رایتینگ آیلتس Problem Solution

رایتینگ آیلتس Problem Solution

رایتینگ آیلتس Problem Solution

رایتینگ آیلتس Problem Solution

به استناد سایت مرجع idp در رایتینگ آیلتس مجموعا 7 نوع سوال وجود دارد که تک تک آن ها در www.ielts2.com به طور کامل و به صورت گام به گام آموزش داده شده است. در اینجا بر روی نوع سوال Problem Solution یا Cause Solution تمرکز خواهیم داشت که جدیدا بیش از گذشته در آزمون های آیلتس به چشم میخورد و ضمنا به دلایلی که صحبت خواهیم کرد جزء چالشی ترین سوالات رایتینگ آیلتس برای شرکت کنندگان دسته بندی میشوند.

همراه با این آموزش پیشنهاد میکنیم از فهرست دانلود رایگان بهترین منابع آیلتس در بخش رایتینگ در سطح متوسط و آیلتس تا نمره بالای 7 حتما بازدید بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution

بسیاری از مدرسان و زبان آموزان آیلتسی، سوالات رایتینگ Problem Cause Solution را دشوارترین سوالات رایتینگ آیلتس میدانند و همانطور که اسم این نوع سوالات نشان میدهد باید در مورد دلیل یک معضل و راه حل هایی برای آن صحبت کنیم. البته در برخی سوال ها باید فقط درباره دلیل یک مشکل صحبت کرد. رویهمرفته در این نوع سوالات 3 حالت را رایتینگ های آیلتس باید انتظار داشته باشیم:

  • Problem و Solution
  • Cause و Solution
  • فقط Solution

در ادامه مطلب به صورت گام به گام درباره آنالیز سوال و ارایه یک پاسخ کامل برای بالاترین نمره ممکن صحبت خواهیم کرد.

.

نمونه سوال استاندارد رایتینگ آیلتس Problem Solution

در اینجا یک نمونه از سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution را از جلد 13 ام سری کتاب های کمبریج آیلتس میبینیم. سوال را با دقت مطالعه کنید و کلیدواژه ها را یادداشت کنید.

رایتینگ آیلتس Problem Solution

 

تشخصیص کلیدواژه ها و عبارت های ثابت در سوالات Problem Solution بسیار مهم هست به همین دلیل چند مورد از رایج ترین موارد را در اینجا مشخص کرده ایم:

  • Problem – issues / resulting / situation
  • Cause – reasons / why
  • Solution – deal with / addressed / tackled / remedied / improved / measures taken / solved / prevent

.

تفاوت بین Problem و Cause در این سوال ها

بعضی از زبان آموزان در تشخیص تفاوت این دو واژه دچار مشکلی میشوند. به این مثال نگاه کنید:

Problem – I cannot finish my IELTS Essay in less than 40 minutes.

Cause – I have not had enough practice and I am too slow in typing.

بنابراین وقتی صحبت از یک Problem هست در مورد نتیجه یک عامل صحبت میکنیم که با آن روبرو هستیم و Cause به معنی عامل به وجود آوردنده این مشکل هست که به آن Reason یا دلیل هم گفته میشود. در ایده پردازی این تاپیک بیشتر در این خصوص صحبت میکنیم.

نمونه هایی از Problem و Cause را با هم میبینیم

رایتینگ آیلتس Problem Solution

.

خطاهای رایج در سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution

همانطور که اشاره شد بسیاری، سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution را دشوار ترین سوالات آیلتس میدانند اما دلایل مختلفی در ارایه پاسخ های نادرست و بی ربط به سوال های مطرح شده وجود دارد که در اینجا به 6 خطای متداول نگاهی داریم:

  • اشتباه گرفتن سوالات problem یا سوالات cause
  • نوشتن تعداد زیادی دلیل و ایده در رایتینگ
  • بسط و توضیح ندادن ایده ها
  • بسط ندادن هم اندازه موارد عنوان شده در رایتینگ
  • عدم وجود ارتباط بین مشکلات مطرح شده و راه حل ها
  • کلی گویی عدم وجود تمرکز کافی در توضیحات

در رایتینگ های Problem Solution زیاد دیده میشود که شرکت کنندگان در آزمون فهرستی از دلایل ایجاد مشکلات و راه حل ها را بدون بسط دادن آن ها یا بدون ارتباط بین راه حل ها و مشکل ها در پاراگراف ها وارد کرده اند. هر دوی این سبک نوشتن ها به کاهش نمره Task Achievement می انجامد اما اگر با جدول و فاکتورهای نمره دهی رایتینگ آیلتس آشنایی ندارید حتما آموزش مربوطه را با دقت بررسی کنید.

