدهم: هرگز از عبارت In conclusion استفاده نکنید. این ساختار مناسب تسک 1 رایتینگ آکادمیک که در واقع یک گزارش از گروهی از اطلاعات بصری و دیداری هست نمیباشد. عبارت In conclusion به معنی نتیجه گیری از یک بحث هست و در تسک 1 آکادمیک بحثی وجود ندارد.

پاراگرافی که مورد نیاز هست Overview نامیده میشود و باید با عبارت Overall, آغاز شود. سعی کنید از هیچ عبارت دیگری استفاده نکنید و این عبارت حتما در آغاز پاراگراف نوشته شود. پاراگراف Overview میتواند بلافاصله بعد از مقدمه یا آخرین پاراگراف باشد و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد.

.

جدول نمره دهی رایتینگ آیلتس آکادمیک – تسک 1

بسیاری از افراد تازه کار از وجود جدول تعیین نمره رایتینگ آیلتس یا Band Score Descriptor بی خبر هستند اما واقعیت اینست که چنین جدولی وجود دارد و اگزمینر آیلتس وظیفه دارد رایتینگ شما بر اساس چهار فاکتور داخل آن که برای هر نمره جداگانه توضیح داده شده تصحیح کند:

برای دیدن جدول در اندازه بزرگ روی تصویر کلیک بفرمایید.

مورد اول (1) Lexical Resource یا لغات ، (2) Grammatical Range and Accuracy یا ساختارها متنوع دستوری و صحیح بودن جمله ها از نظر گرامری (3) Coherence and Cohesion یا انسجام درون هر پاراگراف و بین پاراگراف ها و در آخر (4) Task Response یا پاسخ درست و کامل دادن به سوال مطرح شده و اطلاعات بی ربط و پرت(off-topic) اضافه نکردن به پاسخ.

هر کدام از موارد بالا یک چهارم یا 25 درصد نمره شما را تشکیل میدهند و همانطور که مشخص هست گرامر و لغت تنها نیمی از نمره را شامل شده و نیمی دیگر مربوط به انسجام توضیحات شما در پاراگراف ها و ارایه پاسخ درست با توجه به سوال مطرح شده است که بدون شک نیازمند آموزش صحیح و تمرین کافی است.

.

نکته های رایتینگ تسک 1 آیلتس آکادمیک – همراه باشید

 گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما بهترین همراه شما در مسیر رسیدن به مدرک آیلتس و پاسخگوی تمامی سوالات تا روز آزمون