بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی

بهترین روش یادگیری و به خاطر سپردن لغات انگلیسی

گرچه دانش بالای لغت به تنهایی به معنی توانایی به کار گیری موثر از زبان در عمل نیست اما اهمیت دایره لغات بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از زبان آموزان این پرسش را دارند که بهترین شیوه یادگیری لغات جدید در زبان انگلیسی یا آزمون هایی مثل آیلتس و تافل چیست و اینکه چطور میتوانیم این لغات را به حافظه دراز مدت منتقل کنیم و برای مدت ها از آن ها استفاده کنیم. در پایان لینک بهترین اپلیکیشن های لغت هم در دسترس هست که میتوانید دنبال بفرمایید (تاریخ انتشار اولیه این نوشته: 24 فوریه 2015)

برای دانلود هزاران منبع به روز آیلتس و زبان انگلیسی در کانال های دانلودی ما در تلگرام به نشانی (https://t.me/ielts2official) و (https://t.me/ielts2download) همراه باشید.  

.

بهترین روش به خاطر سپردن لغات تازه آموخته شده

یکی از بهترین روش‌ها برای به خاطر سپردن لغات جدید در زبان انگلیسی استفاده از روش تکرار فاصله‌ای می‌باشد. در این روش، می‌توانید از کارت‌های فلش (flashcards) یا برنامه‌های دیجیتالی که این روش را پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. به طور مرتب و در فواصل زمانی متفاوت، لغات جدید را مرور کنید.

برای شروع، لغات را به دو گروه تقسیم کنید: گروه اول شامل لغاتی که نیازمند تمرین بیشتر هستند و گروه دوم شامل لغاتی که به خوبی یاد گرفتید و نیاز به تمرین کمتری دارند. از کارت‌های فلش یا برنامه‌های دیجیتال، با مرور لغات گروه اول، زمان تمرین را کمی طولانی‌تر قرار دهید تا آنها را به خوبی یاد بگیرید. برای لغات گروه دوم، فواصل زمانی را بیشتر کنید تا حفظ شدن آنها را تثبیت کنید.

ضمن استفاده از روش تکرار فاصله‌ای، می‌توانید از روش‌های دیگر نیز استفاده کنید. مثلاً لغات را در جملات استفاده کنید، با استفاده از نرم افزارها و برنامه‌ها دیکشنری تلفظ را بشنوید یا با دیگران در موضوعات مشترک از لغات استفاده کنید.

مهمترین نکته این است که منظم بمانید و برنامه‌ریزی کنید. هر روز زمان مخصوصی را برای مرور لغات اختصاص دهید تا بهترین نتایج را ببینید.

آشنایی با شیوه SRS برای یادگیری لغات جدید

دانلود فایل

.

روش های یادگیری لغات جدید – برقرای ارتباط واژگان

بین واژگان ارتباط برقرار کنید: در صورتی که در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید سعی کنید بین واژگان جدید و واژگان قدیمی ارتباط برقرار کنید. اگر در زبان جدید کلمه ای شبیه زبان مادری شماست ارتباط تصویری و ذهنی بین دو کلمه برقرار کنید.

–       برای مثال، واژه ی فرانسوی « Vin یا Wine» از نظر آوایی شبیه واژه انگلیسی « Van» است، بنابراین شما می توانید در ذهن خود چنین جمله ای را بسپارید. A van full of wineتا یک تصویر ذهنی درست کنید.

–      برقراری ارتباط واژگانی (حتی اگردر زبان مادری خود واژه ی جدیدی را یاد می گیرید) مفید خواهد بود. برای مثال: قسمت اول واژه ی « curtail» که به معنی کوتاه کردن است شبیه قسمت اول واژه ی «curtain» است، بنابراین می توانید یک ارتباط ذهنی از پرده های بیش از حد کوتاه برای به خاطر سپردن «curtail» برقرار کنید.

