سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

سوالات Map Labeling با تکمیل نقشه Map Completion همراه با سوالات Labeling a Plan یکی از 10 نوع سوال لیسنینگ آیلتس می باشند. این نوع سوال معمولا برای شرکت کنندگان در ازمون بدلیل واژگان خاص مربوط به آدرس دهی و جهت یابی چالش برانگیز هستند. همچنین نیاز به تصویر کردن(Visualization) شنیده ها باعث میشود این سوالات از انواع دشوار لیسنینگ آیلتس باشند. در اینجا قصد داریم ضمن معرفی کامل این نوع سوال و نگاهی به اصول و نکته ها شما با به طور کامل با این سوال لیسنینگ آیلتس آشنا کنیم. همچنین حل تمرین با یک نمونه استاندارد را در دستور کار داریم.

برای دانلود بهترین منابع آیلتس برای تمرین در بخش لیسنینگ میتوانید فهرست دانلود بهترین منابع آیلتس pdf ما را برای جدیدترین و معتبرترین نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس بررسی بفرمایید.

.

آشنایی با سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

سوالات نقشه و پلن لیسنینگ آیلتس از انواع بسیار رایج لیسنینگ آیلتس هستند و در پارت دوم لیسنینگ معمولا با آن ها برخورد میکنیم. سوالات نوع Plan معمولا اطلاعاتی راجع به یک ساختمان یا مکان عمومی مثلا یک موزه یا یک نمایشگاه هست. سوالات Map Labeling معمولا درباره تغییرات پیشنهادی برای یک محل مشخص صحبت میشود.

در این سوال می بایست با توجه به اطلاعات ارایه شده بتوانیم منطقه، ویژگی های خاص یا اتاق هایی در ساختمان را مشخص کنیم. همچنین در این سوال ها معمولا فهرستی ارایه میشود که پاسخ را باید از همین فهرست انتخاب کرد. خبر خوب اینکه دست کم بعضی از این سوال ها بسیار ساده هستند چون توضیح کاملا طبق علایم مشخص روی نقشه یا پلن پیش میرود و بعضی کلیدواژه ها عینا تکرار میشود.

.

نمونه سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

 

نمونه سوال Labeling a plan

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

.

نمونه سوال Labeling a Map در لیسنینگ آیلتس

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

.

نکته های سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

اولین نکته در این سوال ها خواندن دقیق دستورالعمل سوال است. در برخی انواع این سوالات باید حرف الفبای روبروی کلمه مد نظر ما در پاسخنامه نوشته شود و در برخی دیگه شماره ای که روبروی هر کلمه نوشته شده است. به این دو دستورالعمل دقت کنید:

Write the correct letter, A–I, next to Questions 11–26

Choose FIVE answers from the box and write the correct letters next to questions 11–15.

برای مثال در این موارد اگر اشتباها خود کلمه مربوطه بجای شماره یا حرف الفبا در پاسخنامه وارد شود هیچ نمره ای به شما تعلق نمیگیرد. این مورد شاید به نظر بسیار بدیهی برسد اما در واقعیت تعداد قابل توجهی به همین دلیل نمره زیادی از دست میدهند و با دیدن کارنامه شوکه میشوند. پس هم در این سوال هم در انواع دیگر سوال ها به صورت سوال و چیزی که درخواست شده دقت زیادی داشته باشید.

.

نکته دوم: استفاده از هدینگ ها

نکته دوم توجه به هدینگ ها و عنوان هایی هست که در نقشه یا پلن ما وجود دارد. این عنوان ها راهنمای بسیار خوبی برای به دست آوردن یک درک کلی از مکان مورد نظر هست. سعی کنید دور مهم ترین ها کلمات خط بکشید و به سرعت خود را با ویژگی هایی که در آن درج شده آشنا کنید. هر چقدر بتوانید تطبیق بیشتری با داده های موجود در این عناصر گرافیکی پیدا کنید، دنبال کردن گفته ها در فایل صوتی برای شما ساده تر و احتمال خطا کمتر میشود.

