نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – آپدیت 2024

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – آپدیت 2024

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – آپدیت 2024

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس، پارت اول – جدید 2024

در یک مجموعه ارزشمند کوشش شده حدود 30 نکته کلیدی و کاملا با اهمیت در مهارت ریدینگ آیلتس دسته بندی شده و همراه با پادکست صوتی آموزشی به عزیزان علاقمند تقدیم شود. این آموزش توسط مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 آیلتس و 15 هزار ساعت تجربه تدریس تنظیم شده که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. این مجموعه بسیار کامل هست و به همین دلیل در 3 بخش ارایه شده و این صفحه تنها پارت اول این مجموعه هست. پارت دوم نکات ریدینگ آیلتس و پارت سوم نکات ریدینگ آیلتس این مجموعه در صفحه های دیگر در دسترس شما عزیزان می باشند.

.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس – پارت اول

توضیحات مهندس ابوالقاسمی با نمره 8 آیلتس آکادمیک و 15 هزار ساعت تجربه تدریس:

.

تکنیک ها و نکات کلیدی ریدینگ آیلتس –  اول خواندن سوالات یا اول خواندن متن؟

نکته اول: یکی از متداول ترین سوالات در زمینه ریدینگ آیلتس بحث اول خواندن متن یا سوال هست. پاسخی که برای همه سوالات و همه زبان آموزان در همه سطوح یکسان باشد وجود ندارد. اما میتواند به صورت کلی گفت برای سوالاتی که در متن پاسخ آن ها به ترتیب ظاهر میشود بهتر هست مستقیما دنبال جواب گشت و کل متن خوانده نشود چون شانس پیدا کردن پاسخ بدون دانستن کل موضوع بالاست اما برای سوالاتی که پاسخ های آن ها به ترتیب نیستند بدون شک باید یک کلیت از موضوع داشت و باید اول کل متن را دست کم به صورت اجمالی بررسی کنیم. توضیحات بیشتر را در پادکست دنبال بفرمایید.

.

تکنیک های ریدینگ آیلتس پاسخ کدام سوال ها در متن ریدینگ های آیلتس به ترتیب هستند؟

نکته دوم: سوالات پر کردن جای خالی یا Gap-fill، سوالات True False Not Given و Yes No Not Given، سوالاتی که باید به آن ها به صورت کوتاه جواب داد یا Short Answer Question ها، جدول ها، نمودارهای جریانی یا Flow Chart ها و خلاصه هایی که پاسخ های آن ها چه باید مستقیما از متن انتخاب شود چه از یک مجموعه لغت که در یک باکس ارایه میشود از نمونه سوالاتی هستند که پاسخ آن ها در متن حتما به ترتیب هست. 

بجز اصل کلی بالا، زبان آموزانی که در سطح پایین تر هستند یا بدنبال نمره پایین تر مثلا 5.5 تا 6 هستند بدون شک بهتر هست بر روی سوال ها تمرکز کنند و مورد به مورد بدنبال جواب در متن باشند چون مطالعه کل متن و به یاد آوردن آن عملا برای این افراد غیر ممکن است و خواندن متن تنها به هدر رفتن زمان خواهد انجامید. از سوی دیگر شرکت کنندگانی که در سطح بالاتر و با تجربه تر هستند یا بدنبال نمره های بالاتر برای مثال 7 و 7.5 هستند بدون شک باید نگاهی کلی به متن داشته باشند.

این “نگاه کلی” میتواند پیش از خواندن سوال ها انجام شود یا میتوان انجام آن را به بعد از پاسخ دادن تمامی سوال هایی که جواب آن ها به ترتیب هستند موکول کرد. در هر حال برای رسیدن به نمره بالاتر از 6 همیشه با سوالاتی روبرو خواهیم شد که در متن پاسخ آن ها به ترتیب نیست و ناچار هستیم یک تصویر کلی از متن داشته باشیم یا بدنبال یک تکه کوچک از اطلاعات خاص کل متن را جستجو کنیم. 