روش درست این هست که 1 یا 2 مشکل یا دلیل آن را انتخاب میکنیم و 1 یا 2 دلیل را با توضیح و مثال فقط مختص همین موارد مینویسیم. از دیگر خطاهای بزرگ در این نوع رایتینگ ها، کلی نوشتن در خصوص موضوع هست و باید دقت داشته باشید که با تحلیل درست سوال کوشش کنید توضیحات ارایه شده باید تمرکز کافی داشته باشند. در ادامه بیشتر در این باره صحبت کرده ایم.

.

ساختار مناسب سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution

ساختار صحیح رایتینگ(Essay Structure) یکی دیگر از مواردی هست که در سوالات Problem Solution شرکت کنندگان در آن دچار سردرگمی میشوند. بهترین فرمت یک ساختار 4 پاراگرافی متوازن برای توصیف تمامی قسمت ها هست در اینجا به صورت مشخص تر درباره این ساختار و محتوای آن صحبت میکنیم:

(1) مقدمه

  • پارافریز سوال
  • اشاره به یک مشکل/دلیل و راه حل آن

(2) پاراگراف اصلی اول – Problem یا Cause

  • نوشتن Topic Sentence – اشاره به مشکل یا دلیل
  • توضیح – ارایه جزئیات درباره مشکل یا دلیل
  • ارایه یک مثال و توضیح آن

(3) پاراگراف اصلی دوم – راه حل

  • نوشتن Topic Sentence – اشاره به راه حل
  • توضیح – ارایه جزئیات درباره این راه حل
  • ارایه یک مثال و توضیح آن
(4) پاراگراف نتیجه گیری
  • اشاره خلاصه وار به نکات اصلی

.

آیا باید 1 مشکل/دلیل و راه حل بنویسیم یا 2 مورد؟

یکی از سوالات مهمی که در خصوص سوالات Problem Solution رایتینگ آیلتس مطرح میشود این هست که با توجه به s جمع در سوال در کلمات problems و solutions آیا باید حتما 2 مورد مشکل و 2 راه حل نوشته شود یا 1 مورد برای هر کدام کافی هست. بسیاری از اگزمینر های سابق آیلتس بر این باور هستند که اشاره به یک مشکل/دلیل و یک راه حل برای این سوال ها کافی هست اما نوشتن 2 مورد هم اگر با توضیح کافی باشد ایرادی ندارد.

نوشتن 2 مورد Problem Solution، حجم رایتینگ شما را به 350 تا 400 کلمه افزایش میدهد کار بسیار دشوارتر از یک رایتینگ 250 تا 300 کلمه خواهد بود اما الزاما نمره بالاتری به شما تعلق نمیگیرد و همچنین خطر نبودن تایم کافی برای بسط و توضیح هر دو دلیل و راه حل هم وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

در ادامه استراتژی پاسخگویی گام به گام به سوالات رایتینگ Problem Solution را از مرحله اول تا پایانی بررسی میکنیم.

.

ایده پردازی برای سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution

این سوال Problem Solution از کمبریج آیلتس آکادمیک جلد 13 تاپیکی هست که در اینجا قصد داریم آن را بررسی کنیم و همانطور که در دیگر انواع سوال های رایتینگ آیلتس هم اشاره کردیم پیش از آغاز نوشتن 3 کار باید انجام شود. دنبال کردن این مراحل شانس ارایه یک پاسخ کامل و بی نقص به سوال مطرح شده را بالا میبرد و انجام کار بیش از 3 تا 4 دقیقه طول نمیکشد.

  • تحلیل دقیق سوال
  • ایده پردازی
  • فهرست کردن لغات

.

مرحله اول: تحلیل کلیدواژه های سوال

در بخش تحلیل سوال هم هدف ارایه یک پاسخ کامل به سوال هست. در مجموع 3 نوع کلمه در سوال وجود دارد:

1. کلیدواژه های کلی سوال: موضوع کلی سوال را مشخص میکنند در جمله خبری ابتدای سوال دیده میشوند.

2. کلیدواژه های اختصاصی سوال: دیگر کلیدواژه ها که به موضوع یک راستای مشخص تر میدهند.

3. لغات مربوط به دستورالعمل سوال: کلیدواژه هایی که همراه با کلمه پرسشی در پایان ارایه میشوند و سوال را به صورت مشخص مطرح میکنند.

در تاپیک بالا کلیدواژه های کلی سوال  Agriculture هست. پس سوال در خصوص موضوع کشاورزی مطرح شده است.