اگر فهرستی از لغات وجود دارد به آن ها  دقت کنید و زیر چند مورد را خط بکشید تا تمرکز بر روی برخی کلمات بیشتر شود و همه یکسان به نظر نرسند. اگر فهرستی وجود ندارد، کوشش کنید جاهای خالی را حدس بزنید. بدون شک تمرین های قبلی شما با این نوع سوالات شانس شما را در ارایه پاسخ درست افزایش خواهد داد.

.

نکته سوم: مهارت تصویر کردن شنیده ها

نکته سوم تمرکز و تمرین مهارت Visualization یا تصویر ذهنی ساختن از اطلاعاتی دیداری پیش رو از مپ یا پلن و در مرحله بعدی از شنیده ها در فایل صوتی هست. هر چقدر در تبدیل شنیده های فایل صوتی به تصویر های ذهنی موفق باشید در رد کردن عوامل گمراه کننده یا Distractor ها هم موفق تر هستید و تعداد پاسخ های نادرست شما هم به همان اندازه کاهش میابد. اما چطور میتوان این کار را کرد؟ یکی از روش ها تمرین به خصوص با نمونه های ساده تر از کتاب هایی هست که به صورت سطح بندی شده نمونه سوالات آیلتسی لیسنینگ را ارایه کرده اند. کتاب هایی مثل کامپلیت آیلتس و مایندست آیلتس از این نمونه ها هستند که در فهرست دانلود بهترین منابع آیلتس به صورت رایگان در دسترس هستند.

مثلا در این نمونه بسیار ساده از کتاب Complete IELTS محل آغاز صحبت در پایین این مپ با پیکان سفید رنگ مشخص شده و در ادامه با توضحیاتی که در خصوص کل این منطقه و مسیر حرکت ارایه میشود می بایست جهت های صحیح را دنبال کرد.

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

.

نکته چهارم: تمرین با زبان خاص آدرس دهی در انگلیسی

نکته چهارم آشنایی با زبان یا Language خاص آدرس دادن در زبان انگلیسی هست. اینکه چه عبارتهایی معمولا برای پیچیدن به چپ، راست یا رد کردن یک محل وجود دارد با کمی تمرین با نمونه سوالات برای شما روشن خواهد شد. یکی از بهترین روش ها تست زنی در سطحی که هستید و سپس تحلیل دقیق Transcript پایانی کتاب هست. تمامی این عبارت ها را به صورت یک مجموعه یادداشت کنید تا تسلط کافی به این موضوع داشته باشید.

.

نکته پنجم: ترتیب سوالات

نکته پنجم: ترتیب سوالات در این سوالات دقیقا با شماره های درج شده در نقشه یا پلن پیش میرود. در مثال های بالای همین صفحه اگر دقت کنید شماره ها مشخص هست و ما باید با دقت همین شماره ها را ضمن ارایه توضیحات در فایل صوتی دنبال کنیم.

.

نکته ششم: آشنایی با دام ها

نکته ششم: در این سوالات همیشه تله های ثابتی وجود دارد که باید با آن ها آشنایی کامل داشته باشیم. مواردی هست که گوینده در مورد گذشته یا آینده آن مکان صحبت میکند. همچنین ممکن است اشاره به طبقات بالایی یا زیرزمین که اصلا در نقشه وجود ندارند یا دیگر عوامل گمراه کننده به چشم یخورد. هدف از این توضیحات فقط گمراه کردن شونده و سنجش توانایی ایشان در حذف این موارد و تمرکز بر توضیحات اصلی هست. تمرین با این نوع سوالات کم کم شما را با این مدل Distractor ها آشنا میکند.

.