–      وقتی که بین واژه ها ارتباط برقرار می کنید مطمئن باشیدتصاویر دو واژه را به وضوح و چند باردر روز در ذهن خود تجسم کنید به صورتی که به طورکامل در ذهن شما حک شود.

  • استفاده از قیاس منطقی: استفاده از تکنیک شبیه سازی کلمات و الگوهای قیاسی می توانند به شما کمک کنند. برای مثال: شما می توانید واژه ی ) لغو کردن-Abrogate )را به سه قسمت “a”+”bro”+”gate” تقسیم کنید و در ذهن خود شخصی را تصور کنید که دم در شما ایستاده و شما از ورود او جلوگیری می کنید. به این ترتیب می توانید نتیجه می توانید نتیجه گیری قیاسی داشته باشید.
  • خلاق باشید: ظاهرا به خاطرسپاری چیزهای غیر معمول و عجیب وغریب راحت تر از چیزهای پیش پا افتاده است، بنابراین در ارتباطی دهی واژگان خلاقیت داشته باشید.

برای مثال، واژه ی « Banal» به معنای « پیش پا افتاده، خسته کننده» است. برای به خاطر سپاری آن شما پوست موزی (Banana peel ) را تصور کنید ) چونکه اول هر دو واژه شبیه هم هستند( که در یک کانال(Canal) شناور است. canal ) و Banal هم آوا هستند). پوست موزی که در یک کانال شناور باشد تصویر یک چیزی بی اهمیت و پیش پا افتاده در ذهن شما متصور می شود.

.

روش های یادگیری لغات جدید – ایجاد یک محیط یادگیری تعاملی

1)کلمات جدید را با محیط خود ادغام کنید. یادداشت هایی را در محلهایی مانند ( آشپزخانه یا دستشویی( که تردد بیشتری دارید بچسبانید و هر روز کلمات جدید را به این یادادشت ها اضافه کنید.

–      برای واژه هایی که به سختی یاد می گیرید تعریف کتبی آنها را در کنار واژه بنویسید.

–      شما همچنین می توانید تصویر کوچکی از آن واژه را در کنار آن بکشید تابتوانید راحت تر تصویرسازی کنید.

2)واژگان جدید را جزئی از زندگی خود قرار دهید. به کار بردن واژگان در جملاتی که به زندگی شما مربوط می شود می تواند به شما کمک کند ارتباط قوی تری تشکیل دهید.

–      برای مثال، اگر شما می خواهید موارد استفاده واژه ی «azure نیلی» را یاد بگیرید. آن را در چند جمله ی کاربردی بنویسید. « شامپوی من نیلی است» یا « آسمان نیلی است».

3)از بازی های مختلف برای یادگیری واژگان استفاده کنید. هر چقدر فرآیند یادگیری لذت بخش باشد یادگیری بهتر اتفاق می افتد.

–      بازی های زیادی در اینترنت وجود دارد که شما می توانید برای یادگیری لغات از آنها استفاده کنید

–      در صورتی که دوست دارید واژه های جدید را از طریق WordGame یاد بگیرید به سایت های Ed Helper’s Board Game Generator مراجعه نمایید.

4)از تکنیک یادگیری بصری استفاده کنید. در صورتی که شما یاگیرنده ی بصری هستید این تکنیک به شماکمک زیادی خواهند کرد.

–      یک مجله ی واژگان یا نوت بوک درست کنید و واژگان جدید را به همراه تعریف آنها بنویسید. هر یک از واژه ها را هر از چند گاهی بنویسد تا واژها را به طور کامل ازبر شوید.

–      داستان سرایی کنید و کلمات جدید را در آن به کار ببرید

–      معانی کلمات را به تصویر بکشید به این مفهوم که اگر در یادگیری کلمه ای مشکل داشتید می توانید تصویر آن لغت را در کنار آن بکشید.

.