اما سوال به صورت اختصاصی تر در مورد Advances و Go hungry هم صحبت میکند و مطلبی که باید نوشته شود در واقع درباره همین دو کلیدواژه هست نه Agriculture به صورت کلی.

پیشنهاد میشود در تحلیل سوال بلافاصله دور کلیدواژه های کلی و کلیدواژه های اختصاصی خط بکشید تا آن ها را چه در زمان ایده پردازی چه در زمان نوشتن رایتینگ فراموش نکنید.

اما کلیدواژه های سوال هم در اینجا Why و What can be done هستند. این کلیدواژه ها نوع سوال را مشخص میکنند.

.

مرحله دوم: ایده پردازی

این مرحله که برای بسیاری از زبان آموزان آیلتس مرحله بسیار دشواری هست به روش های مختلفی انجام میشود و الزاما ارتباطی به سطح زبان انگلیسی شما ندارد. با توجه به اینکه اصلا مشخص نیست تاپیک رایتینگ روز آزمون شما چه چیزی ممکن است باشد، باید برای گستره قابل توجهی از تاپیک ها آماده باشیم.

یکی از روش های رایج برای ایده پردازی نوشتن تمامی ایده های مربوط به موضوع مورد نظر در عرض 1 تا 2 دقیقه بر روی چکنویس هست. با کمی تمرین میتوانید در این زمینه مهارت خوبی به دست بیاورید. در مرحله بعدی کوشش میکنیم برای هر یک از سوال های مطرح شده در بالا 1 مورد را انتخاب کنیم. این مورد را میتوانیم مستقیما از فهرستی که نوشتیم انتخاب کنیم یا مورد جدیدی را با این اطلاعات بنویسیم.

برای مثال ایده پردازی تاپیک بالا میتواند به این صورت باشد:

Advanced agriculture and lot of hungry people:

Reasons: Lack of land / poor soil / old techniques / poor storage / storing too much goods

Solutions: Modern farming / GM food / international aid / market management / government control

اما از بین تمامی این موارد همانطور که گفته شد 1 مورد برای هر سوال باید انتخاب شود. موارد منطقی و مفاهیم ساده تر برای توضیح دادن را باید انتخاب کنیم. برای مثال نسخه نهایی ایده پردازی ما میتواند به این صورت نوشته شود:

Advanced agriculture and lot of hungry people:

Reasons: Old techniques

Solutions: Modern farming

.

جزوه های ایده پردازی رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال خیلی خوبی که توسط اگزمینر های سابق آیلتس، سایمون و لیز تنظیم شده به شما کمک زیادی میکند با مهم ترین و رایج ترین تاپیک های رایتینگ آیلتس آشنایی پیدا کنید. همراه با ایده پردازی، لغات کاربردی هر حوزه هم برای شما مشخص میشود. این جزوه ها به تمامی عزیزانی که برای نمره بالای 6 در تلاش هستند و بالای 6 ماه زمان دارند پیشنهاد میشود.

.

مرحله سوم: فهرست کردن لغات مرتبط به تاپیک

یکی دیگر از تکنیک هایی که میتواند در نوشتن یک رایتینگ بهتر به شما کمک کند فکر کردن به تمامی لغات آکادمیک و خوبی هست که میتوانید برای این تاپیک استفاده کنید. دانلود لغات دسته بندی شده موضوعی آیلتس و تمرین با آن ها میتوانید در این زمینه بسیار سودمند باشد.

همچنین میتوانید فهرست لغات رایتینگ آیلتس را با هوش مصنوعی ChatGPT دریافت کنید. آموزش مربوطه به طور کامل در پست آموزشی دیگری ارایه شده است. با همین روش لغات زیر را برای تاپیک Agriculture و Global hunger دریافت کردیم:

1. Agricultural practices
2. Food security
3. Crop yields
4. Sustainable farming
5. Food production
6. Agricultural technology
7. Irrigation systems
8. Fertilizers and pesticides
9. Genetically modified organisms (GMOs)
10. Food distribution
11. Food scarcity
12. Malnutrition
13. Poverty
14. Food waste
15. Global hunger crisis
16. Food insecurity
17. Hunger relief programs
18. Agricultural productivity
19. Livestock farming
20. Land degradation

.

نوشتن مقدمه سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution

مقدمه رایتینگ آیلتس Problem Solution در 2 گام تشکیل میشود:

  • گام اول: پارافریز سوال
  • گام دوم: نوشتن یک مشکل/عامل و راه حل مربوط به آن (outline sentence)

.