.

تکنیک های ریدینگ آیلتس – مجموعا چند نوع سوال در ریدینگ آیلتس آکادمیک وجود دارد؟

نکته سوم: به استناد سایت رسمی idp و سایت Liz از اگزمینر های پیشین آیلتس، مجموعا 13 نوع سوال را میتوان برای ریدینگ آیلتس در نظر گرفت که البته هرگز با تمامی این سوالات در یک آزمون روبرو نخواهید شد اما احتمال وجود هر یک از آن ها در هر آزمون وجود دارد. البته دسته بندی های دیگر این تعداد را 14 یا بالاتر هم ذکر کرده اند که مربوط به جدا کردن 2 نوع سوال بسیار شبیه به هم هستند. در مجموع این سوالات عبارتند از: 

(1) Matching Headings

(2) True / False / Not Given و Yes / No / Not Given

(3) Matching Paragraphs

(4) Summary Completion 

(5) Sentence Completion 

(6) Multiple Choice Questions

(7) List Selection

(8) Choosing a Title

(9) Matching Sentence Ending

(10) Table Completion

(11) Flow Chart Completion

(12) Diagram Completion

(13) Short Answer Questions

.

تکنیک های ریدینگ آیلتسگرامر در سوالات پر کردن جای خالی(Gap-fill)

نکته چهارم: در تمامی انواع سوالات پر کردن جای خالی(Gap-fill) مثل sentence completion، Summary completion ، Diagram completion و غیره، کلمه انتخاب شده از متن برای جای خالی مورد نظر حتما باید هم از نظر دستوری و هم از نظر ترکیب لغت با باقی جمله هماهنگ باشد. مثلا اگر قبل و بعد از جای خالی عبارت She takes….. every day را داریم، در جای خالی کلمه ای باید انتخاب شود که هم از نظر معنایی و ترکیب واژگان با فعل take هماهنگ باشد و هم از نظر دستوری منطقی و درست باشد.

برای مثال کلمه Photo میتواند پاسخ درستی باشد چون ترکیب take a photo در زبان انگلیسی متداول هست اما عبارت and two sisters نمیتواند بعد از take یک جلمه  درست بسازد و غلط هست. اگر موردی پیدا کردیم که از نظر دستوری و لغوی ناهماهنگ هست باید حتما به متن برگردیم و دوباره متن را برای پاسخ درست چک کنیم. 

نکته مهم اینجاست که چنین قانونی مثلا در سوالات Short Answer وجود ندارد و پاسخ تنها یک، دو یا سه واژه هست و گرامر و ترکیب لغتی برای چک کردن وجود ندارد. 

.

نکات ریدینگ آیلتس – کدام سوال ها را اول نباید جواب داد؟

نکته پنجم: در ریدینگ های آیلتس معمول هست که طراح سوالات دشوار تر را اول قرار میدهد و اگر همان سوال دشوار را در آغاز کار برای پاسخ دادن انتخاب کنیم زمان بسیار بیشتری برای پاسخدهی نیاز خواهد بود چون نه با متن آشنایی داریم نه جواب واضح هست و آخر اینکه اگر زمان زیادی برای پاسخدهی به اولین سوالات صرف کنیم، از نظر روانی تحت فشار بیشتری قرار خواهیم گرفت که اصلا به سود ما نیست. بنابراین باید از ساده ترین سوالات کار را آغاز کنیم. ساده ترین سوالات سوالاتی هستند که پاسخ آن ها در متن به ترتیب هست.

مثال برای انتخاب سوال برای شروع تست زنی

برای مثال اگر Passage اول ما شامل 6 سوال Heading و بعد 7 سوال True False Not given هست، باید سوالات Heading که اول با آن روبرو شده ایم را برای آخر کار کنار بگذاریم و کار را با سری دوم سوالات یعنی سوالات True False Not given که شماره 7 تا 13 هستند آغاز کنیم. ضمن پاسخ دادن به سوالات True False Not given که پاسخ های آن ها در متن به ترتیب هست و معمولا تنها بخشی از متن نه همه متن را شامل میشود، کوشش میکنیم یک طرح کلی از پاراگراف هایی که بررسی کردیم در ذهن نگاه داریم تا در مرحله بعدی که سوالات Heading هست از همین اطلاعات برای پاسخدهی به آن سوالات بهره بگیریم.