روش های یادگیری لغات جدید –  تمرین و تکرار مستمر

1. روشهایی را که مناسب شما هستند پیدا کنید. شاید شما مجبور باشید تکنیک های یادگیری متفاوتی را آزمایش کنید تا به بهترین روش مناسب دست یابید.

2. از فلش کارت استفاده کنید. یکی از تکنیک های جالب استفاده از فلش کارت هاست. این یک روش بسیار قوی برای تمرین واژگان است.

–      هر واژه ی جدیدی را که یاد می گیرد بر روی یک کارت کوچک یا یک تکه کاغذ بنویسید و تعریف آن را پشت آن بنویسید.

–      فلش کارت ها را چندین بار در طول روز مرور کنید. سعی کنید قبل از اینکه پشت کارت ها را ببینید تعاریف را یادآوری کنید.

–      از نرم افزارها و فلش کارت های الکترونیکی قابل نصب برروی گوشی ها و تبلت ها استفاده کنید.

3. خود را در معرض واژگان جدید قرار دهید. سعی کنید متن هایی را بخوانید که به دنبال یادگیری واژگان جدید هستید. خواندن و جستجوی واژگان و نوشتن آنها می تواند بهترین روش تمرین لغات باشد. چند مورد از روشهایی که می توانید واژگان را تمرین کنید عبارتند از:

–      در صورتی که به دنبال تقویت واژگان زبان مادری خود برای مثال، در سطح دانشگاهی هستید ژورنال های آکادمیک، روزنامه های نیویورک، نیویورک تایمز بخوانید.

–      اگر به دنبال یادگیری زبان جدید هستید، متن هایی که در سطح خودتان است را بخوانید. بنابراین، اگر در ابتدای یادگیری هستید کتاب های مخصوص کودکان را بخوانید. اگر سطح شما متوسط است کتابهای بزرگسالان را بخوانید

–      خواندن کتاب مورد علاقه خود در زبان مادری که به زبان هدف ترجمه شده است . این می تواند روش جالب و موثری برای تمرین واژگان باشد.

4. خود را آزمایش کنید. خود را مرتبا آزمایش کنید این کار باعث تمرین بیشتر واژگان خواهد شد.

– بعضی سایت های اینترنتی آزمون های لغت ارائه می دهند که فرصت تمرین بیشتر را برای شما فراهم می کند این سایتها معمولا واژه ها را سطح بندی می کنند.

5. تا می توانید از واژگان جدید استفاده کنید. واژگان جدید را در دیالوگ های روزمره به کار ببرید. هر چقدر بیشتر واژه های جدید را تمرین کنید، به همان اندازه یادگیری بیشتری اتفاق خواهد بود.

.

دیگر توصیه های کاربردی

  • حد خود را بشناسید، هر روز حداکثر 10 واژه جدید یاد بگیرید. یادآوری 3 تا 4 واژه مطلوب خواهد بود.
  • به پیشوندها و پسوندها توجه کنید. اگر این اجزا را یاد بگیرید، اینکار به شما کمک می کند معنی واژه ها را استنتاج کنید
  • بیشتر سعی کنید عبارات و اصطلاحات را مطالعه کنید تا اینکه واژه ها را به صورت تکی بخوانید، اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید یادگیری اصطلاحات رایج روش خوبی برای یادگیری خواهد بود. در صورتی که اصطلاحات را یاد بگیرید، موقع صحبت کردن کلی واژه در دسترس دارید تا یک سری واژه.
  • تکرار بسیار مهم است. خود را از طریق یادداشت ها یا تست های مکرر در معرض لغات جدید قرار دهید.

ترجمه جناب مرتضی دلیر

سفارش ielts2.com

.

بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی – مطالب پیشنهادی

آشنایی با تکنیک Shadowing برای تقویت اسپیکینگ

معرفی و دانلود بهترین اپلیکیشن های لغت سال 2023

هوش مصنوعی برای تصحیح رایتینگ