اما این مقدمه باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • 2 تا 3 جمله باشد
  • بین 40 تا 60 کلمه باشد
  • بیش از 5 دقیقه زمان نباید صرف نوشتن آن شود.

.

نوشتن مقدمه گام اول: پارافریز سوال

در اینجا باید سوال In spite of advances made in agriculture, many people around the world still go hungry را بازنویسی کنیم. یک نکته مهم اینکه نیازی به بازنویسی و تغییر تمامی کلمات نیست. یک نمونه بازنویسی این جمله میتواند به این صورت باشد:

While agriculture and farming methods are much more advanced compare to the past, they still fail to produce food for everyone in the world.

در اینجا مفهوم ثایت هست اما بیشتر کلمات تغییر کرده اند.

.

نوشتن مقدمه گام دوم: نوشتن یک عامل و راه حل مربوط به آن (outline sentence)

در نوشتن جمله Outline Sentence که جمله دوم مقدمه ما هست باید به ایده ها یا موارد اصلی که در پاراگراف های اصلی Essay درباره آن ها بنویسیم اشاره کنیم. در اینجا این دو مورد (1) دلیل وجود مشکل و (2) راه آن برطرف کردن آن هستند. این موارد را در بخش ایده پردازی صحبت کردیم که به ترتیب عبارت بودند از Old techniques و Modern farming؛ بنابراین جمله دوم را به این صورت مینویسیم:

The main reason for this failure seems to be the old techniques that are still common in poorest parts of the world and a viable solution is to introduce modern farming in such places.

بنابراین با همراه شدن این دو جمله نسخه کامل مقدمه را خواهیم داشت:

رایتینگ آیلتس Problem Solution

این مقدمه 3 عملکرد مهم دارد:

  • اگزمینر آگاه میشود شما به درستی سوال را درک کرده اید.
  • به اگزمینر اطلاع میدهد موضوع Essay چه چیزی هست.
  • به شما کمک میکند تا در مسیر نوشتن پاراگراف های اصلی از مسیر منحرف نشوید.

.

همانطور که اشاره کردیم دو ایده ای که در جمله دوم مقدمه به آن ها اشاره کردیم به 2 پاراگراف اصلی ما تبدیل میشوند:

پاراگراف اصلی اول: توضیح درباره اینکه چرا Old Techniques به گرسنگی در جهان انجامیده است.

پاراگراف اصلی دوم: توضیح درباره اینکه چطور Modern Farming میتوانید راه حلی برای این معضل باشد.

.

نحوه نوشتن پاراگراف اصلی سوالات رایتینگ Problem Solution

در سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution هر پاراگراف اصلی باید شامل 3 بخش باشد:

  • جمله اصلی یا Topic Sentence – که ایده اصلی را بیان میکند.
  • توضیح ایده اصلی با اشاره به جزئیات بیشتر
  • مثال برای آشکار تر شدن هر چه بیشتر موضوع

جمله اصلی یا Topic Sentence خلاصه ای از ایده اصلی پاراگراف ارایه میکند اما نباید فکر کنید که این جمله باید خیلی پیچیده نوشته شود. این جمله کمک میکند ایده ها و توضیحات به صورت منطقی از یک پاراگراف به پاراگراف دیگر حرکت کنند. بنابراین Topic Sentence نقش یک تابلوی جاده ای(Signpost) را بازی میکند و به خواننده نشان میدهد مسیر یا محتوای پیش رو قرار هست به چه سمتی حرکت کند.

اگر توضیحات شما در سراسر رایتینگ منسجم باشد نمره بالایی در معیارهای Task Achievement و Cohesion & Coherence دریافت خواهید کرد اما اگر درباره معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس اطلاعات کافی ندارید آموزش مربوطه را در همین سایت دنبال بفرمایید و جدول رسمی آن را دانلود نمایید.

3 بخش اصلی پاراگراف اصلی اول

در این مرحله همه چیز برای نوشتن پاراگراف اصلی اول آماده هست و طبیعتا باید پاراگراف مربوط به دلیل Why people around the world go hungry را بنویسیم.

Topic Sentence: One important reason for the problem of hunger is the outdated techniques that are still common in very poor and undeveloped parts of the world.

Explanation Sentence: Farmers in such regions fail to apply modern ways of agriculture, which seriously reduces the crop production. It seems that a rather higher level of knowledge and understanding of basic science is needed in order for farmers to implement such methods and high level of illiteracy keeps farming from understanding and applying them.