معمولا طراحی سوالات طوری هست که از یک تکه اطلاعات مشخص در متن میتوان به 2 سری سوال جواب داد. یعنی همان دلیل و اطلاعاتی که باعث شده جواب سوال مثلا دوم True شود میتوان یک heading را از بقیه تشخیص دادن و پاسخ درست را خیلی سریعتر پیدا کرد.

در یک Set سوال از کجا کار را آغاز کنیم؟

اما مورد بسیار مهم بعدی این هست که حتی زمانی که کار را با سوالات True False که در مثال بالا از شماره 7 تا 13 بود شروع کردیم همچنان سوالات 7 و 8 یعنی اولین سوالات معمولا بسیار دشوارتر از سوالات 9، 10 و… هستند. بنابراین در اینجا هم توصیه میشود کار را از اولین سوال آغاز نکنیم و یکی دو سوال اول را بعد از انجام بقیه سوالات یعنی 9 تا 13 بگذاریم. همچنین دقت کنید در این سوالات True False Not given که پاسخ آن ها در متن به ترتیب هست آیا کلمه خاص مثل اسم یا Building یا یک نظریه یا یک کلمه خاص که با حرف بزرگ نوشته شده وجود دارد که بتوان بدون خواندن حجم زیادی از متن آن را پیدا کرد یا خیر؟ قطعا چنین چیزی وجود دارد. فقط دقت کنید کلمه خاص ما نباید در تمامی متن تکرار شده باشد و باید محدود به 1 یا 2 پاراگراف باشد.

اگر حس میکنید سوالات 9، 10 و ….. سخت هستند و بیش از 1 دقیقه زمان صرف شده و چیزی پیدا نکردید متن را رها کنید و سریع بدنبال کلمه خاصی که توضیح داده شد باشید. بعد از پیدا کردن کلمه مورد نظر و در نهایت پاسخ صحیح، سوالات قبلی در خط های قبل و سوالات بعدی در خط های بعدی هستند این سوال به شما کمک کرد تا بدون خواندن حجم زیادی از متن به سرعت به جواب ها برسید و در زمان صرفه جویی کنید.  

.

نکات ریدینگ آیلتس –  سوالات ریدینگ بدنبال سنجش چه توانایی هایی در شرکت کننده هستند؟

نکته ششم: به گفته سایت idp از مراجع کاملا معتبر آیلتس، ریدینگ های آیلتس آکادمیک شامل متن هایی از جنس توصیفی و ابراز کننده حقایق کلی(descriptive and factual) که نسبتا ساده تر هستند تا متن هایی شامل دیدگاه های مختلف ، بحث و تحلیل(discursive and analytical) هست.

انواع 13 نوع سوال در تست های آیلتس که بالاتر توصیف شد بدنبال توانایی شرکت کننده در (1) درک یک توصیف طولانی و ارتباط دادن آن با یک خلاصه در دیاگرام، (2) شناسایی دیدگاه ها و ایده ها در متن های مفهومی و تحلیلی، (3) شناسایی ارتباط بین اطلاعات ارایه شده در متن و/یا دیدگاه ها و تئوری ها، (4) شناسایی ایده اصلی یا تم(theme) اصلی هر پاراگراف جداگانه یا بخشی از متن و درک تفاوت بین ایده های اصلی و توضیحات تکمیلی و پشتیبانی کننده، (5) اسکن کردن و دقیق خواندن تکه کوچکی از متن، (6) شناسایی ایده اصلی در یک جمله مشخص، (7) پیدا کردن جزئیات ارایه شده در متن یا یک تکه کوچک از اطلاعات، (8) پیدا کردن و درک دقیق یک تکه کوچک از اطلاعات در کل متن، و در نهایت (9) شناسایی ایده های اصلی و تفاوت آن ها با ساپورت و توضیحات تکمیلی ارایه شده در می باشد. 