نکته هفتم: اهمیت پارافریزینگ

نکته هفتم: پارافریز ها و هم معنی ها در این نوع سوالت لیسنینگ مثل تمامی دیگر انواع، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. گرچه در داخل Map و Plan کلمات زیادی دیده نمیشود، حتی اسم بخش هایی از نقشه یا پلن که  مشخص هست را ممکن است در لیسنینگ به صورت پارافریز بشنوید. مثلا عبارت Reference Books در نقشه یا در گزینه ها مستقیما در فایل صوتی تکرار نشده و بجای آن عبارت Several shelves of encyclopedia and dictionaries به کار میرود.

.

لغات راهنما در سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

آشنایی با لغات کلیدی راهنما در این نوع سوالات بسیار تعیین کننده هستند. در مجموع 2 نوع کلیدواژه در این سوالات وجود دارد: (1) لغات مربوط به Location یا نقطه مکانی که لغاتی هستند که توضیح میدهند یک آیتم روی نقشه در مقایسه با آیتم دیگر در کجا واقع است. و (2) لغات مربوط به مسیر یا Direction که مسیر یا راستای حرکت یا قرار گرفتن یک چیز یا کس را توضیح میدهند. در اینجا چند مثال از هر دوی این نوع کلمات رایج در سوالات تکمیل نقشه و تکمیل پلن لیسنینگ آیلتس را میبنیم.

✅ لغات مربوط به موقعیت مکانی یا Location:

near

next to

in front of

beside

between

across from

✅ لغات مربوط به جهت و راستا یا Direction:

turn right

turn left

go straight on

go past

head south

northwest

✅ دانلود pdf لغات کلیدی Direction و Location در نقشه های لیسنینگ آیلتس

.

استراتژی پاسخگویی سوالات Map و Plan Labeling لیسنینگ آیلتس

در اینجا نگاهی به پاسخگویی گام به گام یک سوال در سطح متوسط لیسنینگ ایلتس از نوع Plan خواهیم داشت:

در گام اول پیش از آغاز فایل صوتی یک نگاه سریع به پلن انداخته و دور کلیدواژه ها را خط میکشیم. عبارت Museum Office میتواند کمک خوبی در پیدا کردن مسیر برای پاسخگویی به سوالات 4 و 5 باشد.

در گام بعد خیلی سریع به گزینه هایی که در باکس وجود دارد نگاه میکنیم. توجه داریم که تمامی این موارد گزینه های صحیح نیستند و چند مورد بدون استفاده خواهد بود. کوشش میکنیم با یک مرور سریع آن ها را به خاطر بسپاریم و زیر چند مورد خط بکشیم.

در گام سوم به شماره دقت میکنیم تا ببینم مسیر کلی توضیحات از کجا آغاز میشود و به کجا میرود. نزدیک به شماره 1 محل آغاز کار هست که در پایین پلن به صورت یک درب ورودی مشخص هست.

همچنین به feature هایی که ممکن است در فایل صوتی مورد استفاده قرار گرفته باشه دقت میکنیم. برای مثال یک سری پله در میانه پلن و یک سری پله کوچک در سمت راست در کنار درب وردی به مجموعه وجود دارد. این موارد ممکن است آغاز توضیحاتی برای طبقه های بالاتر و پایین تری باشند که اصلا در نقشه وجود ندارند و تله یا distractor هستند.

در گام چهارم فایل صوتی را میشنویم و کوشش میکنیم اطلاعات اضافه مثل مقدمه و توضیحات کلی درباره این مجموعه، اطلاعات درباره گذشته یا آینده و اطلاعات درباره امتیازهای ثبت نام یا عضویت در موزه را کنار گذشته و فقط به توضیحات مربوط به اتاق ها و نام آن ها توجه کنیم.

سوالات Map Labeling لیسنینگ آیلتس

در گام پنجم در حین شنیدن توضیحات به مورادی که اصلا در تصویر وجود ندارد باید دقت کنیم. برای مثال فایل صوتی در حدود دقیقه 1 ثانیه 10 به Cloakroom and Toilets اشاره میکند که اصلا در تصویر دیده نمیشوند. نباید اجازه داد چنین اطلاعات اضافه ای مسیر منطقی شما بر روی تصویر را به هم بزنند یا به شما استرس وارد کنند. به شماره ها دقت کنید و اگر اطلاعاتی اضافه ارایه میشود ضمن دقت به مرحله و شماره بعدی کوشش کنید این اطلاعات اضافه را ندیده بگیرید.

در گام بعدی باید کوشش کنیم اگر اطلاعاتی اضافه ارایه میشود به صورت یادداشت های بسیار کوتاه کنار سوال بنویسیم(در فرمت کامپیوتری این کار دشوارتر هست اما غیر ممکن نیست). ضمنا حین شنیدن فایل اگر سرعت شما در تایپ یا نوشتن کند هست میتوانید حتی پاسخ ها را به صورت ناقص بنویسید. اما نوشتن به صورتی باشد که بتوانید آن ها را تشخیص داده و تکمیل آن را به پایان کار انجام دهیم.

در گام ششم با تایم کوتاهی که داریم یک نگاه سریع به پاسخ ها میندازیم اما سعی در تغییر آن ها نداریم. معمولا تغییر پاسخ ها بعد از پایان فایل صوتی به اشتباه منجر خواهد شد.

در گام هفتم و پایانی اگر گزینه ای خالی هست آن را با بهترین حدسی که میتوانیم بزنیم پر میکنیم و هیچ پاسخی را خالی نمیگذاریم. پیش از رفتن به بخش بعدی نگاهی سریع به اسپلینگ ها هم میندازیم تا اگر خطایی وجود دارد برطرف کنیم.

.

دانلود نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس با جواب pdf

بهترین منبع برای نمونه سوالات واقعی لیسنینگ آیلتس و نزدیک به آزمون اصلی سری کتاب های کمبریج آیلتس به خصوص جلد 9 تا 18 هستند که هر ساله جلد جدیدی به این مجموعه اضافه میشود. در هر جلد از این کتاب 4 تست کامل وجود دارد و پاسخنامه قابل اعتماد در پایان کتاب تمامی سوالات را به صورت مشخص پاسخ میدهد. همچنین مدرسان کتابچه های تکمیلی ارزشمندی در خصوص پاسخ های تشریحی و فهرستی از پارافریز های سری کتاب های کمبریج آیلتس طراحی کرده اند که در صفحات دیگر همین سایت در دسترس هستند.

اما اگر سطح شما در اندازه تست های آیلتس نیست میتوانید با کتاب های سطح بندی شده شبیه به آزمون های آیلتس تمرین داشته باشید. از میان بهترین این دست کتاب ها میتوان به سری Complete ielts و Mindset for IELTS اشاره کرد. هر دوی این مجموعه و دیگر کتاب های پیشنهاد ما در فهرست دانلودی بهترین منابع آیلتس در همین سایت همراه با توضیحات کامل در دسترس شما هستند.

.

جمع بندی و کلام پایانی

در این پست به یکی از 10 مدل سوال رایج در لیسنینگ آیلتس اشاره کردیم. ضمن توضیح مهم ترین نکات در این نوع سوال ها و ارایه 2 نمونه از منابع استاندارد آیلتس یک مورد را با شیوه حل تمرین گام به گام توضیح دادیم. اگر قصد شما شرکت در آزمون آیلتس هست بهترین منابع این آزمون را میتوانید در کانال دانلودی تلگرام (https://t.me/ielts2official) ما دریافت بفرمایید. همچنین گروه آیلتس (https://t.me/ielts2Group) ما بجز تست زنی های روزانه و تمرین 4 مهارت آیلتس راهنمای شما عزیزان و پاسخگوی سوالات در مسیر آیلتس خواهد بود.