Example Sentence: For instance, in poorest parts of my country where serious undernourishment is unfortunately common, very old methods of irrigation is still in place. Although new ways have been successfully applied everywhere else in the country, these farmers have not been successful in using them. They simply fail to benefit from the training they receive because of their lack of education.

با پیوند این 3 بخش با یکدیگر، پاراگراف اصلی اول به صورت کامل در 138 کلمه را خواهیم داشت:

رایتینگ آیلتس Problem Solution

.

در پاراگراف دوم هم دقیقا همین فرمت را داریم اما پاسخ درباره راه حل یا Solution نوشته میشود:

با نوشتن پاراگراف نتیجه گیری رایتینگ Problem Solution ما با موفقیت تکمیل شده و به پایان میرسد.

.

نحوه نوشتن پاراگراف Conclusion

پاراگراف نتیجه گیری یا کانکلوژن در سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution خلاصه ای از ایده های اصلی Essay شماست و معمولا در یک جمله نوشته میشود. این پاراگراف هرگز نباید ایده جدیدی را مطرح کند.

اگر رایتینگ شما همراه با کانکلوژن همچنان کوتاه تر از 250 کلمه نوشته شده، میتوانید یک جمله پیشبینی کننده یا یک جمله در خصوص یک پیشنهاد بنویسید.

پاراگراف نتیجه گیری ساده ترین اما در عین حال یک بخش بسیار مهم از رایتینگ شماست. یک پاراگراف Conclusion خوب باشد:

  • رایتینگ را به شکل منطقی و کوتاه به پایان ببرد.
  • تمامی ایده ها را به هم پیوند دهد.
  • دیدگاه ها یا توضحیات را جمع بندی کند
  • به سوال مطرح شده به طور مشخص و کوتاه پاسخ دهد

.

تاثیر Conclusion بر معیارهای نمره دهی رایتینگ آیلتس

اگر بتوانیم چنین پاراگرافی بنویسیم، نمره هر دو معیار task achievement و cohesion و coherence ما افزایش خواهد یافت. این دو معیار روی هم 50% کل نمره رایتینگ ما را تشکیل میدهند اما بدون پاراگراف نتیجه گیری نمره معیار task achievement  زیر 6 خواهد بود.

پاراگراف Conclusion تمامی سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution را میتوان با یکی از دو عبارت آغاز کرد:

  • In conclusion

یا

  • To conclude

و سپس به صورت خلاصه ایده های اصلی را در یک جمله بازگویی میکنیم.

نکته بسیار مهمی در نوشتن این پاراگراف وجود دارد که میتواند به شما کمک زیادی بکند. مقدمه ای که در آغاز رایتینگ نوشتیم همسانی و شباهت زیادی با پاراگراف نتیجه گیری ما دارد چون هر دو دربرگیرنده ایده های اصلی هستند بنابراین میتوانیم با نگاه کردن به مقدمه آن را برای نتیجه گیری بازنویسی کنیم.

مقدمه:
نتیجه گیری:

رایتینگ آیلتس Problem Solution

و با پیوند این 4 پاراگراف پاسخ کامل به این سوال Problem Solution در سطح نمره 7+ را خواهیم داشت:

 

 

رایتینگ آیلتس Problem Solution

نوشتن این رایتینگ ها با نکات زیادی که در نوشتن آن ها باید رعایت شود کار ساده ای نیست بنابراین احتمالا نیاز هست چندین بار این آموزش ها را مطالعه کنید و سپس نوشتن را آغاز کنید. در گروه تلگرام ما که نشانی آن در پایان مطلب آورده شده تاپیک های رایتینگ برای نوشتن و بررسی رایگان به طور مستمر قرار داده میشود.

.

مطالعه بیشتر در سایت های مرجع

بجز چندین نمونه پاسخ نمره 7 و 8 برای همین سوال Problem Solution در سایت www.ielts2.com، در وبسایت های معتبر زیر آموزش ها و نمونه پاسخ هایی برای سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution ارایه شده که پیشنهاد میکنیم بعنوان یک منبع تکمیلی بررسی بفرمایید.

https://www.ieltsjacky.com/ielts-problem-solution-essays.html

https://ielts-up.com/writing/problem-solution-essay.html

https://ieltsliz.com/ielts-problem-solution-essay-model-answer

.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب در خصوص سوالات رایتینگ آیلتس Problem Solution صحبت کردیم و در پایان میتوانید برای دریافت جدیدترین کتاب ها و جزوه های آیلتس در کانال دانلودی منابع آیلتس (https://t.me/ielts2official) و همچنین برای انجام تمرین های روزانه در گروه تست زنی آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما همراه باشید.