بدون شک برای موفق بودن در پاسخ دهی به سوالات و نشان دادن توانایی های مربوطه این موارد سهیم خواهند بود: (1) تسلط بر گرامر، (2) دایره لغت بالا، (3) سرعت بالای خواندن متن، (4) درک مطلب، (5) حافظه قوی، (6) اطلاعات عمومی خوب در زمینه موضوعات مطرح شده در متن و (7) آشنایی کامل با سوال ها، چهارچوب و قوانین سوالات آیلتس.

.

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – کپی دقیق و کامل واژه مورد نظر در سوالات جای خالی(Gap-fill)

نکته هفتم: در انواع سوالات جای خالی ریدینگ و لیسنینگ آیلتس، واژه/واژگان مورد نظر باید مستقیما از متن/فایل صوتی کپی شود. در صورت اعمال کوچکترین تغییر در واژه حتی اضافه کردن یک S در پایان کلمه یا اضافه تر نوشتن کل نمره از دست خواهد رفت. این اصل در تمامی انواع سوالات جای خالی مثل Summary Completion، Table Completion، Flow Chart Completion و دیگر سوالاتی که نیازمند انتخاب و نوشتن واژه/واژگان مورد نظر در پاسخنامه هست مثل سوالات Short Answers هم  صادق می باشد. بنابراین در تمامی این نوع سوالات شما اصطلاحا Copy Paste انجام میدهید و هیچ تغییری در واژه انتخاب شده از متن/فایل صوتی نباید وجود داشته باشد. 

.

نکات کلیدی ریدینگ آیلتس – تکنیک اسکیم کردن(Skimming) در ریدینگ آیلتس مهم تر است یا اسکن کردن (Scanning)

نکته هشتم: به طوری که در نکته 6 در بالا اشاره شد بعضی از 13 گونه ممکن در سوال بدنبال سنجش توانایی شرکت کننده در آزمون آیلتس در “یافتن مفاهیم کلی” و بعضی بدنبال سنجش توانایی شرکت کننده در آزمون آیلتس در یافتن “یک تکه کوچک از اطلاعات” هستند بنابراین اگر در آزمون بدنبال نمره بالاتر از 6 در ریدینگ آیلتس هستید هر دو مهارت Scanning و Skimming در آزمون آیلتس کاملا کلیدی و حیاتی هست.

در بعضی موارد سوال ساده است اما پیدا کردن جای آن دشوار هست و باید حجم زیادی از متن بررسی و پردازش شود و بنابراین مهارت Skimming کلیدی هست و در بعضی از دیگر سوال ها پیدا کردن محل کلی پاسخ مثلا پاراگرافی که پاسخ در آن قرار دارد نسبتا ساده است، برای مثال فقط در پاراگراف E درباره یک موزه خاص یا مساله خاص صحبت شده و به سادگی میتوان پاراگراف را شناسایی کرد اما پیدا کردن جواب قطعی برای مثال کلمه مورد نظر یا گزینه صحیح از بین 4 گزینه نیازمند بررسی دقیق تک تک جمله ها و اطلاعات داخل آن پاراگراف هست و مهارت Scanning در اینجا در اولویت هست.

پیشنهاد میکنیم با آموزش هایی که در سایت ielts2.com در خصوص هر دوی این مهارت ها ارایه شده کوشش کنید درک دقیقی از این مهارت پیدا کنید و در ادامه توانایی خود را در به کار گیری آن ها بهبود ببخشید. 

.

نکات ریدینگ آیلتس – ویدئوی رسمی British Council

.

تکنیک های ریدینگ آیلتس همراه باشید

کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) و گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود.